Onze school

Inleiding

Beste ouders,

Voor u ligt de schoolgids van Kentalis Talent DSH schooljaar 2024-2025. Kentalis Talent DSH is een school voor speciaal onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen (DSH), cluster 2, in Vught. De schoolgids bestaat uit een Algemene schoolgids | Kentalis en een schoolspecifiek deel. De informatie in dit schoolspecifiek deel is bedoeld voor ouders van leerlingen op Talent DSH. Naast deze schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie over activiteiten op onze school en het vakantierooster beschikbaar.

Wij streven ernaar om zoveel mogelijk een ’gewone’ basisschool te zijn. Gewoon waar het kan, speciaal waar het moet. Dat betekent, dat dezelfde vak- en ontwikkelingsgebieden worden aangeboden als in het reguliere basisonderwijs. Om aan de onderwijsbehoeften van dove en slechthorende leerlingen tegemoet te komen, gaat Talent DSH uit van een combinatie van een ontwikkelingsgerichte, programmagerichte en ervaringsgerichte aanpak. Maar de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking vraagt meer dan een reguliere basisschool in de meeste gevallen kan bieden, namelijk:

  • kleine groepen met veel aandacht voor communicatie, spraak-, taal- en hoorontwikkeling
  • aanbod van de Nederlandse Gebarentaal (NGT) en Nederlands met Gebaren (NmG)
  • logopedie
  • extra aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling
  • aandacht voor aspecten die samenhangen met identiteitsvorming in relatie tot doofheid/(ernstige) slechthorendheid

Dit gespecialiseerde onderwijs geven wij vorm samen met ouders, de leerlingen zelf, onderwijzend personeel en andere professionals. Het jaarlijks samen met ouders evalueren wat de best passende onderwijsplek is voor elke leerling, is belangrijk. Dat kan onze speciale setting zijn, de mediumsetting in Sint Michielsgestel of thuisnabij regulier. De mate van onderwijsondersteuning in deze 3 settingen kennen een groot onderling verschil. Mocht u hierover meer informatie willen, kunt u hierover in gesprek met intern begeleider of directeur. 

We zijn ambitieus en werken opbrengstgericht. We plannen ons onderwijs, meten de resultaten en opbrengsten, analyseren deze en passen ons onderwijskundig beleid, waar nodig, aan op basis van de analyses. Vanuit de onderwijsinspectie hebben we in 2022 opnieuw het predicaat excellent ontvangen.

Hopelijk bent u nieuwsgierig geworden naar de inhoud van onze schoolgids.

Met hartelijke groet,


Susan Zant
Directeur Kentalis Talent DSH

Onze visie

In 2022 heeft het team de huidige visie geformuleerd:

Binnen het team van Talent DSH mag je zijn wie je bent, krijg je ruimte en steun om te groeien als professional. Een professional binnen het team van Talent DSH is deskundig op het gebied van: doof- en slechthorendheid, communicatie, is gebarentaalvaardig en heeft een goede samenwerking met collega’s, leerlingen, hun ouders en externe betrokkenen. In onze communicatie houden wij rekening met de ander en stemmen wij af op elkaar. Wij werken samen door elkaar feedback/feedforward te geven in het belang van onze leerlingen en onze eigen professionele groei. Daarbij maken we gebruik van elkaars kwaliteiten en TALENTEN.

Ons streven is om in 2026 bekend te staan als school waar de leerling in een plezierige en veilige sfeer in zijn/haar kracht wordt gezet door de talenten te ontplooien. De leerling leert wat zijn/haar kwaliteiten zijn en hoe deze te gebruiken. Hij/zij weet hoe om te gaan met de doof-/slechthorendheid. Ook weet de leerling welke voorzieningen er zijn en maakt hierin keuzes om de zelfredzaamheid in de samenleving te vergroten. De communicatie is voor iedereen toegankelijk door het gebruik van gebaren/gebarentaal in iedere setting.

Op Talent mag je zijn wie je bent! 

Vanuit onze visie heeft Talent DSH een gedragscode. Deze staat, onder onze visie, beschreven in de door medewerkers ondertekende schoolklimaatovereenkomst DSH. Van ieder teamlid verwachten wij dat ze de gedragscode lezen, respecteren en naleven. De gedragscode van Talent DSH is daarnaast uitgeschreven in relatie tot de Kentalis strategie en de bijbehorende 7 pijlers van Kentalis. Zie pijlers en gedragscode Talent DSH.

