Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Om dit te realiseren stellen we ambitieuze en realistische doelen. 

De school gebruikt een toetskalender die door alle leerkrachten wordt gevolgd. Daarnaast gebruiken we de richtlijnen voor toetsafname bij dove en slechthorende leerlingen, die landelijk door SIMEA zijn opgesteld. Voor onze leerlingen met een beperking in horen en zien wordt -indien gewenst- gebruik gemaakt van de richtlijnen voor toetsafname bij slechtziende en braille leerlingen. We gebruiken methodegebonden toetsen uit de lesmethodes en leggen (toets)gegevens vast in het leerlingvolgsysteem 'ParnasSys'. 

Leerlingen van groep 8 maken in januari/februari de doorstroomtoets. Met het schooladvies dat hieruit voorkomt kunnen zij zich eind maart aanmelden voor voortgezet (speciaal) onderwijs.

Naar aanleiding van de leerresultaten/opbrengsten scherpen we steeds ons handelen aan. Ons aanbod is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We hebben schoolbrede afspraken over hoe het onderwijs aangeboden wordt. We zetten doelgroepspecifieke vakken in, zoals Nederlandse Gebarentaal en Dovencultuur en hebben een samenhangend aanbod voor burgerschapsonderwijs.

Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2023 zijn er maatregelen genomen in 2023-2024. Het resultaat hiervan kunt u lezen in onderstaand schema en in het hoofdstuk: 'Maatregelen'.

MaatregelWat is bereikt
Invoeren doorstroomtoetsAlle leerlingen met een uitstroomprofiel praktijkonderwijs of hoger hebben de doorstroomtoets gemaakt
Aanbod burgerschapsonderwijsEr is een structureel aanbod burgerschap
RekenprogrammaEr is een aanvullend rekenprogramma gekozen: Met sprongen vooruit. Dit programma ondersteunt het rekenen en leert rekenen aan door middel van bijvoorbeeld: coöperatieve spelvormen en bewegend leren 

Onderwijsresultaten

Didactische ontwikkeling
We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor leerjaar 1-2 gebeurt dit middels de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys. Voor leerjaar 3-8 gebeurt dit middels afname van Cito-toetsen. Op basis van de resultaten formuleren wij doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

De opbrengsten voor rekenen zijn conform de ambities. De opbrengsten voor technisch lezen, begrijpend lezen en spelling zijn lager dan de ambities.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Voor het in beeld brengen van de sociale vaardigheden en 'leren leren', maken we voor leerlingen van groep 3 t/m 8 gebruik van het instrument SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst). Voor leerlingen van groep A, 1 en 2 maken we hiervoor gebruik van De leerlijnen Jonge Kind.

In schooljaar 2023-2024 hebben vrijwel alle leerlingen de schoolstandaard van de SCOL behaald. Op schoolniveau zien we dat leerlingen over het algemeen meer moeite hebben met de categorieën ervaringen delen, een taak uitvoeren en een keuze maken. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren wordt gebruik gemaakt van de PAD methode. 

Doorstroomtoets groep 8
Afgelopen schooljaar is de doorstroomtoets Route 8 door alle groep 8 leerlingen gemaakt. Voor een deel van de leerlingen was de uitkomst overeenkomend met het schooladvies. Voor de andere leerlingen is het schooladvies heroverwogen en aangepast.

Sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid MSV), deze vragenlijst wordt afgenomen bij de leerlingen in groepen 5 t/m 8. 
De Kentalis-ambitie is dat 90% of meer van de leerlingen zich veilig voelt. 

  • Welbevinden: 100% van de leerlingen voelt zich prettig op school, in de klas, met anderen en met leerkrachten. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% behaald.
  • Veiligheid: 92% van de leerlingen voelt zich veilig op school. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% behaald.
  • Aantasting veiligheid: 89% van de leerlingen voelt zich niet aangetast in de sociale veiligheid. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% net niet behaald.

