Kwaliteitszorg
Als school willen we graag de goede dingen doen en de goede dingen goed doen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroepen. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt.
In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan en vervolgens wordt het jaarplan gevisualiseerd. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende schooljaar.
Naast het jaarplan is er ook het document 'zorgstructuur'. In de zorgstructuur zijn alle activiteiten opgenomen die we uitvoeren met onze leerlingen. Wanneer we die activiteiten uitvoeren en hoe we die activiteiten uitvoeren.
Op deze manier gaan we planmatig te werk, werken we aan de goede dingen en doen we de goede dingen goed.
Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.
Het gaat dan om de uitslagen van methode gebonden toetsen en de uitslagen van citotoetsen. Twee keer per jaar worden vanuit het cito leerlingvolgsysteem analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunten voor veranderingen en verbeteringen in de leerling-zorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.
Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten bij leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school.
Elke twee jaar wordt een medewerker-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. Ook elke twee jaar wordt een oudertevredenheidonderzoek uitgevoerd. Naast medewerker tevredenheid en oudertevredenheid wordt er ook een leerling tevredenheidsonderzoek uitgevoerd.
Het komende schooljaar, het schooljaar 2024-2025, worden een aantal activiteiten voortgezet. Zo blijven we werken aan de speerpunten EDI instructie en de doorgaande leerlijn zelfstandig werken.
Onderwijsresultaten
Onderwijsresultaten
We bieden goed onderwijs. Daarvoor stellen wij ambitieuze, maar ook realistische doelen.
Wij leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.
De uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en het leerlingvolgsysteem. Voor de Guyotschool voor SO DSH zijn dit vooral de CITO toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging (spelling) en rekenen/ wiskunde.
Op basis van de resultaten op de toetsen zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
De leerlingen op de Guyotschool maken vanaf groep 3 naast methode gebonden toetsen ook methode onafhankelijke toetsen. We maken hiervoor gebruik van de CITO toetsen. Deze toetsen worden twee maal per jaar afgenomen, in januari-februari en in mei-juni. Bij iedere meting wordt er gekeken of de leerlingen de gestelde ambities vanuit hun uitstroomperspectief behalen. Hieronder worden de gehaalde opbrengsten van de eindtoetsen (mei 2024) van de groepen 5 t/m 7:
Voor de vakken technisch lezen worden de gestelde ambities grotendeels behaald door de leerlingen op tekst niveau. Om woordniveau blijkt dit lastiger. Voor het schooljaar 2023-2024 wordt er een nieuwe methode ingezet voor technisch lezen waarbij er extra wordt ingezet tijdens de leestijd voor het oefenen op woordniveau voor alle groepen.
De ambities voor de leerlingen worden voor het vak taalverzorging (voorheen spelling) grotendeels behaald.
Bij de vakken Rekenen & wiskunde, en begrijpend lezen worden de ambities niet behaald door alle leerlingen. De resultaten voor rekenen en wiskunde zijn beter dan het voorgaande schooljaar. Dit kan te maken met de inzet van een nieuwe methode en extra aandacht voor automatisering. De Guyotschool heeft de ambitie om de resultaten op rekenen en wiskunde verder te verhogen in het schooljaar 2023-2024 middels de inzet van Bareka en Rekensprint. Het vak begrijpend lezen wordt door de leerlingen wel allemaal op niveau gescoord. In deze klas heeft er een pilot gedraaid met extra aanvullend en remediërend aanbod. Deze pilot zal in het schooljaar 2023-2024 voor alle klassen ingezet worden. Er zullen hiervoor maatregelen worden genomen voor het komende schooljaar. Voor het vak begrijpend lezen zal er in het schooljaar 2023-2024 een combinatie aanbod worden gegeven in relatie tot technisch lezen en aangevuld met remediërend materiaal. Tevens zal er in het schooljaar een studiedag worden gevolgd door het gehele team van woordenschat onderwijs en een rijke taalomgeving.
Doorstroomtoets groep 8
De leerlingen in groep 8 maken de doorstroomtoets. Deze is dit jaar in februari 2024 afgenomen bij een leerling in groep 8. Voor deze leerling geldt dat de doorstroomtoets lager uitvalt dan het gestelde advies vanuit de Guyotschool. Voor deze leerling geldt dat het vervolgonderwijs echter wel gevolgd mag worden vanuit de advisering van de Guyotschool.
Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren (groepen 3 t/m 8)
We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Leerkrachten (en leerlingen van groep 7-8 zelf) beantwoorden een aantal vragen die betrekking hebben op het laten zien van bepaald gedrag. De leerkrachten (en leerlingen van groep 7-8) kunnen aangeven in hoeverre zij het gedrag bij de leerling (en bij henzelf) zien. De resultaten van de ingevulde vragenlijsten worden vergeleken met de algemene populatie (kinderen met een gemiddelde reguliere ontwikkeling) van het betreffende leerjaar. Er wordt derhalve het landelijk gemiddelde als norm aangehouden. Het komende schooljaar (2024-2025) zal er kritisch worden gekeken of deze landelijke norm zal worden aangehouden of moet worden aangepast op onze specifieke doelgroep. Op de metingen van dit schooljaar (2023/2024) in het najaar en voorjaar zijn de ambities niet behaald. In het najaar 2023 is 68% van de leerlingen gescoord binnen de gestelde norm. In het voorjaar 2024 is 66% van de leerlingen gescoord binnen de gestelde norm. Binnen de sociaal-emotionele vaardigheden vallen de categorieën: ruzie, ervaringen en samen als laagste uit. Ten aanzien van de leren leren vaardigheden valt de categorie: taak als laagste uit. Deze categorieën behoeven extra aandacht en aanbod. Met handelingsplannen gericht op groepsniveau en leerling niveau zal specifiek ingezet worden op het actief bezig zijn met bovengenoemde categorieën.
Opbrengsten sociale veiligheid (groepen 5 t/m 8)
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. Op de vragen ervaart 76% van de leerlingen geen aantasting van de fysieke en sociale veiligheid. De ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen geen aantasting van veiligheid ervaren, is hiermee niet behaald.
Er is verbeteractie nodig ten aanzien van fysieke veiligheid, ongeveer 25% van de leerlingen geeft aan dat iemand hem of haar de laatste weken op school expres pijn heeft gedaan. En 31% van de leerlingen geeft aan dat een andere leerling op school, zonder toestemming, aan zijn/haar lijf heeft gezeten. Items waarop leerlingen (vrijwel) geen aantasting van veiligheid ervaren betreffen: discriminatie, bedreiging, uitschelden, gepest worden via de telefoon en het expres kapot maken of afpakken van spullen. In de Monitor Sociale Veiligheid zijn ook enkele vragen opgenomen over hoe de leerlingen het handelen van het onderwijsteam ervaren. Hierop geven alle leerlingen (100%) aan dat de eigen leerkracht(en) praat(/praten) over sociale omgang en hoe je dit moet doen. Driekwart van de leerlingen (75%) geeft aan dat de leerkracht(en) pesten goed aanpakt(/aanpakken). Bijna alle leerlingen (94%) geven aan te weten naar wie zij toe kunnen als zij zich niet veilig voelen op school.
Uitgevoerde maatregelen n.a.v. MSV
De schoolregels en groepsregels over hoe aardig met elkaar om te gaan worden in de klassen herhaald en besproken. Ook behoeftes rond aanraken tussen leerlingen (van contact maken tot optillen) worden daar specifiek in meegenomen. Leerkrachten zullen ook meer bewust handelen met betrekking tot het fysiek aanraken van leerlingen en hierbij meer rekening houden met de behoeftes van de leerlingen. Tevens worden de afspraken omtrent groepswisselingen binnen in de klassen herhaald.
Naast het reguliere aanbod om sociale en emotionele vaardigheden en communicatieve redzaamheid te bevorderen, krijgen de groepen in schooljaar 2023/2024 lessen uit de psychofysieke training ‘Rots en Water’ aangeboden. Tevens blijft de methode Kwink dit schooljaar nog van kracht. Signalen over pesten zullen het hele schooljaar in de gaten worden gehouden, de pestcoördinator wordt bij signalen betrokken. Leerkrachten blijven in nauw contact met ouders. De Guyotschool heeft als doel om met het gehele onderwijsteam gezamenlijk met ouders te gaan voor een positief welzijn en voldoende veiligheid voor alle leerlingen. School zal blijven participeren in contact met betrokken zorgpartijen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Tevredenheid en ervaringsonderzoeken
Begin 2022 heeft het Kentalis ouder-ervaringsonderzoek plaatsgevonden
Guyotschool voor DSH kreeg van ouders het cijfer 8,5. een resultaat waar we erg blij mee mogen zijn.
Als sterke punten wordt genoemd: goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de toetsresultaten worden adequaat besproken tijdens rapportbesprekingen. Ook was er waardering voor de korte lijntjes tussen leerkracht en ouders. Aandacht wordt gevraagd voor het behoud van een hoog niveau ngt.
Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maateregelen om tot verbetering te komen.
Ouders gaven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Er is om aandacht gevraagd voor ngt. Hoe kan de school zijn tweetalig aanbod voldoende waarborgen.
Als school gaan wij komend schooljaar werken aan informatieverstrekking over schoolverbetering naar ouders. We gaan de verwachtingen van ouders (d.m.v. vragenlijsten) regelmatig peilen.
In 2024 zal er opnieuw een oudertevredenheidsonderzoek worden afgenomen.
Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschapsraad en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad (in oprichting). In de laatste maand voor de kerstvakantie, voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering. Taalaanbod, het waarborgen van een tweetalig aanbod krijgt de aandacht in de vorm van een vastgesteld beleid voor taal en communicatie.
