Informatie en contacten ouders
Wij informeren u gedurende het schooljaar door middel van nieuwsbrieven, onze schoolapp, ouderavonden, ouderpanels, rapportavonden en oudergesprekken.
Op de ouderbijeenkomsten verwachten we alle ouders/verzorgers. Op een aantal van deze bijeenkomsten wordt een specifiek onderwerp besproken over opvoeding en/of onderwijs. Voor de data verwijzen wij u naar de jaarkalender 2024 - 2025.
Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) opgesteld en gevolgd. (voor meer informatie betreffende OPP zie de algemene schoolgids.) Dit OPP wordt 2 keer per schooljaar geëvalueerd en met ouders/verzorgers besproken. Hiernaast ontvangen alle leerlingen twee keer per jaar een rapport. Hier volgen geen oudergesprekken op, dit document is specifiek voor de leerlingen.
De privacy in alle applicaties is geborgd en ouders hebben te allen tijde recht op inzage in het dossier van hun zoon of dochter.
Schoolapp: Social Schools
Voor de dagelijkse communicatie tussen de ouders en de groep/school wordt gebruik gemaakt van de app Social Schools. Deze app is gratis te downloaden. Naast de dagelijkse communicatie worden de nieuwsbrieven ook via Social Schools gedeeld. En er kunnen communicatiegroepen op worden gezet wanneer er veel externe zorgpartners betrokken zijn rondom een leerling.
Nadat u toestemming heeft verleend, ontvangt u van school een inlogcode voor Social Schools.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we veel leuke en leerzame activiteiten, buiten en binnen de school. We krijgen voor deze activiteiten geen vergoeding van de overheid. Daarom vragen we u voor sommige activiteiten ( bijvoorbeeld het tweejaarlijkse schoolkamp ) een bijdrage. Eens in de twee jaar gaan we met de hele school op kamp. Het bedrag is afhankelijk van waar we heen gaan en hoeveel dagen. U wordt hierover tijdig geïnformeerd en er is de mogelijkheid om in termijnen te betalen.
De school wenst geen enkele leerling te hoeven uitsluiten van activiteiten. Als het betalen van de bijdrage voor u financieel gezien een probleem is, vragen we u contact op te nemen met de afdelingsdirecteur. Er wordt dan gezocht naar een passende oplossing. Ook bestaat de mogelijkheid van een tegemoetkoming via de gemeente.
Het niet betalen van de bijdrage leidt niet tot het uitsluiten van de leerlingen van deelname aan activiteiten.
Telefoonbeleid
Het telefoonbeleid is een onderdeel van ons Social Media Protocol.
Tijdens de pauze is het voor leerlingen toegestaan om een mobiele telefoon te gebruiken. Onder schooltijd is dit niet toegestaan en bepaalt de docent waar de mobiel wordt opgeborgen.
Voor medewerkers van het KCZ is het toegestaan om een mobiele telefoon te gebruiken op school. Dit gebeurt echter zo min mogelijk in het zicht van de leerlingen.
Lokale medezeggenschap op locatie
We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.
Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.
Dit zijn de leden van de raad:
Personeelsgeleding:
- Yvonne Bruggeman (Voorzitter}
- Dini van Vliet (leerkrachtondersteuner)
- Marijke Sanmoenawi (leerkrachtondersteuner)
Oudergeleding:
- Charlotte van Santvoord
- Robert Wong
- Jeroen Pol
De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
We hebben op school een interne vertrouwenspersoon. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn.
Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld piekeren over een ruzie die ze (mee)gemaakt hebben, kunnen ze moeite hebben met de scheiding van hun ouders, of voelen zich alleen en zouden bijvoorbeeld graag meer vrienden of sociale activiteiten willen hebben. Als een leerling een beroep doet op de vertrouwenspersoon dan zal zij vooral goed luisteren. Zij zal samen met de leerling naar wegen zoeken om de zorgen te verminderen en misschien zelfs op te lossen. Het gesprek is vertrouwelijk. Als het nodig is de ouder/verzorger te betrekken dan zal dit gebeuren. Dit zal dan vooraf met het kind besproken worden.
