Informatie en contacten ouders
Wij vinden het als school erg belangrijk om goed contact te hebben met de ouder(s)/verzorger(s) van onze leerlingen. U heeft contacten met de mentor, er zijn ouderavonden en via de app Social Schools worden er berichten verstuurd.
Contact met de mentor
Aan het begin van het schooljaar maakt de mentor een afspraak met de ouders op school. Tijdens de afspraak bespreken ouders en de mentor op welke manier zij contact met elkaar houden gedurende het schooljaar (bijvoorbeeld per e-mail en/of telefonisch). Er is een voorkeur om per mail te communiceren.
Aan het eind van het schooljaar neemt de mentor contact met u en uw zoon/dochter op om een afspraak te maken voor het bespreken en het evalueren van het OPP (ontwikkelingsperspectiefplan). Hierin staan de leerdoelen van uw zoon/dochter. Ook bespreekt de mentor de doelen voor het komende schooljaar. Het OPP dient te worden ondertekend door u en de leerling. Voor nieuwe leerlingen op het KCO vindt de OPP-bespreking aan het begin van het schooljaar (oktober) plaats.
Het kan voorkomen dat de mentor contact met u opneemt om een huisbezoek af te spreken. Tijdens dit bezoek wordt het OPP besproken en is er de gelegenheid om elkaar beter te leren kennen.
Ouderavonden
Op beide locaties zijn ouderavonden. Wij verwachten dat de ouder(s)/verzorger(s), uw zoon/dochter en eventueel iemand van zorg (persoonlijk begeleider) op deze avonden aanwezig zijn. De mentor van de klas is ook aanwezig.
Rapportbesprekingen
De Singel (praktijkonderwijs)
Twee keer per jaar zijn er rapportbesprekingen over de leerlingen. KCO nodigt leerlingen en ouders op school uit voor een avond waarbij er tijd is om elkaar te ontmoeten. Ook wordt dan het rapport besproken dat daarna mee naar huis gaat.
ZuidWest (vmbo)
Er wordt een gesprek met de mentor gepland. Dit vindt plaats op school. Ook kunt u als ouders een gesprek aanvragen met een vakdocent van uw zoon/dochter. Het is de bedoeling dat leerlingen mee komen naar de gesprekken. Het gaat namelijk over hun ontwikkeling en toekomst.
Privacy
KCC Oss gaat in het kader van de AVG en privacywetgeving zorgvuldig met de gegevens van de leerlingen op. U heeft te allen tijde recht op inzage van het dossier van uw kind.
Schoolapp: Social Schools
Op beide locaties maken we gebruik van de app 'Social Schools'. Ouders krijgen via deze app belangrijke informatie vanuit school. Denk hierbij aan nieuwsbrieven, updates of wijzigingen
SomToday
Wij sluiten aan bij het volgsysteem 'SomToday' van de reguliere school. Dit is een app waarin leerlingen (en ouders) kunnen inloggen.
Op locatie ZuidWest wordt het gebruikt voor inzicht in hun cijfers, het lesrooster, huiswerk en de geplande toetsen.
Op locatie De Singel wordt SomToday gebruikt voor het registreren van de aanwezigheid en het noteren van de cijfers.
Schoolverlaters
Praktijkonderwijs
Leerlingen die hun onderwijstijd op locatie De Singel afronden stromen over het algemeen allemaal door naar een arbeidsplek. Deze kan beschermd zijn. Soms stroomt een leerling door naar niveau 1 van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo 1). Of, wanneer hij een entreetraject heeft gevolgd binnen het praktijkonderwijs, naar niveau 2 van het middelbaar beroepsonderwijs (mbo 2).
Leerlingen die nog verder willen leren kunnen (bij voldoende motivatie en ontwikkelingsniveau) uitstromen naar vervolgonderwijs. Dit kan door eerst het pro entree traject te volgen bij het KCO in samenwerking met Koning Willem I College of door naar een andere entree (mbo 1) opleiding te gaan. Na het behalen van het entree diploma kan de leerling doorstromen naar een mbo niveau 2 opleiding. Wij begeleiden de leerlingen bij het maken van een passende keuze voor hun vervolgstudie.
Vmbo
Na het vmbo op locatie ZuidWest stromen de meeste leerlingen door naar het mbo. Voor deze leerlingen wordt een doorstroomdossier ingevuld en - indien nodig - een ondersteuningsarrangement aangevraagd. Leerlingen met problematiek op meerdere gebieden worden gekoppeld aan een doorstroomcoach om de overgang naar het mbo zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we samen met de partnerscholen leuke en leerzame activiteiten, buiten en binnen de school. We krijgen voor deze activiteiten geen vergoeding van de overheid. Voor wat betreft de regeling en de invulling van de ouderbijdrage sluit KCO aan bij het beleid van Het Hooghuis (locatie De Singel en locatie ZuidWest). Wij vragen van ouders/verzorgers geen structurele ouderbijdrage voor alle activiteiten die als schoolactiviteiten worden aangemerkt en daarmee onderdeel van het onderwijs vormen. Voor schoolkampen en buitenlandreizen kunnen we wel een vrijwillige ouderbijdrage vragen. Deze activiteiten kunnen vaak alleen doorgang vinden als ouders bijdragen in de kosten. Alle leerlingen gaan mee ongeacht of hun ouder al dan niet betaald heeft.
