Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Ouderbetrokkendheid

Elk kind, elke leerling heeft recht op een goede samenwerking tussen school en ouders. Wij zien ouderbetrokkenheid als een gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school. Samen dragen we verantwoordelijkheid voor de (school)ontwikkeling van het kind. Dit is vooral een manier van denken die ouderbetrokkenheid vormgeeft. We noemen dit Ouderbetrokkenheid 3.0. Het gaat van informeren naar samenwerken. Wij zijn ervan overtuigd dat ouderbetrokkenheid van groot belang is! Onderzoek toont aan dat een goede samenwerking tussen school en ouders het verschil maakt voor de leerprestaties van leerlingen. Leerlingen zijn meer gemotiveerd en hun welbevinden en leerprestaties nemen toe wanneer ouders betrokken zijn bij het leerproces. Ouderbetrokkenheid is iets anders dan ouderparticipatie. Het plaatje hieronder laat zien hoe belangrijk ouders zijn voor het succes van leren.

ouderbetrokkendheid

Afbeelding: OUDERBETROKKENHEID 3.0 - Van informeren naar samenwerken. Peter de Vries (2017)

Ouderparticipatie

Ouders kunnen op verschillende manieren helpen bij het onderwijs en de activiteiten op school. Denk aan: helpen tijdens de sportdag of deelnemen aan de locatie Medezeggenschapsraad. Als ouders actief deelnemen aan activiteiten of ondersteuning bieden op school, noemen we dat ouderparticipatie. 

Informatie en contacten ouders 

Wij vinden communicatie tussen ouders en school belangrijk. Dit doen we op de volgende manieren:

Nieuwsbrief 

U ontvangt informatie over de school via de Nieuwsbrief ouders. Deze nieuwsbrief verschijnt elke laatste vrijdag van de maand. De data waarop de Nieuwsbrief verschijnt, staan vermeld op de jaarkalender in Social Schools. De nieuwsbrief wordt via Social Schools verstuurd.

Startgesprekken

Tot aan de herfstvakantie voeren wij gecombineerde startgesprekken en ontwikkelingsperspectief plan (opp) gesprekken. Deze gesprekken zijn zowel informeel als formeel.

Het startgesprek is een informeel moment waarop leerkrachten, ouders en leerlingen elkaar leren kennen. Tijdens dit gesprek bespreken we wat de leerling graag wil leren in het nieuwe schooljaar en welke uitdagingen ouders zien voor hun kind.

Daarnaast maken we afspraken over de communicatie en contactmomenten tussen school en ouders. Denk bijvoorbeeld aan de betrokkenheid van ouders bij activiteiten in de klas, logopedie of andere therapieën. Vanaf groep 3 verwachten wij dat de leerlingen aanwezig zijn bij het gesprek. Ouders kunnen altijd een aparte afspraak maken met leerkrachten om specifiek over hun kind te praten.

Het opp gesprek is formeel. Tijdens dit gesprek bespreken we wat de leerling nodig heeft in het onderwijs. We stemmen af over doelen, aanpak en hoe de school die doelen wil bereiken. Het opp bestaat uit twee delen: het perspectiefdeel (waar de leerling waarschijnlijk naartoe zal gaan na deze school) en het handelingsdeel (hoe de school dat wil bereiken)

Kennismakingsmiddag

Aan het begin van het schooljaar organiseren we een kennismakingsmiddag.  Op deze middag is er tussen 14.15 uur en 18.00 uur vrije inloop. U kunt dan kennismaken met de medewerkers van de groep en krijgt u een indruk van het werken in de groep. 

In schooljaar 2024-2025 is de kennismakingsmiddag op donderdag 29 augustus.

Meedraaien in de groep 

Het is mogelijk om mee te draaien in de groep. Tijdens het startgesprek maken ouders en leerkracht hierover afspraken. 

Inloopmoment aan het begin van de dag

Onze school organiseert vier keer per jaar een inloopmoment aan het begin van de dag. De leerlingen starten de schooldag zoals gewoonlijk met de leerkracht, en hun ouders kijken mee. In de agenda op Social Schools vindt u de data van deze inloopmomenten

Rapport en portfolio

Op Kentalis de TaalSter hebben alle leerlingen een portfolio. Dit is een map waarin gedurende het schooljaar werkjes en taken worden verzameld. Deze werkjes laten de vaardigheden en vorderingen van uw kind zien. Samen met de leerkracht kiezen de leerlingen welke werkjes in het portfolio komen. We willen verschillende werkjes opnemen in het portfolio. Dit kunnen werkjes zijn die de leerling leuk, makkelijk of juist uitdagend vond. Vaak voegt de leerkracht of de leerling zelf een evaluatie toe, en er zijn ook foto’s van de activiteiten in het portfolio opgenomen. Zo ontstaat een overzicht van de werkzaamheden die de leerling gedurende het schooljaar heeft uitgevoerd.