De vertrouwenspersoon stelt zich jaarlijks voor aan de leerlingen en vertelt waarvoor ze bij haar terecht kunnen.
Onze interne vertrouwenspersonen is:
- Carianne Goumans, (schoolmaatschappelijk werker) c.goumans@kentalis.nl
Wij streven naar een prettige, veilige leeromgeving. Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich gerespecteerd en veilig voelen. Toch kan het weleens misgaan en kan er sprake zijn van groepsdynamische problemen of pesten. Problemen in de groepsdynamiek van een klas kunnen het leerproces van de leerlingen verstoren. Pesten kan, vooral wanneer dit over een lange periode gaat, leiden tot ernstige klachten bij het gepeste kind. Pesten is voor ons in alle gevallen onacceptabel en nemen we altijd serieus.
Kentalis College Zoetermeer voert actief beleid om te zorgen voor een sociaal veilige omgeving voor de leerlingen. Dit beleid is uitgebreid beschreven. Elke afdeling werkt aan het neerzetten van een positieve groepsdynamiek en het voorkomen van pestgedrag. In de basis maakt het team van KCZ hiervoor gebruik van de preventieve methodiek Kanjertraining. Deze methodiek kan ook worden ingezet als interventie binnen zorgniveau 1 en 2. Daarnaast worden wekelijks lessen Sociale vaardigheden aangeboden aan alle klassen.
De mentor is voor ouders altijd het eerste aanspreekpunt voor pesten. Daarnaast zijn er 2 anti-pestcoördinatoren aanwezig op het KCZ en is de gedragskundige doorgaans betrokken bij groepsdynamische problemen en pesten.
De Anti-Pest Coördinatoren zijn:
- Mariska Hordijk, m.hordijk@kentalis.nl
- Leonora van der Beek, l.vanderbeek@kentalis.nl
Wat doet een Anti-Pest Coördinator?
Een Anti-Pest Coördinator zorgt ervoor dat het onderwerp “pesten” vaak op de agenda komt.
Met de leerkrachten en/of met de leerlingen kunnen er gesprekken gevoerd worden. Ook ouders kunnen aangeven dat zij eens willen praten over pesten in het algemeen of misschien wel over één specifieke situatie waarin er sprake is van pesten.
Uiteraard is de mentor (de groepsleerkracht) de eerste persoon bij wie de leerling of de ouder(s)/verzorger(s) terecht kan/kunnen.
De Anti-Pest Coördinator heeft onder andere als taak om mee te denken op preventief en curatief beleid en kan worden ingeschakeld bij zorgniveaus 1 en 2 door leerkracht en/of gedragskundige. Daarnaast is de anti-pestcoördinator verantwoordelijk voor het jaarlijkse afname van de Monitor Sociale Veiligheid.
Ouderraad (klankbordgroep)
Op het Kentalis College Zoetermeer is in het schooljaar 2022 - 2023 gestart met een klankbordgroep. Deze staat onder leiding van Jan-Willem Regtering (j.regtering@kentalis.nl).
Klacht of compliment
We horen het graag als u een klacht heeft of bezwaar wilt indienen. We willen dit graag snel én samen oplossen. Zo kunnen we onze zorg en ons onderwijs verbeteren. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ons kenbaar maken.
Wat u kunt doen als u een klacht heeft
• Neem contact op met de betrokken medewerker. Probeer het probleem samen op te lossen.
• Lukt het niet om het probleem samen op te lossen, ga dan naar de leidinggevende.
• Vraag eventueel om advies en ondersteuning van de klachtenfunctionaris.
• Als het om ongewenst gedrag gaat, kunt u een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon
Pien den Hollander is klachtenfunctionaris voor onze regio. Op onze website kunt u verdere informatie vinden.