Inleiding
Beste ouder(s)/verzorger(s)*,
Voor u ligt de schoolgids van Kentalis DoetinTaal schooljaar 2024-2025. In deze schoolgids vindt u informatie over Kentalis DoetinTaal. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in de algemene schoolgids Kentalis 2024-2025. In deze schoolgids leest u meer over onze visie en werkwijze.
Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.
Met vriendelijke groet,
Andrea Hordijk
directeur Kentalis DoetinTaal
* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.
Informatiekalender met praktische info Naast deze schoolgids is er een informatiekalender met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties. U ontvangt deze kalender via Social Schools aan het begin van het schooljaar. Mocht u een printversie willen ontvangen dan kunt u dit via de leerkracht van uw kind opvragen of bij de administratie van onze locatie. |
Onze kernwaarden
Wij vinden het belangrijk om duidelijk te zijn over waar we voor staan en over wat de basis is voor ons onderwijs en onze school. Deze basis vatten we samen in onze drie kernwaarden:
Passie
Vanuit onze passie voor taal zijn we enthousiast en gedreven om het best passende onderwijs te bieden aan onze leerlingen. We zijn nieuwsgierig, denken in mogelijkheden en blijven onze expertise ontwikkelen. Hierdoor zijn we in staat om ons onderwijs voortdurend aan te passen aan wat onze leerlingen nodig hebben.
Durf!
We willen een school zijn waar leerlingen aangemoedigd worden om durf te ontwikkelen als het om ontmoeten en leren gaat. Dat is onze uitdaging! Bij Kentalis DoetinTaal durven leerlingen te spreken, te leren en te doen. Wij willen kansen bieden zodat kinderen met plezier leren in ontmoeting met zichzelf, anderen en de wereld. We vinden het belangrijk om de leerlingen op onze school een vriendelijke, veilige en uitdagende leeromgeving te bieden. Zo durven zij stappen in hun ontwikkeling te zetten, eerst samen met de volwassenen, vervolgens samen met medeleerlingen en tenslotte ook op eigen kracht.
Alles is mogelijk als je maar durft (J.K. Rowling)
Samen
Het team, de leerlingen en de ouders zetten samen de schouders eronder om zo het best mogelijke onderwijs te bieden. Samen leren van en met elkaar. We gaan uit van elkaars verschillen, kwaliteiten en achtergronden. Dat iedereen anders is, draagt bij aan de kracht van het geheel. Wij geloven dat boeiend en betekenisvol onderwijs het best tot zijn recht komt in samenwerking en verbinding met onszelf, de ander en de wereld. Een kind dat ziet en voelt dat ouders en school zich samen verantwoordelijk voelen voor het welbevinden en het leren van het kind, voelt zich krachtig en gesteund. Daarin heeft ieder zijn eigen expertise en verantwoordelijkheid.
Samen betekent ook plezier hebben. We ervaren dat leren en je ontwikkelen leuk is. We vieren de successen en de mooie momenten; dit geeft een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid.
Onze kernopdracht
Wij geven basisonderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar met een taalontwikkelingsstoornis. Daarbij onderscheiden we ons van andere basisscholen. Het is onze kernopdracht de communicatie en persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen tot groei te laten komen, zodat ze zich ontwikkelen tot personen die zich durven uiten op hun eigen manier in interactie met anderen. En die vanuit hun eigen kracht stappen durven zetten en communicatief vaardig zijn.
Kenmerken van onze aanpak
Ons onderwijsprogramma kent dezelfde vakken als een reguliere basisschool. We differentiëren in tempo en de manier waarop we de leerstof aanbieden, zodat we goed aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Aandacht voor het vergroten van de taalvaardigheid en het versterken van de communicatieve vaardigheden is geïntegreerd in alle vakgebieden. Wij ondersteunen de communicatie en het onderwijs door gebruik te maken van visualisering, gelaatgerichtheid, ondersteunende gebaren en denkstimulerende gespreksmethodieken. Logopedisten hebben hier een actieve rol in. Zij begeleiden de leerlingen individueel of groepsgewijs, binnen en buiten de groep. Met deze aanpak kunnen de leerlingen weer positieve ervaringen opdoen en krijgen ze plezier in communiceren.
Het schoolbreed werken met betekenisvolle thema’s vormt het hart van ons onderwijs.
Met de methode Alles-in-1 bieden we een rijke en binnen het thema passende taalomgeving waarin leerlingen vanuit persoonlijke betrokkenheid, nieuwsgierigheid en motivatie, leren en ontwikkelen. De combinatie: thema’s beleven – ervaren – taal en lezen, levert geboeide en gemotiveerde kinderen en leidt regelmatig tot verwondering.
