Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Met pedagogisch klimaat bedoelen we alles wat er in een omgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. Wij gaan respectvol om met elkaar en met de schoolomgeving. De school is een oefenplaats waar kinderen naast het leren tevens hun persoonlijkheid kunnen ontwikkelen. Een plek waar zij zelfvertrouwen opbouwen, zelfkennis verwerven, verantwoordelijkheid durven te nemen en met anderen leren omgaan. Daarom zorgen wij met het team voor een pedagogisch klimaat in de school waarin elke leerling zichzelf kan en mag zijn, waarbinnen de leerling zich veilig voelt en waar aandacht is voor de zelfstandigheid van de leerlingen.

Naast zelfstandigheid vinden we het belangrijk om de eigen verantwoordelijkheid van onze leerlingen te ontwikkelen. In de groepen 1-2 en 3 maken we daarvoor gebruik van onder andere het planbord en het kiesbord en in de groepen 4 t/m 8 de weektaken. Zij leren zo eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkelingsproces. 
Het is vanzelfsprekend dat autonomie en eigen verantwoordelijkheid niet betekent dat de leerlingen alles zelf mogen bepalen of dat leraren de leerlingen te snel en te gemakkelijk loslaten. Leraren begeleiden de leerprocessen en doen dat “op maat”: leerlingen die (wat) meer sturing nodig hebben, krijgen dat ook.

Kentalis DoetinTaal streeft ernaar een veilige en uitnodigende omgeving te bieden, waarin de kinderen communicatieve en sociale vaardigheden ontwikkelen, zodat ze zo zelfstandig als mogelijk mee kunnen doen in de maatschappij.

Groepsvorming - Gouden weken

In de eerste weken van het schooljaar wordt in de Gouden Weken gewerkt aan het creëren van een fijne sfeer met elkaar. Er worden in elke groep positief gestelde regels met de leerlingen opgesteld. Tevens worden er veel samenwerkingsopdrachten en groepsvormende activiteiten gedaan. Daarnaast is er veel aandacht voor het werken vanuit de Kanjer methode

Schoolbreed wordt tevens PeTOS geboden sinds het schooljaar 2020-2021. PeTOS is een (voor leerlingen met TOS ontwikkelde) methodiek waarin systematisch wordt gewerkt aan het leren 'lezen' van de eigen (binnen)wereld en die van anderen. In de PeTOS lessen is er ook aandacht voor relaties, intimiteit en seksualiteit. In groep 7 en 8 wordt daarnaast gewerkt met Spraakwaterval, een methodiek waarbij gewerkt wordt aan zowel de communicatieve als de sociaal emotionele ontwikkeling.

Voor het geval waarin er, ondanks voorgenoemde preventieve methodieken, sprake is van grensoverschrijdend gedrag wordt er gehandeld volgens het protocol Fysiek- en/of vrijheidsbeperkend handelen. Deze is opgesteld met inachtneming van de richtlijn Fysiek beperkend handelen en/of vrijheidsbeperkende maatregelen binnen het onderwijs van het Landelijk Expertisecentrum Speciaal Onderwijs (LECSO).

Preventie en interventie Pesten

In het kader van de wet veiligheid en ten behoeve van het pedagogische klimaat is een anti-pest coördinator aanwezig binnen de school. De anti-pest coördinator is het aanspreekpunt binnen de school voor leerlingen, ouders en leerkrachten over (vermeend) pestgedrag. Daarbij is het belangrijk dat de zorgen rondom (vermeend) pestgedrag ook besproken worden met de groepsleerkracht van de leerling. Tevens behoort het coördineren van het beleid ten aanzien van pesten en sociale veiligheid tot de taak van een anti-pestcoördinator. Het beleid staat beschreven in het document Pestprotocol Kentalis DoetinTaal.

De anti-pest coördinatoren binnen Kentalis DoetinTaal zijn Daisy Vergeer, d.vergeer@kentalis.nl en Kim Lemmen, k.lemmen@kentalis.nl.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie algemene schoolgids).

