Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs (oordeel kwaliteitsonderzoek Inspectie van het onderwijs 13 december 2022). De inspectie geeft aan wat goed gaat:
Het aanbod van de school is goed afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie en wordt bovendien regelmatig geëvalueerd. Als uit een periodieke evaluatie blijkt dat het aanbod niet meer geheel passend is, omdat er bijvoorbeeld een verandering is opgetreden in de ondersteuningbehoeften van leerlingen, dan past de school het aanbod aan. Verder realiseert de school ook een aanbod voor familie van de leerlingen, zodat de leerlingen in hun thuisnetwerk zo goed mogelijk ondersteund worden om uiteindelijk zelfredzaam aan een horende samenleving te kunnen deelnemen. De school brengt de onderwijsbehoeften van haar leerlingen zorgvuldig in beeld. Het zicht op de ontwikkeling van leerlingen ontstaat al vanaf het moment van aanmelding. Dit maakt dat bij inschrijving, en zeker op het moment dat het onderwijs start, de leraren hun leerlingen al optimaal begeleiden.
Het schoolklimaat op Kentalis Talent DSH Vught is gericht op een veilige ontwikkeling. Op school kunnen de leerlingen oefenen om met hun auditieve beperking om te gaan. Deze oefenplaats ontstaat door het gebruik van bepaalde methodieken zoals bijvoorbeeld culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden (CIDS), maar ook doordat het team aandacht heeft voor het ontstaan en oplossen van miscommunicatie door de beperking van leerlingen. Leerlingen leren om zelfstandig vormen van miscommunicatie op te lossen.
De kwaliteitscultuur in het team is sterk. De medewerkers zijn erop gericht om aldoor hun eigen kennis en vaardigheden voor het onderwijs aan deze doelgroep te verbeteren. Dit doen zij onder meer door zelf deel te nemen aan activiteiten in de dovencommunity.
Ook de visie op onderwijs aan de doelgroep en het stellen van doelen en ambities zijn sterk ontwikkeld op Kentalis Talent DSH Vught. We constateren dat de visie op onderwijs die opleidt tot zelfredzaamheid leidend is in alles wat te maken heeft met onderwijs geven en ontwikkelen. Het burgerschapsonderwijs komt voort uit de visie, maar ook de werkwijze van het volgen en begeleiden van de leerlingen is terug te voeren op de onderwijsvisie van de school.
We stellen ambitieuze en realistische doelen. De school gebruikt een toetskalender. Daarnaast gebruiken we de richtlijnen voor toetsafname bij dove en slechthorende leerlingen, die landelijk door SIMEA zijn opgesteld. We gebruiken de methodegebonden toetsen uit de lesmethodes en het leerlingvolgsysteem van Cito, Cito Leerling in Beeld. De leerlingen van groep 8 maken in groep 8 een doorstroomtoets (Route 8).
In onze school is er een sterke verbetercultuur waarin, naast professionele communicatie, aandacht is voor gerichte kennisverwerving en het omzetten van de kennis in vaardigheden.
Naar aanleiding van de leerresultaten/opbrengsten scherpen we steeds ons handelen aan.
Ons aanbod is goed omdat we samenwerken met ketenpartners om een doorgaande lijn te realiseren. Ons aanbod is afgestemd op de kenmerken van de leerlingpopulatie. We hebben schoolbrede afspraken over hoe het onderwijs aangeboden wordt. We doen regelmatig onderzoek naar effectiviteit van de onderdelen van het aanbod (leesproces dove en slechthorende kinderen, technisch lezen). We zetten doelgroepspecifieke vakken in. We hebben een samenhangend aanbod van burgerschapsonderwijs.
Onderwijsresultaten
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het speciaal onderwijs (SO) en het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) passende ambities. Ambities zijn het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun individuele niveau, rekening houdend met hun individueel vastgestelde uitstroomperspectief. De ambities van de leerling zijn opgenomen in het individuele OPP (Ontwikkelings Perspectief Plan) en wordt elk jaar met ouders besproken en geëvalueerd.
De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen voor onze leerlingen.
Maatregel | Wat is bereikt in 2023-2024 |
DSH-specifieke deel van de Kentalis-leerroute. Het aanbod scholing voor nieuwe en zittende medewerkers onder de aandacht brengen. | Bij zittende en nieuwe medewerkers is de Kentalis leerroute en leeromgeving onder de aandacht gebracht. Doel is dat alle medewerkers deze leerroute doorlopen. Wordt gecontinueerd in het volgend schooljaar. |
Vervolg Masterplan Geletterdheid. | Tijdens teamvergaderingen en groepsbespreking is dit onder de aandacht gebracht. Deze uitgangspunten en aanpak van leren hanteren wij in onze school. Wordt gecontinueerd in het volgend schooljaar. |
Vervolg collegiale consultaties. | Het op deze manier leren van en met elkaar. Wordt gecontinueerd in het volgend schooljaar. |
Verkennen aanschaf taalmethode 2024. | Laatste fase oriëntatie nieuwe taal- en spellingmethode. |
Werken vanuit Leer- en ontwikkellijnen Jonge Kind. | Wordt gecontinueerd in het volgend schooljaar. Op 25 september 2024 volgt een scholingsdag Leerlijn Jonge Kind. |
Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid. | Wordt gecontinueerd in het volgend schooljaar middels afname MSV, groepsgesprekken sociale veiligheid en regelmatige afstemming groepsleerkrachten en gedragskundigen. |
Implementatie nieuwe rekenmethode (studiedag 18 september en vervolgtraject). | Is afgerond. |
Vervolg professionele communicatie (studiedag 6 december 2023) | Is afgerond. |
Aanvullende of nieuwe methode sociaal emotionele ontwikkeling verkennen (studiedag 18 april 2024). | Laatste fase oriëntatie methode sociaal emotionele ontwikkeling. |
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
De onderwijsinspectie gaf in november 2022 aan, dat de evaluatie van de onderwijsresultaten beter kan. Hoewel we jaarlijks de onderwijsresultaten analyseren, is deze analyse vooral beschrijvend van karakter. Wat met name beter kan, is dat we de cognitieve en sociale ontwikkeling van leerlingen beter met elkaar in verband brengen. Daarop zijn verbeteringen in de analyse in gang gezet.
Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
We nemen twee keer per schooljaar de Cito-toets af en er worden gedurende het schooljaar methodegebonden toetsen afgenomen. We kijken of de leerling voldoende groei laat zien.
Dit jaar halen we de vastgestelde ambitie van 75% niet voor rekenen. Voor spelling, begrijpend lezen en technisch lezen halen we de ambitie wel. We zijn we wel tevreden over hoe we het onderwijs vorm geven. Op individueel niveau zien we groei in vaardigheidsscore.
Kleuters worden gevolgd via Leerling in beeld, Leerlijn Jonge Kind. We maken gebruik van het instrument SCOL (groep 3 t/m 8) om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we de ambitie van 75% op schoolniveau net niet (71%). Bij terugblik over afgelopen jaren zien we bij de tweede meting een hogere score dan bij een eerste meting. Dit is als gevolg van genomen interventies.
Voor de onderdelen opkomen voor jezelf, ervaringen delen, aardig doen en jezelf presenteren wordt de ambitie van 75% behaald. De onderdelen omgaan met ruzie (72%) en een keuze maken (69%) vallen net onder de schoolambitie. Bij de onderdelen een taak uitvoeren en samen spelen en werken ligt de score onder het niveau van de schoolambitie.
Doorstroomtoets groep 8
Sinds schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets gemaakt in groep 8. Dit jaar hebben 5 leerlingen deze doorstroomtoets gemaakt. Voor 1 leerling is het uitstroomprofiel bijgesteld. De resultaten van de overige 4 leerlingen zijn passend met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen.
Sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid en wordt afgenomen in de groepen 6 t/m 8. Onze Kentalis-ambitie is dat meer dan 90% van de leerlingen zich veilig voelt.
- Welbevinden: 94% van de leerlingen voelt zich prettig op school, in de klas, met anderen en met leerkrachten. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% behaald.
- Veiligheid: 80% van de leerlingen voelt zich veilig op school. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% niet behaald.
- Aantasting veiligheid: 79% van de leerlingen voelt zich niet aangetast in de sociale veiligheid. Hiermee is de Kentalis-ambitie van 90% niet behaald.
Binnen de groepen 6 t/m 8 wordt dit schooljaar een aantal keer een groepsgesprek gehouden over sociale veiligheid naar aanleiding van deze meting. De leerkracht gaat met de leerlingen in gesprek over de situaties waarin zij aangeven zich niet veilig te voelen. De gedragskundige observeert deze gesprekken en daar waar nodig worden er acties uitgezet.
