Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

MaatregelWat is bereikt
Niveaus van de leerlingen kunnen per leergebied verschillend zijn.Elke leerling heeft zijn eigen leerplan waarbij de niveaus per leerlijn verschillend kan zijn. Er is in schooljaar 2023-2024 geen leerling die op alle leerlijnen op hetzelfde niveau werkt. Vooral binnen de cognitieve gebieden is veel verscheidenheid.
Zoekende naar een passende ZML didactiek.Tijdens een studiedag heeft een trainer van CED een presentatie over ‘Teach like a champion 3.0 ZML’ gegeven. Deze training sloot echter niet aan bij de scholingsbehoefte van het team. Vanuit het team is het voorstel gekomen om zich in kleine werkgroepen te professionaliseren op verschillende gebieden die betrekking hebben op het geven en verbeteren van onderwijs aan CMB leerlingen.
Ontwikkeling van leerroutes en leerlijnen in samenwerking met Kentalis CMB scholen.De nieuwe leerlijnen en leerroutes zijn ontwikkeld. De leerlingen zijn in juni 2024 opnieuw ingeschaald op de leerroute en dit is besproken met ouders tijdens het oudergesprek. De nieuwe leerlijnen zullen vanaf augustus 2024 in ParnasSys actief gebruikt gaan worden.
Doelen sociaal-emotioneel worden in overleg met de gedragskundige opgesteld.In verband met de komst van een nieuwe gedragskundige is deze niet uitgevoerd en zal opnieuw onder de aandacht komen volgend schooljaar. Dit geldt voor een paar leerlingen op het VSO.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties. Op basis van de resultaten (gescoorde doelen op niveau van de leerling) zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

3e leerjaar

Opbrengsten van lezen, taal, rekenen, ‘mens, natuur en techniek’, en ‘mens en maatschappij’. Dit jaar halen de leerlingen (n=2) met profiel 2 en 3 de ambities wel voor taal, MNT en MM. Voor NGT haalt de ene leerling de ambitie wel, de andere leerling niet. Bij rekenen precies andersom. Voor lezen halen beide leerlingen de ambities niet.

Opbrengsten leren leren en leren functioneren in sociale situaties. Dit jaar halen de leerlingen (n=2) met profiel 2 en 3 de ambitie voor leren leren en leren functioneren in sociale situaties. 

Schoolverlaters

Opbrengsten van lezen, taal, rekenen, ‘mens, natuur en techniek’, en ‘mens en maatschappij’. Dit jaar haalt de leerling (n=1) met profiel 2 de ambities niet, omdat de leerling later is ingestroomd op het VSO en op een lager niveau uitstroomt. De leerlingen (n=2) met profiel 3 halen wisselend de één wel en de ander niet de ambities. Eén van deze twee leerlingen is het tweede half jaar vrijwel niet aanwezig geweest op school, maar de doelen zijn wel gescoord. De resultaten zijn te verklaren vanuit individuele factoren.

Opbrengsten leren leren en leren functioneren in sociale situaties. Dit jaar haalt de leerling (n=1) met profiel 2 de ambities niet. De leerlingen (n=2) met profiel 3 halen de ambities voor SOVA wel en één leerling de ambities voor leren leren niet. 

Opbrengsten sociale veiligheid.

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Het streven binnen Kentalis is dat 90% van de leerlingen zich veilig voelt. In het algemeen is de veiligheidsbeleving hoog maar de ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart is niet overal behaald. Over het geheel genomen is de veiligheidsbeleving van meer dan 80% van de leerlingen ruim voldoende. 

Onze school is een kleine school, de percentages geven ons daarom niet voldoende informatie om mee aan de slag te gaan. We hebben de antwoorden ook kwalitatief bekeken en daaruit komt het volgende naar voren: Leerlingen voelen zich veilig in de klas en vinden het fijn om naar school te gaan. Er zijn daarnaast geen meldingen van ongewenst aangeraakt worden. 

Wat we oppakken: Een aantal leerlingen geeft aan dat ze zich niet prettig voelen op het schoolplein. En een enkele leerling vindt het niet fijn om alleen naar het toilet te gaan.