In de kleuterbouw ontvangen leerlingen twee keer per jaar een portfolio.

Leerlingen vanaf groep 3 krijgen twee keer per jaar een combinatie van een portfolio en een rapport. Het rapport is speciaal geschreven voor het kind en wordt ook met het kind besproken.

Kijkavond

In april/mei nodigen wij alle ouders uit om samen met hun kind naar school te komen voor een kijkavond. Tijdens deze avond bekijkt en bespreekt u samen met uw kind het portfolio. De leerkracht en andere medewerkers zijn aanwezig tijdens deze avond. Aan het einde van het schooljaar krijgt de leerling het portfolio mee naar huis.

Klankmomenten

Op Kentalis de TaalSter nodigen wij ouders uit om actief deel te nemen aan klankmomenten. Tijdens deze momenten gaan we in gesprek met ouders over het schoolbeleid. Wij vinden dit een waardevolle gelegenheid om samen te denken en te praten. 

In het komende schooljaar staan er een klankmoment gepland. Deze datum is opgenomen in de jaarkalender op Social Schools. We kijken ernaar uit om met u in gesprek te gaan en uw inbreng te horen!

Ouderbijeenkomst over Taalontwikkelingsstoornis (TOS)

Bij Kentalis de TaalSter organiseren we ouderbijeenkomsten waarin we met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp taalontwikkelingsstoornis (tos). Tijdens deze bijeenkomsten bespreken we verschillende aspecten:

  • Wat is een taalontwikkelingsstoornis? We leggen uit wat een taalontwikkelingsstoornis inhoudt en hoe dit van invloed kan zijn op uw kind.
  • Hoe kunt u de woordenschat van uw kind uitbreiden? We delen praktische tips en ideeën om de woordenschat van uw kind te vergroten.
  • Hoe leert uw kind beter zinnen maken? We bespreken strategieën om de zinsbouw van uw kind te stimuleren.
  • Welke spelletjes zijn goed voor uw kind? We geven suggesties voor leuke en leerzame activiteiten.
  • Welke boeken zijn geschikt voor uw kind? We delen boekentips die passen bij de taalontwikkeling van uw kind.
  • Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw kind goed luistert tijdens het voorlezen? We geven advies over interactief voorlezen.
  • Hoe helpt u uw kind bij praten en spelen met andere kinderen? We bespreken sociale vaardigheden en communicatie.
  • Hoe reageert u als uw kind woorden of zinnen verkeerd uitspreekt? We geven handvatten voor positieve ondersteuning.

Deze bijeenkomsten zijn niet alleen informatief, maar ook een fijne manier om andere ouders te ontmoeten. Deze ouderbijeenkomst is op maandag 28 oktober 2024. Meer informatie over deze bijeenkomsten ontvangt u via Social Schools.

Schoolapp: Social Schools

Bij Kentalis de TaalSter gebruiken we Social Schools, een app waarmee we communiceren met ouders en informatie delen. Om deze app te gebruiken, heeft u een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, die u via school kunt aanvragen.

De communicatie tussen ouders en school verloopt via de app. Zowel ouders als medewerkers van school kunnen hierin schrijven en reageren. De leerkracht maakt minstens één keer per week een verslag dat voor de hele groep geldt. 

In de jaarkalender van Social Schools informeren we ouders over belangrijke gebeurtenissen, zoals schoolvakanties, meeloopochtenden, vieringen, studiedagen en ouderavonden. Ook plaatsen we nieuwsbrieven en algemene informatie in het schooldeel van de app. Ook kunt u via de app uw kind ziekmelden.

We willen u vriendelijk verzoeken om foto’s die gedeeld zijn op Social Schools niet te delen op sociale media.

Schoolverlaters

Bij Kentalis de TaalSter zoeken we samen naar een geschikte plek in het vervolgonderwijs, zowel bij tussentijdse uitstroom als na groep 8. Dit kan regulier onderwijs zijn, maar ook een andere vorm van speciaal onderwijs. De eerste stap is altijd een gesprek met ouders (en soms ook leerlingen), waarbij we streven naar overeenstemming over de volgende stap. Vervolgens formuleert de commissie voor leerlingenzorg (cvl) een advies, dat we weer met ouders bespreken. Leerlingen die overstappen naar een andere vorm van onderwijs krijgen altijd ondersteuning van de ambulante dienst van Kentalis. Deze ondersteuning kan variëren. Soms werkt een ambulant begeleider direct met de leerling, maar het kan ook voldoende zijn om de medewerkers van de nieuwe school te ondersteunen.

