Inleiding
Welkom op Kentalis Talent TOS in Vught!
De informatie in deze schoolgids 2024-2025 is bedoeld voor ouders van leerlingen op Talent TOS, een openbare school voor Speciaal Onderwijs (SO). Naast de schoolgids is er een kalender. Daarop staan onder andere de schoolvakanties en leerlingvrije dagen.
'Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet'.
Het onderwijs dat wij geven is op veel gebieden gelijk aan een reguliere basisschool. Wij zijn een school waar kinderen gelukkig zijn. Voor onze leerlingen is 'gelukkig zijn' niet iets vanzelfsprekends. Door hun taalontwikkelingsstoornis (TOS) worden zij belemmerd in hun ontwikkeling en leren leren. De lessen op onze school zijn niet vanuit een godsdienst of levensovertuiging. De specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een TOS vragen meer dan een reguliere basisschool in de meeste gevallen kan bieden. Hoe we dit doen, is te lezen in deze schoolgids.
Met hartelijke groet,
Karlien Kruijssen-Reitsma
Directeur Talent TOS
Onze visie
Kentalis Talent TOS is een expertisecentrum voor leerlingen en ouders. We bieden een taalstimulerende leeromgeving waar leerlingen plezier hebben, groeien, zichzelf zijn en optimaal voorbereid worden op de volgende stap.
Als team zijn wij professioneel en persoonlijk betrokken, we hebben vertrouwen in elkaar. We zijn toegankelijk voor leerlingen, ouders en medewerkers. We werken met plezier samen aan de ontwikkeling van iedere leerling.
In onze communicatie zijn wij duidelijk, gelijkwaardig en efficiënt. We tonen begrip voor elkaar en eenieder wordt gezien en gehoord.
In ons samenwerken maken we gebruik van en leren we van elkaars expertise en talenten. Wij staan voor elkaar klaar, zijn open en eerlijk en werken aan een gezamenlijk doel.
Onze leerlingen
Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een (vermoedelijke) TOS in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. De leerlingen beschikken over een onderwijsarrangement voor cluster 2 onderwijs. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het begrijpen van de taal en het begrijpelijk uitdrukken. Naast de communicatieve onderwijsbehoeften hebben veel leerlingen ook extra ondersteuning nodig op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en executieve functies. Bij een deel van de leerlingen is er naast de TOS sprake van bijkomende problematiek.
groep | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
aantal leerlingen | 7 | 7 | 11 | 10 | 14 | 11 | 14 | 16 | 90 |
kenmerken: | |||||||||
vermoeden van TOS | 6 | 7 | 10 | 5 | 6 | 1 | 1 | 36 | |
TOS | 1 | 1 | 5 | 7 | 9 | 11 | 16 | 50 | |
dyslexie | 1 | 1 | |||||||
ASS | 2 | 2 | |||||||
AD(H)D | 1 | 4 | 5 |
(peildatum 01-10-2023)
Schoolondersteuningsprofielen
Onze school levert basisondersteuning in groepen van gemiddeld 14 leerlingen. De leerlingen krijgen structureel extra ondersteuning op het gebied van de spraak- en taal ontwikkeling. Denk hierbij aan het gebruik van specifieke methodieken en methoden in de groep die speciaal ontwikkeld zijn voor leerlingen met een TOS zoals; Psycho-educatie TOS; Verhaalvlecht; Leerlingen aan het woord; Discussiëren kun je leren; Met woorden in de Weer en map Fonemisch bewustzijn. Het aanbod wordt in samenwerking tussen leerkracht en logopedist afgestemd op de specifieke behoeften van de groep/leerling. Daarnaast krijgen de leerlingen in kleine groepjes of individueel behandeling door de logopedist.
We zien de ontwikkeling van de leerling als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Wanneer de school handelingsverlegen is kunnen wij direct een ondersteuningsvraag indienen bij het samenwerkingsverband de Meierij. Het gaat dan om hulpvragen die buiten onze expertise liggen.
In alle gevallen wordt samen met de ouders regelmatig bekeken of de onderwijsbehoeften van de leerling nog aansluiten bij de ondersteuningsmogelijkheden van de school. Hierbij nemen we de aspecten veiligheid, welbevinden, toekomstperspectief en draagkracht bij elke leerling als uitgangspunt.
