Inleiding
Beste ouder/verzorger,(s)
Voor u ligt de schoolgids van de Kentalis Guyotschool in Haren 2024-2025, een school voor leerlingen die doof- of slechthorend zijn. In de gids gebruiken we verder de afkorting Guyotschool DSH. In dit deel staat specifieke informatie over onze school. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het algemene deel van de schoolgids.
Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking (cluster 2). Daarbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van het kind. We vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen.
Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig uit op school. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.
De Guyotscholen SO DSH, SO CMB en (V)SO CMB vormen samen een scholengroep. Zij verzorgen onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, al dan niet in combinatie met bijkomende beperkingen, in de leeftijd van 3 tot 20 jaar. De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. De Guyotschool DSH voor leerlingen met alleen een auditieve beperking en de Guyotschool CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Deze schoolgids beschrijft alleen SO DSH dat wil zeggen de school voor leerlingen met een auditieve beperking in de leeftijd van 3 t/m 12 jaar.
Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich thuis voelt op onze school en zich optimaal kan ontwikkelen. Een onderwijsteam van ruim 65 goed geschoolde onderwijsmedewerkers doet hiervoor zijn uiterste best. In sommige gevallen is er sprake van aanvullende behandelingen. Deze behandelingen worden verzorgd door o.a. zelfstandige praktijken gevestigd in de Guyotschool.
Middels deze schoolgids proberen we u zo goed mogelijk te informeren, maar we nodigen u ook van harte uit mocht uw kind tot onze doelgroep behoren, om langs te komen voor een (kennismakings)bezoek aan onze school. Hierdoor krijgt u een goed beeld van het onderwijs wat we kunnen bieden aan de leerlingen. Het team van de Guyotscholen zal u met enthousiasme ontvangen.
H. Koopman
Directeur Kentalis Guyotscholen
Onze visie
Onze visie op onderwijs
Leerlingen voorbereiden en toerusten op een volwaardige plek in de maatschappij in een veilige, uitdagende en inspirerende leeromgeving, dat is onze visie.
Dat doen wij door uitvoering te geven aan het pedagogisch didactisch concept. In dat concept is ruimte voor kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming. Op alle onderdelen bieden wij de leerlingen optimale ontwikkelingskansen om uiteindelijk onbeperkt mee te kunnen doen in de maatschappij. Het schoolklimaat wordt gekenmerkt door veiligheid en de toepassing van tweetaligheid.
De communicatie verloopt via twee talen: De Nederlandse Gebarentaal (NGT) en het gesproken Nederlands (al dan niet ondersteund met gebaren). Het onderwijs wordt geboden volgens een vastgesteld taalbeleid, waarbij er tevens oog is voor de voorkeur en de behoefte van de leerling. Zo nodig kan er daarnaast op individueel niveau gebruik worden gemaakt van Totale Ondersteunende Communicatie. Leerlingen zijn mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling en geven daarmee zelf richting aan invulling en uitvoering van het onderwijsprogramma. Er is in de specifieke context van het doven- en slechthorenden onderwijs ruimte voor een eigen cultuur, de dovencultuur waarin Nederlandse gebarentaal, taalontwikkeling, inclusiviteit en rolmodellen een plek hebben. De school wil planmatig en cyclisch werken met hoge leeropbrengsten als belangrijk doel.
Onze slogan Tweetalig onderwijsaanbod, de basis voor ontwikkeling!
Onze leerlingen
Onze leerlingen
Wij verzorgen onderwijs voor dove- en slechthorende leerlingen. Leerlingen mogen op onze school starten op drie jarige leeftijd. Dit is niet zonder reden; taal ontwikkelt zich het best op jonge leeftijd. Tijdig beginnen met een specifiek taalaanbod is daarom van groot belang.
De leerlingen van de afdeling DSH volgen een zo regulier programma en moeten dezelfde uitstroomniveaus behalen als in het regulier onderwijs. Doorstromen gebeurt het meest naar speciaal voortgezet onderwijs, maar ook eventueel naar alle niveaus van regulier voortgezet onderwijs is mogelijk. Indien het passend is, gaan leerlingen naar het regulier onderwijs. Dit gebeurd altijd na een besluit (en in overleg met ouders en de reguliere school) in een vergadering van de CVL van de Guyotschool. Onze school is ook toegankelijk voor doof- blinde leerlingen. In het zogenaamde School Ondersteunings Profiel (SOP) is beschreven welke leerlingen wel en welke leerlingen niet toegelaten worden op onze school.
