Vakken
Bij Kentalis de TaalSter volgen leerlingen dezelfde schoolvakken als op een reguliere basisschool. Tijdens de de vijfentwintig uur les per week geven we alle basisschoolvakken. We maken gebruik van methodes en leerlijnen uit het basisonderwijs. De inhoud van het leeraanbod en de onderwijstijd zijn per vakgebied vastgelegd in leerroutekaarten voor de verschillende leerjaren en leerroutes. In het ontwikkelingsperspectiefplan (opp) van de leerling en in het groepsplan wordt aangegeven in welke leerroute de leerling werkt.
Nederlands | |
Technisch lezen | Zo leer je kinderen lezen en spellen |
Begrijpend lezen | Alles in 1 |
Taal | Alles in 1 aangevuld met Taal op maat |
Spelling | Staal |
Engels | |
Groove Me | |
Rekenen en wiskunde | |
Getal & Ruimte Junior | |
Oriëntatie op jezelf en de wereld | |
Thematisch werken | Alles in 1 |
Verkeer | Let's go |
RIS | Relaties en seksualiteit |
ICT | Delta de Draak |
Kunstzinnige oriëntatie | |
Alles in 1 | |
Bewegingsonderwijs | |
Basisdocument Bewegingsonderwijs |
Op onze school bieden we de volgende vakken expliciet aan: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. Dit betekent dat de leerkracht instructie geeft en regelmatig controleert of de leerlingen de lesstof begrijpen. De leerlingen weten wat het doel van de les is en wat ze gaan leren. De leerkracht legt uit en demonstreert. Eerst oefenen de leerlingen samen met de leerkracht, daarna met elkaar.
Andere vakken bieden we thematisch aan. Dit betekent dat we lesstof aanbieden binnen één onderwerp (thema). Leerlingen leren zo meer over een onderwerp en kunnen deze kennis toepassen in nieuwe situaties.
In ons onderwijs staat taal en communicatie centraal. We maken gebruik van specifieke methodieken, zoals PeTOS en de Verhaalvlecht. Wat maakt ons anders dan een basisschool? We passen ons didactisch en pedagogisch handelen aan, zodat we beter kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In onze lessen creëren we een omgeving waarin:
- Veiligheid en ruimte zijn om te communiceren.
- Communicatie en taalontwikkeling worden gestimuleerd.
- Reflectie op communicatie plaatsvindt.
- Onderwijs toegankelijk wordt gemaakt door taal te ondersteunen.
- Aangepaste instructies worden gegeven.
- Intensief taal- en leesonderwijs wordt aangeboden.
- Sociale relaties van leerlingen en hun welbevinden worden bevorderd.
Kleuters zijn van nature nieuwsgierig, ze willen een nieuwe leeromgeving verkennen, beleven en spelen handelingen van de volwassenwereld na. Daarom krijgen ze ruimte tijdens het thematisch leren. De hoeken in de klas worden uitnodigend ingericht, passend bij het thema. De leerlingen krijgen volop kans om in hun vertrouwde omgeving te experimenteren. Spel wordt uitgelokt zodat ze nieuwe ervaringen opdoen. In de hoeken (zand-/watertafel, huishoek en bouw-/constructiehoek, knutselhoek) komen spel en leren samen.
In groep 3 staat het aanvankelijk leren centraal met veel aandacht voor het leren lezen. Tot en met groep 4 krijgen leerlingen zoveel mogelijk hetzelfde aanbod als leerlingen in het basisonderwijs. Vanaf groep 5 wordt er meer in niveaugroepen gewerkt. Het lesaanbod en de doelen worden gekoppeld aan het te verwachten niveau van uitstroom naar het voortgezet onderwijs. De schoolverlaters bereiden zich expliciet voor op het vervolgonderwijs.
Logopedie
Bij Kentalis de TaalSter besteden we veel aandacht aan de communicatieve ontwikkeling van de leerlingen. Onze logopedisten zijn experts op het gebied van communicatie. In samenwerking met de leerkracht verzorgen zij het aanbod voor de groepslessen, gericht op het verbeteren van de communicatieve vaardigheden in de klas. Ze geven lessen over psycho-educatie en mondelinge taal. Naast de groepslessen biedt de logopedist, die verbonden is aan de groep, individuele therapie of krijgen leerlingen therapie in tweetallen of groepjes, waarbij we doelgericht werken.