Hulpvragen vanuit ouders, gericht op sociaal welbevinden, wederkerigheid en/of weerbaarheid, buiten onze basisondersteuning, kunnen ingediend worden bij Kentalis Zorg. Vanuit school ondersteunen wij ouders bij het formuleren van de hulpvraag en het aanvragen van een zorg product. Wanneer de behandeling ook ondersteunend is aan het volgen van onderwijs, mag deze plaatsvinden onder schooltijd.
Alle leerlingen met een onderwijsarrangement TOS zijn welkom op onze school. Wanneer de begeleiding van een leerling meer vraagt dan wij kunnen bieden, gaan wij met ouders en het samenwerkingsverband op zoek naar een passende school.
Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen onderwijs bieden aan:
- leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor medeleerlingen en/of medewerkers.
- leerlingen die zeer specialistische medische hulp en/of ondersteuning nodig hebben.
Wij kijken altijd naar vier kwadranten wanneer er getwijfeld wordt aan de ondersteuning gericht op de leerling, leerkracht en de groep: belastbaarheid, veiligheid, draagkracht en toekomstperspectief.
Schoolplan
Ons schoolplan 2024-2027 is een ontwikkelplan. We geven hiermee sturing aan ons onderwijs. We werken planmatig volgens het 4D-model (data, duiden, doelen, doen) aan verbetering van de onderwijskwaliteit en leeropbrengsten. Ons schoolplan is opgesteld door het team en ter goedkeuring voorgelegd aan de lokale medezeggenschapsraad (LMR).
De grote verbeterdoelen zijn gericht op de basisvaardigheden (Nederlands, Rekenen en Burgerschap), het onderhouden van een TOS specifieke basishouding en aanbod en de organisatie en inhoud van de logopedie.
Het Schoolplan is op te vragen bij de directeur.
Organisatie van de school
Onze leerlingen komen grotendeels uit het gebied van Samenwerkingsverband (SWV) PO de Meierij, SWV Plein 013, SWV Langstraat, Heusden, Altena en SWV Rivierenland.
Wij werken met een jaarklassensysteem van groep 1 t/m 8. De leerling zit in de groep bij leeftijdsgenoten. Omdat iedere leerling uniek is, wordt er binnen de groep op verschillende manieren gedifferentieerd.
In het schoolgebouw zijn naast onze school ook Talent Doof/Slechthorend (onderwijs), Ambulante dienst (onderwijsondersteuning) en Vroegbehandeling (zorg) gehuisvest. Het midden van de school vormt een ontmoetingsplein. Naast de klaslokalen zijn er open werkruimtes voor het werken in kleine groepen. Er zijn behandelruimtes voor logopedie, ergotherapie en fysiotherapie. Er is een handvaardigheidslokaal, gymzaal en speelleerlokaal. Samen met Huis73 is er een schoolbibliotheek ingericht, waar leerlingen boeken mogen lenen voor in de klas.
Onderwijsteam
Het team van Talent TOS bestaat uit ongeveer 35 teamleden.
Iedereen werkt direct of indirect mee aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.
De leerkracht verzorgt samen met logopedist, leraar ondersteuner of onderwijsassistent het onderwijs aan de leerling. Stagiaires ondersteunen en leren hierbij. De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs.
De intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de kwaliteitszorg. De orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werker zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. De management assistent, administratief medewerkers en conciërges ondersteunen daarbij.
Indien nodig worden jeugdarts, ergotherapeut of fysiotherapeut na overleg met ouders ingeschakeld.
De directeur geeft integraal leiding en is eindverantwoordelijk voor de school.
Oriëntatiebezoek en inschrijven op onze school
Ouders zijn welkom op onze school voor een oriënterend bezoek wanneer het proces van toeleiden en arrangeren is gestart of als er een besluitbrief is afgegeven voor een Onderwijsarrangement TOS.
Het bezoek start met een rondleiding door het gebouw. De rondleiding wordt gegeven door twee leerlingen uit groep 7 of 8. Na de rondleiding is er een gesprek met de directeur. In dit gesprek wordt er uitleg gegeven over Kentalis, cluster 2 onderwijs, organisatie van de school, kwaliteitszorg, ontwikkelingsperspectief en inschrijving. We gaan tijdens het oriëntatiebezoek niet in op individuele situaties.
Oriëntatiebezoeken zijn om de week op vrijdag van 13.00-14.30 uur.
Onze administratief medewerker plant graag een afspraak met u in.
U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen: 073-5588552.
Meer informatie m.b.t. het aanvragen van een onderwijsarrangement zie de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.