Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Het schoolklimaat
Het schoolklimaat op onze school is gericht op een veilige ontwikkeling. Op school kunnen de leerlingen oefenen om met hun auditieve beperking om te gaan.

De school hecht grote waarde aan een stabiel pedagogisch klimaat. Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in de omgeving is, dat ervoor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. De medewerkers van onze school hebben de taak om te zorgen voor een klimaat waarin leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Met een stabiel pedagogisch klimaat wil Kentalis Talent DSH tegemoet komen aan een drietal basisbehoeften van ieder mens:

  • De behoefte aan competentie: je in staat voelen belangrijke dingen te doen en goede prestaties te leveren.
  • De behoefte aan relatie: het gevoel hebben dat anderen je waarderen en met je willen omgaan.
  • De behoefte aan onafhankelijkheid (autonomie): het besef dat je dingen zelfstandig kunt doen en niet altijd bent aangewezen op de hulp van een ander.

Dit komt onder meer terug in de verschillende burgerschapsactiviteiten, geïntegreerd onderdeel in de vakken. Verder maakt de aanwezigheid van dove en slechthorende medewerkers als rolmodel in de school, de gelijkwaardigheid van doven en slechthorenden zichtbaar en merkbaar voor leerlingen en ouders.

Om het pedagogisch klimaat te stimuleren worden onder andere technieken van Teach like a Champion 2.0 ingezet. Met deze activerende technieken creëren de leerkrachten een sterke klassencultuur in hun klas en wordt de betrokkenheid van de leerlingen vergroot. 

Ook laten de leerkrachten aan de leerlingen merken dat ze hoge (realistische) verwachtingen van hen hebben. Dit werkt stimulerend en motiverend voor de leerlingen.

Beleid tegen pesten
Talent DSH heeft een veiligheidsplan en monitort de veiligheidsbeleving van leerlingen elk jaar. Als dat nodig is, stellen we het veiligheidsbeleid bij op grond van de uitkomsten van de veiligheidsmonitor. De Kentalisbrede meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld wordt op school gebruikt. Groepsleerkrachten en onderwijsassistenten zijn gespitst op het tegengaan van pesten. Er is aandacht voor wenselijk en onwenselijk gedrag, omgaan met elkaar en aanleiding voor misverstanden/miscommunicatie heeft altijd aandacht. Leerlingen weten naar wie ze toe kunnen gaan als er gepest wordt. Vertrouwenspersonen zijn voor leerlingen bereikbaar en bekend. Er is een horende en een dove vertrouwenspersoon. Dat zijn Marc Verschuur en Lotte Kamps.

We werken onder andere met de programma's PAD, CIDS (zie meer info onder ‘Vakken’) en momenteel zijn we ons aan het oriënteren op een aanvullende methode. De aanpak is vertaald in afspraken, gedragingen en acties. Een pestprotocol is in deze aanpak onderdeel van een beleid dat zich richt op het vergroten van de sociale veiligheid. We werken herstelgericht. Herstelrecht is een pro-actieve en preventieve manier om pesten tegen te gaan en het sociale klimaat te stimuleren. Het gaat uit van iedereen betrekken om weer te komen tot samen meedoen.

Op het moment dat pestgedrag door leerlingen of het personeel gemeld of opgemerkt wordt, is het belangrijk dat alle betrokken partijen weten volgens welke procedure en vanuit welke visie het probleem opgelost gaat worden. Voor dit doel is een pestprotocol opgesteld. De school werkt aan een goed beleid rond pesten, zodat de veiligheid van leerlingen binnen de school zo optimaal mogelijk is. Hierdoor ontstaat een klimaat waarin pesten bespreekbaar gemaakt kan worden. Alle medewerkers van de school vervullen een voorbeeldfunctie bij het signaleren en tegengaan van pestgedrag.

Uitgangspunten:

  1. Talent DSH is actief in het scheppen van een veilig, pedagogisch klimaat waarin pesten als onacceptabel gedrag wordt ervaren.
  2. Grensoverschrijdend gedrag (waaronder pesten) is een probleem van alle betrokken partijen.
  3. Het probleem wordt serieus genomen. Er wordt uitgezocht wat er precies gebeurd is. Er wordt overlegd over de mogelijke oplossingen.
  4. Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel moeten pesten kunnen signaleren en nemen vervolgens duidelijk stelling tegen het pesten. In de klas wordt het pesten besproken en wordt de rol van alle leerlingen en de school hierin meegenomen. Ook wordt er gesproken over mogelijke oplossingen. De leerkracht gebruikt een herstelgerichte benadering.
  5. Talent DSH beschikt over een directe aanpak wanneer het pesten de kop opsteekt (het herstelgerichte pestprotocol).
  6. Talent DSH biedt preventieve/pro-actieve lesactiviteiten aan, in alle groepen. Het team besteedt gezamenlijk aandacht aan een preventieve aanpak.
  7. Het team is zichtbaar en actief betrokken bij schoolpleinactiviteiten.
  8. De schoolregels worden met de leerlingen gemaakt, zijn bij iedereen bekend en worden nageleefd.
  9. Het principe “straffen verandert geen gedrag” wordt gehanteerd. Zodra er een klacht is over gedrag gaan klager en aangeklaagde met elkaar in gesprek aan de hand van herstelgerichte vragen. Hierbij wordt de leerling met zijn gedrag geconfronteerd en de gevolgen hiervan. Er wordt geprobeerd de achterliggende oorzaken te ontdekken.
  10. Talent DSH heeft een taakverdeling waarbij de verantwoordelijkheden en rollen van ouders, leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel, de afdelingsdirecteur, de herstelcoördinatoren en de coördinator sociale veiligheid zijn beschreven.

Medewerkers hanteren met elkaar de volgende uitgangspunten:

  • Medewerkers sluiten in hun communicatie aan bij de communicatiebehoefte en het begripsniveau van de leerling.
  • De leerlingen worden positief benaderd.
  • Medewerkers grijpen altijd in als zich ongewenste situaties voordoen/dreigen voor te doen. Medewerkers kunnen opbouwende kritiek geven.
  • Medewerkers etiketteren de leerlingen niet op stereotype gedrag. Medewerkers zijn consistent en betrouwbaar in hun gedrag.
  • Medewerkers kunnen zelf ook kritiek accepteren.
  • Medewerkers geven leerlingen de ruimte om zelf mee te denken en te beslissen. Medewerkers tonen de bereidheid elkaar en leerlingen te helpen.

Herstelrecht
Bij ruzies en conflicten wordt er op Kentalis Talent gewerkt vanuit een herstelgerichte gedachte. De focus is hierbij vooral gericht op herstel van aangerichte schade en van verstoorde relaties. Er wordt vanuit gegaan dat bij conflicten altijd schade ontstaat. Het belangrijkste bij de herstelgerichte benadering is dat deze ontstane schade wordt hersteld door degene die de schade veroorzaakt heeft. Daar heeft het slachtoffer baat bij, maar ook de dader. We vinden het van belang dat de personen die een conflict met elkaar hebben, hierover met elkaar in gesprek gaan. In sommige gevallen gaat dat niet direct, maar is er even tijd nodig om de gemoederen tot rust te laten komen. Het gesprek wordt dan vaak geleid door een ander persoon. Dit kan een leerkracht zijn, directeur of gedragskundige, maar ook een medeleerling (in bovenbouwgroepen). De gespreksleider bepaalt niet wie er schuld heeft of welke straf moet worden ondergaan. Deze gespreksleider laat de leerlingen met een conflict met elkaar praten en met elkaar bepalen wat er gedaan moet worden om de schade te herstellen.

Actief burgerschap en sociale integratie

We willen onze leerlingen actief leren deelnemen aan de samenleving. Daar zijn basisvaardigheden burgerschap voor nodig. Basisvaardigheden burgerschap zijn sociale en maatschappelijke vaardigheden. De school is een oefenplaats waar leerlingen ontdekken dat samenleven zich op allerlei niveaus en allerlei gemeenschappen afspeelt: fysiek en digitaal, lokaal, nationaal en mondiaal. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.

Het is ons doel binnen Kentalis om leerlingen de kans te geven zich te ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie voor meer informatie de algemene schoolgids op de Kentalis website). 

Burgerschap heeft aandacht in bijna alle vakken. Wat we al doen aan burgerschap is in kaart gebracht en het team is hierin volop in ontwikkeling. Actief burgerschap en sociale integratie zijn zichtbaar binnen de diverse vakgebieden en in ons aanbod binnen CIDS. De doorgaande lijn in ons aanbod Burgerschap wordt geoptimaliseerd door in teambijeenkomsten elkaar te inspireren met mooie voorbeelden van activiteiten gericht op de doelen van burgerschap. Dit hebben we ook opgenomen in ons jaarplan.

