Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze, maar realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er in het schooljaar 2023-2024 maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

 Locatie De Singel

Maatregel

 

 

Wat is bereikt?
Bespreking IKANOpbrengsten worden op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en groepsdoelen worden opgenomen in groepsplan algemeen. Afspraak is deze te  visualiseren in de klas. De mentoren bespreken met hun leerlingen aan het eind wat hun eigen aandachtspunten zijn. En leggen deze vast in het OPP. Dit werkt eigenaarschap bevorderend.
Aanbod burgerschapsonderwijs De bouwsteen “identiteit” is de belangrijkste bouwsteen voor de leerlingen in het pro. Daarnaast werken we ook thematisch aan burgerschap. Naast de reguliere methode bekijken welk additioneel aanbod er moet zijn voor onze TOS leerling.

Leesonderwijs/

Masterplan geletterdheid

In de taalwerkgroep die wij samen met de Singelcollega’s vormen, is bekeken welke methode geschikt is in de bovenbouw om het leesbegrip te verbeteren. De leerlingen ontwikkelden zich onvoldoende met het aanbod van Nieuwsbegrip.

Gekozen is voor de methodes van Deviant, die wij in de onderbouw ook gebruiken.

Uitvoering van het jaarplan van Masterplan geletterdheid:

DMT is niet afgenomen omdat we twijfels hebben over of het wel past bij onze doelgroep en visie op het bevorderen van het leesplezier. Ze lezen 3 keer per dag bij binnenkomst na de 1e en 2e pauze gedurende 10 minuten. Dit zit goed in hun systeem. De methode van Ralfi-lezen wordt toegepast bij het hardop lezen van de teksten van Nieuwsbegrip.

Analyse: Aan de hand van de leestoetsen van JIJ! zien we dat de leerlingen vooruit gaan. Conclusie: De interventies om leesplezier te bevorderen werkt en zetten we voort in schooljaar 24-25.

RekenonderwijsDe partnerschool heeft gekozen voor Deviant waar wij al mee werken. De  overstap naar leerjaar 3 (wegens doorstroom naar inclusieve klas) zal hierdoor soepel verlopen.

 

 

 Locatie ZuidWest
MaatregelWat is bereikt?
Resultaten bespreken IKANAlle leerlingen hebben de IKAN vragenlijsten ingevuld, ook de Kentalisleerlingen die in de bovenbouw in de reguliere klas zitten . Opbrengsten worden op teamniveau besproken aan de start en einde schooljaar en groepsdoelen worden opgenomen in groepsplan algemeen. Afspraak is deze te  visualiseren in de klas. De mentoren bespreken met hun leerlingen aan het eind wat hun eigen aandachtspunten zijn. En leggen deze vast in het OPP. Dit werkt eigenaarschap bevorderend. De mentoren van de bovenbouwleerlingen bespreken aandachtspunten met de Hooghuismentor en zetten doelen in het OPP.
WeerbaarheidstrainingWeerbaarheidstraining in de vorm van Rots en Water, wordt gedurende een periode tijdens gymlessen gegeven door de gymdocent.
Masterplan geletterdheid
De didactiek en leerkrachtvaardigheden en kennis uit de online module zijn nog niet verankerd binnen het onderwijs op Kentalis. Intern begeleiders en leesspecialisten van de scholen borgen de voortzetting. Komend schooljaar zal het opgestelde plan uitgevoerd worden, wat inhoudt dat er meer aandacht is voor de leesvaardigheid en het stellen van de leerlingen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids van Kentalis. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor het vso zijn dit vooral cito-toetsen en methodegebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Onderwijsresultaten 2023-2024 De Singel

Opbrengsten van Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen 

We maken gebruik van de 'JIJ! toets' om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.
Dit jaar halen de derdejaars en einduitstromers de ambities voor Nederlands lezen, taalverzorging en rekenen dat past bij hun leerjaar en uitstroomroute. 
Dit jaar hadden we  5 einduitstromers die een PRO diploma behaald hebben.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De voorjaarsafname staat nog open op het moment van schrijven. Na de zomer zijn de resultaten bekend.

De leerling in leerjaar 3 en de uitstroomleerlingen scoren gemiddeld op de norm van hun leerjaar en uitstroomroute.

