Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De school hecht grote waarde aan een stabiel pedagogisch klimaat. De medewerkers van de school hebben een belangrijke taak om te zorgen voor een klimaat waarin leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Met een stabiel pedagogisch klimaat wil school tegemoet komen aan een drietal basisbehoeften van ieder mens: 

  • De behoefte aan competentie: je in staat voelen belangrijke dingen te doen en goede prestaties te leveren.
  • De behoefte aan relatie: het gevoel hebben dat anderen je waarderen en met je willen omgaan.
  • De behoefte aan onafhankelijkheid (autonomie): het besef dat je dingen zelfstandig kunt doen en niet altijd bent aangewezen op de hulp van een ander. 

Beleid tegen pesten 

Door een geheel van afspraken, gedragingen en acties vergroten we de sociale veiligheid binnen de school. Dit staat vast in het sociaal veiligheidsbeleid. Het anti-pestprotocol maakt deel uit van dit beleid. Wij kiezen voor een preventieve aanpak van pesten.

Uitgangspunten: 

  • We dragen een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, waarbij gezamenlijke inspanning wordt verzet. 
  • We nemen een duidelijke stelling tegen pesten, vervullen een voorbeeldfuncties bij signaleren en tegengaan van pestgedrag.
  • We bieden preventieve an proactieve lesactiviteiten aan in alle groepen, ook met betrekking tot social media/digitaal pesten. 
  • We zijn zichtbaar en actief betrokken bij schoolpleinactiviteiten.
  • We nemen signalen van pestgedrag serieus en pakken dit direct aan.
  • We bespreken pestgedrag, waarbij de rol van alle betrokkenen (gepeste, pester, meeloper, omstanders) wordt meegenomen. De leerkracht bemiddelt en verkent mogelijke oplossingen, middels een stappenplan. 
  • We handhaven de schoolregels.
  • We werken herstelgericht, waarbij we de relatie tussen gepeste en pester proberen te herstellen (straffen verandert geen gedrag).  Ook ouders spelen een rol bij het oplossen van het pestprobleem. 

We spreken van pestgedrag als iemand herhaald en gedurende langere tijd door anderen opzettelijk kwaadaardig behandeld wordt. De veiligheid van de leerling wordt aangetast. De stappen die de leerkracht zet zijn na te lezen in het anti-pestbeleid. Als het probleem escaleert of herhaling optreedt, meldt de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider, het pestgedrag bij de directeur en de coördinator Sociale Veiligheid. De ouders worden geïnformeerd over het vervolgtraject en de beschikbare hulpopties.

Het sociaal veiligheidsbeleid inclusief anti- pestprotocol is op te vragen bij de directeur.

Wat kunt u als ouder doen?

  • Praat met je kind: Stel open vragen en geef je kind de kans om het hele verhaal te vertellen. Vraag bijvoorbeeld hoe vaak het gepest wordt, hoe lang het al duurt en hoe je kind ermee omgaat. Voer dit gesprek op een vertrouwde en rustige plek.
  • Bedenk samen hoe jullie het pesten kunnen stoppen: Je kind kan bang zijn dat ingrijpen het alleen maar erger maakt. Laat weten dat je dat begrijpt en kies samen voor een oplossing waarvan jullie denken dat die zal werken.
  • Praat met iemand uit de omgeving waar je kind gepest wordt: Als het pesten op school plaatsvindt, praat dan met de leerkracht of aanspreekpunt sociale veiligheid. De school is verantwoordelijk voor een veilige omgeving en kan helpen het pesten te stoppen. 
  • Online pesten: Pesten gebeurt ook online. Praat met je kind, luister naar het verhaal dat het te vertellen heeft en bedenk samen oplossingen. Vertel je kind dat het geen schuld heeft aan het pesten. Blijf praten over wat er online gebeurt en op welke platforms je kind actief is.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak voor de school. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.
Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie voor meer informatie de algemene gids op de Kentalis website).
Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie binnen de verschillende vakgebieden en psycho-educatie.

De leerlingenraad

Burgerschapsvorming wordt ook geoefend binnen de leerlingenraad op school. De mening of advies van de leerling doet er toe! Ze worden betrokken bij het reilen en zeilen van de school. De leden van de leerlingenraad bespreken verschillende onderwerpen met betrekking tot schoolactiviteiten. De onderwerpen worden ingebracht door de leerlingen zelf, het team, werkgroepen of de oudercommissie, besproken, en weer teruggekoppeld naar alle betrokkenen. 

Naast de invloed die de leerlingenraad uitvoert binnen de school leren leerlingen hierdoor ook te overleggen, ideeën en meningen te verwoorden en beargumenteren, discussiëren, notuleren, presenteren en samenwerken. Kortom vaardigheden die van groot belang zijn voor de verdere toekomst. 

Veiligheid

Onder veiligheid verstaan we brandveiligheid, maar ook het creëren van een gezonde (rookvrije) school en sociale veiligheid. Jaarlijks wordt de veiligheid op en in de school en de sociale veiligheid gemeten. Naar aanleiding van de resultaten worden verbeteracties uitgevoerd. 
De coördinator Bedrijfshulpverlening is Dominique Smit.
De coördinator Risico-Inventarisatie & Evaluatie is Judith Polman.

Het uitgebreide veiligheidsprotocol en ontruimingsplan zijn op te vragen bij de directeur.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school afspraken en regels over internetgebruik. In de les wordt internet alleen gebruikt voor educatieve toepassingen en op aangeven van teamleden. Er worden uniforme richtlijnen gehanteerd die beschreven zijn in de mediaprotocollen.  

Op Talent TOS kunnen leerlingen en teamleden gebruik maken van internet. Internet is de verbinding met de buitenwereld. Het is onmogelijk om alle ongewenste sites af te schermen. Daarom is het belangrijk om met elkaar gedragsregels af te spreken en leerlingen te leren veilig met internet om te gaan. 

Bij misbruik en/of niet naleven van de regels worden met desbetreffende persoon (leerling en ouder, teamlid) passende afspraken gemaakt.

Gedragsregels

Op school hanteren we gedragsregels die aan het begin van het schooljaar worden besproken. 
Iedere groep maakt samen zijn eigen klassenregels. Deze regels zijn zichtbaar in de klas. 

Er zijn vier kapstokregels binnen de school die dagelijks worden nageleefd en waaraan veel gewenst gedrag wordt gekoppeld. Deze regels hangen zichtbaar in de klas en worden meerdere keren per jaar expliciet geoefend: 

gedragsregels

Op school zetten wij vooral in op een preventieve aanpak van ongewenst gedrag. In het protocol “vrijheids- en/ of fysiek beperkend handelen“ staat de werkwijze beschreven hoe de leerkracht omgaat met (on)gewenst gedrag en escalerend ongewenst gedrag. Dit protocol is onderdeel van het veiligheidsprotocol.