
Annet Bouma is één van de twee trainees die in september 2024 zijn gestart met het allereerste traineeship Gedragskundige bij Kentalis. ‘’De slogan van Kentalis is ‘Samen sterk in communicatie’: dat is ook echt waar het bij Kentalis om draait.’’
In ‘Deze trainees zijn onze toekomstige collega-professionals’ vertelde Inge Geluk als studiebegeleider hoe het traineeship er in het algemeen uitziet. Annet vertelt hoe haar eerste paar maanden als trainee haar zijn bevallen.
Zo is het gekomen
Annet: ‘’Mijn bachelor pedagogische wetenschappen van drie jaar doorliep ik zo soepel, dat ik daarna meteen de éénjarige master orthopedagogiek heb gedaan. In juni 2024 rondde ik die af; mijn laatste stage liep ik bij Kentalis onderwijs op ‘De Skelp’ in Drachten. Daar maakte ik al kennis met de doelgroep taalontwikkelingsstoornis (TOS). Mijn stagebegeleider daar dacht al mee bij het maken van de doelen voor het traineeship, dus die link was er al. Toen de vacature ervoor verscheen, heb ik uit enthousiasme meteen geschreven en: aangenomen!
Inlezen en e-learnings
De eerste weken besteedde ik vooral online aan het traineeship. Veel inlezen in wat Kentalis allemaal doet, de handleiding voor het traineeship doorgenomen en een serie verplichte e-learnings gedaan. Ook verdiepte ik me in de verschillende locaties die Kentalis heeft. Ik richtte me eerst op het AC, omdat ik daar in de praktijk ook ging beginnen. Met mijn collega-trainee Anneke bezocht ik een kennismakingsdag in Haren voor andere stagiaires die nieuw waren bij Kentalis. Verder heb ik de medewerkers van het AC in Groningen alvast ontmoet en liep ik daar een ochtend mee. Daarna begon het echt: de praktijk in!
Aan de slag
Het was fijn dat er een mooi inwerkplan voor mij was gemaakt; qua begeleiding kwam ik echt in een warm bad terecht. Inhoudelijk begon ik met het afnemen van intelligentie-onderzoeken. Dat is gestandaardiseerd werk: eerst twee keer meekijken, dan twee keer onder supervisie doen en dan helemaal zelf doen. Daarna kwamen er ook intakegesprekken bij en uiteindelijk ook de adviesgesprekken. Het hele traject in een AC heb ik dan ook voor zover mogelijk van kop tot staart mee kunnen maken. Bij triage heb ik bijvoorbeeld alleen nog meegekeken.
Werkbegeleiding
De begeleiding op het AC is heel prettig. Elke week spreek ik mijn studiebegeleider Inge Geluk en de andere trainee Anneke, want ook van elkaar leren we. Mijn werkbegeleiders op het AC - Arianne Perdok en Anouk Borghuis - spreek ik minimaal twee keer in de week. Dan bespreken we hoe het gaat, nemen we verslagen door en kan ik vragen stellen over nieuwe werkzaamheden die ik op ga pakken. Soms wip ik zelf even bij ze binnen; daar staan ze prettig open voor. Ze keken eerst altijd twee of drie keer mee om te kijken hoe ik het deed en of het vertrouwd genoeg was om mij alleen ‘op een cliënt los te laten’. Met als doel om mij zo snel mogelijk zelfstandig te laten werken. Onze gezamenlijke insteek is: zelfstandig waar het kan, en nog onder begeleiding als dat nodig is. Ik ervaar het als leuk dat we met elkaar nog echt aan het pionieren zijn omdat ik één van de twee eerste trainees bij Kentalis ben. Er zijn doelen en er is een plan, maar als het nog nooit eerder is uitgevoerd, is het in de praktijk pas ondervinden hoe het gaat. We hebben met elkaar afgesproken dat we op die trein zijn gestapt en benieuwd zijn op welk station we uitkomen. Onderweg toetsen we regelmatig bij elkaar hoe ver we zijn en wat haalbaar is. Op een leuke manier experimenteel!
