Inleiding
Beste ouder(s)/verzorger(s),
Voor u ligt de schoolgids van schooljaar 2024-2025.
Er bestaat binnen Kentalis een algemene schoolgids en een schoolspecifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouder(s)/verzorger(s)van leerlingen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.
Iedere school heeft ook een eigen schoolspecifieke schoolgids. U vindt in deze gids informatie die geldt voor onze school, het Kentalis College Oss (KCO). In de komende maanden gaan we de naam officieel aanpassen van Kentalis Compas College Oss naar Kentalis College Oss. In deze schoolgids spreken we al over KCO, Deze schoolgids gaat over het schooljaar 2024-2025.
Daarnaast staat er veel praktische informatie op de jaarkaart van beide locaties.
Ik wens u veel leesplezier!
Rein Tichelaar, directeur
Kentalis College Oss
Onze visie
Met ons onderwijs op het KCO willen we leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) communicatief en sociaal zelfredzaam maken.
Onze leerlingen ontwikkelen zich in de breedste zin het beste binnen een reguliere school. Leerlingen op het KCO krijgen daarom zoveel mogelijk inclusief les. Dit betekent dat onze leerlingen waar het kan les krijgen met reguliere leerlingen. Hierbij is een opbouw van de onderbouw naar de bovenbouw, waarbij de leerlingen eerst alleen de praktijkvakken regulier volgen en later volledig in een reguliere klas zitten. Op deze manier doen we recht aan de talenten van leerlingen en bieden we hen de ultieme oefenplaats om straks succesvol, gelukkig en volwaardig te kunnen participeren (deelnemen) aan de maatschappij.
De Nederlandse pedagoog Gert Biesta stelt dat het onderwijs daarom moet gaan over:
- Persoonsvorming (‘waardig’)
Dit gaat over zelfstandig en vrij zijn en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat. - Socialisatie (‘aardig’)
Dit gaat over de manier waarop we via het onderwijs deel onze plek vinden in de samenleving. - Kwalificatie (‘vaardig’)
Dit gaat over het verwerven van kennis, vaardigheden en (leer/werk)houding.
Naast dit gedachtegoed werken we bij het KCO ook vanuit het denken van de Amerikaanse onderwijswetenschapper Marzano: “De rol van de docent is bepalend in het onderwijs. Dat wat een docent doet en beslist, is voor de leerling veel belangrijker dan wat de school doet en beslist”.
Dit verbinden we bij het KCO aan de pedagogische houding vanuit Verbindend Gezag. Dit gedachtegoed gaat er vanuit dat gezag en relatie, grenzen en warmte altijd met elkaar verbonden zijn. Goed samenwerken met de leerling, ouders en de reguliere school vinden wij in het licht van Verbindend Gezag dan ook heel belangrijk. Zo ontstaat er namelijk een compleet beeld wie de leerling is en wat de mogelijkheden zijn. Dit helpt ons het onderwijs voor iedere leerling goed vorm te geven.
Naar inclusiever onderwijs
De reguliere scholen waarmee wij samenwerken horen bij Het Hooghuis in Oss: locatie ZuidWest (vmbo) en locatie De Singel (praktijkonderwijs).
De samenwerking met de twee locaties van Het Hooghuis bestaat inmiddels 9 jaar en noemen we een 'school-in-schoolsetting'. Het speciaal onderwijs wordt gegeven in een reguliere school. In juni 2023 heeft de onderwijsinspectie KCO beoordeeld als excellent, omdat we het inclusief onderwijs voor onze leerlingen door blijven ontwikkelen samen met de reguliere partnerschool.
De leerlingen van het KCO hebben een onderwijsarrangement of een ondersteuningsarrangement (op meerdere locaties van Het Hooghuis).
De schoolteams van KCO (speciaal onderwijs) en Het Hooghuis (regulier onderwijs) delen hun expertise met elkaar.
Onze leerlingen en hun ouder(s)/verzorger(s) mogen de beste expertise verwachten op KCO. De leerlingen krijgen onderwijs op de beste plek, die passend is bij hun ontwikkeling.
