‘Deze trainees zijn onze toekomstige collega-professionals’

Foto van Inge Geluk

In september zijn twee pas afgestudeerde gedragskundigen, Annet Bouma en Anneke van der Jagt, gestart met hun traineeship bij Kentalis. Met dit traject krijgen startende gedragskundigen de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot veelzijdige professionals voor de doelgroepen van Kentalis. Inge Geluk is hun studiebegeleider en vertelt enthousiast meer over dit nieuwe ontwikkeltraject bij Kentalis.

De trainees gedragskundige hebben in dit traject een volwaardige baan, waarbij leren en werken hand in hand gaan. Ze doen kennis op over onze diverse doelgroepen, benaderingen en communicatiemethoden. Ook leren zij van ervaren collega’s specifieke vaardigheden die passen bij de functie van gedragskundige. De totale tijdsduur bedraagt 18 maanden en met een geslaagde afronding van het traineeship kan de trainee met baangarantie verder aan de slag bij Kentalis. Annet en Anneke zijn gestart in de regio’s Noordoost en Noordwest; in februari starten – als het sollicitatietraject goed is afgerond - twee nieuwe trainees in de regio’s Zuidoost en Zuidwest.

Gezamenlijk doel voor alle sectoren

Inge: ‘’Annet en Anneke kwamen afgelopen zomer net van de opleiding en hadden als stagiair en invalkracht bij Kentalis eerder al wat ervaring opgedaan. Ze waren dus al bekend met Kentalis en kozen juist daardoor bewust voor het traineeship gedragskundige bij Kentalis. Met een krappe arbeidsmarkt is het niet alleen belangrijk om de juiste collega’s aan te trekken, maar ook om ze te behouden. Tijdens het traineeship doen de trainees kennis en vaardigheden op, die voor de uitvoering van en doorgroeien naar de functie van gedragskundige en behandelcoördinator belangrijk zijn. Wij leiden zo aan de ene kant jonge professionals goed op en creëren tegelijkertijd een degelijke basis, zodat ze ook voor langere tijd bij ons blijven werken. Het mooie van het hele leer-/werktraject vind ik, is dat trainees breed opgeleid worden binnen alle sectoren van Kentalis: audiologische centra, onderwijs, extramurale zorg en intramurale zorg. Het mes snijdt dus aan vier kanten!

Hoe ziet het trainee-traject eruit?

Als niet-lid van de projectgroep die het traineeship ontwikkeld heeft, stapte ik in mei 2024 in als studiebegeleider. Wat ik mooi vond aan de projectgroep, is dat de leden daarvan collega’s vanuit alle vier de sectoren hebben betrokken bij het opzetten van het traineeship. Samen hebben zij meegedacht over zowel het proces als de inhoud van het traineeship en stelden zij een handleiding op voor het traineeship. Eerst krijgen trainees een opstartperiode van drie weken, waarin ze vooral kennismaken, meekijken en cursussen volgen. Bijvoorbeeld trainingen over onze doelgroepen, leiderschap, taal en communicatie en over veiligheid binnen Kentalis. Voor de trainees die starten vanaf februari 2025 gaan we de opstartfase uitbreiden naar vier weken. Dan mogen ze ook meteen meedraaien op een groep, zodat ze feeling krijgen met de groep cliënten waar ze het voor doen. Dat is iets wat we opgestoken hebben uit de eerste maanden van de nu lopende traineeships met Annet en Anneke.

Aan de slag!

Na de opstartweken gaan de trainees telkens een aantal maanden bij de verschillende sectoren werken: bij de audiologische centra en in het onderwijs drie maanden en bij extramurale en intramurale zorg vier maanden. Op die locaties worden ze gekoppeld aan een werkbegeleider die hen inhoudelijk begeleidt. In eerste instantie ligt de nadruk daarbij op meekijken en meelopen. Maar het zijn natuurlijk enthousiaste afgestudeerde collega's, dus we willen ze vervolgens zo snel mogelijk zelfstandig de werkzaamheden laten doen die in de dagelijkse praktijk op locatie moeten gebeuren. Met uiteraard voor- en nabespreken samen met de werkbegeleider. Dus al snel voeren ze intakes uit, doen onderzoek of voeren adviesgesprekken met cliënten.

Studiebegeleiding

In mijn rol als centrale studiebegeleider kijk ik over het hele traject met de trainees mee: hoe gaat het met ze, hoe is de voortgang, hoe kunnen ze de doelen behalen en meer van dat soort overkoepelende zaken. De werkbegeleider op locatie bespreekt de inhoudelijke casuïstiek met hen. Feedback en beoordeling op hun leerdoelen krijgen de trainees dan ook van hun werkbegeleider. Mochten daar eventueel hobbels in ontstaan, dan word ik weer ingeschakeld om mee te denken in oplossingen.

Eerste bevindingen van de trainees

Anneke en Annet vinden het heel leuk om in dit traject te zitten. Ze zijn super enthousiast en pakken alles heel goed op. Dat hoor ik ook terug van hun werkbegeleiders; die zijn net zo enthousiast. Wat de trainees in het bijzonder leuk vinden, is dat ze met de verschillende cliënten in contact komen en dat ze veel verschillende werkzaamheden mogen doen. Ze lopen allebei als eerste bij een audiologisch centrum  mee, waar de diagnostiek plaats vindt. Inmiddels hebben ze alle stappen van het diagnostisch proces mogen uitvoeren en vooral die diversiteit in werkzaamheden spreekt hen erg aan. Verder vinden ze dat ze op de locaties goed begeleid worden, ze voelen zich niet in het diepe gegooid en waarderen het dat ze zoveel mogelijk zelfstandig al kunnen doen.

Binnenkort vertellen Annet en Anneke zelf meer over hun ervaringen met het traineeship.

Gat gevuld tussen theorie en praktijk

Het traineeship vult in mijn ogen echt een gat op. Het gat tussen net afgestudeerd zijn en meteen verantwoordelijk zijn voor een groot aantal cliënten. Want als net afgestudeerde orthopedagoog of psycholoog weet je al heel veel, maar om daadwerkelijk meteen ‘met je voeten in de klei‘ die verantwoordelijkheid te dragen, is best pittig. Toen de vacature voor studiebegeleider kwam, dacht ik meteen ‘’oh dat vind ik leuk!’’. Ik ben bij Kentalis ook praktijkopleider voor onze orthopedagoog generalisten, dus ik vind het sowieso leuk om collega's op te leiden. Juist om dat gat wat ik net noem te dichten. Ik vind het dan ook heel mooi dat we dit traject met elkaar hebben opgezet en dat we het nu ook echt in de praktijk gewoon aan het doen zijn. Ik had vroeger eigenlijk zelf graag eerst trainee willen zijn toen ik net afgestudeerd was!’’