Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Iedere leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders, waarbij de leerling centraal staat. Wederzijdse communicatie, vertrouwen en verantwoordelijkheid, in een veilige omgeving, vormen de basis. Ouders, leerling en leerkracht zien elkaar en luisteren naar elkaar. Ze geven de leerdoelen samen vorm.

Al jaren zetten we samen met ouders in op het vergroten van de ouderbetrokkenheid. Daar hebben we blijvend aandacht voor en we blijven daarin uitbreiden. Wij volgen hierbij de aandachtspunten van 'Ouderbetrokkenheid 3.0'.

Voor ons zijn ouders de allerbelangrijkste samenwerkingspartners. We gaan graag met ouders en leerlingen op een laagdrempelige, toegankelijke manier in gesprek over alles wat te maken heeft met het leren van de leerling. In het begin van het schooljaar, tijdens het startgesprek, maakt de leerkracht met ouder(s) afspraken over de frequentie en de vorm van het contact gedurende het schooljaar. In dat gesprek tussen leerling, leerkracht en ouders, bespreken we ook de doelen waaraan in het nieuwe schooljaar gewerkt gaat worden en bespreken we elkaars verwachtingen ten aanzien van het onderwijs. Goed contact tussen ouders en school is heel belangrijk voor de ontwikkeling van uw kind. Zo kunt u thuis in gesprek gaan en blijven over het leerproces en uw kind stimuleren tot leren. In de tweede of derde week van het nieuwe schooljaar houden we een schoolbrede 'nieuwjaarsbijeenkomst' ter kennismaking voor ouders én leerlingen. 

Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) opgesteld en gevolgd (voor meer informatie betreffende het OPP zie de algemene schoolgids). Het OPP wordt twee keer per schooljaar geëvalueerd; in januari en juni. Hierbij is de input van ouders en kind van belang. Samen met u wordt besproken wat de onderwijsbehoefte is van uw kind en welke leeromgeving daarbij het best passend is. Deze voortgangsgesprekken maken deel uit van de tussen- en eindevaluatie. De leerlingen en hun ouders worden door de groepsleerkracht voor deze gesprekken uitgenodigd. Wanneer nodig kunnen extra voortgangsgesprekken plaatsvinden. De intern begeleider en/of de gedragsdeskundige kunnen ook aansluiten bij deze gesprekken.

Vanaf leerjaar 3 ontvangen de leerlingen 2x per jaar een Kind-rapport. Leerlingen in de aanvangsgroep en in groep 1 en 2 ontvangen 2x per jaar een Kleuterrapport. Naar aanleiding van deze rapporten volgen geen oudergesprekken. De rapporten zijn bedoeld voor de leerlingen en worden op school met de leerkracht besproken. 

In groep 7 bespreken we met u het voorlopig uitstroomadvies zodat u met uw kind kunt gaan oriënteren op een vervolgschool. In groep 8 volgt het definitieve uitstroomadvies en de doorstroomtoets (Route 8). Tijdens het gesprek over het definitieve uitstroomadvies worden de vervolgstappen besproken. 

De leerkracht van uw kind is voor u als ouders het eerste aanspreekpunt. Het contact met de leerkracht(en) verloopt via Social Schools en via de ouder/kind-gesprekken. Tijdens schooltijden zijn de leerkrachten telefonisch niet bereikbaar. Wel kan de administratie een terugbelverzoek doorgeven. U wordt dan op een later tijdstip teruggebeld. 

Ook de logopedist maakt afspraken met u over het contact gedurende het schooljaar. Het is mogelijk met de logopedist contact op te nemen per e-mail of in Social Schools. Individuele behandelingen worden vastgelegd in een logopediemap of -schrift. Hierin kunnen ouders lezen wat er tijdens de logopedie aan bod gekomen is. Na afspraak mogen ouders meekomen om een logopedische behandeling bij te wonen Het logopedisch handelingsplan en testuitslagen worden besproken tijdens de oudergesprekken, of in apart geplande gesprekken.

De school heeft samen met de Zwanenbloem TOS een oudercommissie die jaarlijks een aantal activiteiten mede vorm geeft. En er is een vertegenwoordiging van 2 ouders in de LMR. Er zijn ouders vrijwillig werkzaam in de bibliotheek van de school.