Onze medewerkers zijn een belangrijk onderdeel van deze rijke leeromgeving. Zij hebben de expertise en passie om leerlingen vol vertrouwen uit te dagen om zich te ontwikkelen tot communicatieve, redzame en sociaal vaardige individuen.
Onze visie
Kentalis ontwikkelt een eenduidige visie op onderwijs. We werken door middel van onze didactische werkvormen en ons aanbod aan:
- kwalificatie (‘vaardig’). Dit gaat over het verwerven van kennis, vaardigheden en houding.
- socialisatie (‘aardig’). Dit gaat over het deel worden van bestaande tradities en praktijken, je plek vinden in de samenleving.
- persoonsvorming (‘waardig’). Dit gaat over emancipatie en vrijheid en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat.
Ons uitdagende kerndoel
Ons kerndoel is het bieden van een betekenisvolle en rijke taal- en leeromgeving waarin de ontmoeting met jezelf, de ander en de wereld zichtbaar is. Hierbij is er veel ruimte en focus voor interactie met leeftijdsgenoten en gerichte interactie met de volwassenen in en om de school.
Kentalis is niet gekoppeld aan een religieuze stroming of kerkelijke instelling. Er zijn binnen onze school leerlingen uit verschillende culturen en/of met verschillende levensovertuigingen. Wij willen een ‘ontmoetingsschool’ zijn voor leerlingen die opgroeien in een multiculturele samenleving.
We streven naar een respectvolle manier van samen leven en samen leren.
Onze leerlingen
Kentalis DoetinTaal is een school voor speciaal onderwijs aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Onze leerlingen hebben meestal een gemiddeld (non verbaal) IQ, met doorgaans een disharmonisch profiel. Het uitstroomniveau van onze leerlingen varieert van PRO (praktijkonderwijs) tot en met VMBO.
Passend onderwijs zorgt ervoor dat steeds meer leerlingen naar het regulier basisonderwijs gaan, al dan niet met een ondersteuningsarrangement vanuit Kentalis. Dit draagt ertoe bij dat er binnen Kentalis DoetinTaal vooral leerlingen zitten met een ernstige TOS, waarbij steeds vaker een combinatie is te zien met andere problematiek. Leerlingen hebben bijvoorbeeld naast hun TOS, ook ASS-problematiek, ADHD, Dyslexie of iets dergelijks en/of een belaste gezins-/opvoedingssituatie. Daarnaast zien wij dat 43% van onze leerlingen een niet-Nederlandse culturele achtergrond (NNCA) hebben.
De school brengt jaarlijks in beeld wat het percentage leerlingen met meervoudige problematiek is. Bij de start van dit schooljaar is dit het geval bij 9% van de leerlingen.
Schoolondersteuningsprofielen
Elke school is verplicht een schoolondersteuningsprofiel te hebben. In dit schoolondersteuningsprofiel beschrijven we de speciale onderwijs- en ondersteuningsmogelijkheden binnen ons onderwijs.
TOS onderwijsarrangement
Het onderwijsaanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) richt zich op het opdoen van positieve ervaringen in de communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Dit doen wij in klassen van gemiddeld 14 leerlingen. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren. Ze kunnen taal dan ook beter leren. We zetten bij de communicatie ondersteunende middelen in, waaronder gebaren, beeldmateriaal en pictogrammen. We stemmen de interactie af op de individuele leerling. Zo krijgt uw kind optimale mogelijkheden om de taal van de ander waar te nemen en verwerken en om zelf taal te uiten.
Leerlingen met TOS kunnen instromen vanaf vier jaar. Ze verlaten onze school in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Soms is het mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar.
Sommige leerlingen volgen bij ons onderwijs vanaf de kleuterleeftijd. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en later zijn gestart bij Kentalis. Ieder half jaar wordt er gekeken of het cluster 2 onderwijs nog het best passende onderwijs is voor uw kind. Is dit niet het geval dan wordt er samen met u gekeken naar welk onderwijs beter past.
U vindt het ondersteuningsprofiel van Kentalis DoetinTaal 2024 in de link hieronder.
Schoolplan
Iedere school beschrijft haar uitgangspunten, het aanbod en de lange-termijn-doelen in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van 4 jaar. Vanaf januari 2024 zijn we gestart met een nieuwe schoolplan-periode. De ontwikkeldoelen die daarin beschreven staan vormen de focus voor ons handelen in de komende jaren.
De volgende thema's zullen in ieder geval een plek hebben in ons schoolplan: taal, sociaal emotionele ontwikkeling, ouderbetrokkenheid, professionele schoolcultuur en inclusiever onderwijs.
