Machteld over de Ambassadeurstraining: ik geloof sterk in de kracht van goed relatiebeheer

Foto van Machteld Kort

Machteld Kort is logopedist, maar werkt vooral als relatiebeheerder en aandachtsfunctionaris Voorlichting & Kennisoverdracht bij Kentalis in het Noorden van Nederland. In haar rol zorgt zij ervoor dat kennis en ervaring van Kentalis gedeeld wordt met professionals buiten Kentalis. Ook is Machteld één van de vier trainers die de nieuwe Ambassadeurstraining aan medewerkers van Kentalis geven.

Wat is de Ambassadeurstraining bij Kentalis?

De training zorgt voor verrijking van expertise en vaardigheden voor de medewerkers bij Extramuraal en is ook in samenwerking met Extramuraal ontwikkeld. De training staat ook open voor medewerkers uit de andere sectoren van Kentalis. De training wordt aangeboden aan Extramuraal collega’s die een jaar in dienst zijn, maar bestaande medewerkers kunnen ook meedoen. Door de training leren medewerkers nog beter samenwerken met ketenpartners. Dit komt uiteindelijk niet alleen de cliënt en leerling ten goede, maar past ook bij de  afspraken uit het Integraal Zorgakkoord, dat ketensamenwerking juist ook stimuleert. Het gaat om vaardigheden die helpen beter inzicht te krijgen in het werk van ketenpartners en hoe Kentalis daar op aan kan sluiten om samen de beste zorg voor cliënten en onderwijs aan leerlingen te bieden. Het opdoen van deze vaardigheden, die van nature niet altijd vanzelfsprekend zijn voor zorgprofessionals, zorgt voor persoonlijke ontwikkeling.

Denken vanuit ander perspectief

Machteld: ‘’Door het volgen van deze training leer je te denken vanuit het perspectief van de ander. Ook ken je Kentalis en haar dienstverlening nóg beter en sta je professioneel en enthousiast achter de organisatie. De klik met de ander weet je te maken en je gedraagt je daarbij passend. De ander heeft graag contact met je. We hebben daarbij een gemeenschappelijk doel: uitdagingen op communicatief gebied bij cliënten zo vroeg mogelijk herkennen en daardoor zo snel mogelijk de meest passende begeleiding bieden.’’

Van logopedist naar trainer/coach

‘’Tijdens mijn tijd als logopedist op de vroegbehandelingsgroep TOS schoolde ik mijzelf bij als trainer en coach. Inmiddels geef ik al 13 jaar training en coaching aan ouders van onze jonge cliënten. Ook merkte ik dat ik het coachen van nieuwe medewerkers heel leuk vond. Een jaar of zes geleden volgde ik zelf een uitgebreide training relatiebeheer. Dat beviel en ligt mij goed en zo kwam het dat ik ben gevraagd als één van de vier interne trainers die collega’s van Kentalis meer willen leren over goed relatiebeheer.

Vertel: hoe ziet de ambassadeurstraining er uit?

‘’Een kartrekkersgroep binnen Kentalis ontwikkelde de training samen met extern trainer Watze Monsma van DOOR Training & Coaching. In twee dagdelen van 3,5 uur per training nemen we collega’s mee in relatiebeheer. Wat komt daar allemaal bij kijken, hoe vlieg je een gesprek met een keten- of netwerkpartner buiten Kentalis aan? Voorbeelden van vragen die behandeld worden: Hoe pitch ik dit kort en enthousiasmerend? Hoe verhoog ik nog meer mijn kwaliteit en klantvriendelijkheid?

Denk daarbij aan logopedisten in vrije vestiging, kinderopvangorganisaties, scholen, huisartsen, GGD, jeugdartsen en -verpleegkundigen. Soms kan dat ook een andere afdeling binnen Kentalis zijn. Daarbij kijken we ook naar gedrag: Hoe gedraag ik mij tijdens gesprekken met anderen (inclusief gedragsscan)? Hoe herken ik gedrag van mijn gesprekspartner en sluit ik hier goed op aan? Wat laat een ander zien en hoe kun je daar als medewerker op inspelen om in verbinding te blijven met je gesprekspartner. Dat soort vragen proberen we in de training met elkaar te beantwoorden en vooral: te oefenen. Doen dus! Het mooie daarbij is dat de deelnemers zelf cases meebrengen uit hun dagelijkse praktijk. Ook delen we tijdens de training met elkaar wat Kentalis allemaal in huis heeft en hoe mooi ons aanbod is: de toegevoegde waarde van Kentalis. Daardoor kan elke deelnemer dat ook goed aan anderen vertellen en een gesprekspartner echt het gevoel geven bij Kentalis aan het juiste adres te zijn voor een cliënt.’’