Ondersteuningsprofiel 2024-2025 Guyot.pdf (link)
Schoolondersteuningsprofielen
Schoolondersteuningsprofiel Doof/Slechthorend (D/SH) Waar werken we aan?
Samen met u bekijken we wat past bij de mogelijkheden van uw kind. We kunnen twee talen aanbieden: het gesproken en geschreven Nederlands (eventueel ondersteund met gebaren) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Bij onze school werken horende-, dove- of slechthorende medewerkers. Het is belangrijk dat onze leerlingen volwassen rolmodellen hebben.
Bij de communicatie gebruiken we visualisatie , NGT en gesproken NL met ondersteunende gebaren.
Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf 2,5 jaar wanneer ze doof zijn en vanaf 3 jaar wanneer ze slechthorend zijn. Voor kinderen onder deze leeftijd is er een groep vroeg behandeling binnen de school aanwezig van Kentalis zorg. In de groepen voor vroegbehandeling wordt vooral gewerkt aan communicatieve voorwaarden. Leerlingen verlaten doorgaans onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. Kinderen kunnen bij ons worden ingeschreven met een intelligentiequotiënt (IQ) vanaf 70. (Is het IQ lager dan wordt doorverwezen naar de afdeling CMB).
Alle leerlingen die bij ons naar school gaan hebben een arrangement. Een onderwijsarrangement betekent dat dove- en slechthorende leerlingen naar een school voor speciaal onderwijs kunnen. Een ondersteuningsarrangement houdt dat leerling ondersteuning krijgen in het regulier onderwijs.
Binnen de verschillende onderwijsarrangementen is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Het doel is dat de kinderen een positief en reëel zelfbeeld hebben. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.
Naast aandacht voor onderwijs en sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor de spraak- en taalontwikkeling. Van alle leerlingen wordt vastgesteld wat de specifieke behoefte is op dit gebied. Afhankelijk van deze analyse ontvangen leerlingen individuele logopedie en groepslogopedie.
Tijdens deze behandelingen wordt gewerkt aan verschillend spraak- en taaldoelen.
Schoolondersteuningsprofiel Doofblind (DB) Waar werken we aan?
We stemmen ons onderwijs af op de individuele leerling. Zo bieden we uw kind optimale ontwikkelingskansen. We geven hier vorm aan vanuit onze visie:
Wij willen dat de leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontplooien, waardoor hun zelfredzaamheid wordt vergroot en zij zo goed mogelijk toegang krijgen tot een sociaal leven. Hiermee willen we voor elke leerling een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven bereiken. Dit doen we door de leerling toegang tot informatie, communicatie en mobiliteit te geven. Hiertoe bieden wij een veilige, voorspelbare omgeving, hanteren wij een tactiel georiënteerde benadering, zijn wij competente communicatiepartners en bieden wij continuïteit.
Ons onderwijs is individueel gericht, maar dit betekent niet dat leerlingen alleen individueel onderwijs krijgen. De leerkracht begeleidt, vaak met behulp van een klasse assistent in de groepen 0 t/m 4 de groep. Op deze manier kunnen we ons onderwijs zo optimaal mogelijk vorm geven. Dit is belangrijk, want onze leerlingen hebben te maken met verschillende vormen van beperkingen:
slechtziendheid/blindheid (aangeboren of verworven), slechthorendheid/doofheid, ontwikkelingsachterstand: verklaarbaar vanuit syndromen (indien van toepassing) en achterstand door de visuele en auditieve beperking.
De inhoud van het schoolprogramma is gebaseerd op de wettelijk voorgeschreven leerlijnen speciaal onderwijs . Met ouders en een multidisciplinair werken we aan de volgende ontwikkelingsgebieden:
Interactie en communicatie
Met interactie bedoelen we op elkaar reageren, bijvoorbeeld: we kijken naar hetzelfde en we lachen naar elkaar. Met communicatie bedoelen we interactie waarbij informatie uitgewisseld wordt, bijvoorbeeld: de leerling maakt het gebaar ‘drinken’ en de leerkracht reikt een beker melk aan.
Ontwikkeling van interactie en communicatie is op onze school verweven in het hele schoolprogramma.
Bij het opbouwen van communicatie sluiten we aan bij de vorm die de leerling spontaan gebruikt. De logopedist kan ingezet worden voor individuele logopedische ondersteuning en ondersteuning van de leerkracht met betrekking tot communicatie/interactie met de leerling. Hiervoor is een opgeleide interactie communicatie begeleider (ICB) werkzaam binnen onze school.
