Marianne Smetsers-van Turnhout (60 jaar) werkt al 16 jaar met hart en ziel bij Kentalis. De laatste 8 jaar is zij het vertrouwde gezicht en aanspreekpunt bij Servicepunt HR als medewerker Backoffice. Die afdeling zette zij in 2016 ook mede op. Marianne helpt er medewerkers en leidinggevenden op een prettige manier aan bijna alle antwoorden op hun personele vragen. In het voorjaar van 2025 gaat Marianne met prepensioen, maar eind november is zij al voor het laatst omdat ze eerst nog wat verlof opneemt. Haar loopbaan inmiddels afbouwend kijkt ze met warme gevoelens terug op haar tijd bij Kentalis.
Mooie mijlpaal
Marianne: ‘’Om precies te zijn begon mijn loopbaan op 16 februari 2009 bij Sint Marie in Eindhoven. Daar was ik HR-consulent, vergelijkbaar met de rol HR-adviseur van nu. Ik had regio Limburg en een gedeelte van Noord-Brabant onder mijn hoede. Ook na de fusie van Koninklijke Effatha Guyot Groep (KEGG), Viataal en Sint Marie bleef ik HR-consulent, maar dan onder een nieuwe vlag; die van Kentalis. Het jaar 2016 pakte voor mij uit als mooie mijlpaal. Toen kwam er namelijk groen licht voor een Servicepunt HR en werd ik Medewerker Servicepunt HR Backoffice. Ik kreeg van mijn leidinggevende destijds de prachtige kans om samen met Wilma van Boxtel het Servicepunt op te zetten en verder uit te bouwen. Een mooie opdracht, waar veel bij kwam kijken. Inmiddels hebben we intranet meer uitgebreid: nu hebben we bijvoorbeeld Hulp van HR-pagina’s en een Werken bij Kentalis-pagina. Daar zijn zowel medewerkers als leidinggevenden bij gebaat. Eerst verliep alle communicatie met medewerkers via mail en telefoon; inmiddels werken we vooral vanuit Topdesk met Servicepuntmeldingen. Dat kostte ook veel tijd en inspanning, maar het werkt zoveel efficiënter. Wij deden het natuurlijk niet alleen, want dat was nooit gelukt zonder de hulp van veel andere collega’s. Ik vind dat wij een heel fijn team vormen bij ons Servicepunt; we doen het echt samen!
Enthousiast, vriendelijk en vrolijk
Mijn sterke punten? Ik denk vooral mijn enthousiasme; ik hoor vaak dat ik dat echt uitstraal. Ook kan ik vanuit mijn HR-kennis zowel medewerkers als leidinggevenden goed adviseren over wetgeving, cao en beleid. Die kennis hou ik ook graag up-to-date. Ik zie het bij het geven van advies zo: ik reik een mandje aan met meerdere mogelijkheden en leg daarbij uit wat de gevolgen zijn van de opties in het mandje. De keuze maakt een medewerker of leidinggevende natuurlijk zelf. Eigenschappen die mij helpen bij mijn werk zijn dat ik altijd doe wat ik beloof en dat ik hou van een vlotte afhandeling van werkzaamheden. En dat ik er altijd voor zorg dat we medewerkers meenemen in de voortgang van hun vraag. Van collega’s die contact met mij hebben hoor ik vaak terug dat ze het contact met mij plezierig vinden. Dan zeggen ze ‘’wat ben jij vriendelijk en vrolijk’’. Dat is natuurlijk leuk om te horen.
Op zoek naar de vraag achter de vraag
Het leukste en tegelijk mooiste van mijn werk vind ik als medewerkers laten merken dat ze het fijn vinden door me geholpen te worden. Zodat zij weer verder kunnen en door mijn advies goede keuzes kunnen maken. Ik vind het gewoon heel leuk om hen daarbij goed te ondersteunen en bijvoorbeeld op zoek te gaan naar de ‘vraag achter de vraag’. Dan vraag ik door en samen kom je daar dan bijna altijd wel achter. Mijn voelsprieten inzetten om mee te bewegen of een case terug te geven aan de lijn is ook iets dat mij goed afgaat. Verder vind ik de afwisseling in ons werk prettig en de samenwerking tussen de collega’s van de personeels- en salarisadministratie ervaar ik als heel leuk en fijn.