De intern begeleider (IB) en gedragsdeskundige (GK) zijn (op afstand) betrokken bij de groep en de leerlingen. De IB houdt zich bezig met de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg. De IB kan door de leerkracht en/of ouders benaderd worden bij vragen over het onderwijs. De GK kan door de leerkracht en/of ouders benaderd worden wanneer er vragen of zorgen zijn over het gedrag van de leerling. 

De Zwanenbloem DSH werkt samen met buitenschoolse opvang 'TC-Kids'. TC-Kids biedt buitenschoolse opvang aan kinderen van 4 tot 13 jaar met een communicatieve zorgvraag. TC staat voor 'Totale Communicatie'. TC-Kids onderscheidt zich door de inzet van ondersteunende communicatie, zoals pictogrammen. Er is kennis van de doelgroep, inzet van totale communicatie en gebarentaal. Het communicatieve klimaat als basis biedt de kinderen binnen TC-Kids de juiste handvaten om de wereld te begrijpen en zichzelf te uiten. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat de kinderen na een schooldag gewoon kunnen spelen. Spelenderwijs wordt er gewerkt aan het vergroten van de persoonlijke competenties. Dit wordt onder andere gedaan door de inzet van de methode ‘samen op de wereld’. De BSO bevindt zich in de mediatheek van het schoolgebouw van Kentalis aan de Meerzichtlaan 302 in Zoetermeer. Bekostiging vindt plaats via de reguliere wet kinderopvang. Hiervoor kunt u kinderopvangtoeslag aanvragen. 

Interesse in TC-Kids? Neem dan contact op met Marieke of Mariska: 06-45 81 16 00; E-mail: info@tc-kids.nl. Website: www.tc-kids.nl.

Naast TC-Kids, heeft onze school goede contacten met 'Signtaal', Kentalis Zorg en de BSO Zoetermeer.

Ouders hebben te allen tijden recht op inzage in het dossier van hun kind. In de algemene schoolgids staat hoe ouders veilig kunnen mailen via Zivver. De privacy in alle door school gebruikte applicaties is door Kentalis geborgd. Verdere informatie over de school kunt u vinden in deze schoolgids, via de website, in de agenda op Social Schools en op de informatiekaart.

Schoolapp: Social Schools

Voor de dagelijkse communicatie tussen de ouders en de groep/school wordt gebruik gemaakt van de app Social Schools 3.0. Social Schools is gratis te downloaden en toegankelijk via een internetbrowser of app (IOS en Android). Nadat u toestemming heeft verleend en uw kind staat ingeschreven op onze school, ontvangt u van ons een inlogcode. 

Social Schools is een communicatieplatform voor school en ouders.  Via dit platform worden berichten en foto’s uit de klas en schoolbrede informatie gedeeld, kunt u 1-op-1 gesprekken houden met de leerkracht of met andere ouders, kunt u de schoolagenda inzien en u kunt ziekte of afwezigheid doorgeven. 

De reisafstand tussen thuis en school, maakt dat veel ouders niet vaak op school aanwezig kunnen zijn. Door foto's en informatie over de (doelen van de) schooldag met ouders te delen, willen we ouders betrekken bij ons onderwijs. Vanuit de onderbouw is er dagelijks informatie. Vanuit midden- en bovenbouw 2 à 3 keer per week. Ook kunnen ouders via Social Schools foto's en informatie van thuis delen met de leerkracht. Zo blijft de leerkracht goed geïnformeerd over belevingen en belangrijke gebeurtenissen van de leerling thuis. Dit wederzijds informeren van ouders en school draagt bij aan de communicatie van uw kind. Thuis en op school kunnen praten over ervaringen aan de hand van een foto, ook als leerlingen dat zelf nog niet altijd goed kunnen vertellen, is belangrijk.

 

 

Schoolverlaters

Voor een groot deel van onze leerlingen is groep 8 het laatste schooljaar op de Zwanenbloem DSH. In dit jaar doorlopen de leerlingen een traject waar zij worden voorbereid op de overstap naar voortgezet (speciaal) onderwijs. U wordt uitgenodigd voor de informatieavond van groep (7 en) 8 en er vindt een adviesgesprek plaats waarin het schooladvies en vervolgstappen worden besproken.

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Alle leerlingen met een uitstroomperspectief praktijkonderwijs of hoger maken deze toets. Het schooladvies wordt in principe bijgesteld wanneer het toetsadvies ‘hoger’ uitvalt dan het voorlopig advies, tenzij de school kan motiveren waarom dit niet in het belang van de leerling is. Dit gaat altijd in overleg met ouders en leerling. 

