De ELS is een vragenlijst voor de signalering van taalproblemen bij kinderen van 1 tot 6 jaar. Je beantwoordt ja/nee-vragen over de taalontwikkeling van jouw kind.
Tips
Ben of ken je iemand met een beperking in horen én zien (doofblindheid)? Op de website van Deelkracht vind je een handige kaart met tips die je kunnen helpen om op een gelijkwaardige manier in gesprek te zijn of contact te maken. Onder de naam Deelkracht werkt Kentalis samen met andere organisaties aan een meer toegankelijke wereld voor mensen met een beperking in horen én zien.
Is een kind in jouw omgeving slechthorend of doof en wil je daarom een beter beeld krijgen van de oorzaken en gevolgen van gehoorverlies? Volg dan deze gratis online voorlichting over gehoorverlies en hoorapparatuur van Deelkracht!
Verminder storende geluiden in huis of in de klas, bijvoorbeeld door gordijnen op te hangen, zachte noppen onder stoelpoten te plaatsen en vloerbedekking te leggen.
Is je kind slechthorend of doof, dan vraagt het in balans blijven iets extra’s van je kind. Je kind moet letten op dingen waar horende kinderen zich niet eens bewust van zijn. Tips hoe jij je kind daarbij kunt steunen, vind je in de gratis digitale voorlichting 'Mijn slechthorende of dove kind in balans' van Deelkracht.
Gebaren oefenen met je kind? Zing samen gebarenliedjes. In onze webshop vind je cd's met kinderliedjes met gebaren.
Is je kind slechthorend of doof, dan vraagt het in balans blijven iets extra’s van je kind. Je kind moet letten op dingen waar horende kinderen zich niet eens bewust van zijn. Tips hoe jij je kind daarbij kunt steunen, vind je in de gratis digitale voorlichting 'Mijn slechthorende of dove kind in balans' van Deelkracht.
Achtergrondgeluiden zijn storend voor slechthorende kinderen. Misschien ben je je niet bewust van alle achtergrondgeluiden in huis of in de klas. Let hier eens een tijdje op. Welke geluiden kun je verminderen?
Trek de aandacht van je kind voordat je gaat praten. Je kunt bijvoorbeeld even in het gezichtsveld van je kind zwaaien.
Erbij Horen is een leuke site voor kinderen die vragen hebben, zoals: Hoe maak je vrienden op de basisschool of middelbare school? Wat kan ik doen als ik iemand niet versta? Hoe overleef ik familiefeestjes? Een echte aanrader.
Een slechthorende of dove leerling weet zelf niet wanneer hij of zij informatie mist en kan dat dus ook niet aangeven. Het is daarom belangrijk om je leerling bewust te betrekken bij gesprekken en instructie. Ook het visualiseren van de opdrachten is belangrijk, juist ook in praktijklessen.
Moedig je kind aan om na te denken en te praten over wat hij of zij vindt en waarom.
Een slechthorende of dove leerling wil begeleid en ondersteund worden, maar ook eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Bespreek wat hij of zij prettig vindt.
Er zijn slimme systemen die waarschuwen als de bel gaat, er brand is, je baby huilt of de telefoon gaat. Je wordt gewaarschuwd met een flits, geluid of trilling. Er bestaan meer hulpmiddelen.
Praat niet te zacht, maar zeker ook niet te hard tegen iemand die slechthorend is. Praat vooral rustig en duidelijk.
Verminder storende geluiden in huis of in de klas, bijvoorbeeld door gordijnen op te hangen, zachte noppen onder stoelpoten te plaatsen en vloerbedekking te leggen.
Als je niet goed hoort én ziet zijn er nog veel manieren om te communiceren. Mensen die nog wel iets kunnen zien, kiezen vaak voor Nederlandse Gebarentaal. Maar communiceren kan ook met vierhandengebaren, vingerspellen in de lucht of in de hand.
Een slechthorende of dove leerling weet zelf niet wanneer hij of zij informatie mist en kan dat dus ook niet aangeven. Het is daarom belangrijk om je leerling bewust te betrekken bij gesprekken en instructie. Ook het visualiseren van de opdrachten is belangrijk, juist ook in praktijklessen.