In het schooljaar 2022-2023 heeft een medewerker-tevredenheid-onderzoek plaatsgevonden. Uit de analyse van het onderzoek is gebleken dat werkdruk als belangrijkste knelpunt wordt ervaren. Op basis van het onderzoek worden maatregelen bedacht en uitgevoerd. Deels zal hier een oplossing gezocht gaan worden in het verminderen van de zogenaamde administratieve last. In 2025 zal er opnieuw een medewerker- tevredenheidsonderzoek plaatsvinden.
Audit of inspectie
De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.
Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van auditoren worden zorgvuldig uitgevoerd. Naar mate een school kan aantonen dat de kwaliteit van onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs.
In het schooljaar 2022-2023 is de laatste audit uitgevoerd op de afdeling DSH. De uitkomst van de audit is 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan de wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.
Overgang naar een andere school
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar is er 1 leerling uitgestroomd aan het einde van groep 8.
Tussentijdse uitstroom
Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school. In het schooljaar 2023-2024 is er 1 leerling uitgestroomd naar het regulier onderwijs.
Einduitstroom
Bij de einduitstroom in groep 8 zijn er 3 van de 4 leerlingen uitgestroomd naar VSO (Voortgezet speciaal onderwijs).
Een leerling is uitgestroomd naar het regulier VO (voortgezet onderwijs). De ambitie van Kentalis om 75% van de leerlingen uit te laten stromen conform hun uitstroomprofiel wordt behaald.
.
Informatie over eind uitstroom
Informatie einduitstroom
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun gestelde uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor is vastgesteld, wordt door 75% van de leerlingen behaald.
1 leerling stroomt hoger uit dan het twee jaar geleden vastgestelde uitstroomprofiel.
Leerlingen die na groep 8 uitstroomden, gingen naar; | 2021-2022 | 2022- 2023 | 2023-2024 |
| |||
VO HAVO | 1 | ||
VO VMBO TL | |||
VO VMBO KB- of BB | |||
VO VMBO PRO | 1 | ||
| |||
VSO HAVO | 1 | ||
VSO VMBO TL | 2 | ||
VSO KB- of BB | 1 | 3 | 0 |
VSO PRO | 1 | ||
Totaal naar regulier | 1 | 1 | 0 |
Totaal naar speciaal | 3 | 3 | 2 |
Totaal uitstroom VO en VSO | 4 | 4 | 2 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Informatie over tussentijdse uitstroom
In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar 2023-2024 plaatsgevonden.
Informatie tussentijdse uitstroom
Bestemming tussentijdse leerlingen uitstroom | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Basisonderwijs (Bao) | 3 | 0 | 0 | 2 |
Speciaal basisonderwijs | 2 | 0 | 0 | |
Speciaal onderwijs | 2 | 1 | 0 | |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | 1 | 0 | 0 | |
Buitenland | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 8 | 1 | 0 | 2 |
*tot schooljaar 2021-2022 stonden de opbrengst gegevens van SO Guyotschool voor CMB vermeld in de tussentijdse- eindopbrengsten. Hierdoor is een enigszins vertekent beeld ten aanzien van de leerlingaantallen op de SO Guyotschool voor DSH.
Informatie over vervolgsucces
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarop wij als school hun uitstroomadvies hebben gegeven. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. Wij stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 | 5 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 4 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | X0 leerlingen |
Van 5 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 4leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat we als school een goede inschatting maken welk uitstroomadvies haalbaar is en wat een goede vervolgplek voor een leerling is. Dit uitstroomadvies wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan van een leerling het onderwijsaanbod af te stemmen op het kind en deze minimaal twee keer per schooljaar op groeps,- en schoolniveau te bespreken en evt. actiepunten voor het schoolaanbod te formuleren.
Maatregelen
Maatregelen 2024-2025
- Aanbod begrijpend lezen implementeren met nieuwe methode Estafette 3 voor groep 3 t/m 8, doorgaande lijn + inzet extra aanvullende lesmaterialen voor begrijpen lezen.
- Methode ‘Met woorden in de weer’ borgen voor de groepen 0 t/m 8 (onderdeel van het Masterplan geletterdheid).
- Masterplan Geletterdheid verder borgen + scholing nieuwe leerkrachten
- Studiedag 'Met woorden in de weer' voor alle leerkrachten en logopedisten
- Leerlijnen onderbouw verder implementeren + scholing nieuwe leerkrachten.
- Scholingsdag Jonge Kind voor onderbouw.
- Scholing EDI (Expliciete Directe Instructiemodel) (2 dagen
- Borging methode Pluspunt + afspraken rekentaal.
- Implementeren burgerschapsonderwijs en toetsing borgen.
- Intensief didactisch aanbod bieden op en begeleiden bij sociale vaardigheden en leren leren; door ontwikkelen van aanbod sociale vaardigheden en executieve functies voor de groepen 0 t/m 8, waaronder implementeren Psychofysieke Sociale Competentie Training Rots & Water.