Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Informatie en contacten ouders

Een aantal keren per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Deze avonden hebben een informatief karakter en bieden de ouders de mogelijkheid om ook onderling informatie uit te wisselen. We proberen om voor alle ouders aansprekende thema’s aan de orde te stellen en ook worden op deze avond de rapporten en het ontwikkelingsperspectief van uw kind besproken. Daarnaast worden gedurende deze avonden vaak momenten gecreëerd die ingevuld worden in de groepen.

Tweemaal per jaar krijgen alle leerlingen van de afdeling DSH een rapportfolio mee. Dit is een rapportfolio, geschreven voor de leerlingen. Leerlingen die korter dan een half jaar op school zijn, krijgen een geschreven verhaal mee naar huis. Naar aanleiding van het rapport zijn er ouderavonden, indien mogelijk in combinatie met andere bespreekonderwerpen zoals b.v. het OPP. Vaak volgen deze kort nadat uw kind het rapport mee naar huis heeft gekregen. Vanaf groep 5 worden de leerlingen uitgenodigd om zelf ook bij dit gesprek aanwezig te zijn.

Een rapportavond is voor u de kans om de vorderingen van uw kind te bespreken met de leerkracht of andere onderwijsdeskundigen. Als school vinden wij het van groot belang om u daarbij te betrekken, wij rekenen daarom op uw komst! Het leerlingrapport is ook nadrukkelijk een leerlingrapport. Het OPP geeft vooral informatie over de leervorderingen, waarbij het niveau van de leerlingen wordt afgezet tegen landelijke normen. Gegevens komen dan voort uit de zogenaamde CITO-toetsen.

Nieuwsbrieven

Iedere vier weken verschijnt de nieuwsbrief waarin actuele informatie over de scholen wordt verstrekt. Deze nieuwsbrief ontvangt u digitaal via Social Schools. Al enige jaren werken wij volledig digitaal. Alle informatie verloopt via Social Schools.

Tolken

“Kinderen met een auditieve beperking hebben recht op tolkuren voor privésituaties. Tolkuren voor privésituaties kunnen worden aangevraagd bij TolkContact. Na toekenning van de tolkuren kunt u met uw zoon/dochter een gebarentolk of schrijftolk inschakelen. Gebruik van een tolk wordt dan vergoed vanuit een landelijke tolkvoorziening. Via TolkContact kunt u een tolk (laten) zoeken. Meer informatie: www.tolkcontact.nl en https://www.tolkcontact.nl/tolkvoorziening/tolkuren-aanvragen

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor inzet van een tolk bij de sociale integratie in het regulier basisonderwijs. Ouders kunnen hier voor terecht bij het UWV. Nadere informatie is verkrijgbaar bij de oudervereniging: www.fodok.nl

Het is natuurlijk niet zo dat een tolk kan zorgen dat uw zoon/dochter ineens alles begrijpt, maar een tolk is een hulpmiddel in de communicatie: wat er gezegd wordt, wordt vertaald in NGT of Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG). Dus hoe duidelijker de boodschap wordt gegeven, hoe beter de tolk het begrijpelijk kan maken in NGT of NmG. Tolken zullen zo veel mogelijk aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van de cliënt of leerling.

In welke situatie kan een tolk zinvol zijn?

Bij bezoek aan een arts of specialist, wanneer de arts vragen heeft aan het kind of het kind wil vertellen wat het voelt, of als de arts uitleg geeft over een aandoening. Bij een keuring of onderzoek voor een uitkering of voorziening. Bij een familiegelegenheid, als ouders niet alles zelf aan het kind willen uitleggen, maar wel graag willen dat hun kind begrijpt wat er gezegd wordt. 

