Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Op de TaalSter zetten we ons in voor kwalitatief goed onderwijs. We formuleren ambitieuze en realistische doelen om dit te realiseren. Voor schooljaar 2023-2024 hadden we de volgende doelen geformuleerd. Hieronder leest u over de behaalde resultaten, waarbij we gebruik hebben gemaakt van de methodiek van Stichting leerKRACHT. 

DoelWat is bereikt?
Begrijpend lezen binnen thematisch werken

Leerlingen hebben kennis gemaakt met verschillende soorten teksten over één thema uit Alles-in-1. Dit zijn teksten die bijdragen aan de kennis van de wereld, de woordenschat, lees -en schrijfontwikkeling van de leerling. We laten daarbij zien hoe je een tekst leest, om zo het leesproces van de leerlingen te begeleiden. We leren de leerlingen (mede door de Verhaalvlecht) hoe een tekst is opgebouwd en wat ze kunnen doen als ze een deel van de tekst niet begrijpen.

Daarnaast wordt er dagelijks (voor)gelezen en gaan leerlingen en leerkracht met elkaar in gesprek over het verhaal dat past bij het thema van Alles-in-1. 

Executieve vaardigheden

Er is scholing geweest over de relatie tussen een taalontwikkelingsstoornis (tos) en executieve functies (ef). 

We passen deze expertise toe om zo leerlingen te ondersteunen bij hun taakaanpak en werkgeheugen. We maken denkstappen inzichtelijk voor de leerling en geven hen handvatten om informatie te onthouden. Daarnaast gebruiken we onderdelen uit de methode Beter bij de les

In sommige groepen hebben we leerlingenborden geïntroduceerd van de methodiek van Stichting leerKRACHT, met als doel het eigenaarschap en de betrokkenheid van de leerling te verhogen

Navolgbaarheid (n.a.v. audit)

De ontwikkelingsperspectief plannen (opp) voldoen aan de wettelijke eisen.

We hebben ons opbrengstgericht werken versterkt door zichtbaar te werken volgens de 4D-methode.

Onze resultaten analyseren we kwalitatief en verklarend vanuit het onderwijsleerproces.

Zie ook hoofdstuk audit of inspectie

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. Deze ambities vindt u in de algemene schoolgids. We meten de resultaten aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van deze resultaten stellen we specifieke doelstellingen op voor elke leerling.

Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van cito-toetsen en de ambities van Kentalis. Ons doel is dat 75% van de leerlingen de Kentalis-ambitie behaalt. 
Hieronder ziet u de opbrengsten van de groepen 5 tot en met 8:

technisch lezen79%
begrijpend lezen42%
spelling80%
rekenen78%

Op drie van de vier vakgebieden behaalt meer dan 75% van de leerlingen hun doelen. We bekijken per vakgebied wat er komend schooljaar nog verbeterd kan worden. Begrijpend lezen blijft een belangrijk aandachtspunt voor onze leerlingen. Vanwege hun tos (taalontwikkelingsstoornis) hebben ze moeite met het begrijpen van teksten. Door thematisch te werken, veel te lezen en te praten over verschillende onderwerpen, verwachten we dat de kennis van de wereld en de woordenschat van de leerlingen steeds verder zal groeien. Daarnaast leren we de leerlingen strategieën om teksten beter te begrijpen.

CMB

Negentien leerlingen krijgen aanbod op uitstroom perspectief 4 (zml leerlijnen van Edumaps). Zij behalen op vier van de vijf van de vakgebieden de norm, die gesteld is op 80 %

lezen88%
rekenen86%
taal92%
seo72%
leren leren 80%

Vier van deze leerlingen volgen voor één of meerdere vakken het praktijkonderwijs aanbod. 

SCOL

We maken gebruik van het meetinstrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Op de tweede meting van dit schooljaar ( voorjaar 2024) halen 10 van 12 klassen de schoolnorm. Het gemiddelde percentage dat de schoolnorm haalt is 89,4%. Als dit verder bekeken wordt per categorie, dan valt op dat de meeste kinderen de schoolnorm op de categorie keuze behalen (96,7%). De minste kinderen behalen de schoolnorm op de categorie taak (87,0%). We scoren op geen van de categorieën onder de 75%, dus voldoen we aan onze ambitie

Doorstroomtoets groep 8 

Dit jaar hebben 33 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De doorstroomtoets meet de basisvaardigheden taal en rekenen van de leerlingen. 