Is je leerling slechthorend of doof? Bespreek welke ondersteunende middelen (zoals een gebaren- of schrijftolk of soloapparatuur) hij of zij nodig heeft of gebruikt. Als docent ondersteun je de leerling ook door bijvoorbeeld duidelijk te spreken en te zorgen voor rust in de klas en duidelijke instructie.
SH-Jong is dé organisatie voor én door slechthorende jongeren. Het motto van SH-jong is: Durf te dromen! Ook als je slechthorend bent, kun je vrijwel alles bereiken.
Ben je benieuwd welke hulpmiddelen er allemaal zijn voor mensen met een beperking in horen én zien? Op de website van Deelkracht vind je een overzicht van handige hulpmiddelen. Onder de naam Deelkracht werkt Kentalis samen met andere organisaties aan een meer toegankelijke wereld voor mensen met een beperking in horen én zien.
Goed om te weten: de communicatie met iemand die slechthorend of doof is, verloopt soms misschien anders, bijvoorbeeld door de inzet van een tolk. De behoefte aan communicatie en contact is niet anders.
Wist je dat er voor slechthorende of dove leerlingen aanpassingen mogelijk zijn bij toetsen, examens en beoordelingen? Denk aan: ondertitelde luistertoetsen (Cito), verlengde tijd en het gebruik van een (schrijf)tolk. Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door stichting Simea.
Speciaal voor dove en slechthorende jongeren die (tijdelijk) niet lekker in hun vel zitten, ontwikkelde Deelkracht, waar Kentalis onderdeel van is, de nieuwe website PsyWel Jong. Op de nieuwe website vinden jongeren informatie, tips, adviezen en herkenbare ervaringsverhalen van jongeren zelf, over bijvoorbeeld de hulp die ze kregen.
Leren zwemmen? Zwemstuurkaarten zijn ideaal voor slechthorende en dove kinderen. Oefen samen de technieken van diploma A, B en C.
TOS ziet er nooit hetzelfde uit. Klanken kunnen bijvoorbeeld moeilijk gaan, maar ook het maken van goede zinnen. Bij ieder kind uit het zich anders.
Een slechthorende of dove leerling wil begeleid en ondersteund worden, maar ook eigen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Bespreek wat hij of zij prettig vindt.
Wil je je kind helpen bij het leren lezen? Kijk samen op www.kentalisleeshuis.nl. Een website voor en door ouders vol tips, ideeën en handige filmpjes.
De gebarentaal die we in Nederland gebruiken, noemen we Nederlandse Gebarentaal (NGT). Deze gebarentaal heeft een eigen grammatica en woordenschat. Je kunt bij ons een cursus Nederlandse Gebarentaal volgen.
Als je je emoties niet kunt benoemen, kunnen ze hoog oplopen. Zoek naar manieren om emoties eerder te herkennen en te benoemen. Dit kan een uitbarsting voorkomen. Er bestaan leuke voorleesboeken over emoties! Bij veel bibliotheken mogen kinderen gratis boeken lenen.
Is 'tijd' nog erg abstract voor je kind? Met de Time TIMER app maak je het verstrijken tijd zichtbaar! Download de app voor iOS.
Wist je dat er ook waterdichte cochleaire implantaten (CI's) bestaan?
Voorlezen is goed voor de taal- en spraakontwikkeling van kinderen. Lees bijvoorbeeld voor uit ons boek Help, weet jij het woord? Tossie en Uil gaan op zoek.
Vraag of je kind je wil herhalen, zo weet je of iets echt duidelijk is.
Speciaal voor dove en slechthorende jongeren die (tijdelijk) niet lekker in hun vel zitten, ontwikkelde Deelkracht, waar Kentalis onderdeel van is, de nieuwe website PsyWel Jong. Op de nieuwe website vinden jongeren informatie, tips, adviezen en herkenbare ervaringsverhalen van jongeren zelf, over bijvoorbeeld de hulp die ze kregen.
Verbeter je kind niet, maar herhaal wat hij of zij heeft gezegd, maar dan op de juiste manier.