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom

Er vindt niet veel tussentijdse uitstroom plaats binnen het VSO-CMB van Kentalis Signis. In het verleden heeft er sporadisch één overstap plaatsgevonden naar de VSO-CMB afdeling van Kentalis Zoetermeer. Dit heeft te maken gehad met specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen. Ook heeft er tussentijdse uitstroom plaatsgevonden bij leerlingen die binnen een dagbestedingsplek beter tot functioneren kwamen dan binnen onderwijs en op deze manier eerder zijn uitgestroomd. Dit schooljaar is geen sprake van een tussentijdse uitstroom.

Einduitstroom

De leerlingen van het VSO-CMB stromen aan het eind van hun schoolcarrière uit binnen een dagbestedingsplek. Het niveau van uitstroom is passend bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis Signis: Arbeidsmarktgerichte dagbesteding of taakgerichte dagbesteding.

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).

 2022-20222022-20232023-2024
Beschut werk/beschermde werkomgeving   
Dagbesteding033
Totaal033

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2022-20222022-20232023-2024
Speciaal voortgezet onderwijs (vso)   
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing   
Buitenland   
Zorg zonder onderwijs   
Totaal000

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-20221 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt1 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen

Van 1 leerling die in 2021-2022 is uitgestroomd weten we op welk niveau hij/zij zit, de leerling zit nog op het niveau waarop hij/zij uitstroomde. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkersonderzoek

In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis, in het feedbackplatvorm Effectory, een medewekers-onderzoek uitgezet.

De respons op de afdeling CMB SO/VSO is 77,8% (28/36). De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.

Ouderervaringenonderzoek 

In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.

De respons op de vragenlijst is 35%. Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijg de school een goed beeld van haar kwaliteit. Ouders geven onze school het rapportcijfer 8,1. 

Audit of inspectie

Per school worden interne audits aangevraagd op basis van de Zelfevaluatie Basiskwaliteit in het kader van ‘Kwaliteit in Beeld’ of ter voorbereiding van een inspectiebezoek. Aanbevelingen op basis van een audit worden omgezet in actiepunten.

De school VSO-CMB heeft in september 2020 een verificatiebezoek van de inspectie gehad. De inspectie heeft mede op basis van dit bezoek, geconstateerd dat het contact scholen - Raad van Bestuur en het zicht van de Raad van Bestuur op de opbrengsten en kwaliteit op de scholen, sterk is verbeterd. Dit was het belangrijkste doel van dit bezoek. Daarnaast werd het didactisch handelen  onderdeel van het kwaliteitsgebied Onderwijsproces op het VSO CMB als goed beoordeeld.

In het auditverslag van november 2019 staat dat drie kwaliteitsgebieden goed zijn beoordeeld: Samenwerking, Schoolklimaat en Kwaliteitscultuur, de overige kwaliteitsdomeinen zijn voldoende beoordeeld.  Eén kwaliteitsgebied het audit is tijdens het bezoek in oktober 2019 als onvoldoende beoordeeld, namelijk ‘Verantwoording en Dialoog’. De belangrijkste reden was dat er één schoolgids voor het SO CMB  en VSO CMB was, in plaats van de wettelijk verplichte gids per afdeling. Het verbeterpunt aparte schoolgidsen voor het SO en VSO is voor het schooljaar 2020-2021 (en ook weer voor schooljaar 2021-2022) gerealiseerd. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2024-2025:

  • Leesdoelen passend bij de methode. Veel leerlingen leren op het VSO lezen a.d.h.v. Leespraat. De doelen zullen aan het begin van het schooljaar hierop gekozen worden.
  • Nieuwe leerlijnen in ParnasSys. De leerlijnen voor CMB zijn aangepast en zullen voor het eerst in september worden aangeboden. Er wordt een nieuwe verdeling gemaakt per leerjaar.
  • Doelen sociaal-emotioneel LK in overleg met GK. De LK zal met de GK afstemmen welke doelen worden aangeboden voor een aantal leerlingen.
  • Inzet Werkportfolio. Afgelopen jaren is de inzet van het werkportfolio minder geworden. Op dinsdag 27 augustus komt het VSO bij elkaar o.a. om duidelijke afspraken hierover te maken.
  • Zoekende naar een passende cursus ZML didactiek. Tijdens een studiedag is aandacht geweest voor de les-inhoudelijke activiteiten, zoals een cursus hoe je ZML-leerlingen het beste les kunt geven. Dit wordt voortgezet.
  • Vanaf januari 2025 implementatie van het nieuw Kentalis CMB taalbeleid en de ‘Taalprofielkaart’; een instrument om het taalaanbod af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling.