Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Bezoekadres

Kentalis Talent TOS
Helvoirtseweg 189
5263 EE Vught
073 55 88 552
talent@kentalis.nl 

Partnerschap

Als school vinden wij het belangrijk dat er een gelijkwaardige samenwerking is tussen ouders en school. Dit betekent dat ieder vanuit zijn eigen rol en betrokkenheid meedenkt en bijdraagt aan het welbevinden van de kinderen. Ouders en school hebben een gedeelde verantwoordelijkheid. Er is regelmatig contact, zodat ouders en school van elkaar op de hoogte zijn. Ouders en school spreken met elkaar over de ontwikkeling en opvoeding. Hierbij wordt altijd de vraag gesteld: "Wat is het beste voor deze leerling?" Wanneer u zich als ouder niet serieus genomen voelt, omdat u vindt dat school u slecht of in een laat stadium informeert, vragen wij ouders om met respect het gesprek met school aan te gaan en het gezag te respecteren.


Vertrouwen
De basis voor partnerschap tussen ouders en school is vertrouwen. Vanaf de eerst schooldag bouwen wij aan een goede relatie. Als school stellen wij altijd de vraag: "Wie zijn de ouders van de leerlingen in de klas? Wat vinden zij belangrijk?".

De schoolmaatschappelijk werker gaat bij alle nieuwe leerlingen op huisbezoek. 

Informeel
Wij vinden het belangrijk dat zowel ouders als school makkelijk te benaderen zijn. De onderwerpen die wij belangrijk vinden om te bespreken zijn hoe het leerproces en de ontwikkeling verloopt, veranderingen in de organisatie van school en verwachtingen. Ook de leerlingen willen wij graag hierin meenemen. Ieder jaar starten wij het schooljaar met een samenzijn in de klas. Dit is een ongedwongen samenzijn met alle leerlingen en ouders van de nieuwe groep. Er wordt kennisgemaakt en het schooljaar wordt geopend. 

Wilt u praten over TOS, kennismaken met andere ouders of vertellen wat u graag anders zou willen zien op school? Daarvoor organiseren we vijf keer per jaar een koffieochtend. Een moment om elkaar te ontmoeten, beter te leren kennen en in gesprek te gaan met de directeur. Alles wat niet direct over de ontwikkeling van uw eigen zoon of dochter gaat is bespreekbaar.  

Gelijkwaardig
Ouders zijn voor ons gelijkwaardige partners. We hebben met elkaar de expertise over hoe het met het kind gaat. Ouders weten het best hoe het kind zich thuis en in de vrijetijd voelt en ontwikkelt. School weet het best hoe de leerling zich op school gedraagt en ontwikkelt. Belangrijk is dat ouders en school elkaar in de samenwerking respecteren in elkaars rol, we praten met elkaar, omdat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn.

Diversiteit
Wij weten dat geen één ouder gelijk is. Als ouder heb je eigen verwachtingen, behoeften en belangen. Wij vinden het belangrijk om het hier over te hebben met elkaar. In de schoolgids staat de informatie over ons schoolsysteem, de afspraken en verwachtingen. Mocht de informatie niet duidelijk zijn, dan is er altijd de mogelijkheid om dit met school te bespreken. 

Wij zien:

  • onderwijs en opvoeding als een gedeelde, gezamenlijke taak en verantwoordelijkheid.
  • ouders als een serieuze partner met eigen inbreng over de ontwikkeling van hun kind.
  • het als onze taak een passende invulling te geven aan de onderwijsbehoefte van de leerling.
  • de achtergronden, wensen en verwachtingen van ouders en staan open voor de culturele, sociaaleconomische en religieuze achtergronden.

Overlegstructuur

Ouders worden systematisch meegenomen in het volgen van de ontwikkeling van hun kind. Hiervoor zijn oudercontactmomenten gepland. Daarnaast zijn er gedurende het jaar ook nog thema bijeenkomsten en andere activiteiten waarvoor u via Social Schools wordt uitgenodigd. 

Algemene informatieavond (tweede schoolweek)=
Hoe willen we met u het partnerschap vormgeven? Wie werken er allemaal in school en wat doen zij? Bij wie zit uw kind in de klas en wat wordt er dit schooljaar in de groep geleerd? Allemaal algemene informatie die tijdens een ouderavond met u gedeeld wordt.

Driehoekgesprek (start schooljaar augustus/september)=
Een gesprek met de leerling, ouders en leerkracht voor het kennismaken, vertrouwen en verbondenheid creëren en vaststellen van een gezamenlijke ambitie. Wat wil het kind leren? Welke uitdagingen en kansen zien ouders en leerkracht voor uw kind? Het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt met elkaar besproken, vastgesteld en ondertekend.

Ontwikkelgesprek (halverwege het schooljaar januari/februari)=
Een gesprek met de ouder, leerkracht en logopedist over de ontwikkeling en het functioneren van de leerling. Zowel de didactische ontwikkeling (het leren lezen, rekenen etc.) als logopedische ontwikkeling wordt besproken.

OPP evaluatiegesprek (einde schooljaar juni/juli)=
Een evaluatiegesprek met de ouder en leerkracht over hoe de leerling zicht dit schooljaar heeft ontwikkeld. Het OPP wordt geëvalueerd en nieuwe doelen voor het nieuwe schooljaar worden besproken.  

Als er tussentijds aanleiding is voor een gesprek, kan dit ingepland worden met de leerkracht en/of logopedist.

 

Schoolapp: Social Schools

Wij maken gebruik van Social Schools. Dit is een compleet communicatieplatform. Het is toegankelijk via een internetbrowser of app (IOS en Android). Via dit platform worden berichten en foto’s uit de klas gedeeld. Alleen ouders van de klas en betrokken medewerkers kunnen deze berichten inzien. Naast de groepsberichten kunt u ook de groepsagenda inzien en absenties bij ziekte doorgeven.

Het contact met de leerkracht of logopedist verloopt ook via Social Schools. Tijdens schooltijden zijn de leerkracht en logopedist niet bereikbaar. Bij dringende zaken kunt u telefonisch contact opnemen met de administratie, die een bericht of terugbelverzoek zal doorgeven. De leerkracht of logopedist belt u graag terug tussen 14.30 uur en 17.00 uur.
De intern begeleider, orthopedagoog en schoolmaatschappelijk werker zijn op afstand betrokken bij de groep en de leerlingen. Zij zijn per mail of telefonisch te bereiken.   

Wanneer de leerling is ingeschreven ontvangt u van onze administratie een toestemmingsformulier. Na het tekenen van dit formulier wordt de koppelcode doorgestuurd naar ouders met stappen om in te loggen. Social Schools is een beveiligd platform. We gebruiken zo min mogelijk persoonlijke gegevens. De data blijft eigendom van de school.

Schoolverlaters

In groep 7 en 8 wordt steeds duidelijker welk uitstroomrichting (bijv. praktijkonderwijs of VMBO) voor de leerling passend is. Jaarlijks geven we in november een informatieavond voor ouders van groep 7 en 8. Hierin worden de uitstroomrichtingen en de werkwijze voor de overgang naar het Voortgezet Onderwijs (VO) besproken. 

Het belangrijk om je in groep 7 en 8 te gaan oriënteren voor een Voortgezet Onderwijs school (VO). Elk jaar worden er op de VO-scholen open dagen gehouden. Het meest actuele overzicht aan VO-scholen en open dagen kunt u vinden op de site www.devogids.nl

In groep 8 maken de leerlingen een doorstroomtoets. Deze toets geeft een actueel beeld over het didactisch functioneren van de leerling. Bij de uitslag van de toets wordt ook een uitstroomrichting aangegeven. Wanneer het resultaat op de doorstroomtoets hoger uitvalt dan verwacht, wordt het advies naar boven bijgesteld. Alleen als het in het belang is van de leerling zullen we het advies niet verhogen. Voor leerlingen met een schooladvies voor het praktijkonderwijs die het toetsadvies ‘pro/vmbo bb’ krijgen, geldt een uitzondering. De school is dan niet verplicht om het schooladvies bij te stellen. Als het resultaat op de doorstroomtoets lager is dan verwacht, dan wijzigen we het schooladvies niet.

School wil de leerlingen van groep 8 een zo goed mogelijke start op hun nieuwe school bieden. Vanwege die reden wordt er bekeken of een ondersteuningsarrangement mogelijk is. Een ondersteuningsarrangement biedt de VO-school handvatten om zo goed mogelijk om te gaan met de spraak- en taalproblematiek van de leerling. In sommige gevallen zal er ook door de Ambulant Begeleider met de leerling op school worden gewerkt. Als een ondersteuningsarrangement mogelijk is, zal de VO-school dit samen met ons gaan aanvragen.

