Schooltijden
De schooltijden van beide locaties zijn op te vragen bij infovsooss@kentalis.nl
Roosterwijzigingen
In de loop van het jaar gebeurt het regelmatig dat er (tijdelijke) roosterwijzigingen voorkomen. De mentor stelt de leerling hiervan op de hoogte. Op locatie ZuidWest verwerkt het roosterbureau de meeste roosterwijzigingen in het programma Zermelo, waar leerlingen toegang tot hebben.
Vakantie en activiteitenrooster
Het vakantierooster en activiteitenrooster staan vermeld op de jaarkaart.
Lesvrije dagen
De lesvrije dagen staan vermeld op de jaarkaart.
Ziek melden
Is uw zoon/dochter ziek? Geef dit dan ‘s ochtends voor 08.30 uur door aan de administratie van de partnerschool.
ZuidWest: 0412-224150
De Singel: 0412-224110
Gaat uw zoon/dochter met de taxi naar school? Meld uw zoon/dochter dan ook ziek bij de vervoerder.
Is uw zoon/dochter zonder bericht van u om 09.15 uur niet op school, dan nemen we voor de veiligheid contact met u op. Loopt een leerling stage, dan is hij/zij verplicht om zelfstandig de stageplaats én de school te informeren bij ziekte op stagedagen.
Verlof aanvragen
Verlof moet altijd schriftelijk worden aangevraagd via een speciaal formulier. Dit verlofformulier is op school via de mentor op te vragen.
Schoolverzuim voorkomen
In het algemene deel van de schoolgids van Kentalis staan de wettelijke verplichtingen rondom leerplicht, schoolverzuim en verlof.
Om op een goede manier het OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) uit te voeren is het erg belangrijk dat uw zoon/dochter elke dag naar school komt. Wij willen altijd voorkomen dat er school- of stageverzuim plaats vindt. Daarom vragen wij ouders om op tijd aan school te melden wanneer er enige vorm van problemen zijn. We kunnen dan samen kijken hoe we de problemen aan kunnen pakken.
Als een leerling vaker afwezig is neemt de mentor contact op met de ouders. Bij veelvuldige afwezigheid door ziekte kan de jeugdarts van de GGD worden ingeschakeld. Andere afwezigheid zal, als er niets verbetert, worden gemeld bij de leerplichtambtenaar. Dit geldt ook voor ongeoorloofde afwezigheid voor bijvoorbeeld vakanties buiten schoolvakanties.
School is verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar. De leerplichtambtenaar neemt dan contact met u op waarna een proces-verbaal volgt.
Voor leerlingen die met de taxi vaker te laat komen wordt aan ouders gevraagd met het vervoersbedrijf te regelen dat de leerling op tijd aanwezig is op school.
Wegbrengen en ophalen
Leerlingen die gebracht en/of opgehaald worden door ouders of taxi's worden afgezet:
- aan de zijkant van de school op locatie De Singel.
- op de Van Anrooijstraat op locatie West. Taxi's kunnen i.v.m. de veiligheid op deze locatie niet stoppen voor de school, omdat deze aan een fietsstraat ligt.
Begrippen en afkorting
- Ambulant Begeleider (AB-er). Deze medewerker begeleidt leerlingen die met een ondersteuningsarrangement op de reguliere school zitten. De begeleiding is op het gebied van taal- en communicatie.
- Ambulante dienstverlening (Kentalis). Alle organisatie rondom de ambulante begeleiders.
- Ambulante begeleiding. De begeleiding die de ambulante begeleider aan de leerling met een ondersteuningsarrangement biedt.
- Ambities. Het proberen en willen (om) resultaten te verbeteren.
- Arrangement. Wanneer een leerling hulp van Kentalis krijgt dan heeft deze leerling een arrangement. Met een onderwijsarrangement staat een leerling ingeschreven bij Kentalis en krijgt hij veel hulp van medewerkers van Kentalis. Wanneer een leerling een ondersteuningsarrangement heeft dan staat de leerling ingeschreven op de reguliere school en krijgt deze leerling hulp van een ambulant begeleider van Kentalis.
- Arbeid (uitstroom): Hiermee wordt bedoeld dat de leerling na het onderwijs op deze school gaat werken of doorstroomt naar niveau 1 op het mbo.