Kentalis heeft als doel dat 75% van de leerlingen een passend toetsadvies krijgt op basis van de doorstroomtoets. De doorstroomtoets geeft altijd een dubbel advies. Bij het voorlopige schooladvies geven we zowel dubbele als enkele adviezen. Bij enkele adviezen kan het schooladvies lager of hoger uitvallen. Van de 36 leerlingen hebben 33 de doorstroomtoets gemaakt. 

In januari 2024 hebben 32 leerlingen een voorlopig schooladvies gekregen dat overeenkomt met het toetsadvies van de doorstroomtoets. Eén leerling had een lager toetsadvies (vmbo-b/vmbo-k) dan het voorlopige schooladvies (vmbo-k/vmbo-t). Zeven leerlingen hadden een hoger toetsadvies; zij hadden een enkel voorlopig advies (vmbo-b) gekregen, maar ontvingen bij de doorstroomtoets automatisch een dubbel advies (vmbo-b/vmbo-k). De eindscores van deze leerlingen lagen dichtbij het vmbo-b niveau. We hebben geen schooladviezen aangepast. 

Drie leerlingen hebben niet deelgenomen aan de doorstroomtoets vanwege hun uitstroomniveau. Zij zijn aangenomen op het geadviseerde niveau en type onderwijs.

Referentieniveaus

De referentieniveaus beschrijven de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op verschillende momenten in hun onderwijsloopbaan. Een van die momenten is de doorstroomtoets. In het basisonderwijs zijn er drie referentieniveaus: 1F, 2F en 1S.

  • 1F (fundamenteel niveau): Dit niveau is het basisniveau voor taal en rekenen. Het overgrote deel van de leerlingen zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten beheersen.
  • 2F (streefniveau): De overheid heeft de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen dit niveau haalt. Voor taal is dit het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau.
referentieniveaus-> 1F*1F2F1S
leesvaardigheid21%70%9%x
taalverzorging55%45%0%x
rekenen82%18%x0%

* = op weg naar 1F

Sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met monitor sociale veiligheid (msv). 

Welbevinden94%
Veiligheid95%
Aantasting veiligheid96%

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met monitor sociale veiligheid in de groepen 3 tot en met 8. 

Afgelopen schooljaar hebben we op de TaalSter twee keer anoniem de sociale veiligheid gemeten. 
In januari met een uitgebreide vragenlijst. Die de groepen 3, 4 en 5 op papier hebben gemaakt en de groepen 6, 7 en 8 digitaal. 
En in juni met een verkorte digitale vragenlijst voor de groepen 3 t/m 8. 

De resultaten van beide metingen worden zowel op schoolniveau als per groep met het team gedeeld en besproken. Bij beide metingen worden de ambities van 90% voor sociale veiligheid behaald. Vooral de laatste meting wordt positief gescoord. We hopen door de extra aandacht aan wkrv dat we deze hoge score kunnen behouden of zelfs kunnen verhogen.

Overgang naar een andere school

In het afgelopen schooljaar zijn 44 leerlingen uitgestroomd. Van deze leerlingen zijn 8 tussentijds uitgestroomd, wat betekent dat ze vóór het einde van groep 8 naar een andere school zijn gegaan. De overige 36 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd naar het voortgezet (speciaal) onderwijs, wat we einduitstroom noemen. 

Informatie over eind uitstroom

In groep zes geven we een preadvies over het verwachte vervolgonderwijs. Dit noemen we het uitstroomperspectief. 

Elk schooljaar organiseren we een ouderavond waarop we ouders informeren over de overstap naar het voortgezet onderwijs. Deze avond is zowel voor ouders van de leerlingen in groep acht als voor ouders van leerlingen in groep zeven. 

In december stelt de commissie voor leerlingenzorg (cvl) het voorlopige schooladvies op voor de leerlingen van groep acht. Bij het opstellen van dit advies maken we gebruik van didactische gegevens uit het leerlingvolgsysteem, logopedisch en psychologisch onderzoek, en observaties van de leerkracht. Indien nodig wordt in groep zeven het Adit (intelligentieonderzoek) afgenomen om een betere inschatting te maken van de mogelijkheden van de leerlingen. De cvl bepaalt het uitstroomniveau van de leerling:

  • (beschutte) Arbeid
  • Praktijkonderwijs
  • VMBO Basis
  • VMBO Kader
  • VMBO Theoretisch
  • HAVO of VWO

Het schooladvies bevat ook informatie over de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Leerlingen die baat hebben bij intensief onderwijs stappen over naar het voortgezet speciaal onderwijs. Voor deze leerlingen wordt opnieuw een arrangement of toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd. 

