Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Wij werken volgens een cyclische 4D methode. Dit houdt in dat wij op groepsniveau op basis van data (o.a. toetsgegevens en observaties van de leerlingen) bekijken wat nodig is voor het onderwijsaanbod van de komende periode. We hebben vastgelegd welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De data en ambities nemen wij mee bij het stellen van de doelen waar we de komende periode aan gaan werken. Na afloop van deze periode herhalen wij de bovenstaande werkwijze. Dit wordt vastgelegd in de groepsplannen en/of het OPP van de leerling. Op schoolniveau werken wij ook met de cyclische 4D methode. Dit alles met als doel om goed en ambitieus onderwijs te bieden. 

Hieronder staan enkele voorbeelden van resultaten die wij vorig schooljaar op schoolniveau hebben uitgevoerd.

  • De implementatie van een nieuwe rekenmethode Getalen en Ruimte junior om ons rekenaanbod te vernieuwen en te verbeteren.
  • Inzetten van koffieochtenden waar ouders vrijblijvend aan kunnen deelnemen om de ouderparticipatie te vergroten. 
  • Huisbezoeken door de schoolmaatschappelijk werker om de driehoek school-ouder-kind te verstevigen. 
  • Scholing van "Ondersteunend tekenen"  met als doel om bij gesprekken met leerlingen en ouders, miscommunicatie te verminderen. 

Onderwijsresultaten

Didactische ontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren.

We nemen twee keer per schooljaar de CITO Leerling in Beeld toetsen af en er worden toetsen afgenomen die bij de methode horen. We kijken of de leerling voldoende groei laat zien t.o.v. zijn/haar uitstroomperspectief (UP) en zichzelf. Het UP en daarbij passende aanbod t/m groep 4 wordt hoog gesteld in verband met het stellen van hoge verwachtingen. Ook om hiaten te voorkomen in aanbod wanneer de leerling tussentijds uitstroomt naar regulier onderwijs. Met name tijdens de eerste leerjaren is er nog weinig groei zichtbaar op de vaardigheidstoetsen (CITO) waardoor leerlingen zich niet conform uitstroomniveau ontwikkelen. Vanaf groep 5 krijgen de leerling een UP wat past bij zijn/haar functioneringsniveau en mogelijkheden. Eind groep 6 wordt dit UP opnieuw bepaald en indien nodig bijgesteld. In groep 8 staat het UP in het voorlopig- en eindschooladvies. 

In de midden- en bovenbouw laten leerlingen een significante leergroei zien ten opzichte van zichzelf en halen meer leerlingen het ambitieniveau. Begrijpend lezen is moeilijk voor onze leerlingen mede door hun TOS. Dit is een vakgebied waar wij ons continue op focussen. 

We maken gebruik van het instrument SCOL en de Leerlijnen Jonge Kind om de sociale vaardigheden en het ‘leren leren’ in beeld te brengen. Bij de voorjaarsmeting in schooljaar 2023-2024 behalen wij ruim de schoolstandaard. We blijven aandacht schenken aan eigenaarschap, leren leren en omgaan met ruzie. 

Doorstroomtoets groep 8

We maken gebruik van de doorstroomtoets van Route 8. In het schooljaar 2023-2024 hebben 16 leerlingen deze toets gemaakt: 69% van de leerlingen heeft bij de doorstroomtoets een vergelijkbaar resultaat behaald als het eerder gegeven schooladvies; 31% van de leerlingen heeft bij de doorstroomtoets een hoger resultaat behaald als het schooladvies en kwam in aanmerking voor heroverweging. 

Sociale veiligheid

Elk jaar meten we in de groepen 6, 7 en 8 hoe veilig de leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid. In het schooljaar 2023-2024 heeft 82% van de leerlingen op onze school aangegeven zich veilig te voelen. 

Er zijn leerlingen die aangeven dat zij het moeilijk vinden om een verschil van mening of ruzie op de juiste manier op te lossen. Voor onze leerlingen met een TOS is het belangrijk dat zij hun gevoelens leren herkennen en benoemen. Hier is binnen school veel aandacht voor. Maar ondanks alle aandacht die er voor is, blijft het lastig voor leerlingen om zelf een verschil van mening op de juiste manier op te lossen. Dit zien we ook terug in de antwoorden die de leerlingen hebben gegeven op de vragenlijst. Sociaal emotionele ontwikkeling is een vast onderdeel van ons lesaanbod. 

Bij onze leerlingen is ondersteunend tekenen van meerwaarde bij het oplossen van ruzies/conflicten.

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met ouders of de leerling (nog) een passend arrangement heeft. Leerlingen die tussentijds uitstromen zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Leerlingen stromen uit naar het reguliere basisonderwijs of een andere vorm van speciaal (basis)onderwijs. 

Leerlingen die aan het eind van groep 8 uitstromen noemen we einduitstroom. Bij de einduitstroom gaat het merendeel van de leerlingen naar het regulier voortgezet onderwijs. 

Het niveau van uitstroom naar het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis Talent: Praktijkonderwijs/VMBO-B. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2021-20222022-20232023-2024
Basisonderwijs (BAO)576
Speciaal basisonderwijs (SBO)101
SO cluster 2 (ivm verhuizing)022
SO cluster 3142
onbekend  1
totaal71312

 

Informatie over eind uitstroom

 2021-20222022-20232023-2024
Praktijkonderwijs557
VMBO-B433
VMBO-K115
VMBO-T011
HAVO/VWO000
totaal101016
waarvan naar VO7915
waarvan naar VSO311

De ambitie (>75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun UP zoals begin groep 8 vastgesteld, wordt niet behaald. 56% stroomt uit op het gestelde niveau van begin groep 8. 31% stroomt hoger uit en 13% stroomt lager uit. 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Van de 17 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 16 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het vervolgsucces van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen

De respons op de vragenlijst 2024 was 32% (28 van de 87). Het rapportcijfer dat de ouders aan de school geven is een 7.8.

Leerlingervaringen

Uit het Leerlingen Ervaringen Onderzoek 2023 blijkt dat leerlingen Talent TOS een ruim voldoende geven (totale score is 3,31 op een range van 0 tot 4).

Medewerkerstevredenheid

Uit het Medewerkersonderzoek 2022 blijkt dat het team tevreden is. De respons op de vragenlijst was 70% (21 van de 30). De medewerkers geven een 8,2 voor bevlogenheid, een 7,3 voor autonomie, een 7,4 voor sociale veiligheid en een 5,8 voor Kentalis als werkgever.

Audit en inspectie

In schooljaar 2021-2022 heeft er een interne audit plaatsgevonden. Kentalis Talent TOS is beoordeeld met een voldoende, met een goed op schoolklimaat. Talent TOS wordt gezien als een lerende omgeving voor zowel de leerling als de medewerkers.

Op 1 november 2018 zijn we door de onderwijsinspectie als “goed” bevonden. Hiermee voldoen we aan de basiskwaliteit en daarmee aan de wettelijke eisen. De inspectie geeft aan dat we op overtuigende wijze de ambities (eigen aspecten van kwaliteit) realiseren. 

Maatregelen

Hieronder staan enkele aandachtspunten die zijn opgenomen in de plannen voor dit schooljaar:

  • Actueel houden van het anti-pestprotocol met leerlingen en team.
  • Ouders informeren over het TOS profiel van hun kind en de invloed hiervan op schoolse vaardigheden.
  • Ondersteunend tekenen meer inzetten in communicatie naar ouders en leerlingen.