Wil je je kind helpen bij het leren lezen? Kijk samen op www.kentalisleeshuis.nl. Een website voor en door ouders vol tips, ideeën en handige filmpjes.
Begrijp je elkaar even niet? Schrijf je boodschap op of teken het uit. Blijf communiceren en kies nooit voor de reactie ‘laat maar’. Helaas komt dat toch best vaak voor.
Als je baby slechthorend of doof is, is het goed om veel geluiden aan te blijven bieden. Het horen kan nog verbeteren en het is belangrijk dat je kind jouw gezicht, bewegingen en mimiek goed leert kennen.
Nog een verhaaltje voor het slapen gaan? Met deze app heb je altijd verhaaltjes van verschillende Nederlandse schrijvers bij de hand. Download de gratis app voor iOS.
Tips voor docenten op de middelbare school: Het is voor een slechthorende of dove leerling niet goed mogelijk om aantekeningen te maken én naar de tolk of het mondbeeld van een docent te kijken. Houd er dus rekening mee dat je leerling zelf misschien geen aantekeningen kan maken en bespreek de mogelijkheden. Misschien willen leerlingen hun aantekeningen delen of kun je een samenvatting verzorgen?
Onze Hulpwaaier TOS staat vol informatie en tips over TOS. Handig voor professionals, maar ook voor ouders.
Erbij Horen is een leuke site voor kinderen die vragen hebben, zoals: Hoe maak je vrienden op de basisschool of middelbare school? Wat kan ik doen als ik iemand niet versta? Hoe overleef ik familiefeestjes? Een echte aanrader.
Leert je kind een nieuw woord? Maak het woord zichtbaar met foto's en voorwerpen en herhaal het woord in verschillende situaties.
Er zijn veel hulpmiddelen voor mensen die slechthorend of doof zijn, zoals trilwekkers en solo-apparatuur. Bekijk ons overzicht van hulpmiddelen.
Begrijp je elkaar even niet? Schrijf je boodschap op of teken het uit. Blijf communiceren en kies nooit voor de reactie ‘laat maar’. Helaas komt dat toch best vaak voor.
Groeit je kind meertalig op en beheers je het Nederlands nog niet helemaal, dan is het belangrijk dat je je moedertaal spreekt met je kind. Lees ook het boek Meertalige ontwikkeling.
Spraaktaal is een praktische gids voor jongeren met TOS. Het boek staat vol tips, opdrachten en ervaringsverhalen.
Ben je op zoek naar het gebaar voor een bepaald woord? Vraag het op de Facebookpagina Wat is het gebaar?
Tips voor docenten op de middelbare school: Het is voor een slechthorende of dove leerling niet goed mogelijk om aantekeningen te maken én naar de tolk of het mondbeeld van een docent te kijken. Houd er dus rekening mee dat je leerling zelf misschien geen aantekeningen kan maken en bespreek de mogelijkheden. Misschien willen leerlingen hun aantekeningen delen of kun je een samenvatting verzorgen?
Spraaktaal Kids is onze denk-, doe- en praatmap voor kinderen van 4 tot 14 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Heeft of krijgt je baby hoortoestellen en ben je benieuwd wat helpt bij het wennen? Bekijk de Deelkracht-video ‘Mijn baby krijgt hoortoestellen’. De video is er met ondertiteling en in meerdere talen.
Het is belangrijk om steeds te checken of je kind je heeft begrepen. Kinderen schamen zich snel als ze iets niet begrijpen en durven dat daarom niet altijd te zeggen.
Vermoeidheid door gehoorverlies komt veel voor. Als je slechthorend of doof bent, moet je je bijvoorbeeld extra inspannen om gesprekken te volgen. Een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning is belangrijk.
Is een kind in jouw omgeving slechthorend of doof en wil je daarom een beter beeld krijgen van de oorzaken en gevolgen van gehoorverlies? Volg dan deze gratis online voorlichting over gehoorverlies en hoorapparatuur van Deelkracht!
Er zijn slimme systemen die waarschuwen als de bel gaat, er brand is, je baby huilt of de telefoon gaat. Je wordt gewaarschuwd met een flits, geluid of trilling. Er bestaan meer hulpmiddelen.