Onze leerlingen
KCO biedt onderwijs en ondersteuning aan de doelgroep: leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
We bieden onderwijs aan ongeveer 67 leerlingen. Binnen de ambulante begeleiding wordt er ondersteuning geboden aan ongeveer 16 leerlingen.
Een deel van de leerlingen heeft meer dan één diagnose. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een leerling TOS heeft en AD(H)D, ASS of dyslexie. In de doelgroepbeschrijving vindt u meer informatie over onze doelgroep.
Schoolondersteuningsprofielen
In een schoolondersteuningsprofiel beschrijft een school het specifieke ondersteuningsaanbod. Hier kunt u lezen op welke manier wij als school het onderwijs regelen, en hoe wij er voor zorgen dat de leerlingen krijgen wat ze nodig hebben.
Ons onderwijs is gericht op het communicatief en sociaal redzaam maken van de leerlingen. Positieve ervaringen in de communicatie en het contact met anderen staan dan ook centraal. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier hebben in communiceren. Dit vergemakkelijkt het leren, waarbij we specifiek inzetten op:
- Het uiten en begrijpen van taal.
- Verbeteren van communicatieve vaardigheden
- Executieve functies (denk hierbij aan: schakelen tussen activiteiten, starten en goed afronden van opdrachten, (huis)werk plannen en organiseren, flexibel omgaan met veranderingen enzovoort)
- Theory of Mind (ToM). Dit gaat over het her- en erkennen van je eigen gevoelens, gedachten en gedrag én over het vermogen om je te verplaatsen in de ander. Maar vooral ook over hoe je hier vervolgens in afstemt met elkaar.
Voor leerlingen met TOS zijn er twee soorten arrangementen:
- Onderwijsarrangement: Leerlingen met een onderwijsarrangement zitten in leerjaar 1 en 2 in een Kentalisklas. Deze klassen bestaan uit maximaal 16 leerlingen. Ze volgen bijna alle theorielessen binnen de Kentalis klassen van het speciaal onderwijs (op locatie ZuidWest voor het vmbo (uitstroom vervolgonderwijs) en op locatie De Singel voor het praktijkonderwijs (uitstroom arbeid/dagbesteding). Praktijk- en beroepsvakken volgen zij deels in de reguliere klassen met ondersteuning (op maat) vanuit Kentalis. De leerlingen in de bovenbouw, leerjaar 3, 4, (pro 5) volgen alle lessen in de reguliere klassen en waar nodig krijgen zij ondersteuning vanuit een Kentalis-medewerker. Daarnaast is hun lesprogramma uitgebreid met vakken als Nederlands, communicatieve vaardigheden en psycho-educatie in een Kentalis-klas.
- Ondersteuningsarrangement: Leerlingen met een ondersteuningsarrangement volgen de lessen in de reguliere klassen van Het Hooghuis (ZuidWest en De Singel). Zij krijgen hierbij ondersteuning van een ambulant begeleider van Kentalis.
Schoolplan
In het schoolplan staat beschreven welke acties onze school binnen 4 jaar gaat ondernemen. Naast het borgen en verder ontwikkelen van de onderwijskwaliteit gaat de meeste aandacht naar het verder ontwikkelen van de samenwerking tussen de scholen (Het Hooghuis en Kentalis College Oss). Hiermee willen we bereiken dat onze leerlingen zich maximaal ontwikkelen op het gebied van communicatieve en sociale zelfredzaamheid. We kijken naar de talenten van leerlingen met een TOS en zorgen ervoor dat iedere leerling kan participeren aan de maatschappij.
Organisatie van de school
Het KCO zit (sinds schooljaar 2017-2018) in een reguliere scholengroep: Het Hooghuis. Dit noemen we een school-in-school-constructie (SIS). Het KCO is verdeeld over meerdere locaties van Het Hooghuis:
Locatie De Singel. Deze school biedt onderwijs aan leerlingen met uitstroom arbeid/dagbesteding (praktijkonderwijs).