Leerlingen die minder ondersteuning nodig hebben, gaan naar het reguliere voortgezet onderwijs met of zonder arrangement. In januari bespreekt de leerkracht met u en uw kind het voorlopige schooladvies. 

In februari nemen we de doorstroomtoets af om de taal- en rekenvaardigheden van de leerlingen te meten. Het resultaat van deze toets laat zien welk niveau vervolgonderwijs het beste bij de leerling past. Als een leerling bij de doorstroomtoets een hoger toetsadvies behaalt dan het voorlopige schooladvies, overwegen we om een hoger definitief schooladvies te geven. Als een hoger advies niet in het belang van de leerling is, blijft het gegeven schooladvies gelden. Als een leerling bij de doorstroomtoets een lager toetsadvies behaalt dan het voorlopige schooladvies, heeft dat geen verdere gevolgen en blijft het gegeven schooladvies van kracht. Midden maart ontvangen leerlingen en hun ouders het definitieve schooladvies. 

 2021-20222022-20232023-2024
Dagbesteding002
Arbeid/praktijk112
Praktijkonderwijs675
VMBO-BB/ KB151323
VMBO-T/gemengd324
Havo000
Totaal252336
Totaal naar regulier191713
Totaal naar (v)so6623

Analyse

In het schooljaar 2023-2024 gingen 36 leerlingen uit groep acht door naar het voortgezet (speciaal) onderwijs. Dit komt overeen met 17% van alle leerlingen op TaalSter. We noemen dit einduitstroom. In voorgaande schooljaren maakte ongeveer 75% van de leerlingen de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit jaar is dat anders. Van onze cmb leerlingen in groep acht stromen 9 van de 10 leerlingen uit naar  het voortgezet speciaal onderwijs. Van de 26 tos leerlingen stromen er 12 uit naar het voortgezet onderwijs (46%) en 14 naar naar het voortgezet speciaal onderwijs (54%). In de bovenstaande tabel kunt u zien waar leerlingen van de TaalSter naartoe zijn gegaan. 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Tussentijdse uitstroom betekent dat een leerling tijdens het schooljaar van de ene school naar de andere gaat. Dit is afhankelijk van de ontwikkeling van de leerling

Bij tussentijdse uitstroom gaat het erom de meest geschikte onderwijsplek te vinden. Sommige leerlingen gaan naar het reguliere onderwijs met een ondersteuningsarrangement, terwijl anderen consultatie en advies krijgen vanuit Kentalis. Deze keuze hangt af van de specifieke ondersteuningsbehoefte van de leerlingen en de vraag van de scholen waarnaar ze overstappen. We voeren gesprekken met ouders en de gewenste school om de overstap zorgvuldig te regelen, zodat de ontwikkeling van de leerling kan blijven doorgaan

 2021-20222022-20232023-2024
basisonderwijs824
speciaal basisonderwijs023
speciaal onderwijs111
buitenland030
totaal988

Informatie over vervolgsucces

De school houdt gedurende twee jaar bij of leerlingen die de school verlaten nog steeds op hetzelfde niveau zitten als toen ze vertrokken. Dit noemen we bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in schooljaar2022-2023
 23 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.22 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.1 leerling
 
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.0 leerlingen

In het schooljaar 2022-2023 zijn tweeëntwintig leerlingen uitgestroomd. Van deze leerlingen bevindt 96% zich nog steeds op hetzelfde niveau als waarop ze zijn uitgestroomd. Eén leerling presteert boven het uitstroomniveau. Dit toont aan dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen onderzoek

In de periode van januari tot april 2023 is met een vragenlijst een ouderervaringenonderzoek uitgevoerd. Van de 198 ouders heeft 30% (oftewel 60 ouders) de vragenlijst ingevuld. Dit is een lage respons. 

De ouders gaven de school als rapportcijfer een 8,5.

Leerlingen ervaringen onderzoek

Daarnaast hebben leerlingen van groepen vijf tot en met acht van de TaalSter hun ervaringen gedeeld via een door Kentalis samengestelde vragenlijst. 