Praktische tips over het inzetten van een tolk zijn te vinden op de Tolkkeuzehulp: https://tolkkeuzehulp.nl/

Ouderbetrokkenheid

Ouders zijn betrokken bij de school, de school is betrokken bij ouders. Daar streven we naar. We willen graag dat we informatie delen en hetzelfde doel hebben: de ontwikkeling van uw kind. We vinden het belangrijk samen te werken op basis van gelijkwaardigheid, samen verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk zijn voor elkaar. Daarom bespreken we regelmatig met elkaar wat en hoe uw kind thuis en op school leert en hoe we het leerproces kunnen ondersteunen. Ook ouderparticipatie vinden we belangrijk: dit betekent dat ouders de school ondersteunen bij activiteiten. U bent van harte welkom als u hier ideeën over heeft.

Belang van betrokkenheid van ouders

Goed contact tussen ouders en onze scholen is van groot belang voor het begeleiden van uw kind. Wij zijn immers samen verantwoordelijk. Daarom nodigen wij u op diverse momenten uit om over de ontwikkeling en vorderingen van uw kind te komen praten. Als u als ouder merkt dat uw kind  problemen heeft, op school of thuis, dan is het van groot belang dat u dit zo snel mogelijk met de leerkracht en/of groepsleider van uw kind bespreekt.

Leerkrachten, assistenten en logopedisten zijn allen bereikbaar buiten de lestijden. Dus voor 8.30 uur of na 14.00 uur. Onder lestijden wordt uw evt. vraag niet gelezen of beantwoord door leerkracht van uw kind. 

Ouders kunnen bij de schooladministratie een verzoek achterlaten om op een geschikt moment teruggebeld te worden door de leerkracht. In toenemende mate wordt met ouders gecommuniceerd via het systeem Social Schools. Hiervoor dienen de ouders over een e-mail account te beschikken.
 

De school werkt met de uitgangspunten van ouderbetrokkenheid 3.0. Eén van de principes van ouderbetrokkenheid 3.0 is het zogenaamde startgesprek bij de start van het schooljaar. In dit gesprek maken de leerkracht, ouders en leerling kennis met elkaar en worden, niet vrijblijvende, afspraken gemaakt over de wederzijdse communicatie gedurende het schooljaar. Ouders ontvangen in de de tweede week van het schooljaar een uitnodiging voor een startgesprek van de leerkracht van uw kind. 
 

Schoolapp: Social Schools

Sinds het schooljaar 2019-2020 werken we met het communicatie medium Social schools. Social schools is bedoeld voor het uitwisselen van informatie tussen ouders/verzorgers en school. Ook de maandelijkse nieuwsbrieven worden verstuurd via social schools.

Gebruik maken van social schools betekent dat het systeem goed moet werken en dat alle ouders over een mailadres moeten beschikken. Voor hulp of wanneer er problemen zijn met de werking van het systeem kan contact worden opgenomen de leerkracht van uw kind. 
 

Vrijwillige ouderbijdrage

Met ingang van het schooljaar 2022-2023 wordt geen vrijwillige ouderbijdrage meer gevraagd voor algemen doelen. Dit geldt voor alle scholen van Kentalis.

Voor  schoolreizen en schoolkampen wordt nog wel een eigen bijdrage gevraagd. Voor het schooljaar 2023-2024 is dat € 22,50 voor de eendaagse schoolreis en € 90,-- voor het driedaagse schoolkamp. U ontvangt een bericht van de schooladministratie in de maand april of mei.

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden?

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.


De leden van de raad:
 

vacatureOuderlid, voorzitter
Jasper SiekmanOuderlid
Tiny Schotanus-VeldmanOuderlid
Annemieke KuitertPersoneelslid
Hilma EitensPersoneelslid
Miriam HoogstraPersoneelslid, secretaris

 

Interne vertrouwenspersonen, aanspreekpunten pesten en coördinator anti-pest-beleid

Sociale veiligheid

Op school vinden we sociale veiligheid belangrijk. Daarom voeren we een overkoepelend beleid uit als het gaat om de sociale veiligheid op school. De wet Sociale Veiligheid stelt hierin ook een aantal verplichtingen. Dit houdt in dat onze school een actief veiligheidsbeleid voert als het gaat om de sociale veiligheid van de leerlingen op school. Het monitoren hiervan doen we jaarlijks met een voor dat doel bestemt instrument. In het kader van het beleid sociale veiligheid op school zijn een aantal functionarissen actief. Het gaat hierbij om een interne vertrouwenspersoon, een aanspreekpunt pesten, een coördinator anti-pestbeleid en een coördinator sociale veiligheid.

