Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

In het algemene deel van de Kentalis schoolgids vindt u informatie over Leerlingenzorg en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Ook in het schoolplan 2024-2027 staat de zorgstructuur beschreven. Het schoolplan is op te vragen bij de directeur.

Niet alle leerlingen volgen het onderwijs probleemloos. Een aantal leerlingen heeft meer tijd nodig om de leerstof eigen te maken, of heeft een andere aanpak nodig. Taal, lezen, rekenen, zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren zijn allemaal vakgebieden, die extra aandacht kunnen vragen. De leerkracht is de eerste persoon om eventuele problemen op deze gebieden te signaleren. 

De ontwikkeling van een leerling wordt gevolgd door het afnemen van testen, toetsen en/of door observaties en door regelmatig, in het Leerlingvolgsysteem, aan te geven welke doelen behaald zijn. Wanneer blijkt, dat een leerling de gestelde doelen uit het OPP niet haalt, start het zorgtraject en krijgt de leerling extra begeleiding. Deze begeleiding vindt op verschillende zorgniveaus plaats.

Het zorgtraject en de niveaus van zorg
Wij onderscheiden 4 niveaus van zorg: niveau 0, 1, 2 en 3.

Niveau 0: Onderwijs volgens vastgestelde doelen, niveau en prognose vastgelegd in het OPP:
Het onderwijsaanbod is afgestemd op de kerndoelen, leerlijnen, leerroute en de individuele doelen uit het OPP van de leerling. De leerkracht zorgt voor een uitdagende leeromgeving en een in zelfstandigheid bevorderende didactiek. De vorderingen worden door de leerkracht bijgehouden op basis van observeren, testen en toetsen. Het OPP wordt één keer per jaar geschreven en twee keer per jaar geëvalueerd, hierover volgt telkens een gesprek met de ouders en de leerling. Wanneer de leerkracht constateert dat een leerling de gestelde doelen niet gaat halen, zal de leerkracht het groepsplan bijstellen. Dit wordt gemeld bij de intern begeleider. Zorgniveau 1 treedt in werking.

Niveau 1: De leerkracht geeft intensievere begeleiding aan de leerling:
Aanpassing van het onderwijsaanbod door de leerkracht. Het doel en de aanpak worden beschreven, zoals bijvoorbeeld extra inzet en/of didactische of pedagogische aanpassingen. Afhankelijk van de problematiek is de richtlijn in tijd voor het geven van extra zorg op niveau 1: 6 à 8 weken. In week 6, 7 of 8 wordt de leerling getoetst of geobserveerd en schrijft de leerkracht een evaluatie.

Indien de problemen van een leerling toch structureler lijken te zijn en de extra zorg onvoldoende resultaten heeft opgeleverd, geeft de leerkracht bij de intern begeleider aan dat er meer hulp en/of begeleiding nodig is. Dan wordt de stap naar een volgend zorgniveau gemaakt. Zorgniveau 2 treedt in werking.

Niveau 2: De leerkracht geeft de leerling intensievere begeleiding met ondersteuning van de intern begeleider (IB'er), de gedragsdeskundige (GK), remedial teacher (RT) en/of schoolmaatschappelijk werker (SMW): 
De leerkracht stelt een individueel hulpplan op en bespreekt dit met ouders. Beschreven worden: het doel van het hulpplan, de aanpak, zoals bijvoorbeeld extra inzet/didactische of pedagogische aanpassingen en de afgesproken datum voor de terugkoppeling van de evaluatie. Afhankelijk van de problematiek is de richtlijn in tijd voor het geven van extra zorg op niveau 2: 6 à 8 weken.

Het individuele hulpplan wordt uitgevoerd en geëvalueerd met de betrokkenen. Indien de evaluatie van het hulpplan aantoont dat de leerling te weinig of geen vooruitgang boekt, of achteruit gaat en de problematiek van dien aard is dat de er een multidisciplinaire benadering noodzakelijk is, wordt de leerling door de intern begeleider aangemeld (vergezeld van hulpplan en evaluaties) bij de eerstvolgende bijeenkomst van de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). Zorgniveau 3 treedt in werking.

