Kwaliteitszorg
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen.
Er worden doelen gesteld vanuit de doorlopende leerlijnen die cluster 2 specifiek zijn gemaakt, waarbij de werknemers en sociale vaardigheden een belangrijk onderdeel zijn van ons onderwijsaanbod.
Onderwijsresultaten
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor:
- SO: eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd
- SO CMB: eind 5de leerjaar en aan het einde van de schooltijd
- VSO en VSO CMB: eind onderbouw of 3de leerjaar en aan het einde van de schooltijd
Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids.
Naar aanleiding van de opbrengsten zijn specifieke maatregelen genomen. Deze worden in een 4D cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) geëvalueerd en bijgesteld. Deze cyclus is opgenomen in de jaarplanning.
Overgang naar een andere school
Tussentijdse uitstroom
In schooljaar 2023-2024 zijn er geen leerlingen tussentijds uitgestroomd.
Einduitstroom
Voor het VSO zijn er totaal 11 leerlingen uitgestroomd. 7 naar een dagbestedingsplek en 2 leerling naar een beschutte werkomgeving, 2 leerlingen hebben de MBO Entree opleiding afgerond. Alle 11 leerlingen zijn uitgestroomd conform hun uitstroomperspectief.
Informatie over eind uitstroom
100% van de in schooljaar 2023-2024 uitgestroomde leerlingen stroomde na leerjaar 5/6 uit. We noemen dat eind uitstroom, hier is te zien waar zij naartoe uitstroomden.
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt voor de leerlingen die de het VSO hebben verlaten voor 82% behaald. (9/11). 2 van de 11 leerlingen hebben MBO 1 Entree afgerond die beiden waren ingeschaald op UP 5. Deze 2 zijn hoger uitgestroomd dan het gestelde UP 5 beschut werk niveau.
Analyse
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen aan bij de uitstroombestemming.
Maatregelen
Er zijn geen acties noodzakelijk
Informatie over tussentijdse uitstroom
In schooljaar 2023-2024 was er geen sprake van tussentijdse uitstroom.
Informatie over vervolgsucces
Van leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2022-2023 | VS0 |
---|---|
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 85% (11/13 lln.) |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 15% (2/13) |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 0% (0/13) |
VSO-CMB
Ambitie 1: 85% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
Analyse
Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. Specifieke maatregelen zijn hierdoor niet noodzakelijk.
Maatregelen
Alle leerlingen en ouders krijgen bij uitstroom te horen dat we de leerlingen willen blijven volgen en vragen we hen hieraan mee te werken. Dit gebeurt telefonisch en aan de hand van een vragenlijst wanneer ouders/verzorgers/leerling hiermee akkoord gaan.
Wat is bereikt ?
Van de leerlingen, die niet meer op de juiste uitstroombestendiging zitten is wel bekend wat zij nu doen. Deze leerlingen zijn doorgestroomd naar MBO2.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ouder ervaringen onderzoek 2023-2024:
Op alle onderdelen wordt een score behaald boven de gestelde norm van 3,00. Het gemiddelde cijfer dat aan de school wordt gegeven door de respondenten is een 8,0. Onderdelen die uit deze vragenlijst als ‘sterk’ naar voren komen zijn Leerlingenzorg en -begeleiding, Informatie en Communicatie en Imago van de school. De respondenten ervaren dat kun kind goed begeleid wordt door de betrokken leerkrachten, en geven aan dat er een prettige communicatie met school is waar het de ontwikkeling en het welbevinden van hun kind betreft. De respondenten zouden andere ouders aanraden deze school voor hun kind te kiezen. Vanuit de open vragen komt daarnaast nog naar voren dat ouders ervaren dat leerkrachten veel kennis hebben op het gebied van de communicatieve ontwikkeling, en veel ervaring in het omgaan met kinderen met speciale behoeften. Ouders ervaren een enthousiast en betrokken schoolteam dat veel aandacht heeft voor de individuele leerling.
Er zijn vanuit deze vragenlijst momenteel geen onderdelen die niet aan de gestelde norm van 3,00 voldoen. Daarom kan niet worden gesproken over onderdelen die als ‘zwak’ worden beoordeeld.
