Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Op onze afdeling werken we met thema’s aan de doelen die we willen halen.
De leerlingen krijgen de volgende vakken (benamingen kunnen in dit schooljaar aangepast worden, ivm de nieuwe leerlijnen): 

  • Nederlandse taal
  • Nederlandse Gebarentaal
  • CIDS: culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden
  • Technisch en begrijpend lezen
  • Rekenen
  • Leren leren en voorbereiding op dagbesteding
  • Leren functioneren in sociale situaties
  • Relaties en seksualiteit
  • Mens, natuur en techniek:
    • Verzorging: koken, huishoudkunde en lichamelijke verzorging
    • Natuur: groen, planten, dieren en milieu
    • Techniek en handvaardigheid
  • Mens en maatschappij:
    • Plattegrond, routes en verkeer
    • Vrije tijd, burgerschap en democratie
  • Lichamelijke opvoeding
  • Dramatische vorming

 

Praktijkvakken

Praktijkvakken zijn een belangrijk onderdeel van de lessen die uw kind krijgt. Daarom verbinden we veel lessen aan praktijkvakken. Denk hierbij aan Nederlands, Nederlandse Gebarentaal, rekenen, lezen en soms schrijven. Ook logopedie koppelen we waar mogelijk aan de praktijk.

Keuken Signis

Wilt u meer weten over de vakken? Kijk dan in het schoolplan bij hoofdstuk 4.7 ‘Vakken, methodes en toetsinstrumenten’.

 

Logopedie

De logopedist helpt leerlingen met taal, spraak en het gebruik van hun stem. Hieronder vallen verschillende onderwerpen: communicatie, taal, duidelijk spreken, de stem en het gehoor. De logopedist doet nog een stapje verder en kijkt ook of een leerling zichzelf kan redden in zijn of haar communicatie. Daarnaast kijkt de logopedist of er problemen zijn met eten en drinken.

De logopedist werkt nauw samen met de leerkracht en de onderwijsassistent of leraarondersteuner. Er is ook regelmatig overleg met de intern begeleider en gedragskundige. Zo nodig heeft de logopedist contact met de technisch vakman audiologie over het gehoor.

Groepsles of individuele behandeling

Het streven is dat alle leerlingen eens per week een groepsles logopedie krijgen. De logopedist geeft de les samen met de leerkracht. De les gaat over het stimuleren van taal. Kan uw kind ook een individuele behandeling van de logopedist krijgen? Ja, dat is mogelijk. Er moet dan wel een hulpvraag zijn van de leerkracht of van u. Bij het maken van het behandelplan kijkt de logopedist naar het ontwikkelingsperspectief van uw kind. De logopedist overlegt ook met u en vraagt of u het eens bent met het plan.

Uw rol is belangrijk

Bij logopedie speelt u als ouder een belangrijke rol. Ook thuis moet er geoefend worden! We leggen u uit hoe u dit kunt doen. U bent van harte welkom bij de behandelingen van uw kind. We nodigen u ook uit voor een gesprek tijdens een ouderavond. Wilt u eerder bespreken hoe het met uw kind gaat? U kunt altijd een afspraak maken met de logopedist.

Activiteiten

Schoolkamp

Elk jaar gaan we twee of drie dagen op schoolkamp. Welke leerlingen er mee gaan en hoe lang, wordt in overleg afgesproken. Voor leerlingen die niet mee gaan op kamp, organiseren we op school een leerzame activiteit of waar mogelijk een uitje. Tijdens het schoolkamp oefenen de leerlingen met de dingen die ze hebben geleerd in de praktijkvakken.

De school krijgt tot nu toe elk jaar een subsidie van het Fonds ‘Het dove kind naar buiten’. Zo kunnen we de kosten voor het schoolkamp laag houden voor u. We zijn het fonds heel dankbaar. We vragen u om een bijdrage van € 50,- voor het schoolkamp. Het niet betalen van deze ouderbijdrage leidt niet tot het uitsluiten van de leerling van deelname aan activiteiten.

Tijdens het schoolkamp zijn de leerlingen verzekerd.

Excursies

De leerlingen hebben meerdere keren per jaar een excursie. Ze maken dan een uitstapje met de groep. We organiseren culturele excursies, bijvoorbeeld naar een museum, een tentoonstelling of een voorstelling. Het kan ook dat we naar de kunstuitleen gaan of een creatieve workshop doen. We gaan ook op bezoek bij bedrijven en instellingen voor de thema’s waar we op school aan werken.

Open dag

U bent van harte welkom om een keer een deel van de ochtend de lessen bij te wonen van uw kind. U kunt daarvoor een afspraak maken met de leerkracht. Onze school kent geen open dagen.

Schooltuinen

Onze leerlingen krijgen een eigen tuintje om te verzorgen bij Schooltuin Ridderbos. Ze gaan tussen april en oktober elke week naar de Amsterdamse schooltuinen. Daar werken ze met deskundige begeleiding in hun eigen tuintje. De oogst aan groente en bloemen nemen ze mee naar huis of verwerken ze op school in de keuken tot een gerecht.

Schoolbibliotheek

We hebben op school onze eigen bibliotheek. Hier lenen de leerlingen elke week nieuwe boeken, zodat ze volop kunnen lezen onder schooltijd.

Sportdag of Koningsspelen

De Koningsspelen zijn een sportief feest voor kinderen. We organiseren dan een sportdag. We vertellen u later op welke datum dat is. U hoort dan ook welke activiteiten we gaan doen.

Maatschappelijke stage (VSO)

Leerlingen van het VSO CMB worden voorbereid op wonen, werken en vrijetijdsbesteding. Stage is een belangrijk middel om je voor te bereiden op werken en/of dagbesteding. In praktisch alle gevallen is werken voor leerlingen van het VSO een vorm van dagbesteding. Stage wordt volgens een vaste systematiek opgebouwd. 

In eerste instantie gaat het om stages binnen de muren van de school. Het uitvoeren van werkzaamheden als vaatwasser in-uitruimen, oud papier verzamelen en was vouwen, zijn vormen van interne stage.

Vervolgens gaan leerlingen ook op externe groepsstage. Dat zijn stages, enerzijds om te ervaren hoe de wereld buiten de school er uit ziet, maar ook om te ontdekken waar de belangstelling van de leerlingen ligt en werknemers vaardigheden op te doen.

Het laatste deel van de stage is individueel en volledig gericht op de doorstroom naar een woon- en/of werkplek. Zodra de toekomstige werkplek bekend is, wordt daar de stage georganiseerd. Bedoeling is een logische overgang van stage naar werk/dagbesteding. Als het wenselijk is kan school ook mee denken over de meest geschikte woonplek.

Alle stages worden gecoördineerd door de stage-coördinator. Belangrijk bij het kiezen van de eindstage, is de inbreng van de leerlingen en hun ouders. Zij moeten immers bepalen waar de toekomstige werk- en/of woonplek is, zodat de school in overleg de stage hier op kan afstemmen. Stages kunnen overal in de regio worden georganiseerd, afhankelijk van de toekomstige werk- woonplek.