2 Onderwijsresultaten 2023-2024 ZuidWest

Opbrengsten voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde

We maken gebruik van de Cito-toets om de didactische ontwikkeling in beeld te brengen.

Dit jaar halen vijf van de zes leerlingen eind onderbouw (2e jaar) en alle vier de einduitstromers de ambities voor Nederlands lezen, woordenschat en rekenen/wiskunde die passen bij hun leerjaar en uitstroomroute. 

Dit jaar hebben 4 leerlingen eindexamen gedaan. 100% procent is geslaagd op niveau vmbo-bb, 100% procent op niveau vmbo-kb.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument IKAN om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De voorjaarsafname staat nog open op het moment van schrijven. Na de zomer zijn de resultaten bekend.

Overgang naar een andere school

De Singel

Dit schooljaar zijn er geen leerlingen naar een andere school uitgestroomd.

ZuidWest

Dit schooljaar zijn er geen leerlingen naar een andere school uitgestroomd

Informatie over eind uitstroom

De Singel

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald.

 2019-20202020-20212021-20222022-2023
reguliere arbeidsplaats111 
mbo 1111 
beschut werk/ beschermde werkomgeving    
totaal222 

ZuidWest

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, is behaald. De slagingspercentages:  100%

 2019-20202020-20212021-20222022-2023
mbo niveau 1&29 4 
mbo niveau 2 71 
mbo niveau 35   
beschut werk/ beschermde werkomgeving 1  
totaal1485 

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

De Singel

 2020-20212021-2022                2022-20232023-2024
werk                                                  1001
totaal1001

ZuidWest

 2020-20212021-20222022-20232023-2024
voortgezet onderwijs (vo)

4 (regulier vmbo-b/k

1 pro)

343
speciaal voortgezet onderwijs (vso) 001
thuiszitter zonder leerplichtontheffing 000
buitenland 000
totaal5344

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-202313
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.9
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.1
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt.3

Bovenstaande gegevens laten zien dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingen ervaringen onderzoek 2022-2023

De Singel

Kentalis Compas College locatie De Singel scoort als school een 3,08. Daarmee scoort de school voldoende. De respons op de Vragenlijst was 93%: 27 van de 29 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; De leerlingen geven de school een 7.5 Als eindcijfer.

ZuidWest

19 van de 24 leerlingen hebben het onderzoek naar de leerlingtevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 79% uitstekend. De school scoort een 3.05 Daarmee scoort de school  voldoende, dit is een vooruitgang tegenover vorig jaar (2.89).  

De leerlingen geven de school een 6,6 als eindcijfer.

Onderzoek medewerkerstevredenheid

In november 2022 is er onder de medewerkers binnen heel Kentalis een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek gehouden.

Er zijn vragen gesteld op verschillende gebieden waaruit een score volgt (1 tot 10): samenwerking 9,5, klantfocus 9, resultaatgerichtheid 7,5 en integriteit 8,5.

Met trots kunnen we zeggen dat ons team een mooie score heeft behaald. Zo scoren we als team goed op werkplezier, leerling- en leergerichtheid en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. De werkplek als prettig ervaren door de fijne samenwerking met Het Hooghuis en door de goede contacten met de leerlingen. Ook wordt meerdere keren genoemd dat medewerkers trots zijn dat ze bij KCC werken. 

Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten naar voren gekomen. Ons team vindt bijvoorbeeld dat de samenwerking met andere afdelingen van Kentalis beter zou kunnen. Daarnaast wil het team graag de kennis en expertise wat betreft cluster 2 specifiek onderwijs behouden en vergroten. Ook willen we nadenken over hoe we deze kunnen overdragen en borgen bij de partnerschool.

Onderzoek oudertevredenheid 2023-2024

De Singel

In schooljaar 2023-2024 hebben 16 van de 33 ouders het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 48% voldoende bevonden. Alle items scoren goed tot zeer goed. De ouders geven de school een 8.3 als eindcijfer.

ZuidWest

10 van de 38 ouders hebben het onderzoek naar de oudertevredenheid ingevuld. Het responspercentage is met 26% laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan.
Uit de analyse blijkt dat we als school een 8.5 scoren. De ouders zijn tevreden en gaven enkele verbeterpunten aan. 