Bij het bieden van onderwijs en begeleiding aan leerlingen bij wie zich de communicatieve redzaamheid niet zo vanzelfsprekend ontwikkelt als bij leeftijdgenoten, is uitdrukkelijke aandacht voor burgerschap en sociale integratie noodzakelijk. De communicatieve beperking van onze leerlingen maakt dat omgangsregels veel meer expliciet moeten worden aangeleerd, zodat ook zij zo optimaal mogelijk en als verantwoorde burgers kunnen functioneren in onze maatschappij. Om dit vorm te kunnen geven besteedt onze school structureel en systematisch aandacht aan burgerschapsvorming en sociale integratie. Respect voor mens en omgeving nemen daarbij een centrale plaats in.

De middelen die we bij burgerschapsonderwijs hanteren zijn heel divers. Om een aantal voorbeelden te noemen: gespreksvormen, bezoeken aan bedrijven/organisaties/situaties die passen bij de onderwerpen/doelen, Jeugdjournaal, Alles in 1, Kanjertraining, mediawijsheid, lessen debatteren, leerlingenraad.
Ook stimuleren wij onze leerlingen om mee te doen met de samenleving door deel te nemen aan bijvoorbeeld zwemles of een sportclub. Indien het voor ouders financieel niet mogelijk is om hun kind zwemles te laten volgen of aan te melden bij een club, kunnen zij een beroep doen op stichting leergeld (www.leergeld.nl). De school is iedere dag een 'oefenplaats' voor de 10 thema's van actief burgerschap.

Leerlingenraad

Bij Kentalis DoetinTaal willen we graag weten wat er speelt en leeft onder de leerlingen. De mening van de leerlingen doet er toe! Ze worden betrokken bij het reilen en zeilen van de school. Daarom is de leerlingenraad opgericht. De leden van de leerlingenraad bespreken verschillende onderwerpen zoals de inrichting van het schoolplein, de aanschaf van buitenspelmaterialen, de verkeersveiligheid en de invulling van schoolvieringen. De leerlingen geven hun mening of advies. De onderwerpen worden ingebracht door de leerlingen zelf, het team, werkgroepen of de lokale medezeggenschapsraad/activiteitencommissie. Naar aanleiding van deze vergaderingen worden ze weer teruggekoppeld naar alle betrokkenen of bijvoorbeeld ingebracht in de lokale medezeggenschapsraad of activiteitencommissie. Naast de invloed die de leerlingenraad uitvoert binnen de school, leren leerlingen hierdoor ook te overleggen, ideeën en meningen te verwoorden en beargumenteren, discussiëren, presenteren en samenwerken. Kortom, vaardigheden die van groot belang zijn voor de verdere toekomst. Vaardigheden, die gekoppeld kunnen worden aan het vakgebied burgerschap, wat een belangrijk onderdeel is van het lesaanbod van basisscholen.  

De leerlingen kunnen in de leerlingenraad komen door zich kandidaat te stellen in de klas als klassenvertegenwoordiger voor in de leerlingenraad. Vervolgens wordt er per klas democratisch gestemd en de leerling met de meeste stemmen komt in de leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit leerlingen van groep 5 tot en met 8.  

 

 

Veiligheid

Bij Kentalis DoetinTaal wordt er onderscheid gemaakt tussen veiligheid ten aanzien van de omgeving en de sociale veiligheid.

Sociale veiligheid

Er wordt bij Kentalis DoetinTaal een actief sociaal veiligheidsbeleid gevoerd, dat jaarlijks wordt herzien. Hoe we dit doen hebben we beschreven in ons sociaal veiligheidsplan. De beleving van de sociale veiligheid wordt vanaf groep 3 periodiek gemeten met de Scol (Sociale competentie observatielijst). Twee keer per jaar worden de resultaten geduid op school-/groeps- en leerlingniveau. De resultaten worden gebruikt om het onderwijsaanbod af te stemmen en/of het beleid aan te passen. Ook wordt jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid afgenomen. We verantwoorden ons hierover in de schoolgids en bij de Inspectie van het Onderwijs.

We hebben op school een veiligheidscoördinator. De veiligheidscoördinator is zowel interne vertrouwenspersoon, als pestcoördinator als aandachtsfunctionaris RIS (relaties, intimiteit en seksualiteit). Bij ons op school zijn dit: Kim Lemmen (gedragsdeskundige) en Nienke Rupert (leerkracht).

Leerlingen kunnen direct contact met de vertrouwenspersoon zoeken, maar ook via een brievenbus bij de ingang van de school een berichtje achterlaten.

Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn.