De leerlingenraad
Op Talent DSH willen we graag weten wat er speelt en leeft onder de leerlingen. De mening van de leerlingen doet er toe! Ze worden betrokken bij het reilen en zeilen van de school. Daarom is er een leerlingenraad. De leden van de leerlingenraad bespreken verschillende onderwerpen zoals verbeteringen in en om de school en onderwerpen die leerlingen zelf van belang vinden. Ze geven hun mening of advies, zitten de vergadering voor, notuleren en gaan met medeleerlingen en MT in gesprek. De onderwerpen worden ingebracht door de leerlingen zelf of komen uit het team. De uitkomst van deze vergaderingen worden door notulen en de leerlingen zelf teruggekoppeld naar betrokkenen. Naast de invloed die de leerlingenraad uitvoert binnen de school leren leerlingen hierdoor ook te plannen, overleggen, ideeën en meningen te verwoorden en beargumenteren, discussiëren, presenteren en samenwerken. Kortom vaardigheden die van groot belang zijn voor de verdere toekomst. De leerlingenraad komt zes keer per jaar samen. Vijf vergaderingen en zesde/laatste bijeenkomst is een lunch met de directeur, waarin de evaluatie van het jaar aan bod komt. Elk jaar is er opnieuw een verkiezing welke leerlingen zitting mogen nemen in de leerlingenraad. 

Veiligheid

Veiligheid op school staat altijd voorop. Onder veiligheid verstaan we onder andere brandveiligheid, maar ook het creëren van een gezonde (rookvrije) school en sociale veiligheid. Voor de sociale veiligheid is er op onze school een schoolveiligheidsplan. 

Jaarlijks monitoren we de veiligheid op en in de school, onder meer met vragenlijsten sociale veiligheid en groepsgesprekken. Naar aanleiding van de resultaten worden verbeteracties uitgevoerd. Het uitgebreide veiligheidsprotocol, ontruimingsplan en de protocollen met betrekking tot sociale veiligheid, zijn op te vragen op school.

De veiligheidscoördinator op onze school, met betrekking tot sociale veiligheid, is gedragskundige Leoni Vennix (l.vennix@kentalis.nl).
Dominique Smit-Meijer (n.meijer@kentalis.nl) is als coördinator bedrijfshulpverlening aanspreekpunt voor de overige veiligheidsaspecten. Daarnaast zijn er meerdere medewerkers opgeleid tot bedrijfshulpverlener. Zij krijgen jaarlijks een bijscholing.

Internet gebruik

Op Talent DSH kunnen leerlingen, personeel en ouders gebruik maken van internet. Het is onmogelijk om alle ongewenste sites af te schermen. Daarom zijn er gedragsregels afgesproken en leren we leerlingen veilig met internet om te gaan tijdens schooltijden. Talent DSH maakt gebruik van iPads, laptops en pc’s. Voor deze devices worden uniforme richtlijnen gehanteerd zoals beschreven in de mediaprotocollen. 

Afspraken zijn vastgelegd op 'de mediaprotocol poster'. Informatievoorziening over mediawijsheid en nieuws over aanverwante zaken zullen via Social Schools gedeeld worden. Bij misbruik en/of niet naleven van de regels worden met de betreffende persoon (leerling en ouder, medewerker) nieuwe afspraken gemaakt. Deze afspraken zullen passend zijn en in overleg met directie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediaprotocol

Gedragsregels

Op onze school hanteren we gedragsregels die aan het begin van elk schooljaar worden besproken. Er zijn vier kapstokregels binnen de school die dagelijks worden nageleefd en waaraan veel gewenst gedrag wordt gekoppeld.

  • lief zijn voor elkaar
  • elkaar helpen
  • rustig lopen
  • zuinig zijn op spullen

gedragsregels

Deze regels hangen zichtbaar in elke klas en op andere plekken binnen het schoolgebouw. Meerdere keren per jaar worden deze regels expliciet besproken en geoefend. Naast de kapstokregels maakt elke klas ook zijn eigen klassenregels. De regels zijn zichtbaar in de klas en/of de klassenmap 

Op Talent DSH zetten we vooral in op een preventieve aanpak van ongewenst gedrag. In het protocol 'vrijheids- en/of fysiek beperkend handelen', onderdeel van het Veiligheidsplan, staat de werkwijze beschreven hoe de leerkracht omgaat met (on)gewenst gedrag en escalerend ongewenst gedrag. Van ongewenst gedrag wordt altijd een incidentmelding gemaakt. Daarin wordt de aard van het incident, de mate van het risico (op herhaling) en de aanpak uitgewerkt. De directeur wordt van elke melding op de hoogte gebracht. Aan het einde van het schooljaar wordt door directeur en gedragskundige een analyse gemaakt van alle incidentmeldingen.