Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2023-2024 zijn uitgevoerd. We noemen de belangrijkste maatregelen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregelen | Wat is bereikt |
Begrijpend lezen:
|
|
In het schooljaar 23-24 zullen we ons gaan verdiepen in meertalig en de consequenties hiervan voor ons onderwijs. | De expertgroep heeft zich hierin verdiept en komend jaar gaan we daar met het hele team meer vorm aan geven. |
Rekenen:
|
|
Verbeteren van de sociale veiligheid in groep 6 t/m 8 en de fysieke veiligheid in groep 7 | Er is school breed gewerkt aan het onderwerp relatie leerkracht/leerling. De aanbevelingen die hieruit voortgekomen zijn, zijn opgenomen in de afsprakenkaart SEO. Komend jaar vindt hierop verdieping plaats. |
Komend schooljaar wordt het programma PETOS volledig ingevoerd en gecombineerd met Kanjer ingezet. De werkwijze op het gebied van SEO zal worden uitgebreid en aangescherpt. Het omgaan met conflicten/ruzie zal voortdurend terugkomen in de kanjerlessen en het via de Kanjermethode voor- en nabespreken van de vrije situaties. Er wordt veel ingezet op inoefenen van communicatieve vaardigheden op school. Enkele leerlingen die zwak scoren op de SCOL worden volgend jaar verder besproken en gevolgd in de CVL waarbij het handelen van de leerkracht en het systemisch werken met ouders en andere betrokkenen een belangrijke plek krijgt. | Methode is ingevoerd in groep 1 t/m 8 en tussentijds geëvalueerd. De resultaten vanuit de SCOL zijn besproken in de CvL met de leerkrachten. Daar waar nodig zijn extra interventies ingezet. Het voorbereidingsformulier van de CvL is hierop aangepast. |
Invoeren werken met de methodiek van stichting leerKRACHT. | Het werken vanuit de werkwijze van stichting leerKRACHT is ingevoerd. Vanuit de ervaringen van afgelopen jaar hebben we bijstellingen gedaan en volgend schooljaar gaan we het werken in een verbetercultuur verder implementeren vanuit de methodiek van stichting leerKRACHT. |
De volgende ouderenquête wordt door minimaal 80% van de ouders ingevuld. | In onze doelen hadden we geen 80% staan, maar 50%. De respons op de Vragenlijst was 38%: 33 van de 88 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is voldoende. Daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.
Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Ambitie Kentalis:
- 75% van de leerlingen scoort op of boven de signaleringswaarde.
- Doorstroomtoets groep 8: 75% van de leerlingen scoort conform uitstroomperspectief.
Technisch lezen
In de groepen 5 t/m 7 zijn de CITO leestoetsen afgenomen. De AVI-Toets voor het lezen van teksten en ook de DMT-toets. Deze toets scoort het lezen op woordniveau.
83% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het uitstroomperspectief (UP) op de AVI-toets. Op de DMT-toets scoort 61% van de leerlingen op of hoger dan het verwachte niveau.
Begrijpend lezen
Vanaf groep 5 t/m 7 is de toets Begrijpend Lezen van CITO Leerling in Beeld afgenomen. Leerlingen die gediagnosticeerd zijn met dyslexie of een zeer laag leesniveau hebben in groep 5 t/m 7 de toets digitaal gemaakt. Hierbij kunnen ze gebruik maken van de voorleesfunctie. Dit staat genoteerd in de evaluatie van het OPP.
55% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP.
Rekenen
De leerlingen van de groepen 5 t/m 7 hebben de CITO toets Leerling in Beeld Rekenen&Wiskunde schriftelijk gemaakt.
69% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP.
Spelling
De leerlingen uit de groepen 5 t/m 7 hebben de toets Taalverzorging van Cito Leerling in Beeld schriftelijk gemaakt.
72% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP.
Opbrengsten juni 2024
We zien over de gehele linie dat er ten opzichte van eind schooljaar 22-23 een stabiel beeld zichtbaar is op het behalen van de Kentalisambitie ten aanzien van de uitstroomperspectieven (UP). Hierbij is enige groei te zien bij Technisch Lezen (AVI) en Spelling. Op 3 gebieden wordt de ambitie van Kentalis (75% van de leerlingen scoort op of boven het beoogde niveau van het UP) nog niet behaald.
We zien positieve effecten van de aanpak van het leesonderwijs in onze groei terugkomen. Het structureel insteken op zelfstandig lezen, verhogen van de leertijd op het lezen, interactief voorlezen, veel aandacht leespromotie en thematisch lezen werpt zijn vruchten af. Bij een aantal leerlingen zien we hardnekkige lees-en spellingsproblemen in de bovenbouw. In groep 3 hebben we het aanbod verbreed. Alle onderdelen van de aanvankelijk leesmethode zijn aangeboden. Er is extra leestijd ingezet. Ook in groep 4 is meer leertijd naar het technisch lezen gegaan. De resultaten op het technisch lezen zijn in deze groep hoog. Hiermee ligt een stevige basis voor het voortgezet technisch lezen in de bovenbouw.
De aanpak op gebied van technisch lezen in combinatie met de aanpak van begrijpend lezen middels Focus op Begrip zorgt voor een geïntegreerde aanpak in het thematisch lezen. Het vergoten van het aanbod vanuit Alles-in-1 en inzet van rijke tekstsets hebben een positief effect op de resultaten in de groep. Dat we de Kentalisambitie nog niet behalen heeft ook te maken met het relatief grote aantal leerlingen met een zeer kleine woordenschat en meertaligheid speelt daarbij ook een rol. Ook de wijze waarop getoetst wordt sluit onvoldoende aan bij onze visie en aanbod.
Op het gebied van Rekenen zien we dat de score in de buurt komt van het ambitieniveau van Kentalis. We zien in alle groepen terug dat onze leerlingen op de methode-gebonden toetsen beter scoren dan op de (talige) CITO-toetsen. Dit heeft sterk te maken met het beschikken over onvoldoende woordenschat/rekentaal. Het onderdeel rekentaal wordt voor specifieke leerlingen meegenomen de logopedische behandeling. Daarnaast wordt rekentaal ook vanaf de kleutergroepen geïntegreerd in het aanbod. In de groepen 1 t/m 4 is dit een vast onderdeel van het rekenaanbod. We zien dat automatisering van de basisrekenvaardigheden voor veel leerlingen nog onvoldoende beklijft. Aankomend schooljaar zal het team zich richten op het rekenonderwijs binnen een verbetertraject.
De resultaten op Spelling laten een mooi beeld zien. De invoering van het ondersteunende methodiek Taal in Blokjes, waarbij leerlingen woorden kunnen visualiseren middels gekleurde blokjes heeft hier een grote bijdrage aan geleverd. Met name in de onderbouw hebben leerlingen hier profijt van. In de bovenbouw zien we dat leerlingen moeite hebben met de categorieën die niet-regelgevoelig zijn: uitzonderingen en weet-woorden. Er is geïnvesteerd in meer oefentijd voor het inprenten van de woordbeelden. In het schooljaar 2024-2025 zal het team zich richten op het verder verbeteren van het spellingsaanbod en de didactiek.
Eindtoets groep 8
Dit schooljaar hebben 11 leerlingen de Doorstroomtoets gemaakt, bij 9 leerlingen was het resultaat passend bij het schooladvies. 80 % van de leerlingen scoort passend bij het uitstroomperspectief. Bij 2 leerlingen is op basis van de Doorstroomtoets het schooladvies naar boven bijgesteld.
Sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren
Bij de laatste afname van de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) is gebleken dat op schoolniveau 79% van de leerlingen de norm van de schoolstandaard heeft gehaald. Hiermee worden de ambities van Kentalis DoetinTaal gehaald (ambitie: 75% haalt de schoolstandaard).
Op groepsniveau hebben groep 4, 5/6 en 7 de ambities (net) niet gehaald. Bij groep 4 is er een duidelijke stijging in scores te zien ten opzichte van de vorige afname in het najaar van dit schooljaar. De intensieve begeleiding die de leerkrachten hebben gegeven op het gebied van taak-/werkhouding en het werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van o.a. Kanjer heeft zijn vruchten afgeworpen.
Zoals andere jaren komt ook dit jaar de categorie ‘Omgaan met ruzie’ als zwak naar voren. Daarnaast komt de categorie ‘Aardig doen’ in meerdere groepen zwakker uit. Er bestaat een relatie tussen deze categorie en de communicatieve problemen van de leerlingen.
Sociale veiligheid
Eén keer per jaar brengt Kentalis DoetinTaal de sociale veiligheid bij een representatief deel van de leerlingen in kaart (dit jaar bij groep 5/6, 7 en 8). Dit gebeurt met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Deze intern ontwikkelde vragenlijst bevat vragen over de drie wettelijke onderwerpen voor een MSV: Welbevinden, Sociale veiligheidsbeleving en Aantasting van de sociale en fysieke veiligheid. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat we een school zijn waar iedereen zich veilig voelt.