Sociale- en emotionele ontwikkeling
Doelen binnen dit onderwerp liggen op het gebied van het (h)erkennen van emoties en gevoelens bij jezelf en anderen, samenspel en samenwerken, initiatief nemen en het ontwikkelen van het zelfbeeld. Er is aandacht voor bewustwording van het eigen lichaam, weerbaarheid (‘nee’ kunnen zeggen) en omgaan met vrienden, relaties en seksualiteit.
Zelfstandigheid en zelfredzaamheid
We werken aan doelen, zoals aan- en uitkleden, jezelf verzorgen en eten en drinken in de onderbouw. naarmate de leerlingen ouder worden, nemen de taken in zelfstandigheid ook toe. Kleuters leren hun eigen werk in te plannen middels het digi- keuzebord. In groep 3 starten de leerlingen met een halve dagplanning, waarna deze wordt uitgebreid in de groep 4 t/m 8. In groep 8 leren de leerlingen hun eigen huiswerk in te plannen en maken hierbij gebruik van een agenda als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Ontwikkeling van schoolse vaardigheden
Doelen kunnen liggen op het gebied van uitbreiding van de concentratie en aandacht, (kleine) problemen kunnen oplossen, uitbreiding van de leefwereld, wereldoriëntatie, taal en rekenen.
Binnen het onderwijsprogramma wordt gewerkt aan het optimaal stimuleren van de verschillende (rest)zintuigen. Er is dagelijks aandacht voor training van de fijne en grove motoriek. Ook kunnen we ergotherapie, fysiotherapie en bewegingsonderwijs inzetten om te werken aan doelen op dit gebied.
Schoolplan
Kwalitatief goed onderwijs met de hoogst mogelijke leeropbrengsten is een belangrijke doelstelling van de school. Om dit te bereiken wordt gewerkt aan de hand van het zogenaamde kwaliteitsbeleid en de kwaliteitscyclus. Uitgangspunt voor het beleid op de school is de missie en visie van Kentalis en de uitwerking daar van in de visie en de missie van de school. De ambities van de Kentalis Guyotschool SO DSH kunt u nalezen in de bijlage.
Uitgangspunt is het schoolplan. Het huidige schoolplan bestrijkt de periode 2019- (december )2024. Het jaarplan 2024 – 2025 bevat een aantal onderwerpen waar dit schooljaar specifiek de aandacht naar uit gaat. Het scholingsprogramma is afgestemd op de onderwerpen zoals die genoemd zijn in het jaarplan.
Het jaarplan wordt voortdurend geëvalueerd en indien nodig bijgesteld. De onderwerpen worden opgenomen in een jaarlijkse bespreekcyclus. Tijdens afdelingsvergaderingen worden de onderwerpen van het jaarplan geëvalueerd. Hierbij wordt de PDCA cyclus, Plan Do Check, Act als middel gehanteerd.
Bij de uitvoering van het kwaliteitsbeleid wordt gebruik gemaakt van verschillende instrumenten. Het schoolplan, jaarplan en jaarverslag zijn op verzoek ter inzage beschikbaar voor belanghebbenden.
Naast het werken met jaarplan en logisch kwaliteitskader is het uitvoeren van de jaarlijkse cyclus voor zorg, het zorgsysteem/de zorgstructuur, een onderdeel van het kwaliteitsbeleid. Volgens een vastgestelde en jaarlijkse cyclus, de toets- en zorgkalender, worden de opbrengsten van het onderwijs in kaart gebracht.
De opbrengsten worden op drie niveaus geëvalueerd; op leerling niveau, op groepsniveau en op schoolniveau. De evaluatie op schoolniveau is aanleiding voor verdere schoolontwikkeling en/of aanpassing van het onderwijsbeleid. Wij noemen dat maatregelen. Twee keer per jaar worden veiligheidsthermometer en SCOL afgenomen. Twee keer per jaar wordt er gescoord op Cito. De (leer-) opbrengsten worden in beeld gebracht en de conclusies worden gerapporteerd in het jaarverslag en in de schoolgids. De opbrengsten van het leerproces worden daarnaast eens per jaar gerapporteerd aan de inspectie van het onderwijs en het bevoegd gezag. Dit wordt gedaan in internet school dossier isd.
Als onderdeel van het kwaliteitsbeleid wordt ten slotte een externe kwaliteitsanalyse uitgevoerd. Hiervoor bestaat een systeem van interne audits. In een tweejaarlijkse cyclus wordt de school onderzocht door onafhankelijke auditoren. De audits worden uitgevoerd op basis van het toezicht kader van de inspectie speciaal onderwijs. Uitkomsten van audits worden vastgelegd en zijn in sommige gevallen aanleiding tot verdere schoolontwikkeling.
