Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Wij werken opbrengstgericht via een 4D cyclische werkwijze (data-duiden-doelen-doen). Dit wil zeggen dat wij informatie (data) over de leerlingen verzamelen (bijv. observaties in de klas, methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen). Wij analyseren (duiden) de informatie en koppelen hier doelen voor de komende periode aan. Deze doelen worden uitgevoerd in het onderwijsaanbod (doen) en na afloop geĆ«valueerd. Vervolgens begint de cyclus opnieuw.  

Soms is het nodig om meer informatie te krijgen om goed te kunnen analyseren (duiden) wat een leerling nodig heeft. Dit kan bijvoorbeeld door een leerling aan te melden voor extra onderzoek (psychologisch of breder onderzoek). Dat wordt altijd met u afgestemd. Soms is dit ook nodig voor het opnieuw krijgen van een arrangement. 

In de groepen 2, 4 en 6 wordt de SDQ afgenomen. Dit is een korte screeningslijst die de psychosociale problematiek en vaardigheden bij de leerling in beeld brengt. Zowel leerkracht als ouders vullen de lijst in. De gedragskundige beoordeelt de antwoorden. Bij een zorgelijke uitkomst wordt contact met ouders opgenomen.

In groep 7 wordt de ADIT afgenomen. De ADIT geeft een indicatie over het intelligentieniveau van een leerling. De ADIT wordt ingezet als advies ondersteunend instrument naast alle gegevens die we al hebben.

Medische zorg

Als er in de gezondheid van uw kind veranderingen zijn waar de school (in)direct gevolg van kan hebben, verzoeken wij u dit aan de leerkracht door te geven.

Als uw kind op school ziek wordt, neemt de leerkracht contact met u op. Samen overlegt u wat de beste oplossing is. Het uitgangspunt is dat een ziek kind niet op school thuishoort. Bij acute noodzaak voor medische hulp zal direct contact worden opgenomen met een huisarts, ziekenhuis of alarmnummer 112. Om u zo spoedig mogelijk op de hoogte te kunnen stellen, is het van belang dat de school altijd beschikt over de juiste telefoonnummers en uw bereikbaarheid.

Bij medicijnverstrekking vragen wij u om hiervoor schriftelijk toestemming te geven. Bij de leerkracht van uw kind kunt u hiervoor een toestemmingsformulier opvragen. De leerkracht zal alleen medicatie in ontvangst nemen die in een originele verpakking wordt aangeleverd, voorzien van de bijsluiter en uitgeschreven op naam van het betreffende kind. Bij wijzigingen in bijvoorbeeld dosering dient u dit schriftelijk te melden aan de leerkracht. Bij medische handelingen die voorbehouden zijn aan artsen en verpleegkundigen (bijvoorbeeld het geven van injecties en het toedienen van sondevoeding) zal de leerkracht moeten worden geschoold om deze handeling aan te leren. Scholing vindt plaats op vrijwillige basis. De artsen van Kentalis zullen de leerkracht hierin scholen. Overlegt u goed met de school wat er wederzijds verwacht wordt. Het kan enige tijd kosten om de betreffende leerkracht te bekwamen en tevens de achterwacht te organiseren. Het kan zijn dat u in de tussenliggende periode wordt verzocht om hierin een tijdelijke voorziening te treffen.

 

Schoolarts

Aan de school is een jeugdarts en jeugdverpleegkundige verbonden. Deze zijn werkzaam bij de GGD Hart van Brabant. Medisch onderzoek vindt plaats bij 5/6 jarigen en 9/10 jarigen. De aanwezigheid van de ouders is vereist tijdens de onderzoeken. U ontvangt hiervoor een uitnodiging. De jeugdarts kan aansluiten bij de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).