‘Door mij goed te verdiepen is mijn kaarsje voor Kentalis gaan branden’

Foto van Carolien Lokken

Carolien Lokken mag in 2025 een klein feestje vieren, want ze werkt al bijna 25 jaar met hart en ziel voor Kentalis. Carolien is een mooi voorbeeld van hoe je je niet persé ‘omhoog’ hoeft te ontwikkelen binnen een organisatie. Dat kan ook gewoon ‘in de breedte’. ‘’Ik verdiep me altijd graag in het waarom we de dingen doen zoals we die doen. En als spin in het web van mijn team, voel ik mij als een vis in het water’’.

Carolien: ‘’Ik heb sinds 13 november 2000 diverse functies gehad, altijd bij de ondersteunende diensten. Als receptioniste/telefoniste begon ik, als bijbaan bij mijn studie. Later had ik meerdere rollen bij de facilitaire dienst of administratie en nu ben ik coördinator servicepunt Facilitair in Haren. Eerst was Kentalis nog klein; op de terreinen in Haren en Groningen was er altijd van alles te doen. Dus hielp ik ook mee met vullen van personeelsdossiers en stak ik mijn handen uit de mouwen bij de salarisadministratie. Ook was ik applicatiebeheerder van de steeds modernere telefonie. Als er handjes nodig waren voor wagenparkbeheer, bedrijfsuitjes en ondersteuning bij financiën? Dan liet ik graag mijn handjes wapperen. Een echte duizendpoot dus!

Graag anderen helpen

Op een gegeven moment werd ik officemanager in Haren, een conciërge-rol. Zo bouwde ik mijn brede ervaring steeds verder uit. Als spin in het web weten veel collega’s mij te vinden en dat vind ik heel betekenisvol. Ik help anderen graag. Bij de fusie naar KEGG (Koninklijke Effatha Guyot Groep) moest er een servicepunt worden opgezet. Ook daaraan heb ik flink bijgedragen en kreeg ik het applicatiebeheer onder mijn hoede van het landelijke systeem dat we toen gingen gebruiken. Daarnaast ondersteunde ik de toenmalige regiomanager facilitair en deed ik de dagelijkse aansturing van de receptie, huismeester en catering.

Groeien in de breedte

Mijn groei binnen Kentalis zie ik niet zozeer als hogerop komen in de organisatie, maar wel als verder komen daarin. Ik bleef me door de afwisselende werkzaamheden steeds verder ontwikkelen. Waar ik mezelf erg mee geholpen heb, is dat ik me al vanaf het begin snel verdiept heb in de geschiedenis van Kentalis en in de doelgroepen. Ik vroeg mij steeds af ‘waarom doen wij dit’ en ‘voor wie doen wij dit allemaal’. Met het vinden van de antwoorden daarop is mijn kaarsje voor Kentalis echt gaan branden. En die vlam brandt na 24 jaar nog steeds!

Kwaliteiten

Ik vind het lastig om van mezelf te zeggen waar ik goed in ben, want ik ben iemand die vooral graag geeft. Ik ben goed in bijvoorbeeld contractbeheer, verbinding(en) leggen, doorontwikkeling van systemen en procesmatig denken en werken. Ook ben ik specialist op gebied van schoonmaken en kan ik kletsen als geen ander. Gooi er een kwartje in en ik praat wel. Dat vinden collega’s vaak gezellig. Van collega’s hoor ik ook dat ik verbindend ben, goed overzicht kan houden, loyaal en enthousiasmerend ben. Dat is natuurlijk fijn om te horen en die eigenschappen zorgen ervoor dat ik mijn werk nog steeds met veel plezier doe. In mijn huidige rol als coördinator servicepunt zet ik die kwaliteiten allemaal in om mijn collega’s – in mijn team én daarbuiten - zo goed mogelijk in te zetten en te motiveren.

Wat houdt jouw kaarsje bij Kentalis brandend?