De medezeggenschapsraden van de partnerscholen en KCO hebben ingestemd met de hoogte en geplande besteding van dit bedrag. U ontvangt hiervoor van de schooladministratie een brief.
Zoals u weet is er geen 'verplichte' maar een 'vrijwillige' ouderbijdrage. Toch willen wij u vragen om deze bedragen aan school over te maken zodat wij als school deze activiteiten kunnen uitvoeren.
Het niet betalen van de vrijwillige ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van leerlingen van deelname aan activiteiten.
Iedere gemeente heeft regelingen voor gezinnen met een minimum inkomen. Voor informatie kunt u terecht bij het informatiecentrum van uw gemeente. Er zijn ook mogelijkheden om gebruik te maken van Stichting Leergeld.
Vakkleding
Voor beide locaties geldt dat leerlingen verplicht zijn werkkleding te dragen wanneer zij een beroepsvak volgen. Deze werkkleding is via de school verkrijgbaar. Voor de kosten van deze kleding ontvangt u een aparte factuur.
Telefoonbeleid
mobielvrije school
Bij aankomst op school zijn mobiele telefoons niet meer zichtbaar. In de school en op het schoolplein. Hierop zal toezicht worden gehouden. De focus ligt hier op ‘binnen de muren van de school’. Scholen hebben de vrijheid om hier binnen de eigen context verdere regels te stellen.
Uitzonderingen:
- Als leerlingen buiten de les om, binnen de schoolse situatie, willen werken aan opdrachten en hierbij een mobiele telefoon nodig hebben. Denk hierbij aan schoolactiviteiten buiten de schoolmuren/-terrein, zoals (buitenlandse) reizen en X-plore activiteiten in de stad etc.
- Het maken van foto’s en video’s in opdracht van de docent.
- Overige uitzonderingen op basis van afspraken tussen ouders en school (denk aan medische situatie die maakt dat het belangrijk is om een mobiele telefoon bij zich te dragen).
Tijdens mentorlessen wordt regelmatig aandacht besteed aan onderwerpen als sociale media, digitale gezondheid en het gebruik van de mobiele telefoon. Hierbij wordt niet alleen verteld wat de regels zijn, maar ook waarom deze regels belangrijk zijn. In een vak als ‘mediawijsheid’ wordt specifiek aandacht besteed aan het gebruik van moderne technologie.
Tijdens de eerste informatieavonden in het nieuwe schooljaar worden ouders opnieuw geïnformeerd. Daarnaast worden ouders van nieuwe leerlingen jaarlijks op de hoogte gebracht via brieven en kennismakingsavonden.
Wat betekent dit voor het mobielgebruik van personeel? Op school geeft het personeel het goede voorbeeld. Zij zullen acteren volgens het mobielvrije beleid. Vanzelfsprekend is de mobiele telefoon soms nodig voor schoolse zaken.
Lokale medezeggenschap op locatie
In het algemene gedeelte van de schoolgids vindt u informatie over de MR (landelijke medezeggenschapsraad) en de locatiemedezeggenschapsraad (LMR).
De LMR spreekt voor ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vraagt het KCO advies of instemming van de LMR. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de LMR ook onderwerpen inbrengen. Ook kan de LMR advies vragen of om extra informatie vragen bij ouders, leerlingen en/of medewerkers.
Lid worden
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad via het e-mailadres mrcompas@kentalis.nl. De raad houdt zich bezig met onderwerpen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan zijn dat een LMR-lid u verwijst naar een docent of de directeur. Bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
Leden van de raad | |
De heer D. Govers | personeelslid / voorzitter |
vacature | personeelslid / secretaris |
Mevrouw I. de Wit | ouderlid |
Mevrouw L. Willems | ouderlid |
De LMR kiest uit haar leden een voorzitter en eventueel een secretaris.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
Leerlingen en ouders kunnen met vragen of problemen altijd terecht bij onze vertrouwenspersoon. Voor beide locaties is dat mevrouw I.Janssen, Im.Janssen@kentalis.nl
Wat zijn de taken van de vertrouwenspersoon?
- Ouders en leerlingen hulp bieden wanneer er gepest wordt. Op school is er een pestprotocol aanwezig (dit kunt u opvragen via infovsooss@kentalis.nl).
- Leerlingen hulp bieden wanneer er vragen of problemen zijn rondom relaties, intimiteit en seksualiteit (RIS).
- Leerlingen helpen met problemen of vragen zoals: iets niet willen of durven te bespreken met de docent, iets dat er gebeurd is met een andere leerling, iets in de thuissituatie dat de leerling graag wil bespreken.
- Ouders hulp bieden wanneer zij vragen of problemen hebben. De vertrouwenspersoon is dan het aanspreekpunt en bekijkt samen met de ouders wat de eventuele vervolgstappen zijn. De vertrouwenspersoon lost eventuele problemen niet altijd zelf op, maar kan ook doorverwijzen.