Organisatie van de school
De Guyotschool SO bestaat uit twee afdelingen. Een afdeling DSH voor leerlingen met alleen auditieve beperkingen en een afdeling CMB voor leerlingen met meervoudige beperkingen. Binnen het SO DSH wordt een onderscheid gemaakt tussen onderbouw, de groepen 0/1/2 en de bovenbouw, de groepen 3 t/m 8. Beide afdelingen zijn ondergebracht in 1 schoolgebouw.
Guyotschool SO DSH (locatie Haren)
Deze school richt zich op leerlingen die een leeftijdsadequate ontwikkeling voor leerlingen met een auditieve beperking doormaken. Deze leerlingen volgen een onderwijsprogramma dat vergelijkbaar is met dat van een reguliere basisschool.
Het SO DSH is voor leerlingen van 3 t/m 12 jaar die doof- of slechthorend zijn. Als een leerling een gangbare, leeftijdsadequate ontwikkeling voor een kind met een auditieve beperking doormaakt, streven we de kerndoelen voor het regulier basisonderwijs en het speciaal onderwijs voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking cluster twee na. Leerlingen mogen al naar onze school komen op 2 1/2 jarige leeftijd wanneer ze doof zijn en op 3 jarige leeftijd wanneer ze slechthorend zijn..
Leerlingen met Doofblindheid
Op alle afdelingen van de Guyotscholen kunnen leerlingen met doofblindheid worden geplaatst. Er zijn geen speciale groepen voor deze leerlingen. Afhankelijk van leeftijd en ontwikkelingsniveau worden zij geplaatst in een groep. In de groep worden vervolgens aanpassingen gedaan om goed onderwijs te kunnen verzorgen aan deze groep leerlingen.
Schoolgrootte
Op 1 juni telt de Guyotschool SO DSH ongeveer 56 leerlingen. De leerlingen van deze school zijn afkomstig uit Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland. De school is groeiend in leerlingeaantal.
Onderwijsteam
De directie van de Kentalis Guyotschool SO DSH (en SO CMB) wordt gevormd door een directeur. De directeur wordt inhoudelijk ondersteund door een inhoudelijke staf. Deze staf is samengesteld uit intern begeleiders en gedragskundigen. Regelzaken worden uitgevoerd door coördinatoren. Het onderwijsteam bestaat uit leerkrachten, klassenassistenten, begeleiders, intern begeleiders, gedragskundigen en logopedisten. Het onderwijsteam wordt ondersteund door een managementassistent, administratieve ondersteuners en een conciërge.
De Guyotschool voelt zich mede verantwoordelijk voor het opleiden van nieuwe collega’s en biedt in stageplekken voor PABO studenten en onderwijsassistenten aan. Hierbij wordt wel rekening gehouden met eventuele auditieve beperkingen. Bij een gelijkwaardig competentieniveau krijgen zij voorrang op het beperkte aantal stageplaatsen. De school heeft een samenwerking met de Hanze PABO in Groningen en is het schooljaar 2024-2025 een erkend leerbedrijf voor stagairs vanuit het MBO.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Ouders/verzorgers die belangstelling hebben voor onze school, bijvoorbeeld omdat zij een kind hebben met een auditieve beperking zijn altijd welkom en kunnen een afspraak maken voor een oriënterend bezoek met de intern begeleider van de Guyotschool.
Belangrijk hierbij is dat er vervolgens wel een formeel traject gevolgd moet worden op het moment dat ouders overwegen hun kind ook echt aan te melden voor onze school. Dat begint bij het aanmelden bij het zogenaamde aanmeldpunt. Informatie hierover is te vinden op de website van Kentalis. Na de aanmelding bij het aanmeldpunt gaat een trajectbegeleider ouders helpen bij het vinden van een passende school. De trajectbegeleider formuleert samen met de ouders een advies over de beste onderwijsvoorziening en dient dit in bij de Commissie van Onderzoek. Deze Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of het kind een arrangement krijgt voor de Guyotschool en voor hoe lang. Tot slot bekijkt de Commissie van Leerlingzorg (CvL) of een leerling toelaatbaar is op de school. Een onderwijsarrangement is noodzakelijk om te kunnen starten op een school voor speciaal onderwijs.
Soms is er meer nodig dan alleen onderwijs. Er zijn leerlingen die behoefte hebben aan extra behandeling. Dit wordt tijdens de intake vastgesteld. Met extra behandeling wordt bijvoorbeeld fysiotherapie bedoeld. Dit wordt verzorgd door een zelfstandige fysiotherapiepraktijk die is gevestigd is in de school.