Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Commissie van Leerlingenzorg (CvL)

KCO heeft een Commissie van Leerlingenzorg (CvL). De CvL is een wettelijk verplichte commissie die tot taak heeft voorstellen te doen voor ontwikkelingsplannen en deze te volgen en te evalueren. In de CvL zitten de teamleider, de intern begeleider, de orthopedagoog, de logopedist en verder in wisselende samenstelling sluiten er teamleden of externe betrokkenen bij aan.

Maatschappelijk werk

KCO kan op afroep gebruik maken van de ondersteuning van maatschappelijk werk. Dit wordt besproken in de CvL. Als het nodig is, kan er ook in de thuissituatie ondersteuning worden ingezet.

Groepsbesprekingen

Op zowel locatie ZuidWest als De Singel is er drie keer per jaar een groepsbespreking. Alle docenten evalueren dan de afgelopen schoolperiode van uw zoon/dochter en de klas. Eventueel wordt er een voorstel gedaan voor de komende periode. Wanneer er veranderingen zijn, wordt er een verzoek ingediend bij de CvL. Bij bijzonderheden neemt de mentor na de groepsbespreking contact met u op. 

Psychisch welbevinden

KCC Oss vindt het belangrijk dat we het psychisch welbevinden van onze leerlingen goed in kaart hebben. De school neemt daarom bijvoorbeeld bij alle tweedejaars leerlingen, na toestemming van ouders, een onderzoek af naar het psychisch welbevinden. Wanneer een leerling al bekend is binnen de zorg wordt dit onderzoek niet afgenomen.

Voor ons onderwijs betekent het dat wij goed letten op hoe het met onze leerlingen gaat. Dit doen we onder andere door:

  • een goede vertrouwensrelatie op te bouwen met u en uw zoon/dochter;
  • het houden van 1-op-1 gesprekken met mentor of orthopedagoog (na goedkeuring Commissie voor Leerlingenzorg);
  • het inzetten van een TOS-ervaringsdeskundige;
  • het inzetten van psycho-educatie;
  • leerlingen te helpen met het maken van keuzes (autonomie en verantwoordelijkheid blijft bij de leerling);
  • leerlingen te begeleiden bij veranderingen. Bijvoorbeeld door aanwezig te zijn bij gesprekken op een nieuwe school en deze overstap goed voor te bereiden met de leerlingen;
  • het oefenen van sociale vaardigheden d.m.v. methodiek en rollenspel.

Jezelf presenteren is een vaardigheid die voor onze leerlingen een uitdaging kan zijn. We helpen hen hierbij door:

  • het geven van drama- en muzieklessen op ZuidWest in de onderbouw. In de onderbouw op locatie De Singel zijn er keuzevakken binnen Sport en Fun (dit valt onder de pijler vrijetijdsbesteding);
  • binnen de lessen communicatieve vaardigheden, LOB (loopbaan oriĆ«ntatiebegeleiding), Nederlands en psycho-educatie aandacht te besteden aan het presenteren van jezelf;
  • het aanbieden van een weerbaarheidstraining;
  • het aanbieden van ToM-training. Binnen deze Theory of Mind (ToM)-training bespreken we het omgaan met emoties en oefenen we sociale reacties. 

Medische zorg

De school geeft geen medicatie aan leerlingen (ook geen paracetamol). Als dit toch nodig is of er is andere medische zorg voor een leerling nodig, dan bespreken we dit met ouders en leggen de afspraken vast in een medisch protocol.

Schoolarts

Wij maken gebruik van een schoolarts die volgens een vast schema leerlingen onderzoekt. Voor beide locaties is dit Monique van Aakster-Custers. In sommige gevallen kan de school zich laten adviseren door de schoolarts. Dit bespreken we eerst altijd met ouders.