Overgang naar een andere school
Jaarlijks bekijken we samen met ouders/verzorgers of de leerling (nog) een passend arrangement heeft, wat de best passende onderwijsplek is voor de leerling. Leerlingen die tussentijds uitstromen zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. Leerlingen stromen uit naar het reguliere basisonderwijs of een andere vorm van speciaal onderwijs voor dove/slechthorende leerlingen.
Leerlingen die aan het eind van groep 8 uitstromen noemen we einduitstroom.
In het schooljaar 2023-2024 zijn er 8 leerlingen uitgestroomd: 3 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, 5 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd.
Informatie over tussentijdse uitstroom
Bij de overstap naar een andere school worden ouders en leerling vanuit Talent DSH zo goed mogelijk begeleid. Vanuit Talent DSH wordt er tijdig een advies met ouders besproken. Met de vervolgschool wordt zorgvuldig afgestemd om de overstap en het vervolg van het onderwijs en de bijpassende ondersteuning optimaal vorm te geven. Of dat nu regulier onderwijs, mediumonderwijs of voortgezet (speciaal) onderwijs is. De intern begeleider heeft hierin een belangrijke rol.
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Basisonderwijs (bao) | 4 | 5 | |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | |||
SO cluster 2 | 1 | 2 | 2 |
SO cluster 3 | |||
SO cluster 4 | |||
Thuiszitter met leerplichtontheffing | |||
Buitenland | 1 | ||
Totaal | 5 | 7 | 3 |
Informatie over einduitstroom
Aan het schoolverlaten na groep 8 gaat een zorgvuldig traject vooraf. Al in groep 7 wordt een voorlopig uitstroomadvies besproken met ouders en leerlingen. De school adviseert dan aan ouders om met hun zoon/dochter de eerste oriëntatie naar vervolgonderwijs te doen. Dat kan binnen in VO of VSO zijn. Daarover geeft de school een advies. Ouders hebben al eerder een beeld van het uitstroomniveau, omdat het uitstroomperspectief al vanaf de start op school een jaarlijks bespreekpunt is in het OPP-gesprek. De leerlingen maken in groep 8 een doorstroomtoets.
De ambitie (>75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals vastgesteld eind groep 7, wordt behaald. Alle vijf de leerlingen zijn vooraf goed geschetst (100%).
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Praktijkonderwijs | 4 | 1 | 2 |
Vmbo-bb | 2 | 2 | |
Vmbo-kb | 1 | 1 | 1 |
Vmbo-t / Havo | 1 | 1 | |
Totaal | 8 | 3 | 5 |
Totaal naar VO | 0 | 2 | 0 |
Totaal naar VSO | 8 | 1 | 5 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar nadat ze de school hebben verlaten, bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Daarvoor gaat er een vragenlijst naar de nieuwe school. Dit heet Bestendiging Onderwijs Kentalis (BOK).
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 | 13 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 12 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 1 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Van de 13 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 12 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringenonderzoek, schooljaar 2023-2024
In mei 2024 is dit onderzoek uitgezet onder alle ouders. Ouders zijn op alle domeinen van het ervaringenonderzoek zeer tevreden. Het rapportcijfer dat de ouders aan de school geven is een 8.7. Dit is een prachtig resultaat. Als team zijn we erg trots dat onze school door de ouders zo wordt beoordeeld.
Analyse
De respons op de Vragenlijst was 43% (31 van de 72 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld). Het responspercentage is daarmee voldoende. Daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit. Kentalis Talent DSH scoort als school een 3,7 op een schaal van 4. Daarmee scoort de school goed.
Opmerkingen door ouders(s)/verzorger(s):
- Mijn kind wordt door Talent een wereldburger, in een wereld waarin allesmogelijk is.
- Als je Talent binnenloopt zie je al dat alle medewerkers plezier hebben in hun werk.
- Omgaan met anderen culturen en elkaar respecteren geef ik een 10. Zeer tevreden!
- Fijne school, goede en betrokken medewerkers.
- Talent voldoet aan de verwachtingen die ouders hebben.
Acties:
- Het betrekken van ouders bij diverse schoolactiviteiten.
- Communicatie Social Schools aanscherpen.
- Zichtbaarheid LMR naar ouders.
- Oog blijven houden voor kwaliuteit in relatie tot de start van nieuwe medewerkers.
Medewerkerstevredenheidsonderzoek DSH, schooljaar 2022-2023
Analyse
Respons: 69,4% (25 van de 36).