- AVO-vakken. Algemeen Vormend Onderwijs. Dit zijn vakken zoals Nederlands, rekenen, ICT, mens en maatschappij, burgerschap, loopbaanbegeleiding (LOB), Engels, seksuele voorlichting, sociale vaardigheden.
- Basisberoepsgerichte leerweg. Een opleidingsrichting binnen het vmbo. Deze leerlingen zijn meer gericht op praktijk.
- Bestendiging: Geeft aan of een leerling in het vervolg (na het verlaten van deze school) nog steeds op de goede plek zit.
- BOK: Bestendigings onderzoek Kentalis.
- BYOD: Bring your own device; elke leerling heeft zijn eigen laptop.
- CED-leerlijnen: Instelling die de leerlijnen voor praktijkonderwijs beschreven heeft.
- Cito: Toetsing van de didactische ontwikkeling van leerlingen.
- CIZ: Onderzoekt wie recht heeft op de Wlz (wet langdurige zorg).
- CvL: Commissie van Leerlingenzorg. Op KCC Oss zijn dit de directeur, de intern begeleiders, de logopedisten en de orthopedagoog. Zij bespreken zeer regelmatig de ontwikkelingen van de leerlingen en houden in de gaten of dit nog klopt met het OPP van deze leerling.
- CvO: Commissie van Onderzoek. Dit is een groep mensen die de aanvraag van een arrangement bekijkt, beoordeelt en afgeeft.
- Cognitief. Alles at te maken heeft met de verwerking van informatie in je hersenen. Dit gaat over de kennis en hoe goed je kennis tot je krijgt.
- Communicatieve vaardigheden. CV. Dit gaat over op hoe een leerling communiceert. Communicatieve vaardigheden kun je oefenen om er beter in te worden.
- Communicatieve redzaamheid. CR. Dit gaat over hoe goed jij bent in de communicatie. Dus hoe goed kan een leerling zichzelf, communicatief, redden.
- Dagbesteding. De uitstroom na het onderwijs op De Singel. Dit is een uitstroom naar een zinvolle besteding van de dag, in plaats van school en/of werk. Er zijn verschillende vormen van dagbesteding.
- Functionele geletterdheid. Hoe je omgaat met informatie in de maatschappij.
- Groepsbespreking. Een bespreking tussen de docenten en medewerkers die betrokken zijn bij de leerling. er wordt besproken hoe het gaat, wat de doelen waren en er worden vervolgdoelen gekozen.
- Intensief (arrangement). Als een leerling een intensief arrangement heeft dan krijgt hij/zij de maximale begeleiding van Kentalis. De leerling volgt de meeste lessen van Kentalis docenten.
- Kaderberoepsgerichte leerweg. Een opleidingsrichting binnen het vmbo. Deze leerlingen doen het liefst kennis op met praktijk. Ze krijgen echter iets minder praktijkuren aangeboden dan leerlingen op de basisberoepsgerichte leerweg.
- Leerlijn. Een leerlijn zijn uitgewerkte doelen zoals die door de overheid zijn vastgesteld. De doelen zijn onderverdeeld in doelen per leerjaar en vervolgens onderverdeeld in tussenstappen.
- LMR: Locatie Medezeggenschapsraad
- LOB: Loopbaan ontwikkeling en begeleiding.
- LOL. Leren Op Locatie. Tijdens dit vak bereiden leerlingen zich voor op de stage. Ze leren werkvaardigheden en stagecompetenties die je nodig hebt om in de toekomst te gaan werken. De leerlingen gaan dan echt ‘op locatie’ aan de slag. Bijvoorbeeld naar een boerderij, winkel, bedrijf etc.
- LVS CV: Leerlingvolgsysteem Communicatieve Vaardigheden
- Maatschappij. Alle mensen samen en de manier waarop ze met elkaar omgaan.
- MEWV. ‘Maak er werk van’. Dit is een cursus gericht op wat de leerling later wil gaan doen. De cursus is tijdens het 5e jaar op De Singel. De cursus is theorie en praktijk. De leerling kan een certificaat behalen.
- NUT: Niveau; Uitstroom en Toelichting. De groepsbespreking op locatie West.
- Ondersteuningsarrangement. Als een leerling een ondersteuningsarrangement heeft dan staat deze leerling ingeschreven op Het Hooghuis en krijgt hij/zij begeleiding van een ambulant begeleider.
