Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Wij bieden dezelfde vakken aan als op de reguliere basisschool (zoals lezen, rekenen en spelling) aangevuld met enkele methodieken die helpend zijn voor leerlingen met een TOS. 'Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet'. 
Enkele vakgebieden worden hieronder toegelicht. 

Wereldoriëntatie

Op school werken we met International Primary Curriculum (IPC). Dit is een thematisch leerplan voor wereldoriëntatie en de kunstzinnige vakken maar ook een visie op hoe kinderen leren. Niet wat je gaat doen, maar wat je gaat leren staat centraal. Binnen de lessen is er aandacht voor het oefenen van vaardigheden, het gebruiken van nieuw geleerde kennis en taal. Daarbij is er aandacht voor het onderzoeken, samenwerken en presenteren van wat is geleerd. De geleerde lesstof wordt gevisualiseerd op een leerwand. Hierdoor kan de lesstof aan elkaar worden verbonden en zien de leerlingen wat ze leren. Juist bij leerlingen met een TOS is dit belangrijk, omdat ze dit niet vanzelf oppakken.

Spraak-/Taalontwikkeling

De logopedist is regelmatig in de klas aanwezig om te zien welke invloed de TOS heeft op het leerproces, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de deelname aan groepsgesprekken/taalactiviteiten. Samen met de leerkracht wordt vervolgens bepaald welke klassikale methodieken nodig zijn om de taalvaardigheid van de leerlingen te vergroten, zoals ‘Met Woorden in de Weer’, ‘Verhaalvlecht’ of ‘Discussiëren Kun Je Leren’. Door middel van co-teaching, geeft de logopedist samen met de leerkracht het taalonderwijs vorm.

Voor elke leerling worden er ook individuele doelen opgesteld. Dit kan gericht zijn op de luistervaardigheden, de uitspraak, het taalbegrip, de woordenschat en de zins- en verhaalopbouw. Daarnaast is er aandacht voor gespreksvaardigheden en de communicatieve weerbaarheid. Passend bij het taalthema in de klas worden, individueel of in tweetallen, diverse activiteiten uitgevoerd om de spraak- en taalontwikkeling te stimuleren. Denk hierbij aan klank- en letterspelletjes, het categoriseren/omschrijven van woordkaarten of het naspelen van situaties in een rollenspel. Succeservaringen en het beleven van plezier in de communicatie staat hierbij voorop!

Sociaal emotionele vorming

Voor het stimuleren van de sociaal- emotionele ontwikkeling wordt op school onder andere gewerkt met het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). Binnen deze PAD-lessen staan de thema’s zelfbeeld, zelfcontrole, gevoelens en probleem oplossen centraal. PAD is wetenschappelijk geëvalueerd: onderzoek toont aan dat het PAD-leerplan een bewezen effectief en betrouwbaar preventieprogramma is om pesten tegen te gaan. 

Binnen TOS staat ook psycho educatie vast op het rooster (PeTOS). Met PeTOS werken we systematisch aan identiteitsontwikkeling door zowel de sociale taal als de innerlijke taal te versterken. Het helpt onze leerlingen om te gaan met hun eigen mogelijkheden en beperkingen door TOS.

Relaties en Seksualiteit 

Op school besteden wij aandacht aan relaties, intimiteit en seksualiteit. Door de TOS krijgen onze leerlingen meestal niet vanzelf de maatschappelijk geaccepteerde omgangsregels, normen en waarden rondom seksuele ontwikkeling mee. Ook kunnen zij hun wensen en verlangens, maar ook hun grenzen niet altijd kenbaar maken. Het is daarom belangrijk om onze leerlingen goed te informeren en in gesprek te gaan over relaties en seksualiteit. 

We maken hiervoor gebruik van de methode 'Kriebels in je Buik'. Binnen deze lessen staan de thema’s lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling en seksuele weerbaarheid centraal. Deze methode heeft als doel leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Ze leren respect op te brengen voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen, mogelijkheden en steeds beter beslissingen te nemen op het gebied van seksualiteit. 

Overgangsnormen

Het uitgangspunt is dat alle leerlingen overgaan naar het volgende leerjaar. Kleuterverlenging of doublure wordt in uitzonderingsgevallen gedaan. Wij zijn hier terughoudend in. Op korte termijn lijkt kleuterverlenging of doublure een gunstig effect te hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling, met name werkhouding en zelfvertrouwen. Uit onderzoek blijkt dat dit verschil verdwijnt na enkele jaren.

Activiteiten

Verplichte extra onderwijsactiviteiten

Gedurende het schooljaar vinden een aantal schoolvieringen en activiteiten plaats. Denk hierbij aan Sinterklaas, Kerst, Carnaval, Pasen, Eid-al Fitr, sportdag, cultuurdag, schoolreis en excursies. Leerlingen zijn verplicht deel te nemen aan activiteiten die onderdeel zijn van het lesprogramma. 

Kamp

Groep 8 gaat 3 dagen op kamp.

Niet meedoen

Wilt u niet dat uw kind meedoet aan een extra onderwijsactiviteit? Dan kunt u de directeur van de school vragen om vrijstelling. Als uw kind deze vrijstelling krijgt, is er een vervangende activiteit op school.