Locatie ZuidWest. Deze school biedt onderwijs aan leerlingen met uitstroom vervolgonderwijs (vmbo). ZuidWest bestaat uit twee schoolgebouwen, Zuid en West. De Kentalis-klassen zijn in het gebouw West. Afhankelijk van de profielkeuze van uw zoon/dochter in de bovenbouw kan het zijn dat er lessen gevolgd worden in gebouw Zuid. Uiteraard met begeleiding van Kentalis.
Ook bieden wij ondersteuning van een ambulant begeleider aan leerlingen met een ondersteuningsarrangement. Dit gebeurt op locatie ZuidWest, De Singel en Stadion (scholen van Het Hooghuis).
Samenwerken met een reguliere school
Het samenwerken met een reguliere school biedt voor onze leerlingen en de kwaliteit van het onderwijs veel voordelen wanneer je het vergelijkt met een aparte vso-school.
Door de school-in-school-constructie...
- kunnen onze leerlingen gebruikmaken van de vele mogelijkheden in beroepsvakken. Een zelfstandige speciale school heeft nooit zo veel mogelijkheden. Hiermee hebben de leerlingen meer kansen en mogelijkheden om zich te ontwikkelen, waardoor we meer doen aan de talenten van iedere leerling.
- kunnen leerlingen - met begeleiding op maat - meedoen met alles waar de reguliere leerlingen ook aan meedoen. Voorkom je dat de leerlingen een "etiket" opgeplakt krijgen. Dit draagt bij aan het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde van onze leerlingen en helpt hen beter voorbereiden op participatie aan de maatschappij.
- leren leerlingen ook van reguliere leerlingen. De sociaal-emotionele ontwikkeling (over je eigenschappen, emoties en zelfbeeld) gaat hiermee met sprongen vooruit.
- kunnen leerlingen sneller deelnemen aan het regulier onderwijs. Ook is er meer kans om gemakkelijker door te stromen naar een ondersteuningsarrangement als dat nodig en mogelijk is.
- kan KCO gebruikmaken van alle praktijklokalen, organisatorische voorzieningen en administratieve voorzieningen zoals bijvoorbeeld het leerlingvolgsysteem, examentrajecten etc.
- kan KCO aansluiten bij het curriculum (leerplan) van de reguliere school. Hierdoor hoeven we bijvoorbeeld minder eigen leerlijnen te maken.
- kan KCO aansluiten bij de regelingen over examens, stages, trainingen, vakgroepen, ict, etc. Dit is prettig voor leerlingen én voor docenten.
- wordt Passend Onderwijs zo goed mogelijk ingevuld.
De onderwijsinspectie heeft onze school in 2023 bezocht.
“Volgens het bestuur is KCO een goede school. Het bestuur heeft van deze school de onderwijskwaliteit in kaart gebracht en de inspectie gevraagd een onderzoek naar Goed uit te voeren. Wij zijn het eens met het bestuur dat KCO een goede school is.
We constateren dat de kwaliteit van het onderwijs goed is”.
Geografisch gebied
KCO geeft onderwijs aan leerlingen die wonen in het gebied tussen de steden Tilburg, Eindhoven, Nijmegen en Tiel.
VMBO (uitstroom vervolgonderwijs)
Vmbo staat voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Deze opleiding duurt vier jaar en bereidt leerlingen voor op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Met het diploma vmbo stroomt een leerling uit naar vervolgonderwijs.
Het vmbo-onderwijs wordt gegeven op Het Hooghuis ZuidWest. Deze school is verdeeld over twee locaties op loopafstand van elkaar. Op locatie West (Verdistraat 75, Oss) zijn de KCC-klassen van de onderbouw. Op locatie Zuid (De Ruivert 5, Oss) en West gebruiken we voor zowel de onder- als bovenbouw (gymzaal, theaterzaal, practicumlokaal natuurkunde etc).
Onderbouw (klas 1 en 2)
- Leerlingen volgen de meeste lessen van Kentalis-docenten. De gymlessen worden verzorgd door een docent van het Hooghuis.