Niveau 3: Inzet professionals CvL en zo nodig externen:
De CvL (eventueel samen met externe professionals) zal komen tot een advies over de aanpak t.b.v. het vervolg van het onderwijsleerproces en het onderwijsaanbod. Vervolgens wordt op basis van dit advies besproken welke vervolgstappen moeten worden genomen en wie daarvoor verantwoordelijk is. Deze afspraken worden opgenomen in het leerlingvolgsysteem en gemonitord door de CvL totdat het zorgniveau kan worden bijgesteld naar niveau 0, 1 of 2.

Bij acute en/of complexe problematiek kan het voorkomen dat zorgniveaus overgeslagen worden.

Een stroomschema van de zorgniveaus is op te vragen bij de directeur.

Schoolloopbaan, kleuterverlenging en doubleren

Voor leerlingen vanaf groep 3 is het van belang om in het passende leerjaar onderwijs te volgen om zo een ononderbroken ontwikkelingsproces te doorlopen. Op de Zwanenbloem DSH wordt er in principe niet gedoubleerd. Jonge leerlingen (geboren tussen 01-08 en 31-12) stromen niet automatisch door naar het volgende leerjaar. Indien verlenging van een leerjaar gewenst is, wordt dit met ouders besproken.

Voor leerlingen in groep A, 1 en 2 kan er -in het belang van een leerling- worden gekozen voor verlenging van de kleuterperiode. Met deze verlenging wordt gestreefd naar een betere aansluiting van het ontwikkelingsniveau van de leerling bij het onderwijsaanbod in groep 3. Deze verlenging wordt tijdig met ouders besproken. 

(Para)medische zorg en audiologische- en ambulante zorg

Medische zorg 

Kentalis De Zwanenbloem DSH kan een beroep doen op Kentalis Zorg voor het volgen van cursussen (sondevoeding, medicatietoediening enzovoort). Daarnaast kunnen wij overleggen met de jeugdarts die vanuit de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West, Zoetermeer verbonden is aan onze school.

Bij medische handelingen die voorbehouden zijn aan artsen en verpleegkundigen (bijvoorbeeld het geven van injecties) wordt een beroep gedaan op de verpleegkundige van Kombino, een kinderdagverblijf met specialistische kindzorg dat bij ons op het terrein is gevestigd. Hiermee garanderen we dat de specifieke zorg voor uw kind van optimale kwaliteit is en wordt voorkomen dat onderwijstijd verloren gaat van andere leerlingen in de groep. Als medische zorg voor uw kind nodig is, gaan wij daarover met u in gesprek en kan via uw zorgverzekering medische zorg aangevraagd worden bij Kombino. 

Als uw kind op school ziek wordt, neemt de leerkracht contact met u op. Samen overlegt u wat de beste oplossing is. Het uitgangspunt hierbij is dat een ziek kind niet op school thuishoort. Daarom zult u verzocht worden om uw kind van school op te halen. Bij acute noodzaak voor medische hulp wordt direct contact opgenomen met uw huisarts, een ziekenhuis of alarmnummer 112. Om u zo spoedig mogelijk op de hoogte te kunnen stellen, is het van groot belang dat de school altijd beschikt over de juiste telefoonnummers en uw bereikbaarheid.

Indien in de gezondheidstoestand van uw kind veranderingen zijn die direct of indirect gevolgen kunnen hebben voor het volgen van ons onderwijs, verzoeken wij u deze informatie met ons te delen.

Wanneer uw kind medicijnen gebruikt die tijdens schooltijd toegediend moeten worden, vragen wij u om hiervoor schriftelijk toestemming te geven. Bij uw toestemming vermeldt u om welk medicijn het gaat, hoe vaak en in welke dosering het medicijn moet worden toegediend en op welke wijze. De leerkracht neemt de medicijnen alleen in ontvangst als deze in een originele verpakking wordt aangeleverd, voorzien van de bijsluiter en uitgeschreven op naam van het betreffende kind. Bij wijzigingen in bijvoorbeeld de dosering dient u dit schriftelijk te melden aan de betreffende leerkracht. Alleen leerkrachten met een afgeronde scholing 'medicatietoediening' mogen medicatie toedienen. 