Belangrijke data:

  • oktober: informatieavond ouders schoolverlaters (groep 7 en 8)
  • november: ouders/leerlingen bezoeken open dagen en voorlichtingsavonden
  • 10-31 januari: leerlingen ontvangen het voorlopige schooladvies
  • 27 januari-16 februari: leerlingen maken de doorstroomtoets
  • uiterlijk 15 maart: uitslag doorstroomtoets bekend
  • 16-24 maart: leerlingen groep 8 ontvangen definitief schooladvies tijdens adviesgesprek
  • 25-31 maart: landelijke aanmeldweek voortgezet onderwijs (VO)
  • uiterlijk 12 mei: besluit toelating voortgezet onderwijs

Vrijwillige ouderbijdrage

Vrijwillige ouderbijdrage 

We vragen geen vrijwillige ouderbijdrage voor schoolactiviteiten. Wel vragen we een bijdrage voor de schoolreis en de werkweek. Wanneer de kosten niet door u (kunnen) worden betaald, heeft dit geen uitsluiting van uw kind tot gevolg.

De werkweek wordt om het jaar gehouden voor leerlingen van groep 7 en 8. Deze leerlingen nemen in dat jaar dan niet deel aan de schoolreis. In schooljaar 2024-2025 is er geen werkweek. Alle leerlingen van groep 1-8 gaan mee op schoolreis. De schoolreis doen we samen met de leerlingen van De Zwanenbloem TOS. De leerlingen van groep A kiezen een andere bestemming dicht bij de school, zoals bijvoorbeeld de kinderboerderij in Zoetermeer.

 

 

 

 

Telefoonbeleid

Mobiele telefoons en persoonlijke tablets of smartwatches mogen vanaf 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren.

Leerlingen leveren hun mobiele telefoon aan het begin van de dag in bij de leerkracht. De mobiele telefoons worden bewaard in een afsluitbare kluis in het lokaal. Als de leerlingen naar huis gaan krijgen zij hun mobiele telefoon van de leerkracht weer terug. De school draagt geen verantwoordelijkheid voor verlies of diefstal van een mobiele telefoon.

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR). Onze school heeft een gezamenlijke LMR met de Zwanenbloem TOS. De LMR vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij één van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om zaken die alleen uw kind aangaan zoals een lessituatie of resultaten.

Dit zijn de leden van onze LMR in schooljaar 2024-2025:

Personeelsgeleding:

  • Kavita Gebhard; vertegenwoordigt De Zwanenbloem DSH (secretaris)
  • Sheila de Graaf-Prangers; vertegenwoordigt De Zwanenbloem DSH
  • Mijke Atteveld;  vertegenwoordigt De Zwanenbloem TOS (voorzitter)
  • Daphne Havik (tot febr. '25); Puck de Koning (vanaf febr. '25); vertegenwoordigt De Zwanenbloem TOS

Oudergeleding:

  • Maaike Bergsma; vertegenwoordigt De Zwanenbloem DSH 
  • Vacature; vertegenwoordigt De Zwanenbloem DSH
  • Gwendolyn Gfeller-Gout; vertegenwoordigt De Zwanenbloem TOS
  • Jennifer Breinburg; vertegenwoordigt De Zwanenbloem TOS

De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris. 

Interne vertrouwenspersoon en anti-pestcoördinator (coördinator sociale veiligheid)

We hebben op school een interne vertrouwenspersoon. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Bijvoorbeeld over ongewenst gedrag, of over gevoelens van de leerling. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld piekeren over een ruzie die ze (mee)gemaakt hebben, kunnen ze moeite hebben met de scheiding van hun ouders, of voelen zich alleen en zouden bijvoorbeeld graag meer vrienden willen hebben. Als een kind een beroep doet op de vertrouwenspersoon, zal zij vooral goed luisteren. Samen met de leerling zoekt de vertrouwenspersoon naar wegen om zorgen te verminderen en misschien zelfs op te lossen. Het gesprek is

 vertrouwelijk. Als het nodig is ouders te betrekken dan zal dit gebeuren. Dit wordt vooraf met de leerling besproken. De vertrouwenspersoon stelt zich jaarlijks voor aan de leerlingen en vertelt waarvoor ze bij haar terecht kunnen. In de hal van de school hangt een brievenbus met daarbij een foto de vertrouwenspersoon. Leerlingen kunnen middels een briefje met hun naam erop laten weten dat er iets speelt en zij contact willen hebben met de vertrouwenspersoon. Natuurlijk kunnen zij ook rechtstreeks naar de vertrouwenspersoon gaan.