- Oriëntatielessen (TAT= talententijd) volgen leerlingen samen met reguliere leerlingen en krijgen (op maat) ondersteuning vanuit Kentalis.
- Leerlingen nemen onder begeleiding van Kentalis-docenten deel aan de activiteiten van het Hooghuis ZuidWest.
Bovenbouw (klas 3 en 4)
- Leerlingen volgen alle lessen in een reguliere klas. Hierbij wordt ondersteuning (op maat) geboden door de Kentalis-ondersteuners. De ondersteuning wordt bepaald op basis van de individuele behoefte van de leerling of de behoefte van de lesgevende docent.
- Daarnaast biedt Kentalis extra lessen (op maat) zoals communicatieve vaardigheden en psycho-educatie. Deze lessen worden verzorgd door medewerkers van Kentalis.
Binnen het vmbo biedt KCO de volgende profielen aan:
- Basisberoepsgerichte leerweg
- Kaderberoepsgerichte leerweg;
Wij gebruiken in de bovenbouw het programma van toetsing en afsluiting (PTA) van de reguliere school. Dit betekent dat we ook werken met het examenreglement van locatie West (ZuidWest).
De PTA's van de verschillende vakken kunt u vinden op de website van Het Hooghuis locatie ZuidWest.
Onderwijstijd
Per leerjaar hebben leerlingen minimaal 1000 uur onderwijs. Behalve in het examenjaar. Leerlingen hebben dan minimaal 700 uur onderwijs.
Het programma van het vmbo bij KCO is bijna hetzelfde als dat van de reguliere school. De vakken die leerlingen extra aangeboden krijgen zijn drama, psycho-educatie en communicatieve vaardigheden.
In de hele schoolloopbaan is een logopedist betrokken bij het onderwijs. Vaak in de klas wanneer er gewerkt wordt aan psycho- educatie en communicatieve vaardigheden. Daarnaast kan er een kortdurende logopedie behandeling plaatsvinden wanneer een leerling een individuele hulpvraag heeft en de leerling gemotiveerd is om hieraan te werken.
Tijdens de pauze
Tijdens de pauzes blijven leerlingen op de locatie, behalve de leerlingen die naar de andere locatie moeten voor het beroepsvak of gymles. Er is toezicht op alle plekken waar leerlingen kunnen verblijven. Op sommige momenten wordt er eten en drinken verkocht dat door leerlingen gemaakt is. De pauzes van de onderbouw en de bovenbouw zijn gesplitst.
Praktijkonderwijs (uitstroom arbeid en dagbesteding)
PRO staat voor praktijkonderwijs. Deze opleiding duurt vijf jaar en bereidt leerlingen voor op uitstromen naar arbeid of dagbesteding. Daarnaast is er een mogelijkheid om uit te stromen in een pro/entree traject waarbij Kentalis-leerlingen samen met leerlingen van De Singel een traject volgen (leerjaar 5) op het ROC Koning Willem I College in Oss. Wanneer zij het pro/entree diploma behalen kunnen zij doorstromen naar vervolgonderwijs (mbo niveau 2).
Onderbouw (klas 1 en 2)
- Leerlingen volgen de theorie lessen van Kentalis-docenten. De gymlessen worden verzorgd door een docent van het Hooghuis.
- Praktijklessen volgen leerlingen samen met reguliere leerlingen en krijgen (op maat) ondersteuning vanuit Kentalis.
- Leerlingen nemen onder begeleiding van Kentalis-docenten deel aan de activiteiten van het Hooghuis De Singel
Bovenbouw (klas 3, 4 en 5)
- Leerlingen volgen alle lessen in een reguliere klas. Hierbij wordt ondersteuning (op maat) geboden door de Kentalis-ondersteuners. De ondersteuning wordt bepaald op basis van de individuele behoefte van de leerling of de behoefte van de lesgevende docent.