Onderwerpen die belangrijk zijn voor duurzaam succesvolle teams.
Samenwerking | 9,0 |
klantfocus | 9,3 |
resultaatgerichtheid | 8,6 |
integriteit | 7,4 |
Trotspunten:
- samenwerking binnen het team
- werkplezier
- kennis en expertise binnen Kentalis
- ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
- cliënt-/leerlinggericht
Deze trotspunten willen we met elkaar behouden en verder uitbouwen (hoe kunnen we meer gebruik maken van deze sterke punten?). Besloten is om de werkdrukgelden in te zetten op ont-moeten.
Verbeterpunten:
- waardering en gezien worden (Kentalisbreed)
- werkdruk en balans
- feedback en aanspreken
- werkprocessen (Kentalisbreed)
Maatregelen
Het medewerkertevredenheidsonderzoek is uitvoerig besproken, binnen de gesprekkencyclus hebben aspecten waar nodig individueel aandacht.
Leerlingenervaringsonderzoek DSH, schooljaar 2022-2023
De uitslag van het leerlingenervaringenonderzoek is ruim voldoende. Scores moeten daarvoor een 3 of hoger zijn. 92% van de leerlingen heeft aan het onderzoek meegedaan.
Op alle onderdelen scoren we boven de 3. Er zijn nergens grote opvallendheden.
De leerlingen zijn trots op ons en onze school en wij op onze leerlingen!
De enige 3 punten waarop we lager hebben gescoord zijn:
- De juf/meester zorgt ervoor dat ik goed kan opletten.
- Ik leer hoe je met social media moet omgaan.
- De juf/meester zegt hoe lang ik over mijn werk mag doen.
Deze punten zijn meegenomen als actiepunten.
Kanttekening: de vragenlijst was voor groep 5 erg moeilijk. De vragen waren lastig te begrijpen voor deze leerlingen. Dit heeft mogelijk invloed op de uitkomst.
Voor groep 6, 7 en 8 waren de vragen wel passend.
Audit of inspectie
De Inspectie van het Onderwijs heeft op 30 september 2022 een onderzoek naar de waardering Goed uitgevoerd. Dit onderzoek heeft plaatsgevonden op verzoek van het bestuur. De school heeft namelijk in juni 2022 het predicaat excellent ontvangen en om dit predicaat te mogen voeren, moet de school een waardering Goed hebben van de inspectie.
Het onderzoek bestond uit de volgende activiteiten: de inspecteurs hebben lessen bezocht, documenten geanalyseerd, gesprekken gevoerd met leerlingen, docenten, de commissie voor leerlingenzorg, de schoolleiding en met de directeur van de reguliere basisschool waar Kentalis Talent DSH een mediumarrangement heeft.
De inspectie was het eens met het bestuur dat Kentalis Talent DSH Vught een goede school is. Zij waarderen de kwaliteit van het onderwijs als Goed. De onderdelen 'aanbod', 'zicht op ontwikkeling en begeleiding', 'schoolklimaat' en 'uitvoering en kwaliteitscultuur' kregen de beoordeling Goed. De overige standaarden zijn voldoende. De inspectie geeft aan dat onze school, vanuit een duidelijke visie onderwijs verzorgt aan de doelgroep. En dat deze visie doorklinkt in alle onderwijsontwikkelingen en in het onderwijsbeleid.
Maatregelen
Alle punten onder 'opbrengsten en uitstroom' zijn geanalyseerd en leiden tot actiepunten die worden opgenomen in het jaarplan voor 2025.
- Nieuwe collega's trainen in NGT/gebaarvaardigheid.
- DSH-specifieke deel van de Kentalis-leerroute voor nieuwe(re) medewerkers.
- Vervolg Masterplan Geletterdheid.
- Vervolg collegiale consultaties.
- Aanschaf taal- en spellingmethode.
- Aanschaf aanvullende methode SEO.
- Werken vanuit Leerlijn Jonge Kind.
- Structurele aandacht voor vergroten van sociale veiligheid.
- Vervolg professionele communicatie en borging van vaardigheden op studiedagen, bijeenkomsten, collegiale consultatie en overlegmomenten.
- Vervolg scholing op differentiatie.
- Re-organisatie CvL.
- Doorontwikkeling mediumonderwijs op organisatie en inhoud.
- Vervolg implementatie Teach like a Champion.
- Inhoud op logopedie op organisatie en verbetertraject.