Kentalis stelt de ambitie dat 90% van de leerlingen deze vragen positief beantwoordt. Desondanks blijven wij ook onze eigen Kentalis DoetinTaal ambitie hanteren. Onze ervaring leert dat een score van 90% niet realistisch is om bij onze doelgroep te verwachten; leerlingen interpreteren de vragen soms te letterlijk of anders dan bedoeld. Kentalis DoetinTaal heeft de volgende ambitie geformuleerd: 100% van de leerlingen is veilig en 80% bevestigt dit in de vragenlijsten.
Bij de meting van november 2023 halen we als school onze eigen ambitie (80%) op alle drie onderdelen:
- Welbevinden: 95% van de leerlingen scoort een 3 of hoger.
- Sociale veiligheidsbeleving: 88% van de leerlingen scoort een 3 of hoger.
- Aantasting van de sociale en fysieke veiligheid: 84% van de leerlingen scoort positief.
De ambitie van Kentalis halen we op 2 van de 3 onderdelen niet, namelijk sociale veiligheidsbeleving en aantasting sociale en fysieke veiligheid.
De analyse per groep, de verklaringen en de acties die daaruit volgen worden uitgebreid beschreven in het document ‘Analyse WMK sociale veiligheid november 2023’.
Overgang naar een andere school
Dit schooljaar zijn 22 leerlingen uitgestroomd: 11 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 11 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (92%).
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Praktijkonderwijs | 1 | 4 | 2 |
Vmbo-bb | 6 | 9 | 5 |
Vmbo-kb | 3 | 4 | |
Vmbo-t | |||
Totaal | 10 | 13 | 11 |
Totaal naar regulier | 6 | 12 | 9 |
Totaal naar (v)so | 4 | 1 | 2 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | |
Basisonderwijs (bao) | 6 | 10 | 8 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | 3 | 3 | 1 |
Speciaal onderwijs (so) | 3 | 3 | |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | |||
Buitenland | 1 | ||
Totaal | 13 | 13 | 11 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. De ambitie ligt op 75%.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022 | 27 leerlingen |
---|---|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 25 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerlingen |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 2 leerlingen |
Van 25 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 25 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden (100%). Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouderervaringen
In 2023-2024 heeft het ouder ervaringenonderzoek plaatsgevonden.
Het responspercentage is 38%. Dit betekent dat 38% van de ouders dit onderzoek heeft ingevuld. Volgens de normen van WMK is dit een een voldoende responspercentage. Hiermee kunnen we de uitkomsten van dit onderzoek voldoende interpreteren en hier, waar nodig, acties aan koppelen.
Het cijfer dat de ouders de school geven is een 8,7, dit is 0,1 punt hoger dan bij het vorige onderzoek (8,6).
Leerlingervaringen
In 2022-2023 is het leerling ervaringenonderzoek afgenomen.
Het cijfer dat de leerlingen de school geven is een 8,7
Wij zijn heel blij met dit cijfer van onze leerlingen.
Medewerkerstevredenheid
In 2022-2023 heeft het medewerker ervaringenonderzoek plaatsgevonden.
Het responspercentage van het onderzoek is 93%, 25 van de 27 deelnemers hebben de enquête ingevuld. Dit betekent dat de resultaten waardevol zijn. Hieronder de scores op de 4 thema's.
Autonomie 6,7
Sociale veiligheid 7,4
Werkgeverschap 4,9
Bevlogenheid 7,2
Audit of inspectie
Op 21 maart 2022 is er een audit uitgevoerd op onze school. Het auditteam heeft gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs op verschillende gebieden.
We zijn erg blij om u te kunnen melden dat de auditoren erg tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs op onze school, we hebben veel complimenten gekregen.
Het auditteam geeft de school de hoogste scores voor; de zorgvuldige procedure bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, onze ambities, doelen, het verantwoording afleggen en evalueren van het schoolklimaat (3x een goed en 1x bijna goed).
Er zijn geen onvoldoendes.
Verbeterpunten ziet het auditteam vooral in het nog concreter beschrijven van het OPP en de differentiatie in het aanbod tijdens de les.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:
- Verdiepen in meertaligheid en de consequenties hiervan voor ons onderwijs.
- Onderzoek doen naar nieuwe rekenmethoden passend bij onze doelgroep en ons voorbereiden op de aanschaf van een nieuwe methode voor het rekenen.
- Inzicht hebben in het spellingonderwijs en handelen volgens een duidelijke, doorgaande lijn, zodat al onze leerlingen de categorieën passend bij hun aanbod beheersen.
- Alle leerlingen voelen zich veilig, ontwikkelen zich sociaal emotioneel en komen daardoor tot leren.
- Verder implementeren van het werken in een verbetercultuur volgens de methodiek van stichting leerKRACHT.
- Borging van het werken volgens FOCUS op begrip wordt gecontinueerd.