Leerlingen ervaringen onderzoek 2022-2023:
De leerlingen zijn tevreden over de school en het gemiddelde cijfer dat aan de school wordt gegeven door de respondenten is een 8,2. Gemiddeld wordt op alle 8 beleidsterreinen een score boven de 3,00 gehaald. De Kentalis ambitie wordt daarmee behaald.
Binnen het beleidsterrein omgaan met elkaar scoort 84,1% van de leerlingen een 3 of een 4. Dit is een sterk punt van onze afdeling. Binnen de beleidsterreinen wat ik leer en sfeer op school, worden de scores boven de 3,00 behaald en is de Kentalis ambitie behaald. Binnen het beleidsterrein lesgeven wordt op het item 'de docent laat ons samenwerken' een score van 2,94 behaald. Op de overige items zijn alle scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein lestijd wordt op het item 'de docent zorgt er voor dat alle spullen klaar liggen' een score van 2.97 behaald. Op de overige items zijn de scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein resultaten worden op de afzonderlijk item weliswaar scores van 3,00 of hoger gehaald, echter scoort slechts 69,2% van de leerlingen een score van 3 of 4, hiermee is de ambitie van 75% niet behaald. Binnen het beleidsterrein afstemmen wordt op het item 'de docent geeft extra tijd als dit nodig is' een score van 2,82 behaald. Op de overige items zijn de scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein mijn mening doet ertoe worden weliswaar op de afzonderlijke items scores behaald rondom de 3, echter scoort slechts 64,1% van de leerlingen een score 3 of 4. Hiermee is de Kentalis ambitie van 75% niet behaald.
Aan de hand van bovenstaande data zijn er doelen gesteld, waar we ook het komende jaar zullen werken.
Audit of inspectie
In november 2022 is er een interne audit geweest op het KCZ.
Hieronder kunt u het verslag lezen van de bevindingen van het audit team.
Samenvatting en eindconclusie
Tijdens de audit op Kentalis College Zoetermeer VSO hebben wij vanuit de documenten die we van
de school hebben ontvangen, de geobserveerde lessen en de gevoerde gesprekken een goed beeld
gekregen van het onderwijs op de school.
We hebben geconstateerd dat de school basiskwaliteit biedt, wat wil zeggen dat de kwaliteit van het
onderwijs op schoolniveau als voldoende is beoordeeld.
In het gesprek tijdens de audit treffen we enthousiaste medewerkers en ouders, die op grote lijnen
tevreden zijn.
Een aantal aanbevelingen hebben we als advies aan de school gegeven:
- Breng meer structuur en samenhang aan in de de documenten, bijvoorbeeld door de verschillende standaarden van de inspectie als uitgangspunt te nemen en verbindingen aan te brengen tussen documenten.
- In het onderwijs aan dove en slechthorende leerlingen is taal en communicatie een belangrijk aspect. Als het gaat om aanbod in NGT en NmG is het beeld wisselend. Niet alle medewerkers zetten NGT of NmG in. Op de website van KCZ is wel te lezen dat dit een belangrijk onderdeel is van de communicatie en ook uit gesprekken die zijn gevoerd blijkt dat dit als belangrijk aspect van de communicatie wordt ervaren. Aanbod NGT en het inzetten van NmG en NGT in de praktijk vragen aandacht.
Leerlingen zijn gebaat bij eenduidige werkwijzen en methodieken. In de opbouw en uitvoering van de geobserveerde lessen is een wisselend beeld te zien. Het is aan te bevelen om meer eenduidige afspraken te maken over het pedagogisch-didactisch handelen aansluitend bij de onderwijsbehoeften van de verschillende doelgroepen en deze ook uit te voeren.
Naar aanleiding van bovenstaande adviezen zijn we als school meer eenduidigheid gaan aanbrengen in de documenten en aanpak.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024 - 2025:
- Gebaarvaardigheid van de medewerkers vergroten.
- EDI instructie scholing team.
- cyclisch werken doorvoeren in alle lagen.