De logopedist deelt haar expertise met andere disciplines binnen de school en neemt deel aan leerlingbesprekingen. Het centrale doel is om de communicatieve ontwikkeling van de leerling zo optimaal mogelijk te stimuleren. Dit wordt afgestemd met alle betrokkenen rondom de leerling en vastgelegd in het ontwikkelingsperspectiefplan (opp). Daarnaast brengen we de communicatieve redzaamheid in kaart met logopedische toetsen op het gebied van spraak en taal, die we opnemen in het opp. De logopedisten stemmen hierover af met de ouders/verzorgers en andere betrokkenen binnen en buiten Kentalis. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de leerkracht en wordt vastgelegd in het opp. Zo profiteren we ook buiten het onderwijs van deze kennis. Het belangrijkste doel blijft dat elke leerling optimaal leert communiceren, zodat ze zich maximaal kunnen ontwikkelen, compensatiestrategieën kunnen inzetten en hun talenten kunnen ontplooien.
Nederlands met Gebaren (NmG)
Op school ondersteunen wij onze communicatie met Nederlands met Gebaren (NmG). Zo kunnen de leerlingen de gesproken taal beter volgen en begrijpen. Bij het leren lezen en schrijven gebruiken we klank ondersteunende gebaren.
Activiteiten
Tijdens het schooljaar organiseren we verschillende activiteiten. U kunt de data van deze activiteiten vinden in de agenda op Social Schools, net zoals vakanties en studiedagen.
Schoolkamp
Aan het begin van het schooljaar gaan de schoolverlaters drie dagen op kamp. Voor het kamp vragen we een eigen bijdrage van € 25.
Feesten en vieringen
Op Kentalis de TaalSter leren we leerlingen omgaan met culturele verschillen. We laten hen kennismaken met de diversiteit in onze wereld. We tonen wat ons verbindt en maken hen nieuwsgierig naar de denkwijzen van anderen. Op Kentalis de TaalSter besteden we aandacht aan feesten en vieringen uit verschillende culturen, zoals Kerst, Ramadam, Pesach, Divali en Yan Yat.
Schoolfotograaf
Eén keer per schooljaar komt de schoolfotograaf naar de TaalSter. Hij maakt een portretfoto en een groepsfoto. Het is vrijblijvend om deze foto’s af te nemen, en dit verloopt via de fotograaf.
Foto’s op school
Tijdens verschillende activiteiten op school worden foto’s van de leerlingen gemaakt. Deze foto’s worden gebruikt voor het portfolio of voor de website van de school. De school vraagt altijd toestemming voor het gebruik van foto's (wet op privacy wetgeving AVG).
Verjaardagen
Wij vieren op school de verjaardag van alle kinderen. We zingen en geven de jarige extra aandacht. In de groepen 1 en 2 vieren we dit samen met de ouders. Vanaf groep 3 doen we dit zonder ouders.
Kinderen mogen trakteren in de klas.
Let op: Uw kind mag één ding trakteren.
Tip 1: Bespreek met de leerkracht wat en wanneer uw kind trakteert.
Tip 2: Kies een zo gezond mogelijke traktatie.
Tip 3: Een traktatie hoeft niet altijd snoep of iets te eten te zijn.
Tip 4: medewerkers eten gewoon mee met de traktatie en hoeven niets extra’s.
Koningsspelen
Elk schooljaar nemen we deel aan de Koningsspelen, een landelijke sportdag in april. Tijdens deze dag organiseren we verschillende sport- en spelactiviteiten voor de leerlingen. We waarderen het als ouders ons tijdens deze sportdag willen ondersteunen.
Excursies
De school maakt gebruik van het aanbod van Cultuur en School Nijmegen. Dit betekent dat elke groep minimaal één keer per jaar een museum bezoekt of een voorstelling bijwoont.