'Ik geef mijn leerlingen mee dat ze zichzelf én waardevol zijn'

Foto van Corine Burggraaf-Maljers

Corina Burggraaf-Maljers (52) is sinds haar geboorte aan één oor doof en met haar andere oor ging ze langzamerhand steeds minder goed horen. Haar ouders zijn beiden ook doof en aan vaders kant zijn er meer doven in de familie. Iets waarnemen lukt haar nog  maar Corina kan anderen niet meer verstaan. ‘’Ik ben opgegroeid met Gebarentaal, dus is het een belangrijk onderdeel van mijn identiteit’’. Corina werkt nu 22 jaar op de Kentalis Enkschool in Zwolle en geeft haar leerlingen les in Nederlandse Gebarentaal (NGT).

Waar anders dan bij Kentalis?

‘’Als leerkracht die zelf niet goed hoort en NGT gebruikt, is er weinig keuze om ergens anders te gaan werken dan op een school voor doven en slechthorenden. Mijn eindstage van de PABO doorliep ik op Effatha in Voorburg en ondanks sollicitaties bij andere locaties, kon ik daar ook blijven werken. Later ben ik gevraagd om bij de Kentalis Enkschool te komen werken en ik kan na al die jaren echt wel zeggen dat het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen mijn hart heeft.’’

Artikel in NGT:

Goede en passende lessen

Op haar school is Corina vakleerkracht NGT en CIDS*. Daarvoor volgde ze eerst een aanvullende cursus voor lessen NGT bij het Nederlands Gebarencentrum. Corina: ‘’Ik geef les aan groep 1 tot en met 8. De lessen die ik geef passen bij het thema van de groep, zodat alles bij elkaar komt en de NGT toegepast kan worden op andere momenten. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de lessen aansluiten bij de gebaarvaardigheid van de groep. Dat betekent dat ik de lessen en de materialen zelf maak en voorbereid. Het is een uitdaging om de lessen goed en passend te maken, want ik wil dat de leerlingen er ook echt plezier in hebben. Zo heb ik in de loop der jaren al veel lessen en lesideeën verzameld.’’
*Lesmateriaal voor Culturele Vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden

Contact en interactie

‘’Ik geniet erg van het contact dat ik heb met de leerlingen. Het blijft mooi en belangrijk om onderwijs te geven aan DSH leerlingen; te kijken wat bij hen past en ook om hen uit te dagen. Ik vind het ook mooi om daarin samen te werken met mijn collega’s. Vooral geniet ik van het contact én de interactie met de leerlingen. De gedachten van de leerlingen en hun belevingswereld, de vragen en de opmerkingen die zij maken vind ik heel boeiend. Bovendien vind ik het mooi om de leerlingen iets mee te geven: dat ze zichzelf mogen zijn en waardevol. Voor mijzelf is het mooi om een rolmodel te mogen zijn als het om communicatie gaat en om zijn zoals je bent. Het is prachtig om te zien als leerlingen zo vrij en ontspannen met elkaar communiceren in NGT en met elkaar spelen. Dan zie je ze helemaal zichzelf zijn. Er komen ook leerlingen vanuit het regulier onderwijs, waar zij vastgelopen zijn. Het moment dat zij bij ons op school binnenkomen en opbloeien, de gebaren in zich ‘opzuigen’. Dat zijn momenten waar ik van geniet. En zeker als de ouders van de leerlingen dit ook gaan zien en erkennen, dat is zo waardevol. Er was ooit ook een meisje dat uitriep: ‘’dus ik kan ook juf worden?’’ Er ging een wereld voor haar open!’’

Mooi voorbeeld

‘’Van ons als dove leerkrachten worden vaak extra dingen verwacht, omdat we met een andere blik en visie kijken. Dat kost wel extra energie. Maar wat ik zo mooi vind hier op de Enkschool, is dat we het als team samen doen, elkaars visie delen en naar elkaar luisteren. We leren ervan en houden rekening met de verschillende perspectieven, waardoor niet alles op mij of een andere leerkracht alleen neerkomt. In alles staat het belang van de leerling voorop. Dat maakt het werken hier wel extra mooi.’’