Onze leerlingen

Kentalis Talent DSH is een SO-school voor leerlingen met een auditieve beperking. De school heeft leerlingen in de leeftijd van drie tot dertien jaar en is erop gericht leerlingen, indien mogelijk, te laten uitstromen naar regulier basisonderwijs, daar waar dit passend is. Om dit te kunnen doen, is het aanbod van de school tweetalig. Leerlingen krijgen les in NGT en Nederlands en krijgen bovendien strategieën aangeleerd hoe om te gaan met hun beperking in een horende omgeving. We betrekken de families van de leerlingen bij de ontwikkeling en leren ook deze familieleden wat de leerlingen nodig hebben om zelfredzaam te zijn in een horende samenleving.

Om te starten op Talent DSH is een intensief DSH-onderwijsarrangement nodig. De Commissie van Onderzoek (CvO) bepaalt of een leerling behoort tot de doelgroep en of een intensief arrangement, cluster 2 onderwijs, passend is. Daarvoor zijn landelijk geldende richtlijnen. Als het passend is, krijgt de leerling van de CvO een besluit voor een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) en kan de leerling bij ons starten.

DSH leerlingen komen vaak van verder weg en komen daardoor met taxivervoer naar Talent DSH.

We zijn een neutraal bijzondere school. Dat betekent dat wij een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond.

Onze leerlingen op de mediumlocatie
Leerlingen met een (medium) ondersteuningsarrangement, volgen mediumonderwijs op OBS de Bolster in Sint-Michielsgestel óf thuisnabij onderwijs met Ambulante Begeleiding. Talent DSH heeft een intensieve samenwerking OBS de Bolster, een reguliere school in Sint-Michielsgestel, waar een zogenoemd medium (ondersteunings)arrangement is ingericht. Leerlingen die uitstromen naar OBS de Bolster volgen in Sint-Michielsgestel onderwijs. Vanuit Talent DSH zijn leerkrachten, een logopedist, een NGT-docent naar OBS de Bolster gedetacheerd voor ondersteuning van leerlingen en team. De intern begeleider en gedragskundige zijn naar behoefte op de Bolster aanwezig.

Kentalis Talent DSH heeft sinds 2015 het predicaat Excellent, dat vanaf 2018 verbonden is aan de waardering Goed van de inspectie. In juni 2022 heeft de school opnieuw het predicaat excellent verkregen.

Schoolondersteuningsprofielen

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft welke onderwijsondersteuning wij bieden.

Ons onderwijs is aangepast aan de gehoorbeperking van onze leerlingen. Dat betekent dat we werken in kleine groepen en veel aandacht geven aan gesproken en geschreven Nederlands en NGT. Naast het gesproken Nederlands gebruiken we NmG. We zetten visuele ondersteuning in, zoals beeldmaterialen en hebben ‘culturele vorming en identiteit van dove en slechthorende leerlingen’ (CIDS) als aanvullend onderdeel opgenomen in ons onderwijsprogramma. 

Elk jaar bekijkt onze Commissie voor Leerlingenzorg (CvL), in overleg met ouders, of Talent DSH nog de best passende onderwijsplek is voor de leerling. En of de leerling (nog) een passend arrangement heeft. We helpen ouders om een verlenging van het arrangement aan te vragen (of een ander arrangement, als dat beter past) bij de (onafhankelijke) Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO bepaalt uiteindelijk welk arrangement een leerling krijgt. Dit arrangement geeft toegang tot onderwijs of ondersteuning voor de leerling. Als ouders het niet eens zijn met het besluit van de commissie, of niet tevreden zijn over de gang van zaken, kunnen ze hiervoor een klacht indienen. Meer informatie daarover kunt u vinden in de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.

Als ouders denken aan overstap naar een andere onderwijssetting, medium of thuisnabij, worden ze vriendelijk verzocht om contact op te nemen met de intern begeleider. School kijkt dan samen met ouders welk advies vanuit school als passend gezien wordt en wat de te nemen stappen zijn in de overstap.

DSH intensief onderwijsarrangement
Op school Talent DSH in Vught bieden we twee talen aan: het gesproken en geschreven Nederlands (ondersteund met gebaren) en de NGT. Horende medewerkers communiceren in NmG en dove en/of slechthorende medewerkers in NGT. Waar nodig communiceren horende medewerkers ook in NGT met leerlingen. NGT wordt ook als vakles aangeboden door een NGT-docent. Het is belangrijk dat er voor onze leerlingen dove en slechthorende rolmodellen zijn. Daarom werken er op onze school horende én dove of slechthorende medewerkers.