Zij waardeerden de school met een mooi rapportcijfer van 8,3, wat hoger is dan vorig jaar en waar we zeer trots op zijn.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek, dat eind 2022 plaatsvond, werd door 70% van de medewerkers ingevuld. Op de verschillende thema’s scoorden we gemiddeld een 7,2. Vooral de bevlogenheid en zinvolheid van het werk werden hoog gewaardeerd door de medewerkers. 

Een van de aandachtspunten uit het onderzoek is werkdruk. In schooljaar 2024-2025 worden workshops aangeboden waar medewerkers aan kunnen deelnemen om de ervaren werkdruk te verlagen.

Audit of inspectie

In november 2023 is er een audit vanuit Kentalis geweest. Het doel van een audit is om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het onderzoekskader van de Inspectie van het het Onderwijs. 

Kentalis de TaalSter scoort onvoldoende op de standaarden:

  • Zicht op ontwikkeling en begeleiding (op2). 
  • Evaluatie, verantwoording en dialoog (ska3).

Zicht op ontwikkeling en begeleiding (op2) is een standaard binnen het onderwijsproces. Daarom wordt de onderwijskwaliteit op schoolniveau met onvoldoende beoordeeld.  

We hebben de verbeterpunten uit de audit gelijk opgepakt door er een verbeterthema voor de hele school van te maken. We hebben een verbeterplan opgesteld met de volgende acties:

  • We zorgen ervoor dat de ontwikkelingsperspectieven (opp) voldoen aan de wettelijke eisen. We beschrijven de algemene en specifieke ondersteuningsbehoeften op basis van de populatiescan. In het opp nemen we alleen de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling op.
  • We versterken ons opbrengstgericht werken door zichtbaar te werken volgens de 4D-methode. Dit betekent dat we bij het duiden van de resultaten oorzaken analyseren met behulp van duidingsvragen. Zo kunnen we doelen formuleren die richting geven aan ons onderwijskundig handelen. We gebruiken de doelenplanner (voor rekenen) om de evaluatie van de lesdoelen zichtbaar te maken. Komend schooljaar breiden we dit uit naar andere vakgebieden, zoals spelling. Op deze manier analyseren we bewuster in 4D.
  • De directie analyseert samen met het team kwalitatief en verklarend de resultaten vanuit het onderwijsleerproces (duiden). We brengen deze gegevens met elkaar in verband om relevante verbeterthema’s te identificeren. De doelen worden opgenomen in de school- en jaarplannen, zodat we planmatig kunnen werken. We maken het cyclisch werken aan verbeterpunten zichtbaar door de methodiek van Stichting leerKRACHT toe te passen.

De school scoort voldoende op:

  • Het onderwijsaanbod bereidt leerlingen voor op het vervolgonderwijs en de samenleving.
  • Het handelen van leraren zorgt ervoor dat leerlingen leren en zich te ontwikkelen
  • Leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod eigen te maken.
  • De school bereidt leerlingen voor op het voortgezet onderwijs. Dit proces staat beschreven in een schooldocument en in de schoolgids.
  • De school zorgt voor een veilige omgeving voor leerlingen.
  • Het schoolklimaat draagt bij aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.
  • De school behaalt met haar leerlingen leerresultaten die tenminste in overeenstemming zijn met de streefniveaus behorend bij het beoogde uitstroomperspectief van de leerlingen.
  • De leerlingen behalen sociale en maatschappelijke competenties op het niveau dat ten minste in overeenstemming is met het beoogde uitstroomperspectief van de leerlingen.
  • De school heeft een gedragen visie op goed onderwijs. De school heeft ambities en doelen en stuurt op het behalen daarvan.
  • De school realiseert de doelen voor goed onderwijs. De school bevordert een kwaliteitscultuur en zorgt voor randvoorwaarden. De school stuurt, waar nodig, tussentijds bij.

In het hoofdstuk kwaliteitszorg (bij het doel navolgbaarheid) leest u de opbrengsten van dit verbeterthema.

In februari 2025 vindt er een nieuwe audit plaats.

Maatregelen

De methodiek van Stichting leerKRACHT heeft geleid tot een verbetercultuur binnen onze school, waarbij de doelen van de leerlingen altijd voorop staan. Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende verbeterthema's in schooljaar 2024-2025:

  • Woordenschat;
  • Spelling;
  • Expressie.