Teije is nu 7 jaar. Als peuter had hij al last van een laatontwikkelingsstoornis (TOS) en was daardoor moeilijk te verstaan. Moeder Francine: "Het mooie is dat dit voor hem nooit een barrière is geweest. Van nature is het een heel sociale jongen en hij heeft zich nooit laten weerhouden om met anderen het gesprek aan te gaan. Daar zijn wij als ouders nog het meest trots op!"
Francine: "Al vroeg verwees onze logopedist Teije door naar Kentalis, om hem een 'boost' te geven en een goede start te laten maken op de basisschool. Toen Teije 4 jaar was en in groep 1 van de basisschool zat, kreeg hij behandeling bij Kentalis op de fonopoli*. Een jaar later volgde hij een traject bij de multipoli**. Teije ging altijd met heel veel plezier naar Kentalis toe.
De verschillende behandelingen op beide poli’s hebben positief bijgedragen aan zijn verdere ontwikkeling op spraak- en taalgebied. Met name wil ik het neuropsychologische onderdeel op de multipoli benadrukken: dat heeft zijn focus houden in groep 2 enorm gestimuleerd. In groep 3 kon hij daardoor heel zelfstandig werken. Het in groepjes werken op de fonopoli vond hij vooral heel gezellig! Hij praat heel graag en heeft altijd wat te vertellen of te vragen.
Wat Teije ook erg heeft geholpen, is het leren lezen in groep 3. Dit was ook de verwachting bij afsluiting van het multipolitraject en dat kwam dus echt uit. Het heeft geholpen in zijn verstaanbaarheid en hij is heel goed gaan articuleren. Met als slagroom op de taart: in groep 4 is Teije zelfs voorleeskampioen van zijn school geworden van de groepen 4, 5 en 6! Ook toen waren wij zo trots als een pauw natuurlijk.
Mooi om te zien hoe leergierig Teije is; hij gaat altijd blij naar school toe. Ook zijn juffen hadden vorig jaar - hij zit in een combiklas groep 3-4 en heeft nu nog dezelfde juffen - niet durven hopen op waar hij nu staat. Hij heeft nu zelfs geen logopedie meer!’’
*fonopoli: voor kinderen die moeite hebben met het vormen van klanken (fonologie)
**multipoli: voor kinderen en jongeren die problemen hebben met taal en spraak én met de vaardigheden die je nodig hebt om (taal) te leren, zoals aandacht en planning.