Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Het onderwijsprogramma van De Zwanenbloem DSH is gebaseerd op de kerndoelen voor speciaal onderwijs. Het leerstofaanbod is grotendeelsvergelijkbaar met dat van het regulier onderwijs. 

Om ons specialistische onderwijs vorm te geven bieden wij:

  • een leerklimaat dat communicatie en taalontwikkeling stimuleert;
  • een klimaat dat veiligheid en ruimte biedt om te communiceren en te reflecteren op jezelf en de omgeving;
  • specialistisch en intensief taal- en leesonderwijs;
  • aangepaste vormen van instructie om het onderwijs toegankelijk te maken;
  • specialistische begeleiding bij het bevorderen van de sociale relaties van onze leerlingen en hun welbevinden, zeker ook in relatie tot de doofheid/slechthorendheid;
  • ondersteuning op het gebied van executief functioneren (o.a. leren leren, plannen en organiseren).

Het bevorderen van de communicatieve ontwikkeling en daarmee ook het bevorderen van toegang tot taal en informatie loopt als een rode draad door het onderwijsprogramma heen. Het gesproken Nederlands wordt ondersteund door gebaren en naast het Nederlands staat NGT als vak op het rooster. Vanaf groep 3 worden lessen gegeven voor Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDS-lessen). 

Voor onze lessen rekenen, taal, lezen en oriëntatie op jezelf en de wereld, maken wij gebruik van het digibord met de daarbij bijbehorende software. Ook maken wij gebruik van iPads en laptops ter ondersteuning van ons lesprogramma. Daarnaast maken wij gebruik van andere middelen voor visuele ondersteuning. 

Methode overzicht De Zwanenbloem DSH 

LeergebiedVakMethode
Nederlands

Mondelinge taal

Schriftelijke taal (lezen, stellen)

Taalbeschouwing/taalverzorging

Handschriftontwikkeling

 

Uk en Puk 

Schatkist 

Veilig leren lezen (KIM versie) 

Estafette 

Humpie Dumpie

Nieuwsbegrip XL

Taal Actief 

Taal op maat; spelling

Pennenstreken

Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (ParnasSys)

Nederlandse Gebaren TaalNGT

Uk en Puk

Schatkist 

Veilig leren lezen (KIM versie) 

Taal Actief  

Rekenen & wiskundeRekenen & Wiskunde

Schatkist

Wereld in getallen 

Met sprongen vooruit

Gynzy Kids

Oriëntatie op jezelf en de wereld 

Levensbeschouwing 

Burgerschapsvorming 

Sociaal-emotioneel leren 

Relaties en seksualiteit 

Leren leren 

Verkeer 

Natuur en techniek  

Ruimte 

Tijd 

 

Trefwoord

Ik ga voor PAD

PAD

Doos vol gevoelens

Schatkist

Kriebels in je buik

Let's Go! (groep 3-8)

De Zaken van Zwijssen: 

De Zaken 3-4, Tijdzaken, Natuurzaken, Wereldzaken

Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (ParnasSys)

Digitale geletterdheid Digitale geletterdheidDelta de Draak
Engelse taalEngelsStepping Stones Junior
Kunstzinnige oriëntatie  Leerlijn Kunstzinnige oriëntatie CED is richtlijn Geen methode
Bewegingsonderwijs en spelontwikkeling

Leerlijn beweging CED is richtlijn 

 

Geen methode Zie: Vakwerkplan bewegingsonderwijs

Leer- en ontwikkelingslijn motoriek jonge kind (ParnasSys)

Nederlandse taal en logopedie
Voor onze doelgroep is de samenwerking op het gebied van communicatie, spraak en taal tussen leerkrachten en de logopedist van groot belang.

Tijdens de logopedie staat het stimuleren van de communicatie en het kunnen deelnemen aan het onderwijs voorop. Binnen de logopedie is er aandacht voor ontwikkeling van communicatieve voorwaarden en de communicatie, uitspraak, het begrijpen van taal, het leren van woorden, het maken van zinnen, hoortraining, auditieve vaardigheden en (indien noodzakelijk) eten en drinken. De logopedist sluit veelal aan bij wat er in de klas aan bod komt. Op grond van de onderwijsbehoeften van de leerling stelt de logopedist een individueel handelingsplan (IHP) op. 