Groeit je kind meertalig op en beheers je het Nederlands nog niet helemaal, dan is het belangrijk dat je je moedertaal spreekt met je kind. Lees ook het boek Meertalige ontwikkeling.
Er zijn slimme systemen die waarschuwen als de bel gaat, er brand is, je baby huilt of de telefoon gaat. Je wordt gewaarschuwd met een flits, geluid of trilling. Er bestaan meer hulpmiddelen.
Is 'tijd' nog erg abstract voor je kind? Met de Time TIMER app maak je het verstrijken tijd zichtbaar! Download de app voor iOS.
Met de app Little Storycreator kan je eenvoudig een verhaal, boek, script, planning of een fotocollage maken. De app is volledig aanpasbaar.
Communiceren is zoveel meer dan praten alleen. Kijk maar eens naar een baby van een paar maanden oud. Praten gaat nog niet en toch kan een baby al zó veel aangeven, bijvoorbeeld door lachend je blik te vangen, te schreeuwen als iets niet lukt of te huilen bij honger. We vergeten het soms, maar eigenlijk communiceren we allemaal op veel verschillende manieren en is praten hier slechts een onderdeel van. Dit kun je extra inzetten als je kind moeite heeft met praten of taal. Let extra op je mimiek en lichaamstaal. Ook kun je tijdens het praten gebaren gebruiken.
Zorg dat je kind je gezicht goed kan zien als je praat. Houd bijvoorbeeld je hand niet voor je mond en ga niet voor een raam staan.
Sporten met een CI? Met een sporthaarband kun je je CI 'inpakken' tegen vochtigheid van warmte en transpiratie.
Blijf met en tegen je kind praten, ook als je kind maar weinig terug zegt.
Met deze game leren kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) en hun ouders spelenderwijs hoe je Ondersteunde Communicatie kunt inzetten in dagelijkse situaties. Deze game is gemaakt door Deelkracht. Binnen Deelkracht werkt Kentalis samen met andere zorg- en onderwijsprofessionals, ervaringsdeskundigen en onderzoekers aan een toegankelijke wereld voor mensen met CMB.
Het risico dat TOS niet op tijd wordt ontdekt, is groter bij kinderen die meertalig zijn. Lees meer over TOS en meertaligheid.
Heb je dove, slechthorende en horende collega’s op het werk? Wel fijn als iedereen dan echt mee kan doen. Een paar kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Deze poster geeft je een aantal tips om de communicatie goed op elkaar af te stemmen.
Is je leerling slechthorend of doof? Bespreek welke ondersteunende middelen (zoals een gebaren- of schrijftolk of soloapparatuur) hij of zij nodig heeft of gebruikt. Als docent ondersteun je de leerling ook door bijvoorbeeld duidelijk te spreken en te zorgen voor rust in de klas en duidelijke instructie.
Op de website Erbijhoren staan veel tips voor slechthorende jongeren op de basisschool en de middelbare school. De tips zijn bedacht door leeftijdsgenoten.
Ben je naar het verhaal of naar ervaringen van anderen? Lees onze ervaringsverhalen over CMB.
Leren zwemmen? Zwemstuurkaarten zijn ideaal voor slechthorende en dove kinderen. Oefen samen de technieken van diploma A, B en C.
Vraag altijd wat het iemand zelf prettig vindt, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie.
Geef een compliment als je kind probeert te communiceren, ook als het nog niet helemaal lukt.
Ava is een applicatie die spraak omzet in tekst. Het kan gebruikt worden op de computer/laptop voor bijvoorbeeld ondertitelen van online gesprekken of video/audio. Je kunt ook een groepsgesprek maken. Dan worden de stemmen onderscheiden. Anderen hoeven de app niet te downloaden, maar surfen direct naar iemands eigen Ava pagina om deel te nemen. De applicatie is te downloaden in de stores van Android en Apple, of op de computer via www.ava.me/captions. Er is ook een webapplicatie: web.ava.me
Is 'tijd' nog erg abstract voor je kind? Met de Time TIMER app maak je het verstrijken tijd zichtbaar! Download de app voor iOS.
Bekijk ons filmpje over de relatie tussen TOS en sociaal-emotionele problemen.