- Daarnaast biedt Kentalis extra lessen (op maat) zoals communicatieve vaardigheden en psycho-educatie. Deze lessen worden verzorgd door medewerkers van Kentalis.
Binnen het praktijkonderwijs is het onderwijs gericht op Werk, Wonen, Vrije tijd en Burgerschap. Na 5 jaar praktijkonderwijs wordt de schoolperiode afgerond en kunnen de leerlingen naar:
- arbeid – regulier of via sociale werkvoorziening
- dagbesteding
- MBO niveau 1 of 2
De leerlingen die de school verlaten ontvangen het diploma Praktijkonderwijs. Dit diploma is tevens het bewijs van vrijstelling van de kwalificatieplicht. Als het de school, samen met de leerling en zijn ouders niet is gelukt om een passend vervolg op de arbeidsmarkt en/of ander onderwijs te realiseren, verstrekt de school het diploma slechts bij hoge uitzondering. Er dient op korte termijn uitzicht te zijn op werk en/of scholing. Leerlingen die deelnemen aan het pro/entree traject en die slagen ontvangen ook het Entree diploma. Leerlingen die geen diploma krijgen ontvangen een schoolverklaring.
Onderwijstijd
Voor een berekening van het aantal klokuren per jaar verwijzen wij naar de jaarkaart van de locatie.. Het praktijkonderwijs duurt in principe vijf jaar. Uitbreiding met een zesde leerjaar is mogelijk. Dit kan gebeuren als we verwachten dat een leerling met extra onderwijs meer kans krijgt op werk. Of wanneer er extra mogelijkheden voor het volgen van cursussen zijn. Wanneer wij vinden dat een zesde leerjaar goed is voor de ontwikkeling van een leerling, dan wordt dit altijd besproken met de leerling en ouders. Samen met u en uw zoon/dochter wordt besloten om dit wel of niet te doen.
In de hele schoolloopbaan is een logopedist betrokken bij het onderwijs. Vaak in de klas wanneer er gewerkt wordt aan psycho- educatie en communicatieve vaardigheden. Daarnaast kan er een kortdurende logopedie behandeling ingezet worden wanneer een leerling een individuele hulpvraag heeft en de leerling gemotiveerd is om hieraan te werken.
Tijdens de pauze
Tijdens de pauzes blijven leerlingen op de locatie. Er is toezicht op alle plekken waar leerlingen kunnen verblijven. Op sommige momenten wordt er eten en drinken verkocht dat door leerlingen gemaakt is. De pauzes van de onderbouw en de bovenbouw zijn samen.
Pauzetijd wordt in het praktijkonderwijs (uitstroom arbeid) gerekend tot onderwijstijd omdat de leerlingen oefenen met communicatieve en sociale zelfredzaamheid. Leerlingen mogen tijdens pauzes niet van het terrein af. De pauzetijd is een vrijere en meer ontspannen setting dan in de klas. Op dat moment kun je goed leren om op de juiste manier te reageren in sociale situaties.
We willen dat leerlingen zich gekend, veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Dat is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren en om leerlingen voor te bereiden op hun rol in de samenleving (socialisatie en participatie). In contact met anderen wordt er een bijdrage geleverd aan de vorming van de persoonlijkheid van elke leerling (persoonsvorming). Wij hebben, samen met het team en de (ouders van de) medezeggenschapsraad besloten dat we de lunch/pauzetijd bewust gebruiken om hier aan te werken.
Leerlingen en collega’s zijn zich bewust van een schone, rustige en respectvolle leef- en schoolomgeving en zijn daarop aanspreekbaar. Tijdens de lunch/pauze kunnen leerlingen gezond eten ( “gezonde school”), samen spelen (sportveldje), samen opruimen en samen toezicht houden (Stewards).
Onderwijsteam
Het team van KCC Oss bestaat uit ongeveer 24 personeelsleden voor het begeleiden van zowel de onderwijsarrangementen als de ondersteuningsarrangementen.
Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De docenten verzorgen samen met de logopedisten en de leerkrachtondersteuners het onderwijs aan de leerlingen.