Meters maken
De meeste ontwikkeling in mijn werk ontstaat niet alleen door het bijhouden van vakkennis of het volgen van seminars en webinars. Het zit vooral in de werkmeters die ik al die jaren heb gemaakt. Je kunt niet alles benaderen vanuit de theorie; in de praktijk leer je het meest. Vooral daardoor ben ik in de loop der jaren gegroeid in mijn werk. Wat ik ook echt geleerd heb, is om niet direct te oordelen en dat je in staat moet zijn om tot op zekere hoogte ‘mee te bewegen’ met medewerkers en leidinggevenden. Je leert door ervaring ook waar het voor jouw werk ophoudt en wanneer je iets terug moet geven aan de lijnorganisatie. Openstaan voor feedback vind ik ook belangrijk, daar leer je altijd weer wat van. Ik ben blij dat ik altijd fijne leidinggevenden heb gehad. Hen wist ik makkelijk te vinden en zij ondersteunden mij prima onderweg naar het maken van de juiste keuze. Ze gaven mij vrijheid en ruimte en onder die omstandigheden ben ik op mijn best.
Wat ik ga missen
Wat ik straks het meest ga missen, zijn mijn collega’s en de samenwerking met hen. Al ben ik altijd welkom voor een kopje koffie, hebben ze al gezegd. Ik wil ze in elk geval heel hartelijk danken voor de fijne samenwerking! De dagelijkse reuring en vele ontwikkelingen ga ik ook missen, want ik houd van dat soort prikkels. En natuurlijk de vele contacten met medewerkers en leidinggevenden, waar ik veel werkplezier uit heb gehaald. Mijn toekomstige ex-collega’s van HR&D geef ik graag mee: ga vooral door waar we mee bezig zijn. Ons Servicepunt is de laatste jaren steeds meer geïntegreerd in één personeels- en salarisadministratie en dat heeft alleen maar voordelen. We zoeken elkaar veel makkelijker op en vullen elkaar hierdoor goed aan, wat ook geldt voor de samenwerking van HR-advies en het beleidsteam. We hebben een mooi HR&D-team en dat moet zeker zo blijven.
Trots op Kentalis
Als ik op 24 april 2025 officieel uit dienst ga en mij met volle kracht op mijn hobby’s ga storten, heb ik inclusief Sint Marie ruim 16 jaar voor Kentalis gewerkt. Daarvoor zat ik altijd bij commerciële bedrijven. Het grootste verschil met die wereld vind ik de samenhorigheid die we bij Kentalis hebben. We doen het echt samen. Ik vind het een sociale organisatie, waar veel respect is voor elkaar en waar we elkaar graag helpen. We doen met elkaar geweldige dingen voor de cliënten en leerlingen en dragen daarmee bij aan iets goeds voor de maatschappij. Tel daarbij op dat Kentalis een echte expertise organisatie is, toch gaaf om daarin je aandeel te hebben, hoe klein of groot die ook is. Klein aandachtspunt vind ik dat het bij Kentalis soms wat ‘stroperig’ kan zijn. We kunnen er soms lang over doen om een beslissing te nemen. Dat zou van mij wat vlotter mogen. Al met al is Kentalis wel echt ‘mijn organisatie’. Ik kon er altijd mezelf zijn en blijven en kreeg alle ruimte en vertrouwen van mijn managers voor mijn ontwikkeling. Het gaat bij Kentalis niet alleen om de werknemer, maar zeker ook om de mens die daar achter zit. Als ik straks met prepensioen ben en terugkijk op Kentalis, weet ik zeker wat ik dan als eerste denk: dat ik er supertrots op ben dat ik deel mocht uitmaken van deze prachtige organisatie!’’