Online platform bomvol content

‘’Onderdeel van de training is ook een online platform. Daarop vind je als deelnemer veel relevante blogs, voorbereidende taken voor de trainingen, oefeningen, praktijkopdrachten en communicatiemogelijkheden met de andere deelnemers én de trainer.’’

Voor wie is de training?

‘’Iedere medewerker die contact heeft met een verwijzer of andere netwerkpartner, doet aan relatiebeheer. De training is er dan ook voor iedere (nieuwe) medewerker die een jaar bij Kentalis werkt. In eerste instantie denk ik aan collega’s zoals logopedisten, pedagogisch medewerkers, teamleiders en  behandelcoördinatoren. Eigenlijk een heel vroegbehandelingsteam, al bestaat Kentalis natuurlijk uit veel meer dan dat, bijvoorbeeld onze woongroepen. Ik denk ook aan collega’s binnen onderwijs en zorg, van teamleiders, leraren tot telefonisten; iedereen die wel eens in contact is met de partners die ik al noemde. En sterker nog: als jij als medewerker ergens op een verjaardag zit, ben je ook al ambassadeur. Ook dan is het mooi om zo goed en enthousiast mogelijk over Kentalis te kunnen vertellen. Ambassadeur ben je dus eigenlijk altijd en overal!’'

Pionieren

‘’De eerste training begin 2025 gaf ik samen met Watze. Mijn collega Julia van Genderen heeft haar eerste training ook al gegeven en Anneke Meeuwis staat in de startblokken om met de volgende groepen aan de slag te gaan. Het is nog een beetje pionieren, dus de geplande frequentie moet zich nog bewijzen. Met de vier interne trainers hebben we wel landelijke dekking, dus dat is heel fijn. Wij blijven deze versie van de training geven en als er medewerkers zijn die nóg meer uit hun relatiebeheer willen halen, kunnen zij in overleg met hun leidinggevende een vervolgtraining volgen bij Watze van DOOR Training en Coaching: ‘Relatiebeheer in de praktijk’. Daarin duik je dieper in praktijk-cases en behoeftebepaling bij netwerkpartners. Andere relevante onderwerpen in die training zijn het enthousiast presenteren van de dienstverlening van Kentalis en het overwinnen van weerstanden.’’

Wat willen jullie bereiken?

‘’Wat we vooral willen, is dat we laagdrempelig in contact zijn en blijven met de keten- en netwerkpartners waar we als Kentalis mee te maken hebben. En via die verbinding onze doelgroepen nóg beter op de kaart zetten. Door samenwerking zijn we van grotere waarde voor onze doelgroepen, delen we makkelijk kennis binnen ons netwerk én versterken we de vindbaarheid van Kentalis. Daarmee krijgt elke cliënt of leerling zo snel mogelijk passende zorg of passend onderwijs.’’

Spannend én leuk

‘’Omdat het zo nieuw is, vond ik het zelf spannend om de training te geven, omdat het ook mijn eigen collega’s waren die deelnamen. Maar ik vond en vind het ook ontzettend leuk en ik hou wel van een uitdaging. Bovendien geloof ik heel erg in de kracht van deze training; ik zie dat het voor collega’s echt een verschil maakt. Ze ervaren het bijna als cadeautje en gaan er graag mee aan de slag. Nou, daar doe ik voor! Het leuke is dat ik er zelf ook nog van leer. Ook ik ga een gesprek weer iets anders in en stel bijvoorbeeld op een andere manier vragen. Of ontwikkel mezelf in het geven van ongevraagd advies op een zo prettig mogelijke manier. Ook iets waar we tijdens de training op inzoomen, omdat het bijdraagt aan klantvriendelijkheid.’’

Eerste reacties van de deelnemers

‘’De eerste reacties van de meeste deelnemers tot nu toe zijn enthousiast! Ik kreeg terug dat ze veel nieuwe inzichten hebben gekregen en dat ze het leuk vinden om anders te leren kijken naar het stuk communicatie in hun werk. Ze vinden het interessante materie. Ook gaf iemand ruiterlijk toe er nog nooit op deze manier naar gekeken te hebben, maar dat de ogen wel zijn geopend tijdens de training.’’

Fotografie door Floris Kuntz