Afspraken over medische zorg (verzorgd door de school) of medicatie leggen wij vast in een medisch protocol.

Paramedische zorg

Wanneer uw kind fysiotherapie of ergotherapie nodig heeft kunt u buiten schooltijd gebruik maken van therapie die op onze school geboden wordt door het Kinderfysiotherapeutisch Centrum te Zoetermeer. Is de therapie voorliggend aan het leren, dan kan ook onder schooltijd behandeling worden geboden.

Op onze school streven we naar een inclusievere maatschappij waarin iedereen meedoet. Onze leerlingen hebben hiervoor extra ondersteuning nodig in de communicatie. De logopedist is onze specialist op het gebied van communicatieve redzaamheid en taalontwikkeling. Logopedie is een essentieel onderdeel in ons onderwijs. Alle leerlingen krijgen wekelijks 60 minuten logopedische behandeling. Veelal individueel, soms in tweetallen of in kleine groepjes. Na het plaatsen van een cochleair implantaat (CI) of bij leerlingen met een nieuwkomersarrangement kan extra logopedie worden ingeroosterd.

CI-teams en audiologische zorg

Wij werken samen met het CI-team van het Erasmus MC in Rotterdam en het LUMC in Leiden. Met welk team wordt samengewerkt hangt af van bij welk CI-team uw kind bekend is. Leerlingen met een hoortoestel zijn bekend bij het audiologisch centrum (AC) in Den Haag of Rotterdam. Op verzoek van het CI-team/AC of de behandeld logopedist vindt overleg plaats. Ook worden, na toestemming van de ouders, op verzoek uitslagen van logopedische testen gedeeld met het CI-team/ AC. 

Kentalis ambulante zorg

In Zuid-Holland biedt Kentalis ambulante zorg een breed scala aan behandelmogelijkheden. Zowel individueel als in groepsverband of in het gezin. De behandeling richt zich op:

  • sociaal-emotionele problematiek;
  • sociale vaardigheden; 
  • handelings- of differentiaaldiagnostiek; 
  • taalontwikkeling; 
  • interactie in het gezin; 
  • opvoedingsvragen; 
  • NGT en/of NmG of vierhandengebaren; 
  • een combinatie van het bovenstaande. 

De behandelingen worden geboden op onze locatie of elders, onder schooltijd of erna. Bij aanvang van het traject gaat Kentalis ambulante zorg met de ouders en eventueel het kind in gesprek om de aard van de problematiek te verduidelijken en na te gaan welke behandeling het beste aansluit op de vragen die er zijn. Deze hulp kan laagintensief zijn (bijvoorbeeld een individuele training of therapievorm) tot hoog intensief, bijvoorbeeld een groepsbehandeling van 3 middagen per week. Zo nodig wordt diagnostisch onderzoek ingezet. Kentalis ambulante zorg werkt altijd multidisciplinair, dus met meerdere disciplines zoals een behandelcoördinator, logopedist, systeemgericht behandelaar, therapeut, en/of trainer. Kentalis ambulante zorg werkt nauw samen met onderwijs en bespreekt gedurende het gehele traject de aanpak, voortgang en doelen met betrokkenen. 

Jeugdarts

Aan de school is een jeugdarts verbonden: drs. K.P. (Karolien) Schmitz. De jeugdarts werkt vanuit de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West, Zoetermeer. 

Medisch onderzoek door de jeugdarts vindt plaats bij plaatsing op onze school, bij 5/6-jarigen en 9/10-jarigen. De aanwezigheid van de ouders tijdens deze onderzoeken is zeer gewenst. U ontvangt voor de onderzoeken een schriftelijke uitnodiging vanuit de Stichting Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West, Zoetermeer.

De jeugdarts heeft zitting in de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) van de school. Zij adviseert en onderzoekt indien noodzakelijk. u kunt de jeugdarts bereiken via: k.schmitz@kentalis.nl