Leerlingenzorg
Talent DSH volgt de ontwikkeling van de leerlingen zorgvuldig. Dat doen we aan de hand van observaties in de klas, methodegebonden toetsen (die bij de gebruikte lesmethode/lesboeken horen) en methodeonafhankelijke toetsen. De methodeonafhankelijke toetsen zijn terug te vinden in onze toetskalender (op te vragen bij de leerkracht). Leerlingen worden jaarlijks logopedisch getest. Zo wordt de Nederlandse spraaktaalontwikkeling gevolgd en de aanpak en het taalaanbod optimaal afgestemd. Ook wordt de vaardigheid in de Nederlandse Gebarentaal getoetst en geobserveerd.
We werken met diverse systemen:
* Cito (Centraal Instituut voor Toets Ontwikkeling) voor de leervorderingen
* Leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind
* SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst)
* logopedische testen voor onderzoek van spraak en taal
* NGT-toets voor monitoring van de gebarentaalontwikkeling
Alle resultaten en verslagleggingen worden verzameld en opgeslagen in ParnasSys. ParnasSys is een leerlingadministratie- en volgsysteem (leerlingontwikkelsysteem) voor basisscholen.
De sociaal emotionele ontwikkeling wordt door de gedragskundige gevolgd. Om het psychisch welzijn in kaart te brengen gebruiken we het Psywel (Psychisch welzijn)-traject. Dit hoort bij de zorgcyclus van ons onderwijs. Psywel gebruikt vragenlijsten over het sociaal emotioneel functioneren. Ouders, leerkrachten én leerlingen ouder dan 11 jaar, vullen deze vragenlijst in. Daardoor kan vroegtijdig een extra ondersteuningsbehoefte worden gezien en passende ondersteuning voor leerling en/of ouders worden ingezet. Als er uit de scores zorgpunten naar voren komen, neemt de gedragskundige contact op met ouders. De gedragskundige ondersteunt de leerkracht en ouders waar nodig bij aanpak van gedrag.
Er zijn twee intern begeleiders en twee gedragskundigen werkzaam op Talent DSH. Bij de start van een nieuwe leerling op Talent DSH volgt er binnen 6 weken een uitgebreid intakegesprek. Daarin wordt de schriftelijke (dossier-)informatie over de nieuwe leerling met ouders besproken en waar nodig aangevuld. Een perspectief op uitstroom wordt besproken en ook de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Dit alles wordt binnen 6 weken na de start omgezet in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) dat specifiek op de leerling is geschreven. Dit OPP wordt daarna jaarlijks geëvalueerd met ouders. In dit overleg is een OOGO gedeelte (Op Overeenstemming Gericht Overleg) waarin wordt besproken of school en ouders Talent DSH nog als best passende onderwijsplek zien voor de leerling. Of dat de onderwijs- of ondersteuningsbehoeften zijn veranderd.
Tijdens de schoolloopbaan kan het meerwaarde hebben om uw kind aan te melden voor extra onderzoek. Dat kan vanuit een vraag van ouders of vanuit school. Een onderzoeksvraag vanuit school wordt altijd met ouders afgestemd. Soms is dit ook nodig voor het opnieuw krijgen van een arrangement. Het kan gaan om bijvoorbeeld een psychologisch of audiologisch onderzoek.
Ouders hebben te allen tijde het recht om het OPP van hun kind in te zien en ontvangen en ondertekenen ook jaarlijks het OPP en de logopedische handelingsplanning over hun kind. De privacy is in alle systemen/applicaties geborgd.
Meer informatie over de leerlingenzorg kunt lezen in hoofdstuk 'Informatie en contacten ouders' of kunt u opvragen bij de intern begeleiders en lezen in de algemene Kentalis schoolgids op de website.
Zie het zorgplan voor Kentalis Talent DSH.
Medische zorg
Kentalis Talent DSH kan een beroep doen op de afdeling medische zorg van Kentalis voor cursussen (sondevoeding, medicatietoediening, et cetera) en overleg met de instellingsarts. Indien er in de gezondheidstoestand van uw kind veranderingen zijn die direct of indirect gevolgen kunnen hebben op school, verzoeken wij u deze informatie met school te delen.
Mocht uw kind medicijnen gebruiken die tijdens schooltijd toegediend moeten worden, vragen wij u om hiervoor schriftelijk toestemming te geven. Bij uw toestemming vermeldt u duidelijk om welk medicijn het gaat, hoe vaak en in welke dosering het medicijn moet worden toegediend en op welke wijze. De leerkracht neemt de medicijnen alleen in ontvangst als deze in een originele verpakking wordt aangeleverd, voorzien van de bijsluiter en uitgeschreven op naam van het betreffende kind. Bij wijzigingen in bijvoorbeeld de dosering dient u dit schriftelijk te melden aan de betreffende leerkracht. Alleen leerkrachten met een afgeronde scholing 'medicatietoediening' mogen medicatie toedienen.
Bij medische handelingen die voorbehouden zijn aan artsen en verpleegkundigen (bijvoorbeeld het geven van injecties en het toedienen van sondevoeding of eettraining) zal Zorg in de Klas (ZiK) worden ingezet. Dat is extra ondersteuning buiten de groep specifiek gericht op de (medische) hulpvraag. Daarmee voorkomen we dat er onderwijstijd verloren gaat voor de leerlingen in de groep. Daarmee garanderen we dat (vanuit Kentalis Zorg, die de ZiK vormgeeft) de specifieke zorg voor uw kind van optimale kwaliteit is. Als dit op uw kind van toepassing zou kunnen zijn, gaat de school daarover met u in gesprek en kan ZIK aangevraagd worden.
Als uw kind op school ziek wordt, neemt de leerkracht contact met u op. Samen overlegt u wat de beste oplossing is. Het uitgangspunt hierbij is dat een ziek kind niet op school thuishoort. Daarom zult u verzocht worden om uw kind van school op te halen. Bij acute noodzaak voor medische hulp zal direct contact opgenomen worden met een huisarts, ziekenhuis of alarmnummer 112. Om u zo spoedig mogelijk op de hoogte te kunnen stellen, is het van belang dat de school altijd beschikt over de juiste telefoonnummers en uw bereikbaarheid.
Schoolarts en schoolaudioloog
Aan de school is een jeugdarts en jeugdverpleegkundige verbonden. Deze zijn werkzaam bij de GGD Hart voor Brabant. Medisch onderzoek vindt plaats bij 5/6-jarigen en 9/10-jarigen. Dat kan op school bij de jeugdarts of in uw regio bij de GGD-arts. De aanwezigheid van de ouders/verzorgers is vereist tijdens de onderzoeken op school. U ontvangt hiervoor een schriftelijke uitnodiging vanuit de GGD.
Aan de school is een schoolaudioloog verbonden. Deze is werkzaam bij het audiologisch centrum Kentalis in Sint Michielsgestel. Controle van de soloapparatuur op Talent DSH vindt twee maal per jaar plaats door de schoolaudioloog. Indien gewenst sluit de schoolaudioloog aan bij de CvL op Kentalis Talent. De schoolaudioloog biedt scholing aan onze medewerkers. De schoolaudioloog voert geen audiologische onderzoeken uit. De schoolaudioloog en de logopedisten van onze school zorgen samen voor een zo goed mogelijk auditief klimaat.