Pedagogisch klimaat
Ons onderwijs heeft twee belangrijke doelen. Ten eerste willen we leerlingen kennis en vaardigheden bijbrengen. Ten tweede streven we ernaar dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige burgers. Dit vraagt om een omgeving waarin leerlingen kunnen oefenen. En de school is de plek om dit te oefenen.
Een pedagogisch klimaat is essentieel voor goed onderwijs. Leerlingen moeten zich veilig voelen om te kunnen leren. Ze moeten zich welkom en gewaardeerd voelen. Zodat ze verantwoordelijkheid nemen en fouten durven te maken. Een omgeving waar ze leren samenspelen en samenwerken. En onderlinge verschillen waarderen en respecteren. We bieden een pedagogisch klimaat waarin elke leerling zichzelf kan en mag zijn. Een omgeving waarin leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen.
Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis is communiceren niet vanzelfsprekend. Dit vraagt om een klimaat waarin communicatie centraal staat. Dit doen we door de leerling de tijd en de ruimte te geven om gedachten onder woorden te brengen. We ondersteunen onze communicatie, zodat deze toegankelijk is voor onze leerlingen. We verwoorden sociale situaties, zodat leerlingen elkaars gedrag begrijpen.
In ons aanbod hebben we hier aandacht voor met de volgende methodieken:
PeTOS
We werken wekelijks met de methode PeTOS (Psycho educatie taalontwikkelingsstoornis). PeTOS is speciaal ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Hiermee leren leerlingen hun eigen binnenwereld en die van anderen te begrijpen, waarbij ze rekening houden met hun eigen mogelijkheden en beperkingen.
RIS
RIS staat voor relaties, intimiteit en seksualiteit. Tijdens deze lessen leren onze leerlingen over lichamelijke ontwikkeling, zelfbeeld, voortplanting, gezinsvorming en seksuele weerbaarheid. Het vlaggensysteem helpt ons om grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken en te beoordelen wat wel en niet acceptabel is.
Preventie
Bij grensoverschrijdend gedrag passen we een herstelgerichte aanpak toe. Deze aanpak richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict zijn geraakt. Leerlingen krijgen inzicht in de gevolgen van hun handelen en werken samen aan herstel. Op school hebben we twee herstelcoördinatoren die leerlingen en personeel hierbij ondersteunt.
Veiligheid
Zie onderdeel pedagogisch klimaat
Internet gebruik
In het algemene deel van onze schoolgids leggen we uit hoe we bij Kentalis veilig gebruik van internet bevorderen.
Ook op school hebben we duidelijke regels en afspraken over internetgebruik. Onze leerlingen kunnen op school verschillende apparaten gebruiken om informatie op te zoeken, te verwerken en te communiceren met anderen. Internet biedt onze leerlingen geweldige mogelijkheden, vooral op het gebied van communicatie. Bovendien is het leerzaam en ontspannend.
We zijn ons bewust van de risico’s die aan internetgebruik verbonden zijn, zoals digitaal pesten, intimidatie en schending van privacy. Daarom besteden we aandacht aan digitale vaardigheden en weerbaarheid van onze leerlingen. Tijdens lessen over sociale media leren leerlingen wat gepast en ongepast gedrag is, met als motto: online gedraag je je hetzelfde als in het echte leven.
Het bevorderen van mediawijsheid is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van ouders, leerkrachten, begeleiders, en natuurlijk van onze leerlingen zelf.
Op donderdag 31 oktober 2024 is er een ouderavond over social media. Meer informatie over deze avond ontvangt u via Social Schools
Gedragsregels
Onze basisregels zijn gebaseerd op de methodiek Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (wkrv):
- Respect voor jezelf
- Respect voor de ander
- Respect voor de omgeving
Naast deze basisregels hanteren we drie basisgedragsregels over veiligheid:
- Veiligheid in de klas
- Veiligheid in de gang
- Veiligheid buiten
Deze regels komen in een cyclus van zeven weken aan bod, waarbij we elke week een specifieke regel centraal stellen. De zevende week staat in het teken van de nee-stop poster. Deze poster hangt in elke klas en bij de hoofdingang. De leerkracht bespreekt aan het begin van de week de gedragsregel die voor de hele school geldt. Zo creëren we een veilige en respectvolle omgeving met duidelijke regels en afspraken voor zowel leerlingen als volwassenen.