Het schoolplan is opgesteld door de directie in samenwerking met het hele team en vastgesteld door de medezeggenschapsraad. De teamleden denken mee over de missie en visie van de onderwijseenheid en leveren een bijdrage aan de zelfevaluatie en de nulmeting. Met behulp van een jaarlijkse evaluatie stellen we per jaar vast wat er (nog niet) goed gaat en bepalen we onze verbeterdoelen. De voorgenomen verbeterdoelen zetten we weg in jaarplannen. In de geëvalueerde jaarplannen geven we onze bevindingen weer en dat vormt het (onderwijsinhoudelijk) jaarverslag en is input voor het volgende jaarplan. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van data, duiden, doelen, doen.
Vanaf schooljaar 23-24 werken we expliciet aan onze verbetercultuur door te werken met de methodiek van Stichting LeerKRACHT. Jaarlijks kiezen we met het team een aantal doelen waarop we ons dat jaar focussen, aan deze doelen besteden we extra tijd om het onderwijs voor de leerlingen te verbeteren, hier maken we verbeterborden voor. We streven in onze verbetercultuur continu naar 'Elke dag samen een beetje beter'.
Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan dan kunt u contact opnemen met onze directeur.
Organisatie van de school
Kentalis DoetinTaal is een school met een regionale functie. Onze leerlingen komen uit het gebied rondom Doetinchem dat ongeveer ligt tussen 's-Heerenberg-Didam-Doesburg-Zutphen-Zieuwent-Dinxperlo.
Op onze school starten we dit jaar met ongeveer 80 leerlingen.
De gemiddelde groepsgrootte binnen het speciaal onderwijs van Kentalis is 14 leerlingen. Dit betekent in de praktijk dat groepen soms groter en soms kleiner kunnen zijn dan deze 14 leerlingen. Dit schooljaar hebben we de volgende groepen in de school: 1/2, 3, 4, 5, 6/7, 8.
We volgen zoveel mogelijk dezelfde inhoud en structuur als het regulier onderwijs. We streven dezelfde kerndoelen na en zijn georganiseerd volgens dezelfde principes (groepen 1 t/m 8). Leerlingen worden voornamelijk ingedeeld op basis van kalenderleeftijd. Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor de groepen staat dit beschreven in leerroute kaarten. Er wordt in maximaal 3 niveaus gewerkt. Indien het passend is bij de onderwijsbehoeften van de leerling werken we groepsoverstijgend.
Binnen het team werken veel verschillende disciplines met elk hun eigen deskundigheid nauw met elkaar samen. Dit betekent dat ieder kind onder de verantwoording valt van een klein team dat dicht bij hem of haar staat. Zo’n klein team bestaat doorgaans uit een leerkracht, een onderwijsassistent of leraarondersteuner, een logopedist en indien nodig vakleerkrachten. Dit team zorgt met elkaar en in afstemming met ouders, voor het onderwijs dat het best past bij de onderwijsbehoeften van uw kind.
Deze kleine teams in de school worden weer ondersteund door de gedragsdeskundige, intern begeleider, school maatschappelijk werker, conciërge, administratief medewerkers en directeur. Een aantal van deze disciplines maken deel uit van de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). De Commissie voor Leerlingenzorg volgt en borgt de ontwikkeling van de leerlingen en de school.
Onderwijsteam
In het gebouw van Kentalis DoetinTaal werken verschillende vormen van zorg en onderwijs onder één dak. Naast onderwijs is er ook naschoolse groepsbehandeling (NGB) en individuele therapie in het gebouw.
Het onderwijsteam bestaat uit 29 medewerkers. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners en klassenassistenten het onderwijs aan de leerling.
- De vakleerkrachten verzorgen specifieke onderdelen van het onderwijs voor leerlingen, bijv. het bewegingsonderwijs.
- De Commissie van Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, maatschappelijk werker, gedragsdeskundige en directeur. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
- Ondersteunende functionarissen: administratie en conciërge.
- De directeur geeft integrale leiding aan de school.
Stagiaires, ondersteunen en leren doordat we ze kennis geven over onze vorm van speciaal onderwijs.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit voor een kennismakingsbezoek wanneer uw kind een onderwijsarrangement heeft of krijgt.
De directeur laat u de school zien en vertelt over ons onderwijs en onze visie. Ook kunt u dan uw vragen stellen.
Om uw kind bij ons op school te kunnen inschrijven, is een onderwijsarrangement (afgegeven door de Commissie van Onderzoek) nodig. Na inschrijving wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek met de intern begeleider. Tijdens het intakegesprek mag uw kind kennismaken met de school, de leerkracht en de leerlingen van de groep waarin hij of zij geplaatst wordt (als dit al bekend is). Kleuters, die voor het eerst naar de basisschool gaan, kunnen instromen na hun vierde verjaardag. De startdatum van een nieuwe leerling is altijd in overleg met de intern begeleider.
Voor meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement zie de algemene Kentalis schoolgids op de Kentalis Website.