Op HoorWERKwijzer staan tips over werken als je slechthorend bent. Bijvoorbeeld: Hoe verdeel je je energie? Welke aanpassingen zijn handig op je werkplek? En hoe zorg je dat je gewaarschuwd wordt als er brand is?
Zwemstuurkaarten zijn handig voor kinderen die bijvoorbeeld een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben en willen leren zwemmen. Oefen samen de technieken van diploma A, B en C.
Als je baby slechthorend of doof is, is het goed om veel geluiden aan te blijven bieden. Het horen kan nog verbeteren en het is belangrijk dat je kind jouw gezicht, bewegingen en mimiek goed leert kennen.
Er zijn veel hulpmiddelen voor mensen die slechthorend of doof zijn, zoals trilwekkers en solo-apparatuur. Bekijk ons overzicht van hulpmiddelen.
Ben je leraar? De website TOS in beeld geeft antwoord op vragen over passend onderwijs aan leerlingen met TOS.
Heb je dove, slechthorende en horende collega’s op het werk? Wel fijn als iedereen dan echt mee kan doen. Een paar kleine aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Deze poster geeft je een aantal tips om de communicatie goed op elkaar af te stemmen.
Kinderen met TOS leren bij ons vaak gebaren. Ze kunnen zich dan uiten met woorden én gebaren. Ouders kunnen bij ons ook een cursus Nederlands met Gebaren volgen.
Als je doof bent, heb je recht op tolkuren. Er zijn schrijftolken en gebarentolk. De schrijftolk zet wat er gezegd wordt om in tekst, zodat je het kunt lezen. Je leest ook wie wat zegt. Een gebarentolk vertelt in gebaren wat er gezegd wordt. De gebarentolk kan gebaren ook vertalen voor de horende gesprekspartner.
Laat elkaar uitpraten, vooral in een groep. Als je slechthorend bent is het moeilijk om een groep door elkaar pratende mensen te volgen.
Is 'tijd' nog erg abstract voor je kind? Met de Time TIMER app maak je het verstrijken tijd zichtbaar! Download de app voor iOS.
Een slechthorend kind haakt snel af als mensen door elkaar praten of snel van onderwerp wisselen. Pas daarom het tempo van je gesprek aan en praat om de beurt.
Vermoeidheid door gehoorverlies komt veel voor. Als je slechthorend of doof bent, moet je je bijvoorbeeld extra inspannen om gesprekken te volgen. Een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning is belangrijk.
De Helen Keller Stichting is de belangenstichting voor mensen met doofblindheid. Elke maand organiseert deze stichting een ontmoetingsbijeenkomst in Rotterdam. Hier kun je vragen stellen en ervaringen delen.
Goed om te weten: de communicatie met iemand die slechthorend of doof is, verloopt soms misschien anders, bijvoorbeeld door de inzet van een tolk. De behoefte aan communicatie en contact is niet anders.
Veel kinderen met TOS vinden het moeilijk om te vertellen wat TOS is. Heeft je kind dat ook? Maak samen een moeilijk-makkelijk-lijstje! Schrijf op wat je kind moeilijk en makkelijk vindt, zodat hij of zij dit kan laten zien aan vriendjes en klasgenoten.
Prentenboeken zijn een prachtig middel om de taalontwikkeling van kinderen (met of zonder TOS) te stimuleren. Maar lees je dan het verhaal helemaal voor zoals het er staat? Gebruik je wel of geen moeilijke woorden?
De Boekenwurm bestaat uit een beschrijving van de werkwijze én een folder met vragen die tijdens het voorlezen gebruikt kan worden als spiekbrief.
Een handig hulpmiddel om het voorlezen de taalontwikkeling nog beter te stimuleren!
Met de app Little Storycreator kan je eenvoudig een verhaal, boek, script, planning of een fotocollage maken. De app is volledig aanpasbaar.
Jongeren met TOS kunnen moeite hebben met plannen en organiseren. Wist je dat er prikkelarme agena’s bestaan?