Volgende stap
Eerst was het de bedoeling dat ik naar een onderwijslocatie zou gaan. Omdat ik al binnen de sector onderwijs stage heb gelopen in een school, is er voor gekozen dat ik nu naar een andere afdeling binnen onderwijs ga, namelijk de ambulante dienst in Zwolle. Dat is voor mij een mooie en leerzame kans om ook op dat vlak ervaring op te doen. Het past ook perfect in het idee om ons als trainees zo breed mogelijk op te leiden.
Verwachtingen
Ik ben het hele traject open ingegaan en mijn inschatting vooraf was dat het een heel leerzaam traject zou worden. En dat is het! Fijn vond ik het dat ik de organisatie al een beetje kende, want op het eerste gezicht is die best groot en abstract. Tijdens mijn stage kreeg ik al mee wat er allemaal is en wat de structuren zijn. Tot nu toe merk ik dat het soepel gaat, al kan dat ook komen doordat je bij een AC strak gekaderde werkzaamheden uitvoert. Misschien ligt dat op andere locaties iets anders. Bij het AC staat verder een fijn team klaar: heel verwelkomend en heel open. Wat me ontzettend is meegevallen, is dat ik al vrij snel zelfstandig kon en mocht werken. Wat me ook aanspreekt, is de afwisseling van korte blokken werkzaamheden. Dat stimuleert om mij snel nieuwe dingen eigen te maken, wat prima lukt. Wat lastig is, is dat nog niet meteen alle werkplekken duidelijk zijn. Dit komt doordat we de eersten zijn binnen Kentalis die het traineeship volgen. Bij de volgende trainees zullen de werkplekken eerder duidelijk zijn. Wel ben ik heel blij met de plek die krijg bij de Ambulante Dienst in Zwolle. Ik heb al kennisgemaakt met de nieuwe werkbegeleider en heb veel zin om het haar en het team daar aan de slag te gaan.
Doelgroepen
Tijdens mijn opleiding heb ik weinig geleerd over TOS. Wel hebben we college gehad over doof- en slechthorendheid. Ik moest dus nog veel leren over TOS, maar ik vind het nu al een fascinerende doelgroep. Als ik aan de slogan van Kentalis denk – Samen sterk in communicatie – dan zeg ik gelijk: daar draait het in de praktijk ook echt om. Ik vind het leuk om kinderen met een TOS, samen met iedereen die om dat kind heen staat, verder te helpen met de juiste begeleiding. Van de hoeveelheid expertise binnen Kentalis op het terrein van TOS, ben ik zeer onder de indruk. Heel mooi om daar zelf op mee te liften.
Het kwartje zien vallen
Vorige week had ik een adviesgesprek met ouders van een jongetje met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis. Ouders merkten dat zijn broertje veel verder is in zijn taalontwikkeling, maar wat een puzzeltocht was het voor hen om erachter te komen hoe dat nou kon. Als je dan in een adviesgesprek uitleg kunt geven over zijn TOS en in dit geval advies kunt geven om naar de vroegbehandeling te gaan, zie je de kwartjes bij de ouders gewoon vallen. Ze zijn dan zo opgelucht! Dan zijn ze blij met alle tijd en energie die we in hun kind hebben gestoken. Daar doe je het dan graag voor!
Brede blik
Het leuke aan het traineeship vind ik dat je een brede blik krijgt op alle facetten van Kentalis. Onlangs rondden we de diagnostiek van een cliëntje af. Het lijkt mij mooi om bij een ander onderdeel van Kentalis later te kunnen zien hoe een vervolgbehandeling van een kind met dezelfde problematiek er uit kan zien. Ik kan het traineeship bij Kentalis van harte aanbevelen. Je krijgt veel ruimte om te sparren over wat je allemaal meemaakt. Je draagt door de begeleiding nog niet direct zelf de volledige eindverantwoordelijkheid over een behandeling, maar tegelijkertijd krijg je als het lekker loopt volop de kans om zoveel mogelijk zelfstandig uit te voeren. Het traineeship biedt je gewoon een gedegen basis voor je verdere loopbaan!’’