Om te zorgen dat alle leerlingen zich veilig (blijven) voelen op school zijn actiepunten opgenomen in het jaarplan, zoals het borgen van methodieken voor sociaal-emotioneel leren en zorgen voor meer bekendheid en toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon en de antipestcoördinator voor alle leerlingen.

Overgang naar een andere school

Overgang naar een andere school

Afgelopen schooljaar (2023-2024) zijn in totaal 12 leerlingen uitgestroomd: negen leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 van het (speciaal) onderwijs naar een andere school gaan. Drie leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2021-20222022-20232023-2024
Basisonderwijs 743
Speciaal basisonderwijs (sbo)000
Speciaal onderwijs (so)115
Thuiszitter met leerplichtontheffing 001
Buitenland 000
Totaal 859

 

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (92 procent).

SO 

 2021-20222022-20232023-2024
CMB020
Praktijkonderwijs020
Vmbo-bb/kb123
Vmbo-t100
Havo000
Totaal 263
Totaal naar regulier 221
Totaal naar (V)SO042

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-202112 
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 11
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 1
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroomprofiel bevindt 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Oudertevredenheid

Het oudertevredenheid onderzoek is afgenomen in 2024.
De ouders geven de school gemiddeld een 8,5. 

37 ouders van 56 leerlingen hebben de vragenlijst ingevuld. Daarmee is het responspercentage 66%. Het responspercentage is daarmee 'goed'. De uitslagen geven hiermee een betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.

Leerlingenervaringen

Het leerlingenervaringen onderzoek is afgenomen in 2023.
Kentalis De Zwanenbloem DSH scoort als school een 3,36 op een schaal van 4. Daarmee scoort de school ruim voldoende. 

De vragenlijst werd door op één na alle respondenten ingevuld. Het responspercentage is daarmee 'uitstekend'. De uitslagen geven hiermee een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.

Medewerkers onderzoek

Het medewerkers onderzoek is afgenomen in 2022. 

De uitkomst van het medewerkers onderzoek geeft 'trotspunten' en 'verbeterpunten' aan. Samenwerking binnen het team, ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling en werkplezier worden aangegeven als trotspunten. Samenwerking met andere DSH scholen binnen Kentalis en werkdruk worden aangegeven als verbeterpunten. 

Audit of inspectie

De eindbeoordeling van de kwaliteit van het onderwijs op schoolniveau komt tot stand op basis van de beoordeling op de afzonderlijke standaarden die de Inspectie van het Onderwijs hanteert. Vanuit een interne audit, gehouden in februari 2021, is de kwaliteit van ons onderwijs beoordeeld met ‘voldoende’. Deze beoordeling is gerelateerd aan de norm die de inspectie van het onderwijs hanteerde vanuit het Onderzoekskader 2017 (V)SO. 

Aanbevelingen vanuit het interne audit rapport 2021:

Aanbod: We herzien de planning van het gehele leerstofaanbod per vakgebied en per leerjaar; Dit is gerealiseerd voor alle basisvakken en sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren.

Zicht op ontwikkeling en begeleiding: We formuleren vanaf de start van de schoolloopbaan voor elke leerling in het OPP een uitstroomperspectief dat passend is bij de kind-kenmerken; Dit is gerealiseerd.

Onderwijstijd: We stemmen de onderwijstijd meer af op de uitstroomperspectieven van de leerlingen. Dit is gerealiseerd.

Veiligheid: We wijzen de leerlingen op de aanwezigheid van de vertrouwenspersoon en de antipestcoördinator. Dit is gerealiseerd.

Op 4 november 2024 is een volgende interne audit gepland.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:

  • Voortzetten scholing ten aanzien van cluster 2 specifieke leerkrachtvaardigheden
  • Verder implementeren en borgen van het aanbod voor lezen, taal en burgerschap & sociale integratie
  • Verder implementeren en borgen van het aanbod voor de sociale en emotionele ontwikkeling en leren leren
  • Continu vergroten van de gebarentaalvaardigheid van alle medewerkers
  • Kennis delen door samenwerken met interne en externe partners
  • Werkdruk verminderen onder andere door samenwerking met de TSO Brood & Spelen