- Ambulante begeleiders, docenten en leerkrachtondersteuners verzorgen specifieke begeleiding binnen de reguliere scholen (o.a. bij de beroepsvakken).
- De intern begeleider is medeverantwoordelijk voor het onderwijskundige beleid en de kwaliteitszorg van de school. Zij vervult op zowel inhoud als kwaliteit een adviserende en begeleidende rol richting docenten, directie en andere teamleden.
- De orthopedagoog ondersteunt de docenten wanneer iets in het ontwikkelproces van de leerling niet vanzelf loopt en specialistisch onderzoek of hulp noodzakelijk is.
- De administratief medewerker ondersteunt de directie en houdt de leerling- en personeelsadministratie op orde.
- Stagiaires ondersteunen en leren doordat we hen kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs. Daarnaast houden zij ons scherp door hun vaak frisse blik en kritische vragen.
- De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit docenten, logopedist, intern begeleider, orthopedagoog en directeur, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
- De school-in-school coördinator (SiS-coördinator) heeft de taak om de samenwerking met de reguliere scholen (Het Hooghuis) te coördineren en de directie te ondersteunen bij verschillende organisatorische en onderwijsinhoudelijke taken.
- De directie geeft integraal leiding aan het schoolteam op beide locaties en de ambulante begeleiding.
Directeur | ||
De heer R. Tichelaar | R.Tichelaar@kentalis.nl | 0651739547 |
School-in-School (SiS) coördinator | ||
Mevrouw M. van Beckhoven | M.vanbeckhoven@kentalis.nl | 0612742897 |
Intern Begeleider | ||
Mevrouw I. Janssen | I.Janssen@hethooghuis.nl | 0630996802 |
Logopedist | ||
Mevrouw A. Hoogsteen | A.vanherpen@kentalis.nl | |
Mevrouw T. Post | t.post@kentalis.nl | |
Orthopedagoog | ||
Mevrouw A. Makaaij | A.Makaaij@kentalis.nl | |
Administratie | ||
Mevrouw P. ten Broeke | p.tenbroeke@kentalis.nl | |
Vertrouwenspersoon & coördinator sociale veiligheid | ||
Mevrouw I. Janssen | I.Janssen@hethooghuis.nl | |
Docenten | ||
Mevrouw M. van den Bosch | M.Bosch@hethooghuis.nl | |
Mevrouw I. Brugmans | I.Brugmans@hethooghuis.nl | |
Mevrouw S. Daal | S.Daal@hethooghuis.nl | |
Mevrouw A. Daas | A.Daas@hethooghuis.nl | |
De heer D. Govers | D.Govers@hethooghuis.nl | |
Mevrouw. A. van Hoof | A.vanHoof@hethooghuis.nl | |
De heer J. Moeskops | J.moeskops@kentalis.nl | |
Mevrouw Y. du Pont | Y.duPont@hethooghuis.nl | |
Leraarondersteuner & stagebegeleider ZuidWest | ||
Mevrouw D. de Laat | D.delaat@hethooghuis.nl | |
Stage-coördinator De Singel | ||
Mevrouw M. Kruijsen | M.kruijsen@hethooghuis.nl | 0630172816 |
Ambulant Begeleiders | ||
Mevrouw C. Heemskerk | C.Heemskerk@kentalis.nl | |
Mevrouw. D. Roelofs |
|
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school?
We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. KCO organiseert op beide locaties één of meerdere open dagen voor groep 8 leerlingen. Deze dagen komen op de website van Kentalis te staan en zijn ook bekend bij vele basisscholen. Heeft u uw zoon/dochter ingeschreven (wanneer de Commissie van Onderzoek (CvO) van Kentalis een beschikking heeft gegeven), dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw zoon/dochter waarschijnlijk komt. Daarvoor wordt op verzoek een afspraak gepland. U kunt altijd contact opnemen met SiS-coördinator of intern begeleider.
Wilt u informatie over het aanvragen van een arrangement? Dan kunt u deze informatie vinden in de algemene schoolgids.