Vrijwillige ouderbijdrage

Bij Kentalis hebben we besloten om met ingang van het schooljaar 2022-2023 de vrijwillige ouderbijdrage af te schaffen. Dit betekent dat we aan ouders/verzorgers geen ouderbijdrage meer vragen voor activiteiten die onderdeel zijn van het onderwijs.

Voor het schoolkamp van groep 8 vragen we wel een vrijwillige bijdrage aan de betreffende ouders. Deze activiteit kan alleen doorgaan als ouders bijdragen in de kosten. Het belangrijkste is dat alle leerlingen kunnen deelnemen, ongeacht of hun ouder al dan niet heeft betaald.

Telefoonbeleid

Mobiele telefoon

Om de privacy van medeleerlingen en personeel te respecteren, is het verboden om opnames te maken binnen en rondom de school. Dit geldt ook voor activiteiten buiten school die onder de verantwoordelijkheid van de school vallen, zoals schoolreisjes en kamp. 

Leerlingen mogen geen telefoon, smartwatch of ander apparaat gebruiken op school. Dit geldt zowel tijdens schooltijd, wanneer leerlingen op het plein spelen, als na schooltijd, wanneer leerlingen bij de taxi’s wachten. Bij binnenkomst dienen leerlingen hun apparaten uit te zetten en deze 's ochtends direct bij de leerkracht in te leveren. Aan het einde van de dag krijgen leerlingen hun apparaten terug en mogen ze deze pas buiten de poort weer aanzetten. 

Ouders zijn verantwoordelijk voor het meenemen van de mobiele telefoon en de mogelijke gevolgen daarvan. Let op: diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de schoolverzekering.

Lokale medezeggenschap op locatie

Bij Kentalis hechten we veel waarde aan uw mening. Daarom hebben ouders de mogelijkheid om mee te praten en mee te beslissen. Elke school heeft een locatie medezeggenschapsraad (lmr). Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vraagt de directie advies of instemming aan de lmr, afhankelijk van het onderwerp. U bent altijd welkom bij deze vergaderingen als ouder/verzorger.

Naast de standaard beleidsonderwerpen kan de raad ook zelf onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en extra informatie opvragen. We nodigen u van harte uit om deel te nemen aan de lmr van onze school. Heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u ook terecht bij een van de ouderleden van de lmr. Zij buigen zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat een lmr-lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten. Bovendien werken we intensief samen met andere lmr’en in ons gebied, waarbij we zaken bespreken die ons allemaal aangaan.

Dit zijn de leden van de raad:

Voor de ouders/verzorgers:

Kim, moeder van Milan-Kiaro

Barbara, moeder van Arthur

Karima, moeder Alae

Voor het personeel: 

Rian E, orthopedagoog

Elle C, logopedist

Floortje M, groepsleerkracht

 De lmr is bereikbaar via: lmrdetaalster@kentalis.nl

Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator

Interne vertrouwenspersoon

Op Kentalis de TaalSter hebben we interne vertrouwenspersonen. Een leerling kan met de vertrouwenspersoon alles bespreken, bijvoorbeeld als hij of zij iets niet kan of durft te delen met de eigen leerkracht. Dit kan gaan over ongewenst gedrag (zoals agressie, seksuele intimidatie, discriminatie, pesten en machtsmisbruik), maar ook over andere vervelende gevoelens. Natuurlijk is het het beste om gevoelens van onvrede eerst te bespreken met degenen die direct betrokken zijn, maar soms kan dit moeilijk zijn.

De poster van de vertrouwenspersonen is opgenomen in de cyclus van werken met kinderen aan respect en veiligheid (wkrv). Hierdoor komt deze poster elke zeven weken aan bod binnen de school. Zo weten leerlingen ook bij welke personen ze terecht kunnen. De interne vertrouwenspersonen van Kentalis de TaalSter zijn Christian de V en Mariëlle K.

Herstel coördinator

Bij Kentalis de TaalSter nemen we ondanks onze inspanningen met werken met kinderen aan respect en veiligheid (wkrv) soms nog grensoverschrijdend gedrag of pesten waar. In zulke gevallen passen we een herstelgerichte aanpak toe. Deze aanpak richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict zijn geraakt. Tijdens herstelgerichte gesprekken leren we de leerlingen inzicht te krijgen in de gevolgen van hun handelen, zodat ze begrijpen wat er is gebeurd en kunnen werken aan herstel.

Op school zijn er herstelcoördinatoren die leerlingen en personeel hierbij kunnen ondersteunen. De herstelcoördinatoren van Kentalis de TaalSter zijn Rian E en Linda F.

Ouderraad (klankbordgroep)

Bij Kentalis de TaalSter hebben we geen ouderraad. We betrekken ouders bij ons onderwijs vanuit onze visie op ouderbetrokkenheid en participatie.