Zoals ik al aangaf, door mij altijd af te vragen waarom we de dingen doen zoals we ze doen. En daarover in gesprek met elkaar gaan en blijven. Blijf kritisch kijken, bedenk of het ook anders of efficiënter kan en vraag je af of het aansluit op de organisatie. En durven doen! Open en eerlijk zijn als je iets anders wil en op ontdekkingsreis wil gaan naar dat andere. Als je weet waarom we iets doen, weet je ook snel wat je daaraan zelf kan bijdragen. Ik raad dit iedereen aan, want het zorgde er bij mij voor dat ik verliefd ben geworden op Kentalis. Het is zo mooi wat wij doen voor de cliënten, leerlingen en patiënten. Dat vind je niet zo snel ergens anders. Mede dankzij onze ondersteuning kunnen zij naar vermogen meedoen aan de samenleving. Die gedachte zorgt ervoor dat ik altijd met trots en een glimlach op de scholen van Kentalis rondloop. Ik rijd al bijna 25 jaar naar Haren en elke keer als ik halverwege het bord Koninklijke Kentalis zie staan, dan denk ik wat wij als ondersteunende dienst allemaal mogelijk  maken voor onze cliënten en collega’s. Ook al is dat dan niet zozeer in de directe zorg, wij zorgen er wel voor dat het primaire proces zo goed mogelijk loopt, elke dag weer. Als ik op locatie de deurklink vastpak en in een warm en veilig pand binnenkom, voel ik meteen dat ook ik van waarde ben in een ondersteunende rol. Binnen mijn team hebben we allemaal dezelfde passie: we willen graag helpen, ondersteunen en vooral ontzorgen. Dat maakt ons werk waardevol!

Weten om het ook écht te weten

Natuurlijk volg ik opleidingen en webinars. Daarnaast heb ik een diepgewortelde interesse om ‘HET’ te willen weten en begrijpen. Dat heb ik zelfs op mijn whiteboard staan. Ik handel niet alleen een taak af, maar vraag me altijd af wat zo’n handeling betekent en speel daar vervolgens weer zo handig mogelijk op in. In mijn rol nu kan ik me daar flink in uitleven. Waar ik ook veel voldoening uithaal, is het motiveren en stimuleren van teamgenoten. Ervoor zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen. Hen in hun kracht zetten en zichzelf laten ontwikkelen; zo leuk om aan te mogen bijdragen én om hen daarbij te volgen! Met natuurlijk altijd ook de doelen van de organisatie voor ogen.

Lontje van een ander ook aansteken

Anderhalf jaar geleden had ik een collega die erover dacht Kentalis te verlaten. Ik vond dat heel jammer, want ik vond hem een waardevolle medewerker. Toen heb ik hem rondgeleid op de scholen hier in Haren om hem met eigen ogen te laten zien waarvoor we het allemaal doen en vooral, voor wie. Dat heeft gewerkt: hij werkt nu nog steeds bij ons. Hij vroeg mij laatst nog of ik wel wist wat ik toen bij hem teweeg heb gebracht. Ik zei toen ‘nee’ en toen antwoordde hij: ‘’doordat jouw kaarsje zo vol brandt voor Kentalis, heb je mijn kaarsje daarvoor ook ontstoken’’. Nou, daar word ik dan heel verlegen van, maar dat is wel mooi om te horen.

Wie of wat helpt?

In mijn loopbaan heb ik veel leidinggevenden gehad. Denkend aan de afgelopen twee jaar ben ik vooral mijn leidinggevende Marcel Drost dankbaar. Hij heeft mij neergezet in mijn rol als coördinator servicepunt en begeleidt mij in het groeien naar de functie van teamleider. Marcel is inspirerend en vooral open en transparant; waarden die ik zelf ook belangrijk vind. Hij kijkt naar wat een persoon kan en waar die past, of dat in de eigen afdeling is of op een andere plek. En zo sta ik er zelf ook in als ik collega’s adviseer. Zelf vraag ik mij regelmatig af waar mijn persoonlijke uitdagingen liggen en of die nog aansluiten bij de organisatie. Want de organisatie vind ik belangrijker dan mijzelf. Dat is nog wel een leerpuntje voor me, want zo cijfer ik mezelf nog wel eens weg. Gelukkig heb ik collega’s die een beetje op me letten en me op dat punt blijven attenderen. Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik ook beter voor de organisatie zorgen.

Gaat er nog iets leuks gebeuren als je volgend jaar 25 jaar in dienst bent?

Ja. Ik ben weliswaar vooral goed in ‘geven’, maar in dit geval deel ik juist ook graag met anderen. Het is toch best een mijlpaal, ook al voelde dat tot voor kort niet zo. Dit interview en de voorbereiding daarop bracht mij terug in de tijd en liet me terugkijken naar mijn loopbaan. Toen dacht ik ‘goh, 25 jaar, best lang’. Maar tegelijk ook ‘het voelt als een paar jaar; het is eigenlijk zo omgevlogen’. Ik vind dat een goed teken en ben ook blij met de groei die ik bij Kentalis heb mogen doormaken en wat ik allemaal heb mogen doen. Uit bescheidenheid zou ik zeggen dat ik geen viering van mijn jubileum hoef, maar ik ga er zeker gebruik van maken. Meestal organiseer ik dat soort mini-feestjes voor anderen. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als het deels voor mij wordt geregeld. Ik zal in elk geval – net als op mijn verjaardag en  karakteristiek voor mij – trakteren op kletskoppen!’’