Masterplan Geletterdheid
Om het lees- en stelonderwijs aan onze leerlingen zo goed mogelijk vorm te geven, wordt gewerkt met het Masterplan Geletterdheid van Kentalis. Met de inzet van de kennis en handvatten uit deze module bieden alle betrokkenen de leerlingen optimale kansen op volledige geletterdheid.

Met sprongen vooruit
Naast de rekenmethode Wereld in Getallen gebruiken wij het programma 'Met Sprongen Vooruit'. Dit is een programma wat het rekenen ondersteunt en aanleert door middel van allerlei spellen.

De leerlingen ervaren de lessen met de aantrekkelijke rekenmaterialen als leuk en betekenisvol, waardoor ze meer plezier in rekenen krijgen. De combinatie van bewegend leren, gebruiken van je eigen lijf en het maken van eigen producties zorgt voor een grote betrokkenheid van de leerling. De afwisseling tussen vorm en inhoud leidt ertoe dat de resultaten bij leerlingen verbeteren.

 

Burgerschap en sociale integratie
Burgerschap is geen vak maar een geheel van onderwerpen dat in verschillende lessen en op verschillende manieren aan de orde komt. Daarbij gaat het om de ontwikkeling van competenties die kinderen in staat stellen om vanuit eigen idealen, waarden en normen te participeren in een democratische samenleving.
We kijken goed naar wat onze leerlingen nodig hebben om zelfredzaam te worden voor een optimale deelname aan de maatschappij. Zie hiervoor ons beleidsplan 'Burgerschap en sociale integratie'; op te vragen bij de directeur.

Sociaal-emotionele vorming
Voor het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt op onder andere gewerkt met PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën). Binnen deze PAD-lessen staan de thema's zelfbeeld, zelfcontrole, gevoelens en probleem oplossen centraal. Naast de lessen biedt PAD ook handvatten die in de dagelijkse school- en thuissituatie ingezet kunnen worden. PAD is wetenschappelijk geëvalueerd: onderzoek toont aan dat het PAD-leerplan een bewezen effectief en betrouwbaar preventieprogramma is om pesten tegen te gaan.

Ook worden AJONGH (Als Je Oren Niet Goed Horen) en CIDS (Cultuur en Identiteit voor Doven en Slechthorenden) ingezet om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. AJONGH is een programma voor psycho-educatie gericht op kennisvermeerdering, bewustwording en beleving van de auditieve beperking en daarnaast het oefenen van (communicatieve) vaardigheden. Burgerschap komt hier duidelijk in terug. CIDS is een vak waarmee de ontwikkeling van een positief, reëel zelfbeeld en identiteit van de dove en slechthorende leerling wordt gestimuleerd.

Relaties, intimiteit en seksualiteit
Op De Zwanenbloem DSH besteden we van jongs af aan aandacht aan relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS) binnen het vakgebied sociale en emotionele vorming. Dit is van belang omdat de leerlingen een relatief kwetsbare groep vormen. Door hun gehoorbeperking krijgen onze leerlingen meestal niet vanzelf de maatschappelijk geaccepteerde omgangsregels, normen en waarden rondom seksuele ontwikkeling mee. Ook kunnen zij hun wensen en verlangens, maar ook hun grenzen niet altijd kenbaar maken. Het is daarom van groot belang om onze leerlingen goed te informeren en in gesprek te gaan over relaties en seksualiteit. 

We maken hiervoor gebruik van de methode 'Kriebels in je Buik'. Binnen deze lessen staan de thema's lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld, voortplanting en gezinsvorming, sociale en emotionele ontwikkeling en seksuele weerbaarheid centraal. Deze methode heeft als doel leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. Ze leren respect op te brengen voor zichzelf en de ander, zich bewust te zijn van hun eigen en andermans gevoelens, wensen en opvattingen, mogelijkheden en steeds beter gefundeerde beslissingen te nemen op het gebied van seksualiteit. 