Eventuele incidenten worden na afhandeling gemeld in het digitale meldsysteem van Kentalis, waardoor gezamenlijke analyse mogelijk is. Hierdoor kunnen we nagaan óf en hoe een herhaling van de situatie kan worden voorkomen. Ook is er hierdoor de mogelijkheid tot het verlenen van nazorg indien dit gewenst is.

Kentalis beschikt over een klachtenregeling en is aangesloten bij de Landelijke Commissie Onderwijsgeschillen. In de algemene schoolgids (https://www.kentalis.nl/onze-scholen/algemeen/schoolgids) vindt u alle informatie hierover. 

Veiligheid

Om de gevolgen na een ongeval en/of incident zoveel mogelijk te beperken beschikt Kentalis DoetinTaal over opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV’ers). Kort samengevat heeft de bedrijfshulpverlener de volgende taken:

  • verlenen van eerste hulp tot professionele hulpverlening arriveert
  • blussen van een beginnende brand
  • begeleiden van een ontruiming
  • alarmeren, informeren en samenwerken met externe hulpverleningsdiensten (brandweer, ambulance en politie).

De bedrijfshulpverlener krijgt om de twee jaar een herhalingscursus waarin ze worden bijgeschoold en ieder schooljaar worden er minimaal twee ontruimingsoefeningen gehouden op school.

De conciërge van de school monitort de veiligheid van het schoolgebouw. Dani Franken is coördinator van de BHV groep.
 

Internetgebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internetgebruik.

Bij Kentalis DoetinTaal kunnen leerlingen, personeel en ouders gebruik maken van internet. Internet is de verbinding met de buitenwereld. Bij Kentalis DoetinTaal is een i-coach aangesteld die zich bezig houdt met het stimuleren van het computergebruik, gebruik van de tablets en het inventariseren van wensen op het gebied van software en apps. De i-coach zal het beleid rondom digitale geletterdheid de komende jaren verder ontwikkelen, zodat ICT verder ingebed wordt in het onderwijs. Het internet biedt geweldige kansen aan onze leerlingen voor zowel het onderwijs als ontspanningsmogelijkheden. Leerlingen zijn vaak enthousiaste gebruikers, met name als het gaat om interactieve diensten als e-mail en chatten. Ook spelletjes, muziekwebsites en apps als TikTok of Instagram zijn erg populair. Echter, zoals geldt voor de meeste spannende activiteiten: aan het gebruik van het internet zijn bepaalde risico's verbonden (bijvoorbeeld digitaal pesten, seksuele intimidatie en/of schending van privacy). Leren werken met het internet is vergelijkbaar met het verwerven van sociale vaardigheden. De school besteedt aandacht aan veilig internetten. We adviseren u hier thuis ook op te letten. 

Het bevorderen van mediawijsheid is een taak van iedereen: ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf.

Onze manier van werken

De leerlingen onderwijzen wij om zich te ontwikkelen op het gebied van taal en communicatie. De medewerker maakt vanuit pedagogisch en didactisch oogpunt keuzes in de toepassing van ICT bij het onderwijs. Wij streven ernaar leerlingen verder te ontwikkelen op het gebied van digitale geletterdheid. Met slimme inzet van ICT, kunnen leerlingen op hun eigen niveau leren en werken waarbij wij maximaal de aansluiting zoeken tussen hun individuele talenten en de 21e eeuwse vaardigheden. Vier van deze elf vaardigheden vallen onder digitale geletterdheid namelijk: Mediawijsheid, ICT - basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Computational thinking. Deze vaardigheden worden getraind door het inzetten van de methode Delta de Draak. De lessen staan bij alle groepen van Kentalis DoetinTaal wekelijks/twee wekelijks gepland in het jaarrooster. Adaptieve software wordt o.a. ingezet bij het vakgebied rekenen en taal. We werken met het adaptieve onderwijsplatform Snappet dat elke leerling uitdaagt om zich optimaal te ontwikkelen. Leerlingen kunnen werken aan leerdoelen van kernvakken die aansluiten bij hun eigen niveau. Bij de verwerking van de instructie kan de leerkracht live, via het dashboard, meekijken hoe de leerlingen werken. Zo kan er direct extra instructie gegeven worden aan een leerling of groepje leerlingen wanneer dit nodig is. De leerlingen krijgen direct feedback en hebben dus meer inzicht in hun eigen leerproces. Deze digitale vorm van verwerken geeft zowel de leerling als de leerkracht een directe terugkoppeling op het gemaakte werk. Ook werken de leerlingen van groep 3 t/m 8 met digitale programma’s van Staal (spelling), Logo3000 (woordenschat), WIG (rekenen), Estafette (lezen) en wordt Junior Einstein ingezet voor extra oefening binnen verschillende vakgebieden. Hierdoor kan er zelfstandig worden geoefend, waarbij de leerlingen directe feedback ontvangen en het niveau van de opdrachten wordt aangepast aan het niveau van de leerling. 

