Informatie en contacten ouders
Wilt u ons op de hoogte houden?
We vinden het belangrijk om regelmatig contact met u te hebben. Natuurlijk spreken we u vaak over uw kind, op school of via de telefoon. U krijgt ook informatie over de groep van uw kind. De leerkracht vertelt bijvoorbeeld wat de kinderen nu leren of welke activiteiten er zijn. Hiervoor gebruiken we de app Social Schools of de mail. Berichten over de school zelf kunt u ook vinden op Social Schools. Via deze app kunt u zelf contact opnemen met diverse medewerkers. Het is dus van belang deze regelmatig te controleren.
Op vaste momenten in het jaar hebben we oudergesprekken. In het hoofdstuk ‘Zorg voor de leerlingen’ leest u hier meer over.
Welkom op school
Ouders zijn welkom op school en in de groep. We vragen u wel om eerst een afspraak te maken. Dan hebben we alle tijd voor u. Dus wilt u een les bijwonen? Wilt u een medewerker spreken? Of wilt u aanschuiven bij de behandeling van de logopedist? Hiervoor kunt u altijd een afspraak maken. U hoeft dus niet te wachten tot het volgende ontmoetingsmoment.
Nieuwsbrief
Een paar keer per jaar krijgt u onze nieuwsbrief. Deze versturen we via de app Social Schools. In de nieuwsbrief leest u meer over activiteiten en veranderingen op school. De agenda staat er ook in. Daarnaast delen we in de nieuwsbrief informatie van organisaties waarmee we samenwerken en die interessant voor u kan zijn.
Activiteiten op de afdeling worden gedeeld via social schools.
Start van het schooljaar
Ouders ontvangen aan het begin van het schooljaar een informatiebrief met vakantie-en studiedagen. Achterop staat informatie over hoe we werken. Ouders worden aan het begin van het schooljaar uitgenodigd voor een startgesprek, waarbij kennis wordt gemaakt met de leerkracht en het gesprek ook gaat over komend schooljaar. Verdere communicatie loopt via de groepstelefoon en Social Schools.
Tolk
Bij een belangrijk gesprek op school kan het nodig zijn om een tolk uit te nodigen. De tolk kan de informatie dan zo goed mogelijk vertalen. Ouders kunnen de tolk zelf regelen. Lukt dit niet? Bij uitzondering kan de school besluiten om een tolk aan te vragen.
Schoolverlaters
In het VSO worden de leerlingen voorbereid op hun toekomst, in dit geval het gaan werken op een dagbestedingslocatie. De laatste drie jaar wordt door het ontwikkelen van specifieke competenties de leerlingen daarop voorbereid. De groepsstages en externe stages maken daar een belangrijk deel van uit. Met de leerlingen en hun ouders start dan ook tegelijk het gesprek over de toekomst van de leerling. Er wordt een transitiedocument bijgehouden, waarin de stage-ervaringen worden vastgelegd en de overdracht voor de vervolgplek wordt beschreven. De laatste stageplek is bij voorkeur ook de plek waar de leerling naartoe uitstroomt na het verlaten van het VSO. Er is in deze laatste fase regelmatig contact tussen leerling, ouders, school en de medewerkers op de nieuwe plek.
Privacy en recht op inzage
In het leerlingdossier en alle gebruikte programma’s rondom de leerlingen is de privacy gewaarborgd. Ouders hebben ten alle tijde het recht op inzage in het dossier van hun kind.
Schoolapp: Social School
Social Schools 3.0 is een veilig platform voor snelle communicatie tussen leerkrachten of andere medewerkers en ouders. Als school vinden we deze app handig om snel nieuws te delen. Leerkrachten kunnen er bijvoorbeeld een verslag van de dag of week op zetten. Dat doen we minimaal één keer per week. Als ouder kunt u uw kind makkelijk ziek melden via de app.
Om Social Schools te kunnen gebruiken moet u eenmalig toestemming geven. Daarna kunt u alles op dit platform volgen. Dat kan via de website van Social Schools. Of via de Social Schools-app, die u kunt downloaden op uw mobiele telefoon.
Vrijwillige ouderbijdrage
Elk schooljaar organiseren we veel leuke, leerzame en bijzondere activiteiten, op school en daarbuiten. Voor die activiteiten krijgen we geen geld van de overheid.
Wij vragen vanaf schooljaar 2022-2023 van ouders geen structurele ouderbijdrage meer voor deze schoolactiviteiten die onderdeel vormen van het onderwijs.