DSH leerlingen kunnen in het intensieve arrangement starten vanaf drie jaar. Voor deze jonge leerlingen is er een peutergroep. In een aantal gevallen is het mogelijk om al wat eerder (vanaf 2,5 jaar) te beginnen in deze peutergroep, met ontheffing van de Onderwijsinspectie. Leerlingen verlaten onze school tussentijds als dat passend is bij de onderwijs-/ondersteuningsbehoefte. Of aan het einde van de schoolperiode als ze twaalf of dertien jaar zijn of worden. Het is voor sommige leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. We hanteren de leerstof van de basisschool als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag. Binnen ons intensief onderwijsarrangement is er veel aandacht voor de CIDS van DSH leerlingen. Daarvoor is er in alle groepen aandacht, verweven in de lessen, maar er zijn ook speciale CIDS-lessen vanaf groep 3. Het doel is dat de leerlingen een positief en reëel zelfbeeld ontwikkelen. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren. Ook het AJONGH (Als Je Oren Niet Goed Horen)-programma wordt tijdens de CIDS-lessen aangeboden in de middenbouw.

DSH mediumvoorziening
In de mediumvoorziening werkt Kentalis Talent DSH samen met OBS de Bolster in Sint-Michielsgestel. Daar gaat een aantal DSH leerlingen samen met horende leerlingen naartoe. Komend schooljaar zijn dat 11 DSH leerlingen. Op OBS de Bolster is NGT een vakles voor DSH leerlingen en is er een tolk aanwezig in de groepen. De leerkrachten en logopedist die vanuit Talent DSH op deze locatie ondersteunen, gebruiken gesproken Nederlands met ondersteunende gebaren. In deze mediumvoorziening is er ook een DSH medewerker actief die NGT-les verzorgt en in de middenbouw ook CIDS en het AJONGH-programma. Op OBS de Bolster is er een gebaar van de week voor álle leerlingen en worden jaarlijks belevingscircuits georganiseerd voor leerlingen en medewerkers. Op studiedagen van OBS de Bolster mogen DSH leerlingen sociaal integreren op Talent DSH. Vanuit Talent DSH worden de vorderingen en het welzijn van de DSH-leerlingen op OBS de Bolster gevolgd. Interne begeleiders en gedragskundigen kunnen, als dat nodig is, aanvullend ondersteunen bij hulpvragen.

Ondersteuningsarrangementen in het reguliere onderwijs
Een aantal leerlingen kan, met extra ondersteuning vanuit Ambulante Dienst, onderwijs volgen op een reguliere basisschool in de eigen woonplaats. Deze leerlingen worden begeleid door een medewerker van de ambulante dienstverlening in hun regio. Soms is dat Kentalis, soms is dat Auris en soms is dat Vitus Zuid. De begeleiding is primair gericht op de ondersteuningsvragen van de leerkracht(en) van de reguliere school. Het regelen van de tolk binnen het regulier onderwijs is aan ouders.

Schoolplan

Onze uitgangspunten, ons aanbod en de lange-termijn-doelen worden elke vier jaar beschreven in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van de schooljaren 2024-2028. Het huidige schoolplan is opgesteld door de directeur en is vastgesteld door de medezeggenschapsraad. De teamleden hebben meegedacht over de missie en visie van de school en de sterkte-zwakteanalyse, de zelfevaluatie en de nulmeting komen vanuit het inspectiebezoek in november 2022.

Aan het schoolplan wordt jaarlijks een jaarplan gekoppeld. Een jaarplan loopt per kalenderjaar. Dat plan bevat per werkgroep doelen voor het jaar. Het plan wordt besproken met het team en met de LMR. Naast de schoolspecifieke doelen zijn er ook bovenschoolse doelen beschreven in ons jaarplan.