Solo-apparatuur verkleint als het ware de afstand van de spreker tot de luisteraar. Zo kan een slechthorend kind bijvoorbeeld lessen op school beter volgen. De stem van de leerkracht komt op de voorgrond en storende achtergrondgeluiden zijn veel minder hoorbaar. Bekijk ons overzicht van hulpmiddelen.
Begrijp je elkaar even niet? Schrijf je boodschap op of teken het uit. Blijf communiceren en kies nooit voor de reactie ‘laat maar’. Helaas komt dat toch best vaak voor.
Wist je dat er voor slechthorende of dove leerlingen aanpassingen mogelijk zijn bij toetsen, examens en beoordelingen? Denk aan: ondertitelde luistertoetsen (Cito), verlengde tijd en het gebruik van een (schrijf)tolk. Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door stichting Simea.
Is 'tijd' nog erg abstract voor je kind? Met de Time TIMER app maak je het verstrijken tijd zichtbaar! Download de app voor iOS.
Wil je als professional de spraak- en fonologische ontwikkeling van een jong meertalig kind testen? Dat kan snel en makkelijk met onze app Speakaboo. Speakaboo is er op dit moment in acht talen: Nederlands, Turks, Pools, Marokkaans- en Egyptisch Arabisch, Somalisch, Papiamento en Tarifit-Berber.
Heb je TOS en ben je tussen de 12 en 30 jaar? Dan kun je meedoen aan activiteiten van SpraakSaam, een vereniging voor en door jongeren met TOS.
Geef één opdracht tegelijk. Kinderen en jongeren met TOS slaan informatie minder goed op in hun werkgeheugen. Daardoor is het moeilijk om meerdere opdrachten te onthouden.
Er zijn slimme systemen die waarschuwen als de bel gaat, er brand is of de telefoon gaat. Je wordt gewaarschuwd met een flits, geluid of trilling. Er bestaan meer hulpmiddelen.
Heeft of krijgt je baby hoortoestellen en ben je benieuwd wat helpt bij het wennen? Bekijk de Deelkracht-video ‘Mijn baby krijgt hoortoestellen’. De video is er met ondertiteling en in meerdere talen.
Als je niet goed hoort én ziet zijn er nog veel manieren om te communiceren. Mensen die nog wel iets kunnen zien, kiezen vaak voor Nederlandse Gebarentaal. Maar communiceren kan ook met vierhandengebaren, vingerspellen in de lucht of in de hand.
Je kind zal eerder gaan communiceren als hij interesse heeft in iets en zelf initiatief kan nemen. Gaan jullie samen spelen? Volg je kind, doe het spel na en benoem wat je kind aan het doen is. Praat rustig (op ooghoogte) en gebruik zinnen die net iets langer zijn dan de zinnen van je kind.
Praat rustig tegen een kind met TOS. Houd je zinnen kort en stel een vraag per keer. Benadruk ook waar het kind goed in is.
Hoe signaleer je CMB en hoe weet je of iemand misschien hulp nodig heeft? Op deze poster van Deelkracht, waar Kentalis onderdeel van is, staan een aantal signalen om op te letten.
Heb je (ook) een visuele beperking en wil je je mobiliteit verbeteren? Dan kun je een geleidehond als hulpmiddel overwegen. In deze folder lees je wat je moet weten over het traject van de aanvraag, voorwaarden, verwachtingen en bijbehorende trainingen.
Prikkel alle zintuigen met een zintuigenverhaal. Erg geschikt voor kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB)
Een kind of jongere met TOS haakt snel af als mensen door elkaar praten of snel van onderwerp wisselen. Pas daarom het tempo van je gesprek aan, geef extra uitleg en bied ruimte om te reageren. Een leuk idee van een ouder: maak samen 'een kletskous', bijvoorbeeld van een sok. Geef deze zelfgemaakte pop door als jullie aan tafel zitten. Wie de kletskous heeft, krijgt het woord.
Laat je kind verhaaltjes uitbeelden! Zo stimuleer je de taalontwikkeling.
Heeft of krijgt je baby hoortoestellen en ben je benieuwd wat helpt bij het wennen? Bekijk de Deelkracht-video ‘Mijn baby krijgt hoortoestellen’. De video is er met ondertiteling en in meerdere talen.