- Onderwijsarrangement: De leerling staat ingeschreven bij Kentalis en krijgt veel hulp van medewerkers van Kentalis.
- Ondersteuningsarrangement: De leerling staat ingeschreven op Het Hooghuis (de reguliere school) en krijgt hulp van een ambulant begeleider van Kentalis.
- OPP. Ontwikkelings Perspectief Plan. Dit is een document waarin staat: de verwachte uitstroom van de leerling en de onderbouwing. Ook staat er in hoe er aan de doelen wordt gewerkt en welke extra aandacht de leerling krijgt. Ook staat er in het OPP welke afwijking van het onderwijsprogramma er gevolgd wordt.
- Orthocommunicatief handelen. OCH. De docent het gedrag van een leerling als communicatie en gaat vervolgens hier op de juiste manier op reageren.
- Partnerschool: Het Hooghuis (locatie De Singel of West)
- Simea: Siméa betekent: ‘elkaar verstaan’. Siméa behartigt de belangen van organisaties en hun medewerkers, werkzaam in onderwijs, zorg, begeleiding en diagnostiek voor leerlingen met gehoor- en ernstige spraak-/taalmoeilijkheden.
- Schoolplan. Hierin staan alle doelen waaraan de school op schoolniveau gaat werken (gaat over 4 jaar)
- Sociaal-emotioneel het ontwikkelen van een eigen persoonlijkheid op het gebied van sociale vaardigheden en emoties.
- Sociale vaardigheden. De vaardigheden hoe je omgaat met anderen.
- Participatiewet. Een Nederlandse wet die een (aanvulling op het) inkomen geeft tot het minimum inkomen.
- Pedagogisch klimaat. Alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.
- Portfolio. Dit is een verzameling van certificaten (bijvoorbeeld het certificaat MEWV of een certificaat van rekenen of Nederlands op 1F niveau) en bewijsstukken van deelname aan de praktijkvakken. Wanneer de leerling uitstroomt neemt hij het (digitale) portfolio mee naar huis. Deze zijn belangrijk om te bewaren. Het kan zijn dat een vervolgopleiding of een werkgever vraagt naar bewijsstukken of behaalde certificaten.
- Psycho-educatie: Training waarbij leerlingen inzicht krijgen in hun individuele problematiek en hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan
- IKAN. IKAN staat voor "IK en de ANder" en is een vragenlijst voor leerlingen en docenten om de sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen in kaart te brengen.
- Reguliere school / partner: In deze schoolgids bedoelen we hiermee Het Hooghuis (locatie De Singel en West).
- Schoolklimaat. Alles wat er in de school gebeurt.
- SomToday : leerlingvolgsysteem van Het Hooghuis.
- TOS: TaalOntwikkelingsStoornis. Een stoornis in het uiten en in het begrijpen van taal. Daarnaast heeft iemand met TOS ook moeite met ‘theory of mind’ en met executief functioneren.
- Theoretische leerweg. Een opleidingsrichting binnen het vmbo. Ze krijgen echter iets meer theorie uren aangeboden dan leerlingen op de basis- en kadergerichte leerweg.
- ToM. Theory of Mind. Het vermogen om empathisch vermogen te laten zien.
- Uitstroom. Wanneer we het over uitstroom hebben bedoelen we; Wat gaat de leerling doen naar deze school.
- VAPA. Vakkenpakket. Dit zijn de praktijkvakken waaruit leerlingen op De Singel kunnen kiezen
- VCA: Een veiligheidscursus die de leerling (De Singel) kan volgen wanneer hij/zij in de bouw stage volgt of werkt.
- Verlof. Toestemming om vrije dagen te krijgen.
- Vervolgonderwijs: vmbo (op locatie West). Het onderwijs na de middelbare school. Bijvoorbeeld het MBO.
- Verzuim. Als een leerling niet aanwezig is zonder geldige reden dan wordt dat verzuim genoemd.
- VOG-verklaring. Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is een verklaring die je bij de overheid kan krijgen. Hierin staat dat je als persoon geen strafbare feiten hebt gepleegd. Vaak is een VOG-verklaring nodig voor een stage of werk.
- Wajong-uitkering. Wet Werk en Arbeidsondersteuning Jonggehandicapten. Het doel van deze wet is hulp bieden bij het vinden en behouden van betaald werk voor personen die vanaf jonge leeftijd ziek of gehandicapt zijn.