De speerpunten voor 2024 zijn:

  1. professionele communicatie en feedback
  2. leerlijnen
  3. gerichte aandacht voor differentiatie in de klas

Onze werkgroepen zijn: taalonderwijs, leesonderwijs, rekenonderwijs, logopedie, ouderbetrokkenheid, ICT/digitale geletterdheid, leren leren, werkgroep Doof, RIS/SEO/gezonde school, eigenaarschap van de leerling, differentiatie, burgerschap.  
Tussentijds evalueren de werkgroepen hun doelen uit het jaarplan. De vorderingen worden teruggekoppeld aan het team. In de geëvalueerde jaarplannen beschrijven de werkgroepen de ontwikkelingen van hun plan van het jaar. Dat vormt samen het (onderwijs inhoudelijk) jaarverslag. Door alles te beschrijven vanuit 4D (data, duiden, doelen en doen) werken we planmatig. Zo bekijken we waar verbeteringen mogelijk zijn en bepalen onze verbeterdoelen.

 

Het schoolplan is op te vragen bij de directeur.

Omdat het leerlingenaantal van onze school sinds een aantal jaren groeit is er ook een groei van het team zichtbaar. Nieuwe medewerkers staan voor de uitdaging om gebaarvaardig te worden/NGT te verwerven. Daarnaast volgen zij een scholingstraject om vaardig te worden in de specifieke pedagogische en didactische aanpak van het DSH onderwijs. We gaan zorgvuldig om met dit traject, maar zien de impact van nieuwe medewerkers op de kwaliteit van ons onderwijs en op de toegankelijkheid van de communicatie. We hebben daar aandacht voor, maar zorgen ervoor dat onze kwaliteit binnen de grenzen van onze mogelijkheden gewaarborgd blijft.

Organisatie van de school

Het intensief onderwijsarrangement wordt aangeboden in de speciale school van Kentalis Talent DSH, in Vught. De mediumvoorziening voor DSH leerlingen is vormgegeven op OBS de Bolster in Sint-Michielsgestel. Ook worden er DSH leerlingen met een ondersteuningsarrangement thuisnabij op de basisschool begeleid vanuit ambulante dienst van Kentalis. (Als de school binnen de Kentalis-regio valt.)

We werken met een jaarklassensysteem van groep 0 t/m 8. De leerlingen worden per klas ingedeeld naar leeftijd en ontwikkelingsniveau. Soms wordt er gewerkt in combinatiegroepen. Bij aanvang van schooljaar 2024-2025 starten we met 9 groepen. De groepsindeling kan gedurende het schooljaar gewijzigd worden in verband met in- en uitstroom van leerlingen. Ouders worden hier tijdig over geïnformeerd.

In geval van ziekte of verlof van een leerkracht probeert de school zo goed mogelijk een vervanger in te zetten uit het eigen team. Bij langdurige ziekte of afwezigheid kan besloten worden dat een groep thuis blijft. Echter, de school heeft wel een opvangplicht. Ouders die de opvang niet geregeld kunnen krijgen, kunnen dit aangeven en vervolgens hun kind naar school laten komen. Er wordt dan gekeken in welke andere groep het kind geplaatst kan worden of het kind ontvangt een alternatief programma.

Naast leerkrachten ondersteunen in sommige groepen ook (dove) onderwijsassistenten of een (dove of horende) leerkrachtondersteuner.

Zorg voor leerlingen met specifieke behoeften
Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor elke groep staat dit beschreven in een groepsplan. Er wordt in maximaal drie niveaus gewerkt. Vanaf groep vier wordt in verband met verschillen in niveaus voor een aantal vakken in groepsoverstijgende niveaugroepen gewerkt. Soms wordt een korte periode extra ondersteuning ingezet als daar noodzaak/ruimte voor is. Dat betreft uitzonderingsgevallen waarbij leerlingen buiten de klas individueel of in een groepje worden begeleid.

Binnen onze school hebben een aantal leerlingen een MG-arrangement omdat deze leerlingen een complexe onderwijs-/ondersteuningsbehoefte hebben. Vanuit dit arrangement kan extra ondersteuning vormgegeven worden. De vormgeving en invulling wordt beschreven in het OPP. De aanvraag van een MG-arrangement gaat in samenspraak met ouders via de CvL.
Binnen onze school is er een aantal leerlingen met een nieuwkomersarrangement (NK). De financiering hiervan is door Kentalis en van tijdelijke aard. Vanuit deze financiering kan extra ondersteuning vormgegeven worden.

Voor leerlingen met een medische problematiek kan van het PGB van de leerling zorg in de klas vormgegeven worden. Eerste contactpersoon is de intern begeleider. 