 

Audit of inspectie

We hebben in het schooljaar 22-23 zowel een interne audit als bezoek van de inspectie voor de beoordeling goed en het toekennen van het predicaat “excellente school”.

Volgens het bestuur is het Kentalis Compas College in Oss een goede school. Er is sprake van een breed aanbod aan praktijkvakken en beroepsopleidingen. Bovendien leren de leerlingen binnen een boeiend en rijk leerklimaat door de uitwisseling met medeleerlingen en leraren van het regulier onderwijs. Voor praktijkvorming en stages zijn er bovendien goede contacten met bedrijven en met de gemeente.

Aan de basis van deze goede school ligt een professionele cultuur met een sterke en bevlogen schoolleiding die teamleden motiveert om bij de schoolontwikkelingen betrokken te zijn en mede verantwoordelijk te zijn. 

Wat kan beter? De school beschikt over heel veel gegevens over de individuele leerling, groepen leerlingen en de school als geheel. De manier waarop ze deze gegevens vastlegt en presenteert kan beter. Ook kan de school nog meer resultaten van leerlingen zichtbaar maken. Bijvoorbeeld om aan te tonen of de leerlingen bepaalde maatschappelijke doelen bereikt hebben of om de meerwaarde van de samenwerking met het reguliere onderwijs in beeld te brengen. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:

Voor de eerste 3 punten ligt voor KCO de focus op het in beeld brengen van ons huidige aanbod (in ons eigen programma en dat van de partnerschool) om vervolgens te bepalen welke aanvullingen er gedaan moeten worden.

  1. Eind 2024 is het onderwijs op het gebied van geletterdheid evidence informed geïmplementeerd en ingericht volgens de richtlijnen uit het Masterplan Geletterdheid. 
  2. De school heeft eind 2024 het taalbeleid uitgewerkt op basis van het bovenschoolse doelgroepspecifieke beleid op taal. 
  3. De school heeft eind 2024 beleid op burgerschap uitgewerkt op basis van het bovenschoolse beleid op burgerschap

We werken al volgens de 4D-cyclus en met de teamfoto. We houden ons eigen beleid tegen het licht en bepalen vervolgens welke aanpassingen er gedaan moeten worden.

  1. KCO werkt eind 2024 volgens de 4D-cyclus en gebruikt de aspecten v. h. onderwijsleerproces als uitgangspunt om de opbrengsten te analyseren. Er is een structuur waarbij de acties die uit analyses voortkomen zichtbaar worden in de dagelijkse onderwijspraktijk.
  2. Vanaf schooljaar 2024-2025 geeft KCO uitvoering aan de nieuwe teamfoto.

We blijven ons als team ontwikkelen. Bij punt 6 gaan we in kaart brengen op welke manier we ons op dit moment als team blijven ontwikkelen en welke mogelijkheden er allemaal zijn.

  1. De teamleden van KCO ontwikkelen/verdiepen hun cluster 2 expertise, kennis en vaardigheden middels verschillende activiteiten. Te denken valt hierbij aan  recente ontwikkelingen binnen cluster 2 en Kentalis, het volgen van cursussen binnen de leeromgeving, etc.
  2. De teamleden worden geschoold in het differentiëren in de klasvolgens “differentiëren in 5, 4, 3”, we gebruiken het cluster 2 specifiek gemaakte ADAPT formulier om de voortgang te monitoren 
  3. KCO heeft eind 2024 in haar kwaliteitscyclus opgenomen dat elk jaar de populatie in beeld wordt gebracht (populatiescan) en gekeken wordt of het aanbod en het didactisch handelen hierop aangepast moet worden.
  4. We kijken komend jaar naar onderstaande categorieën en monitoren hoe effectief onze interventies zijn en passen daar waar nodig de werkwijze aan.

    Het ambassadeurschap van de medewerkers van Kentalis 

    Het ondersteunen in de vorm van Co-teaching

    Het overdragen van de kennis over differentiëren in de klas

    Cyclische voorlichting op teamniveau

    Aansluiting bij de zorgstructuur van het Hooghuis

    Adviesgesprekken op individueel niveau

  5. Eind 2024 is de verantwoordelijkheid, rol en taak van elke CvL helder beschreven en hier wordt naar gehandeld.