De coördinator sociale veiligheid voor de Guyotschool SO D/SH is Heike Leeuwerik. Zij formuleert en monitort in samenspraak met de directeur het beleid sociale veiligheid. Heike is bereikbaar via Social Schools en mail (h.leeuwerik@kentalis.nl).

Interne vertrouwenspersonen, aanspreekpunten pesten en coördinator anti-pest-beleid 

Op school zijn er interne vertrouwenspersonen aanwezig. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersonen bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven te bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens of gebeurtenissen waar zij last van hebben (in de klas). Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn. Naast de interne vertrouwenspersonen heeft de school ook een aanspreekpunt ‘pesten’. Pesten komt voor op school. In eerste instantie is het aan de medewerkers van de groep om hier mee om te gaan en de leerlingen te helpen en ondersteunen bij hun gedrag ten opzichte van elkaar. Het aanspreekpunt pesten is een medewerker van de school en kan hierbij ondersteunen. Leerlingen en medewerkers kunnen ook bij het aanspreekpunt pesten terecht op het moment dat ze te maken krijgen met pestgedrag en elders onvoldoende gehoor vinden. Het kan echter ook aan de orde zijn dat verschillende intensievere acties en/of trajecten in gang gezet moeten worden om het pesten te stoppen. Dit begeleiden van leerlingen, waarbij sprake is van pesten, en het in gang zetten van/coördineren van activiteiten rondom pesten, wordt uitgevoerd door de coördinator anti-pest-beleid en volgens het vastgestelde pestprotocol.

Voor de Guyotschool SO D/SH zijn de aanspreekpunten pesten Mike van Genne (m.vangenne@kentalis.nl) en Mariëlle Visser (mari.visser@kentalis.nl). Onze interne vertrouwenspersonen zijn eveneens Mike van Genne en Mariëlle Visser. Tevens is Frederika Mager (f.claus@kentalis.nl) ook interne vertrouwenspersoon. De leerlingen worden ieder jaar opnieuw geïnformeerd over de beschikbaarheid van de interne vertrouwenspersonen en de aanspreekpunten pesten. Onze coördinator anti-pest-beleid is Heike Leeuwerik. Zij is bereikbaar via Social Schools en mail (h.leeuwerik@kentalis.nl).

Binnen Kentalis is er aandacht voor de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van relaties, intimiteit en seksualiteit. Om het onderwijsaanbod te monitoren en veiligheid op deze ontwikkelingsgebieden te waarborgen, is er binnen de Guyotschool een aandachtsfunctionaris aangesteld. Voor het SO D/SH is dit Heike Leeuwerik. Zij is bereikbaar via Social Schools en mail (h.leeuwerik@kentalis.nl).

Als u een klacht heeft:

Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Daarom heeft Kentalis een klachtenregeling. Deze regeling vindt u op onze schoolwebsite en op www.kentalis.nl/klacht.

Ouderraad (klankbordgroep)

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 wordt een ouderraad gestart. Er was wel een ouderraad maar ook behoefte aan herstart en wijziging in taken en verantwoordelijkheden.  De ouderraad heeft op hoofdlijnen twee doelen. Enerzijds is dat het meepraten over allerlei zaken die met school te maken hebben. Dat kan variëren van de schoolreisbestemming tot al-dan-niet trakteren op snoep. Daarnaast kan de ouderraad ondersteunen bij verschillende activiteiten. Sportdagen, schoolreizen, bibliotheekbeheer enz. De ouderraad is nieuw en moet nog verder vorm krijgen.

Ook wordt in de ouderraad gevraagd wat wensen zijn t.a.v. schoolontwikkeling. Op deze manier worden ouders via het platform ouderraad betrokken bij schoolontwikkeling.