De interne vertrouwenspersoon van De Zwanenbloem DSH is: 

Wij streven naar een prettige, veilige leeromgeving. Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich gerespecteerd en veilig voelen. Toch kan het weleens misgaan en kan er sprake zijn van pesten. Pesten kan, vooral wanneer dit over een lange periode gaat, leiden tot ernstige klachten bij het gepeste kind. Pesten kan een groot gevoel van onveiligheid geven, met alle gevolgen van dien. Pesten is voor ons in alle gevallen onacceptabel en nemen we altijd serieus.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer voert actief beleid om te zorgen voor een sociaal veilige omgeving voor de leerlingen. De scholen werken aan het voorkomen van pestgedrag. Het schoolklimaat is gebaseerd op respect: respect voor jezelf, respect voor de ander en respect voor de omgeving. Elke school heef een anti-pest coördinator waar het pesten gemeld kan worden. Ook worden eventuele pestmomenten geregistreerd.

De Anti-Pest Coördinator (coördinator sociale veiligheid) van De Zwanenbloem DSH is: 

Wat doet een Anti-Pest Coördinator? (coördinator sociale veiligheid)
Een Anti-Pest Coördinator zorgt ervoor dat het onderwerp “pesten” vaak op de agenda komt. Met de leerkrachten en/of met de leerlingen kunnen er gesprekken gevoerd worden. Ook ouders kunnen aangeven dat zij willen praten over pesten in het algemeen of misschien wel over één specifieke situatie waarin er sprake is van pesten. Uiteraard is de groepsleerkracht de eerste persoon bij wie de leerling of de ouder(s) terecht kan/kunnen. De Anti-Pest Coördinator heeft onder andere als taak het pesten bespreekbaar te maken en voert acties uit ter voorkoming van pesten. Voorbeelden hiervan zijn: het voeren van gesprekken en het organiseren van lessen over respect: bijvoorbeeld over 'wat zijn mijn grenzen', of 'wat doe ik als ik zie dat iemand wordt gepest'. Ook voor contact met de antipestcoördinator hangt een brievenbus met foto in de hal van de school.

Ouderraad

De ouderraad (OR) is een enthousiaste groep ouders van De Zwanenbloem DSH en De Zwanenbloem TOS, die samen met de leerkrachten invulling geeft aan feestelijke gebeurtenissen.

Wat doet de ouderraad? De ouderraad helpt het team jaarlijks bij het organiseren van onder andere de: Kinderboekenweek, Sinterklaasviering, Kerstviering, Pasen, Koningsspelen, sportdag, afscheidsavond groep 8, en de projectweken.

Hoe gaat de ouderraad te werk? De ouderraad bestaat uit een voorzitter, een secretaris (per toerbeurt) en een groep overige leden. De ouderraad vergadert gemiddeld zes keer per jaar. De vergaderingen zijn altijd onder leiding van de voorzitter en worden bijgewoond door de eventmanager en een teamlid vanuit een commissie. Tijdens de OR-vergadering wordt teruggeblikt op afgeronde activiteiten en vooruitgeblikt op komende activiteiten. Ervaringen worden met elkaar gedeeld en zo nodig kan extra hulp gevraagd worden.

Dit zijn de leden van de huidige OR:

  • Jennifer
  • Hiba 
  • Debbie
  • Naida

Klacht

We horen het graag als u een klacht heeft of bezwaar wilt indienen. We willen uw klacht graag snel én samen oplossen. Zo kunnen we onze zorg en ons onderwijs verbeteren. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ons kenbaar maken. Wat u kunt doen als u een klacht heeft:

  • Neem contact op met de betrokken medewerker. Probeer het probleem samen op te lossen
  • Lukt dit niet, neem dan contact op met de directeur
  • Vraag eventueel om advies en ondersteuning van de klachtenfunctionaris.
  • Als het om ongewenst gedrag gaat, kunt u een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon

Pien den Hollander is klachtenfunctionaris voor onze regio; u kunt haar bereiken via mail: p.denhollander@kentalis.nl

Op https://www.kentalis.nl/klacht kunt u verdere informatie vinden.