Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Ons onderwijs heeft twee belangrijke doelen. Ten eerste willen we leerlingen kennis en vaardigheden bijbrengen. Ten tweede streven we ernaar dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige burgers. Dit vraagt om een omgeving waarin leerlingen kunnen oefenen. En de school is de plek om dit te oefenen.

Een pedagogisch klimaat is essentieel voor goed onderwijs. Leerlingen moeten zich veilig voelen om te kunnen leren. Ze moeten zich welkom en gewaardeerd voelen. Zodat ze verantwoordelijkheid nemen en fouten durven te maken. Een omgeving waar ze leren samenspelen en  samenwerken. En onderlinge verschillen waarderen en respecteren. We bieden een pedagogisch klimaat waarin elke leerling zichzelf kan en mag zijn. Een omgeving waarin leerlingen zich zo optimaal mogelijk ontwikkelen. 

Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis is communiceren niet vanzelfsprekend. Dit vraagt om een klimaat waarin communicatie centraal staat. Dit doen we door de leerling de tijd en de ruimte te geven om gedachten onder woorden te brengen. We ondersteunen onze communicatie, zodat deze toegankelijk is voor onze leerlingen. We verwoorden sociale situaties, zodat leerlingen elkaars gedrag begrijpen. 

In ons aanbod hebben we hier aandacht voor met de volgende methodieken:

PeTOS

We werken wekelijks met de methode PeTOS (Psycho educatie taalontwikkelingsstoornis). PeTOS is speciaal ontwikkeld voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. Hiermee leren leerlingen hun eigen binnenwereld en die van anderen te begrijpen, waarbij ze rekening houden met hun eigen mogelijkheden en beperkingen.

RIS

RIS staat voor relaties, intimiteit en seksualiteit. Tijdens deze lessen leren onze leerlingen over lichamelijke ontwikkeling, zelfbeeld, voortplanting, gezinsvorming en seksuele weerbaarheid. Het vlaggensysteem helpt ons om grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar te maken en te beoordelen wat wel en niet acceptabel is.

Preventie

Bij grensoverschrijdend gedrag passen we een herstelgerichte aanpak toe. Deze aanpak richt zich op alle betrokkenen die door een incident of conflict zijn geraakt. Leerlingen krijgen inzicht in de gevolgen van hun handelen en werken samen aan herstel. Op school hebben we twee herstelcoördinatoren die leerlingen en personeel hierbij ondersteunt.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming betekent dat scholen leerlingen helpen om actief deel te nemen aan de samenleving en een positieve bijdrage te leveren. Dit is geen apart vak, maar een taak van de school. Scholen zijn wettelijk verplicht om hieraan te werken. Bij burgerschapsvorming gaat het vooral om de houding en vaardigheden van de leerlingen. De school is een plek om deze vaardigheden te oefenen. Het burgerschapsonderwijs moet in ieder geval bestaan uit:

  • Kennis over de democratie en rechtstaat: leerlingen leren over de basisprincipes van democratie en de rechten van mensen.
  • Respect voor basiswaarden: leerlingen begrijpen en respecteren waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.
  • Sociale en maatschappelijke competenties: leerlingen leren samenwerken, omgaan met regels en respect hebben voor anderen.
  • Een respectvolle oefenplaats: de school biedt een veilige omgeving waarin leerlingen actief kunnen oefenen met burgerschapswaarden.

doscissieren kun je leren

Kentalis de TaalSter is een school die leerlingen ruimte biedt om hun persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen. Een plek waar zij zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven te nemen en met anderen leren omgaan. In ons aanbod is er nadrukkelijk aandacht voor burgerschap en sociale integratie. Dit bieden we geïntegreerd aan, zodat leerlingen deze vaardigheden kunnen toepassen buiten de school.

Wij willen dat onze leerlingen:

  • Sociale regels leren door respectvol samen te leven op school.
  • Leren actief deel te nemen aan school, bijvoorbeeld door mee te praten en mee te beslissen in de leerlingenraad.
  • Zelfverzekerd hun mening kunnen geven. Op school gebruiken we de methode Discussiëren kun je leren. Leerlingen leren hun mening te onderbouwen met argumenten en rekening te houden met andere standpunten.
  • Vanuit hun eigen identiteit meedoen in de samenleving. Alle leerlingen krijgen lessen psycho-educatie (PeTOS). In deze lessen staat identiteitsontwikkeling centraal: het besef van wie je bent, wat je voelt, denkt en vindt, en hoe je in de wereld staat. De leerlingen krijgen ook inzicht in hun eigen mogelijkheden en beperkingen.
  • Kennismaken met verschillende opvattingen en mensen.

Veiligheid

Zie onderdeel pedagogisch klimaat

Internet gebruik

In het algemene deel van onze schoolgids leggen we uit hoe we bij Kentalis veilig gebruik van internet bevorderen. 

Ook op school hebben we duidelijke regels en afspraken over internetgebruik. Onze leerlingen kunnen op school verschillende apparaten gebruiken om informatie op te zoeken, te verwerken en te communiceren met anderen. Internet biedt onze leerlingen geweldige mogelijkheden, vooral op het gebied van communicatie. Bovendien is het leerzaam en ontspannend. 

We zijn ons bewust van de risico’s die aan internetgebruik verbonden zijn, zoals digitaal pesten, intimidatie en schending van privacy. Daarom besteden we aandacht aan digitale vaardigheden en weerbaarheid van onze leerlingen. Tijdens lessen over sociale media leren leerlingen wat gepast en ongepast gedrag is, met als motto: online gedraag je je hetzelfde als in het echte leven. 

Het bevorderen van mediawijsheid is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van ouders, leerkrachten, begeleiders, en natuurlijk van onze leerlingen zelf.

Op donderdag 31 oktober 2024 is er een ouderavond over social media. Meer informatie over deze avond ontvangt u via Social Schools

Gedragsregels

Onze basisregels zijn gebaseerd op de methodiek Werken met Kinderen aan Respect en Veiligheid (wkrv):

  • Respect voor jezelf
  • Respect voor de ander
  • Respect voor de omgeving

Naast deze basisregels hanteren we drie basisgedragsregels over veiligheid:

  • Veiligheid in de klas
  • Veiligheid in de gang
  • Veiligheid buiten

Deze regels komen in een cyclus van zeven weken aan bod, waarbij we elke week een specifieke regel centraal stellen. De zevende week staat in het teken van de nee-stop poster. Deze poster hangt in elke klas en bij de hoofdingang. De leerkracht bespreekt aan het begin van de week de gedragsregel die voor de hele school geldt. Zo creëren we een veilige en respectvolle omgeving met duidelijke regels en afspraken voor zowel leerlingen als volwassenen.