Leerlingenzorg
Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs
Binnen zes weken na inschrijving stellen we voor elke leerling een ontwikkelingsperspectiefplan (opp) op. In dit plan beschrijven we de ontwikkelingsmogelijkheden van uw kind. En de doelen die we aan het einde van de schoolloopbaan willen bereiken. De doelen zijn vastgesteld per uitstroomniveau door Kentalis. Bij Kentalis worden specifieke doelen vastgesteld voor de doelgroepen (tos/cmb) op basis van het uitstroomprofiel van de leerling. Daar zit het verschil met het regulier onderwijs. Dit noemen we de Kentalis ambities.
De school heeft de verplichting om een voorspelling te doen over het verwachte uitstroomniveau naar het voortgezet onderwijs. Het uitstroomniveau verwijst naar het niveau waarop leerlingen het onderwijs verlaten. Dit niveau wordt bepaald op basis van hun capaciteiten, vaardigheden en inzet. Leerlingen kunnen uitstromen naar verschillende onderwijsniveaus, zoals het praktijkonderwijs of het vmbo.
Op basis van deze voorspelling volgen we de ontwikkeling van uw kind en maken we keuzes in het onderwijsaanbod en de lesstof. Hierbij staat de onderwijsbehoefte van de leerling centraal, zodat we de ontwikkeling zo goed mogelijk stimuleren.
In het opp leggen we uit wat er nodig is om deze doelen te behalen. We overleggen met ouders bij het opstellen van het opp. We krijgen advies van de commissie van onderzoek (cvo). De cvo geeft de arrangementen af voor Kentalis.
We evalueren het opp twee keer per jaar, waarvan minimaal één keer met de commissie voor de leerlingenzorg.
Jaarlijks vragen we u om het opp te ondertekenen. Bent u het niet eens met de inhoud? Dan kunt u terecht bij de afdelingsdirecteur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op: https://onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijsgpo
Commissie voor de Leerlingenzorg
De commissie voor leerlingenzorg (cvl) bestaat uit verschillende deskundigen, zoals de leerkracht, logopedist, orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werker, intern begeleider en afdelingsdirecteur.
Als leerkrachten, ouders of leerlingen vragen hebben over begeleiding of onderwijs, kunnen zij terecht bij de cvl. De commissie observeert, onderzoekt en geeft advies.
Daarnaast stelt de cvl een ontwikkelingsperspectiefplan (opp) op met handelingsgerichte aanbevelingen. Als het toegewezen onderwijsarrangement afloopt of tussentijds moet worden aangepast, formuleert de cvl een advies aan de commissie van onderzoek (cvo). Dit gebeurt uiteraard in overleg met ouders.
De cvl volgt ook de ontwikkeling van de leerling en bepaalt welke ondersteuning nodig is. De commissie evalueert de voortgang en de resultaten van de gemaakte afspraken. Tijdens bijeenkomsten van de commissie zijn de leerkracht en de logopedist van de leerling altijd aanwezig. Zij zorgen voor terugkoppeling naar ouders.
Opbrengstbesprekingen
Twee keer per jaar bespreekt de commissie voor leerlingenzorg (cvl) de resultaten van de onafhankelijke toetsen (cito, scol) per groep. Het doel van deze besprekingen is om te controleren of de leerlingen zich volgens verwachting ontwikkelen.
Als een leerling zich volgens de leerlijn ontwikkelt, blijft de aanpak hetzelfde. Als dit niet het geval is, wordt er besproken welke extra ondersteuning nodig is om het beoogde uitstroomniveau te bereiken.
In sommige gevallen kan het nodig zijn om het perspectief naar boven of beneden bij te stellen. Er wordt dan een handelingsplan opgesteld. Deze aanpassingen worden altijd in overleg met de ouders besproken.
Leerlingvolgsysteem
Wij volgen de ontwikkeling van uw kind met behulp van verschillende toetsen. Twee keer per jaar nemen we de methodeonafhankelijke cito-toetsen af, namelijk in januari en juni. Met deze toetsen brengen we de ontwikkeling van uw kind in kaart op het gebied van begrijpend lezen, begrijpend luisteren, rekenen, technisch lezen en spellen.
Daarnaast meten de leerkrachten twee keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling met de sociale competentie observatie Lijst (scol). Voor leerlingen met een mg arrangement en de kinderen in groep 1 en 2 volgen we de vorderingen op de leerlijnen.
Al deze informatie leggen we vast in een leerlingvolgsysteem op individueel, groeps- en schoolniveau. Tijdens oudergesprekken informeren we u over de voortgang van uw kind en kijken we samen of de gestelde doelen in het ontwikkelingsperspectief worden behaald. De leerlingen uit de midden- en bovenbouw zijn sluiten aan bij deze besprekingen.
Medische zorg
Toedienen medicatie
Op onze school houden volwassenen toezicht op het innemen van medicijnen door leerlingen. Deze volwassenen hebben hiervoor een opleiding gevolgd. Ouders vullen een medicijnformulier in als een leerling medicatie moet innemen tijdens schooltijd. U kunt dit formulier bij de leerkracht opvragen. We geven geen medicatie zonder dit ingevulde formulier. De medicijnen moeten in de originele verpakking zitten, inclusief een bijsluiter. Als er tussentijdse wijzigingen zijn, vragen we u om dit aan de leerkracht door te geven.
Wat doen wij bij ongelukjes op school
Ondanks ons toezicht kunnen vervelende incidenten met kinderen niet altijd worden voorkomen. Een tand door de lip, een bult op het hoofd: dit zijn ongelukken die ook op school kunnen gebeuren. In de meeste gevallen kan onze ehbo’er of bhv’er deze situaties behandelen. Als we de situatie niet goed kunnen inschatten, gaan we naar de spoedeisende eerste hulp (seh) van het Radboudziekenhuis. We brengen ouders zo snel mogelijk op de hoogte, zodat u kunt meedenken of zelf mee kan gaan.
Fysiotherapie
Als ouder(s) en/of leerkracht een motorische hulpvraag hebben die de cognitieve ontwikkeling belemmert, bespreken we dit in de commissie voor leerlingenzorg (cvl). In sommige gevallen kan er gekozen worden voor therapie tijdens schooltijd. Onze school werkt samen met fysiotherapiepraktijk De Fysioo.
Schoolarts
Op onze school hebben we een jeugdarts vanuit de gemeente Nijmegen, mevrouw L. Meekes. Zij sluit regelmatig aan bijeenkomsten van de commissie voor leerlingenzorg (cvl) om vooral nieuwe leerlingen te bespreken. Hiervoor vragen we uw toestemming. De jeugdarts onderzoekt elke leerling die in het schooljaar acht jaar wordt en ook elke leerling die elf jaar wordt. Naar aanleiding van deze bespreking kan het voorkomen dat de jeugdarts u en uw kind uitnodigt voor een onderzoek. Meer informatie vindt u op de website van de GGD Gelderland-Zuid: www.ggdgelderlandzuid.nl