Lokale medezeggenschap op locatie
Ouders en medewerkers kunnen meedenken en meebeslissen over belangrijke beslissingen over het onderwijs. Dit gebeurt in de zogenaamde ‘locatie-medezeggenschapsraad’, de LMR. Wij hebben een LMR voor onze afdeling van Kentalis Signis CMB. De LMR vertegenwoordigt de mening en belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beslissingen over het beleid van de school vragen we de LMR om advies of toestemming. Dat doen we in openbare vergaderingen.
De LMR mag ook zelf met ideeën komen. De leden van de LMR kunnen een onderwerp op de agenda zetten, een voorstel doen of advies vragen aan alle ouders. De school kan ook een speciale ouderavond organiseren om een belangrijk onderwerp met alle ouders te bespreken.
Momenteel zijn de ouders compleet. Voor het personeel is er één vacature. Heeft u ideeën, vragen of zorgen? U kunt terecht bij een van de ouderleden van de LMR, e-mail: LMRinfoSignisCMB@kentalis.nl. Ook de personeelsleden van de LMR zijn via dit e-mailadres bereikbaar.
De leden
De LMR is samengesteld uit medewerkers en ouders. De LMR van Kentalis Signis CMB heeft 4 leden.
Leden in de LMR | Functie |
Victor Cohen | Ouder (rechts) |
Leontien Sauerwein | Ouder (3e op de foto) |
Aleid Roebers | Leerkracht (links) |
Yvonne Meijer | Administratief medewerkster (2e op de foto) |
Interne vertrouwenspersonen en anti-pestcoördinator
We willen dat leerlingen onze school ervaren als een prettige en veilige plek om te leren. Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich gerespecteerd en veilig voelen. Op school gaan we steeds uit van respect: respect voor jezelf, respect voor de ander en respect voor de omgeving.
Antipestbeleid
Pestgedrag nemen we heel serieus. Hoe eerder er met alle betrokkenen wordt gepraat, hoe beter. Het doel is om de relatie beter te maken en weer respect voor elkaar te laten zien. Een gevoel van onveiligheid gun je niemand. Het pesten ‘oplossen’ is de eerste stap; de nazorg is minstens zo belangrijk. Daarom hebben alle scholen van Kentalis een antipestbeleid en een coördinator sociale veiligheid.
Coördinator sociale veiligheid
De coördinator sociale veiligheid is een medewerker die zich bezighoudt met de sfeer en de veiligheid op school. Hij of zij zorgt dat leerlingen, medewerkers en ouders de regels en afspraken kennen over sociale veiligheid. Als iemand wordt gepest, of als we dat denken, dan legt de coördinator uit wat de betrokkenen het beste kunnen doen. De coördinator helpt ook bij de gesprekken om de relatie weer beter te maken.
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is iemand op school met wie leerlingen alles kunnen bespreken. Bijvoorbeeld als ze iets niet willen of durven vertellen aan hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag of andere vervelende gevoelens. We willen natuurlijk het liefst dat het onderwerp eerst wordt besproken met degene die ermee te maken heeft. Soms is het prettiger om eerst met iemand anders te praten.
Functie | Naam | E-mailadres |
Coördinator sociale veiligheid | Esther Wijland | e.wijland@kentalis.nl |
Interne vertrouwenspersonen | Roos Stellaard Katinka Wolf | |
Antipestcoördinator | Annelies van der Eijk | a.vandereijk@kentalis.nl |
Aandachtsfunctionaris kindermishandeling en huiselijk geweld | Annelies van der Eijk | a.vandereijk@kentalis.nl |
Aandachtsfunctionaris RIS | Maaike Degenkamp Lea Ligthart Roos Stellaard Ditha van Oudenallen | |
Onderwijscoördinator | Lea Ligthart | l.kuilman@kentalis.nl |
Als u een klacht hebt
Soms gebeurt er iets op school waar ouders of leerlingen het niet mee eens zijn. Wij gaan dan graag met u in gesprek om samen een oplossing te vinden. Mocht dit niet lukken, dan kunt u een klacht indienen. Op onze website staat hoe u dat kunt doen.
Ouderraad (klankbordgroep)
Uw rol is belangrijk
We vinden het belangrijk dat u als ouder betrokken bent bij de school. Veel ouders hebben een actieve rol op school. Ze helpen bijvoorbeeld bij het organiseren van activiteiten. Wanneer ouders betrokken zijn bij de school, heeft dit een positief effect op de resultaten van het kind. Het is ook goed voor zijn of haar ontwikkeling.
We zorgen dat er contact is tussen de ouders en de school, maar ook tussen de ouders. We organiseren inloopochtenden, ouderavonden met een bepaald thema en zogenaamde ‘rondetafelgesprekken’. We streven ook naar een paar klassenouders per afdeling en delen informatie met elkaar via de app Social Schools. Hebt u zelf nog suggesties? We horen het graag.