Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. 

Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. Binnen KCO hebben we daarom voor twee methodieken gekozen:

1. Verbindend Gezag

2. Orthocommunicatief handelen (OCH).

De manier van werken van deze twee methodieken past bij dat wat de leerlingen en docenten nodig hebben. 

Verbindend Gezag zorgt voor een goede samenwerking in het team en een goede samenwerking tussen de school-leerling-ouders. Verbindend Gezag is gericht op relaties tussen personen. Er wordt gekeken naar het opbouwen van relaties, het onderhouden van relaties en, als dat nodig is, het herstellen van relaties. 
Ook geeft Verbindend Gezag een manier om als team gezag uit te dragen naar de leerlingen. We vinden dat dit nodig is om de leerlingen op te laten groeien als zelfstandige volwassenen die op de juiste manier voor zichzelf op kunnen komen en positief naar zichzelf kunnen kijken.

OCH betekent dat de medewerkers van KCO er vanuit gaan dat het gedrag van een leerling communicatie is. De medewerker gaat bij zorgelijk gedrag op zoek naar de oorzaak hiervan. Zorgelijk gedrag kan gedrag naar buiten gericht zijn, zoals agressie. Of juist gedrag naar binnen toe, zoals teruggetrokkenheid. De docent werkt hierin samen met de leerling, andere medewerkers, de orthopedagoog of intern begeleider. Samen kijken we vervolgens wat er nodig is om het zorgelijke gedrag positief te keren, zodat het afneemt of verdwijnt.

Time Out

Wanneer leerlingen om welke reden dan ook niet in staat zijn om deel te (blijven) nemen aan een les is doorlopen we een stappenplan. Voor beide locaties ligt dit vast in een apart pedagogisch protocol. Dit pedagogisch protocol is op te vragen bij de intern begeleider van de locatie. In elk geval komt onderwijs altijd op de eerste plaats. Het doel is om zo snel mogelijk weer de les(sen) te kunnen volgen. 

Actief burgerschap en sociale integratie

Onder burgerschap verstaan we de manier waarop iedereen deelneemt aan de maatschappij. Burgerschapsvorming brengt de leerlingen de kennis, vaardigheden en houding bij die ze nodig hebben om nu en later actief te kunnen meedoen in onze samenleving. 

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Om optimaal te kunnen participeren aan de maatschappij is het voor onze leerlingen belangrijk extra aandacht te hebben voor hun sociale en communicatieve zelfredzaamheid. Daarom besteden wij uitgebreid aandacht aan burgerschap.

KCO vindt het belangrijk dat leerlingen:

  • kunnen opgroeien als verantwoordelijke burgers voor zichzelf en als onderdeel van de samenleving;
  • sociale gedragscodes leren om op een respectvolle manier samen te kunnen leven binnen en buiten de school;
  • op een passende manier kritisch kunnen zijn en hun mening kunnen verwoorden;
  • leren om mee te doen met: meepraten, discussiĆ«ren, argumenteren en meebeslissen;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving;
  • kennis hebben van en ontmoetingen hebben met mensen met andere overtuigingen en daarover samen communiceren;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving.

Voor het praktijkonderwijs is burgerschap een onderdeel van de lessentabel. Binnen het vmbo zijn de doelen verweven binnen alle vakgebieden. 

Leerlingenraad

Op beide locaties is er een leerlingenraad waaraan ook leerlingen van KCO deelnemen. Samen praten zij met de directeur of de teamleider over allerlei onderwerpen die met de school te maken hebben. Zes keer per jaar is er een vergadering. De leerlingen die in de leerlingenraad zitten houden de andere leerlingen op de hoogte van waar ze mee bezig zijn.

Veiligheid

KCO wil een veilige school zijn voor leerlingen en medewerkers. Uiteraard zijn er op beide scholen regels over het gedrag in klassen, gangen en aula. Maar ook besteden we aandacht aan gedragsregels naar elkaar. 

Binnen onze school zijn er drie aspecten waarmee we deze veiligheid willen bieden. Dit zijn;

  • Acties rondom pesten;
  • Ervoor zorgen dat er rondom relaties, intimiteit en seksualiteit ondersteuning is;
  • Er een vertrouwenspersoon is voor leerlingen;

Deze drie onderdelen worden begeleid door onze vertrouwenspersoon. Voor beide locaties is dat mevrouw I. Janssen Im.Janssen@kentalis.nl of vertrouwenspersoonVSOOSS@kentalis.nl.

Vragenlijst Sociale Veiligheid 

Als school meten we elk jaar hoe veilig leerlingen zich voelen op school (sociale veiligheidsbeleving). De leerlingen vullen (anoniem) een vragenlijst in en geven daarbij antwoord op de volgende vragen:

  • Voel je jezelf veilig op school? 
  • Wordt er goed gereageerd als er pestgedrag is?
  • Bespreekt school de schoolregels?
  • Houden medewerkers en leerlingen zich aan de schoolregels?
  • Ga je met plezier naar school? 
  • Wordt er gepest op school? 
  • Wordt er gediscrimineerd op school? 
  • Wordt er geschopt en geslagen op school? 

De resultaten van de meting worden elk jaar besproken met het team en wanneer nodig wordt er actie ondernomen zodat leerlingen zich veiliger voelen.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik.
 

Gedragsregels

Iedere leerling komt in de eerste plaats naar school om zich te ontwikkelen en te leren. Het is daarbij heel belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in en rond het schoolgebouw. Op beide locaties willen we daarom samen met leerlingen, ouders en onderwijspersoneel een veilig schoolklimaat realiseren. Om dat te bereiken sluiten we aan bij de school- en gedragsregels van de partnerscholen (Het Hooghuis ZuidWest en Het Hooghuis De Singel). In de link leest u welke schoolregels het uitgangspunt vormen:

Schoolregels locatie West

Schoolregels locatie De Singel