Onze regels en afspraken

Vanaf 2024 is de wetgeving rondom het gebruik van mobiele telefoons en andere devices veranderd. Het gebruik hiervan door leerlingen is niet meer toegestaan in de klas. De landelijke afspraak moet bevorderen dat devices zoals smartphones, tablets en smartwatches geen onnodige afleiding veroorzaken in de klas. Ofwel: geen devices meer in de klas, tenzij ze educatief worden gebruikt tijdens de les of uit medische noodzaak.

Ook binnen onze school hebben we ons aan deze regels te houden en daarom is de afspraak:

Leerlingen nemen geen mobiele telefoon, smartwatch of een ander device mee naar school. Als dit wel noodzakelijk is, dan gaat deze direct in de tas als de leerling op school komt en komt deze pas weer uit de tas als de leerling naar huis gaat. Wij gaan er vanuit dat de leerlingen dit zelf regelen.

Natuurlijk is onze school voor u als ouder/verzorger te allen tijde bereikbaar (telefonisch en/of via Social Schools) mocht er iets dringends zijn.

Leerlingen en ouders/verzorgers worden verzocht de privacy op social media in acht te nemen. Foto's maken in en rondom de school met meerdere kinderen en personeelsleden, én deze publiceren op sociale mediakanalen is niet toegestaan.
 

I-pad Kentalis Doetinchem

Gedragsregels

Om een goed en veilig klimaat te creëren op school zijn er duidelijke regels en afspraken nodig. Er zijn regels op pedagogisch en organisatorisch niveau.
Bij Kentalis hanteren we bij overtreding van de gedragsregels op alle scholen de herstelgerichte aanpak. Dit betekent dat, voor zover mogelijk, alle belanghebbenden betrokken zijn bij het gezamenlijk vaststellen en benoemen van de schade, de behoeften en de verplichtingen, met als doel genoegdoening en herstel van de relatie.

Bij Kentalis DoetinTaal werken we met de Kanjertraining. Dit is een sociale vaardigheidstraining die kinderen leert respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. En dit geldt natuurlijk ook voor de volwassenen. Van ouders en leerkrachten wordt ook verwacht dat zij hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Als er iets mis gaat spreken we elkaar daar op een rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht bedoelt. De Kanjertraining is waardevol voor individuele leerlingen, de groepsvorming en het pedagogisch klimaat.

Kanjerafspraken op school:

  • Wij vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas    
  • Niemand lacht uit                
  • Niemand blijft zielig            
  • We werken samen
  • We hebben plezier
  • We doen mee

We verwachten van onze leerlingen dat zij met respect omgaan met hun medeleerlingen en onze medewerkers. Dat zij zich houden aan de algemeen geaccepteerde omgangsnormen. Dit geldt ook voor onze medewerkers en alle bezoekers van onze school. Dat betekent dat iedereen in het gebouw zich houdt aan de afgesproken omgangsnormen en dat we elkaar daarop kunnen aanspreken.

Ook op organisatorisch niveau gelden er afspraken. We verwachten van al onze leerlingen, medewerkers en bezoekers dat zij zich houden aan afspraken als: rustig lopen en zachtjes praten in de gang. Ook vinden we het belangrijk dat leerlingen zich medeverantwoordelijk voelen voor een nette en schone school. Ze hangen bijvoorbeeld hun jas en tas netjes aan de kapstok en gooien afval weg in de daarvoor bedoelde prullenbakken.

Naast de regels die voor de hele school gelden, zijn er nog ook nog klasgebonden regels. Deze afspraken worden door de leerkracht in samenspraak met de leerlingen gemaakt.

Afbeelding Kanjer afspraken