Hiernaast organiseren wij elk jaar een 'Week van de Lentekriebels'. Dit is een projectweek waarbij de hele week op een positieve en vrolijke manier aandacht is voor relationele en seksuele ontwikkeling. Het doel hiervan is om leerlingen de juiste informatie en vaardigheden mee te geven voor een gezonde seksuele ontwikkeling, passend bij hun leeftijd en belevingswereld.

Motorische ontwikkeling
De vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt de gymlessen, waarin de motorische ontwikkeling en het samenspelen centraal staat.  

Leerlingen in groep 4 krijgen, vanuit de gemeente, een jaar zwemonderwijs. Het zwemonderwijs is vooral gericht op watergewenning. Het behalen van een diploma behoort tot de mogelijkheden. 

Kunst, Cultuur en Muziek
Ontwikkeling op het gebied van Kunst, cultuur en muziek is voor alle leerlingen van belang. Kunst en cultuur zijn gerelateerd aan onze CIDS-lessen. Muziek wordt gegeven door een vakdocent. Het maken en ervaren van muziek vinden wij een onderdeel van de algemene ontwikkeling.

Huiswerk
Vanaf groep 5 krijgen leerlingen huiswerk. Hiermee werken we aan een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Met het geven en begeleiden van huiswerk leren we leerlingen planningsvaardigheden en geven wij hen eigenaarschap over de manier waarop zij de opgegeven opdrachten uitvoeren.

School op Seef
Sinds april 2020 zijn wij een gecertificeerde ‘School op Seef’ school. Voor het verkeersonderwijs werkt onze school volgens de uitgangspunten van School op Seef. Dit betekent onder andere dat jaarlijks in alle groepen zowel theoretische als praktische verkeerslessen worden gegeven, dat er aandacht is voor een veilige schoolomgeving en communicatie hierover met de ouders. Voor de invulling van onze School op Seef aanpak wordt verwezen naar ons 'Schoolactieplan Verkeer’. 

 

Activiteiten

In de loop van het schooljaar vindt er een aantal vaste activiteiten plaats: 

  • schaatsen met vrijwilligers van de Zoetermeerse ijshockeyclub;
  • schoolreis;
  • sportdag Koningsspelen;
  • Natuur Milieu Educatie (NME) excursies;
  • leesvertelwedstrijd (groep 7 en 8);
  • project;
  • Kinderboekenweek;
  • excursies passend bij de lessen oriëntatie in tijd of ruimte;
  • feesten en vieringen: Sinterklaas, Kerstmis en Pasen.

Een keer in de twee jaar vindt er een werkweek plaats voor de groepen 7 en 8. 

Voor de data verwijzen we u graag naar de informatiekaart 2024-2025 en de jaarkalender 2024-2025 in de school app Social Schools.

Pleinwacht 
Onze school werkt met een continurooster. Om ons team een pauzemoment te bieden en leerlingen veilig en verantwoord buiten te laten spelen, verzorgt 'Brood & Spelen' op onze school tussen de middag de pleinwacht. Dit houdt in dat de pleinwachtmedewerkers van Brood & Spelen in deze pauze het spelen op het schoolplein begeleiden en zorgdragen voor het welzijn van de leerlingen. Na afloop van de pauze zorgen zij voor een warme overdracht naar de leerkracht, zodat hierna in alle rust de lessen weer kunnen worden hervat.  

Brood & Spelen is een dynamische, creatieve en sportieve organisatie. Zij verzorgen tussenschoolse opvang (TSO) en pleinwacht op meer dan 70 basisscholen in heel Nederland. Ook hebben zij vier locaties voor buitenschoolse opvang (BSO). Door de persoonlijke aanpak bieden zij meer dan alleen opvang. Zo zorgen zij ervoor dat de sfeer en de gewoontes tijdens de pauze aansluiten bij de identiteit en visie van de school.  

 

 

 

Brood & Spelen hecht veel waarde aan de kwaliteit van hun dienstverlening. Elke medewerker beschikt over een recente VOG. De medewerkers worden, middels een verplichte jaarlijkse cursus, door een pedagogisch geschoolde cursusmanager opgeleid op onder andere het gebied van didactiek, communicatie en veiligheid.  

Meer informatie over Brood & Spelen? Ga naar www.broodspelen.nl 

brood en spelen