Voorzieningen voor de leerlingen
Naast klaslokalen voor het onderwijs aan de groepen zijn er ook gemeenschappelijke ruimten, zoals het hart van de school. Dat wordt gebruikt voor schoolbrede activiteiten. Verder is er een gymzaal, een lokaal voor beeldende vorming, een speel-leerlokaal, logopediebehandelruimten, een bibliotheek en open leercentrum (OLC) aanwezig. Daarnaast zijn er werkruimtes beschikbaar voor ergo-/fysiotherapie, directie en managementassistent, intern begeleiders, gedragskundigen, maatschappelijk werk. Het hart van de school is de personeelskamer en er is bij de entree een receptie aanwezig.

Onze schoolbibliotheek is in 2023 vernieuwd. Er is een samenwerking met Huis73. Er zijn leesboeken in alle genres en speciale boeken voor onze doelgroep, maar ook informatieve boeken, prentenboeken, verteltassen en een aantal uit te lenen themadozen. Voor voorleesactiviteiten is er een voorleeshoek. Er is een presentatiehoek. Ook kunnen de leerlingen in de bibliotheek lekker gaan zitten als ze een boek uitkiezen. Een ouder is als vrijwilliger actief in onze bibliotheek.

Binnen het gebouw van Talent zijn ook gevestigd: Talent TOS (een school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis), Kentalis De Vlinders DSH (1 groep), Kentalis De Schakel TOS (5 groepen), Kentalis Ambulante Dienst.

Onderwijsteam

In onze school werken professionals die gespecialiseerd zijn in het lesgeven aan en in het behandelen en ondersteunen van DSH leerlingen. Het team van Kentalis Talent DSH bestaat uit +/- 50 medewerkers. Eenieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.

  • De leerkracht verzorgt samen met leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten, NGT-docent en logopedisten het onderwijs aan de leerling.
  • De vakleerkrachten verzorgen het bewegingsonderwijs en het beeldend vormen.
  • De intern begeleiders houden zicht op de kwaliteit van het onderwijs, coördineren de leerlingenzorg en zijn coach voor leerkrachten.
  • De gedragskundigen adviseren en begeleiden medewerkers en ouders met betrekking tot de ontwikkeling van de leerlingen op sociaal en cognitief gebied en neemt waar nodig onderzoeken af. 
  • De CvL, bestaande uit directeur (voorzitter van de commissie), intern begeleider, gedragskundige, logopedist, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. 
  • Er zijn ondersteunende functionarissen: managementassistent, administratief medewerker, beheerder.
  • De directeur geeft integraal leiding en is verantwoordelijk voor de eigen school.

De multidisciplinaire samenstelling (leerkracht, logopedist, gedragskundige, intern begeleider, leerkrachtondersteuner, vakdocent, maatschappelijk werker, onderwijsassistent) van het team zorgt voor optimale begeleiding van de leerling. De driehoek ouders-leerling-school is uitgangspunt in ons handelen. Waar nodig werken wij samen met externe partners, zoals Kentalis Zorg, GGMD, samenwerkingsverbanden, et cetera.

Wij bieden onze leerlingen onderwijs en begeleiding van hoge kwaliteit. Dat doen we door onze medewerkers steeds te blijven (bij)scholen, door onderzoek te doen in onze onderwijspraktijk en door veel samen te werken met anderen. Ook werken we intensief samen met het reguliere onderwijs. We leren van en met elkaar. Dit heeft er mede voor gezorgd dat Kentalis Talent voor de vierde keer het predicaat excellente school heeft ontvangen.

Soms lopen er ook studenten stage bij ons. Het betreft dan studenten van bijvoorbeeld de opleiding (PABO), logopedie, orthopedagogiek of NGT-docent en waar het kan, zijn het dove stagiaires. Zij worden dan in één of meer klassen geplaatst om praktische opdrachten uit te kunnen voeren en worden begeleid door een van de teamleden. 

Oriënteren en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om te komen kijken als uw kind een onderwijsarrangement heeft of krijgt. De directeur laat u graag de school zien en vertelt over ons onderwijs en onze visie. U kunt dan ook de groep bezoeken waar uw kind waarschijnlijk het beste bij aansluit en natuurlijk is daarbij alle ruimte voor uw vragen. U kunt een oriëntatie aanvragen via ons telefoonnummer 073-5588552. De directeur neemt dan contact met u op om een afspraak in te plannen.

Kort na de start van een leerling op Talent DSH volgt een intakegesprek met intern begeleider. 

Voor meer informatie over het aanvragen van een arrangement verwijzen wij u naar de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis website.