Belangrijke data voor groep 8 in schooljaar 2024-2025:

  • Van 10 tot en met 31 januari: voorlopig advies.
  • Van 27 januari tot en met 16 februari: doorstroomtoets
  • Uiterlijk 15 maart: toetsadvies
  • Uiterlijk 24 maart: definitief advies
  • Van 25 maart tot en met 31 maart: centrale aanmeldweek bij de VO-school.
  • Uiterlijk 12 mei: besluit over toelating VO.

Vrijwillige ouderbijdrage

Wij vragen geen vrijwillige ouderbijdrage voor schoolactiviteiten.

Alleen in groep 8 vragen we een vrijwillige kampbijdrage van € 50, zodat ze tijdens het kamp extra activiteiten kunnen doen.

Telefoonbeleid

Als school zijn wij niet aansprakelijk voor de mobiele telefoons en smartwatches van de leerlingen. Diefstal, verlies of schade aan deze apparatuur vallen niet onder de verzekering van de school. Wanneer leerlingen mobiele telefoons (of overige apparatuur) meenemen, is gebruik ervan niet toegestaan tijdens de gehele schooldag. 

Lokale medezeggenschap op locatie

Wij vinden de mening van ouders belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen via de locatie-medezeggenschapsraad (LMR). De LMR heeft vanuit de Wet op de Medezeggenschap vergelijkbare rechten en plichten als de MR (zie algemene Kentalis schoolgids).
De LMR bestaat uit ouders en medewerkers die zo'n vijf keer per jaar op dinsdagavond vergaderen. Tijdens deze openbare vergaderingen komen verschillende (beleids)onderwerpen aan de orde, zowel vanuit de directie als vanuit de raad aangedragen.  

Wilt u graag deelnemen aan de LMR, of heeft u vragen, ideeen of klachten? 
Neem contact op met de LMR: lmrtalenttos@kentalis.nl of één van de leden.

Ouders
VACATURE
Eline van Heijst (moeder Cato groep 4)
Johan Pijnenburg (vader Bart groep 5)

Personeel
Marieke Jans (leraarondersteuner)
Inge van Leuken (leerkracht)
Sandra van Weert (logopedist)

Interne vertrouwenspersonen en aanspreekpunt sociale veiligheid

Wij hebben op school twee interne vertrouwenspersonen die benaderd kunnen worden voor alle problemen die leerlingen kunnen ervaren en ze niet met de direct betrokkenen of eigen leerkracht durven of kunnen bespreken. De interne vertrouwenspersoon handelt volgens richtlijnen en begeleidt en ondersteunt bij het proces.
Het heeft natuurlijk de voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken wordt met de direct betrokkenen of eigen leerkracht. 
Onze interne vertrouwenspersonen zijn:
- Claire van Oorschot: c.vanoorschot@kentalis.nl
- Jos Klerkx: J.Klerkx@kentalis.nl

Ook hebben we een aanspreekpunt/coördinator sociale veiligheid voor leerlingen en ouders. Zij speelt een centrale rol bij het coördineren van het anti-pestbeleid en ondersteunt waar nodig bij (escalatie) van pestgedrag. 
Aanspreekpunt sociale veiligheid is:
- Debby Pijnappels: d.pijnappels@kentalis.nl 

Helma is de aandachtfunctionaris RIS (Relatie, Intimiteit en Seksualiteit). De aandachtfunctionaris houdt samen met de internbegeleiders en orthopedagoog RIS op de agenda en ondersteunen collega's hierbij.

Oudercommissie (klankbordgroep)

De oudercommissie bestaat uit ouders en een aantal teamleden. Zij overleggen over geplande activiteiten, coördineren deze activiteiten en werven andere ouders om activiteiten mee vorm te geven. Voorbeelden van activiteiten zijn: sinterklaasviering, schoolreis, carnavalsviering en de schoolfotograaf.
De oudercommissie steekt ook haar voelhorens uit om positieve signalen en punten ter verbetering door te geven aan de school. 

Heb je ideeën, vragen, opmerking of wil je je graag inzetten voor één van de activiteiten?
Neem dan contact op met Marleen Joosten (leerkrachtondersteuner): M.Beks@kentalis.nl