Onze school

Inleiding

Beste ouder of verzorger,

Bij Signis SO DSH gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school en kan ontwikkelen. In deze schoolgids 2024-2025 leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij: van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Zijn er na het lezen van de gids nog vragen of mist u iets, laat het ons vooral weten. 

Marjo Mekkelholt, directeur

Onze visie

We willen dat kinderen voor wie horen, spreken en taal verwerven een uitdaging is kunnen meedoen in de samenleving. We leren onze leerlingen goed kennen en weten wat hun mogelijkheden zijn. Hierbij werken we samen met u en uw kind. Als dat nodig is, schakelen we Kentalis Zorg in. We hebben ook nauw contact met de stichting Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening (GGMD). 

We zorgen ervoor dat elke leerling afgestemd onderwijs krijgt. We werken cyclisch, opbrengstgericht en planmatig. We bekijken niet alleen wat ze hebben geleerd, maar ook hoe ze zich voelen en hoe ze omgaan met anderen. We vinden het belangrijk dat we een goede relatie met onze leerlingen en de ouders opbouwen. Met respect voor elkaar.

Onze school wil alle leerlingen maximale toegang bieden tot communicatie, informatie en leren. De meeste leerlingen van onze school communiceren zowel in Nederlands (ondersteund met gebaren) als in Nederlandse gebarentaal (NGT). Omdat beide talen belangrijk zijn, geven wij tweetalig onderwijs. Met tweetaligheid bedoelen wij dat we onderwijs verzorgen in het Nederlands (ondersteund met gebaren) en in de Nederlandse gebarentaal. Beide talen geven toegang tot verschillende gemeenschappen, op taal gebied en cultureel gebied. Zo kunnen de leerlingen steeds opnieuw kiezen wat ze nodig hebben en waar ze zich prettig bij voelen. Ook als ze straks volwassen zijn. Samen met u bekijken we regelmatig in welke taal uw kind het beste leert. Deze ‘voorkeurstaal’ gebruiken we zoveel mogelijk voor de instructiemomenten tijdens de lessen.

Horende, dove en slechthorende medewerkers

Op onze school werken horende, dove en slechthorende medewerkers. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen verschillende rolmodellen hebben. Allemaal hebben ze een voorbeeldfunctie voor onze leerlingen. Daarnaast is Nederlandse gebarentaal de moedertaal van de dove collega’s. Zij kunnen deze taal het beste leren aan de leerlingen (en aan hun collega’s).

De uitgebreide visie van Kentalis staat in het Schoolplan 2024-2027, deze kunt u opvragen bij de administratie. 

Onze leerlingen

Dove en slechthorende kinderen

Bij 'Kentalis Signis speciaal onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen’, kortweg Signis SO DSH, volgen kinderen van 2,5 tot 13 jaar speciaal onderwijs. Al onze leerlingen hebben baat bij gebarentaal en visuele ondersteuning. De meeste leerlingen zijn doof of slechthorend met een hoortoestel of een cochleair implantaat (CI). 

Signis

 

Schoolondersteuningsprofielen

Om onderwijs te kunnen volgen krijgen de leerlingen de hulp en begeleiding die ze nodig hebben. Hoe we dit doen staat in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierin staan speciale ondersteuningsmogelijkheden binnen ons onderwijs en aanvullend voor het regulier onderwijs beschreven. Het SOP kunt u opvragen bij onze administratie. 

Leeftijd en IQ

Dove en slechthorende leerlingen zijn welkom vanaf 2,5 jaar. Er wordt gekeken of de leerling een passend IQ heeft om hier te kunnen leren en ontwikkelen. Na groep 8 verlaten de leerlingen onze school. Soms gaan leerlingen eerder weg, bijvoorbeeld naar een reguliere basisschool of een andere onderwijssetting. De leerstof van de reguliere basisschool is het uitgangspunt van ons onderwijs, zie voor de materialen en methoden het kopje 'vakken'. 

Onze manier van werken

Het onderwijs is aangepast aan de onderwijsbehoefte van kinderen die doof of slechthorend zijn. Niet alleen de manier waarop we lesgeven, maar ook hoe we met elkaar omgaan. Hieronder leest u meer over onze aanpak op het gebied van lesgeven, taal en lezen, en de vorming van de identiteit van de leerlingen.

1. Lesgeven en communicatie

• Nederlandse gebarentaal (NGT) gebruiken als instructietaal. NGT is een complete taal met een eigen grammatica en een eigen ‘gebarenschat’ naast de Nederlandse woordenschat. 

• Nederlands ondersteund met gebaren (NmG) gebruiken als instructietaal. Terwijl de leerkracht praat, worden er zo veel mogelijk gebaren en andere visuele hulpmiddelen gebruikt. 

• Op school maken we gebruik van een volledig aanbod in beide talen, dit noemen wij tweetaligheid. Niet alleen tijdens de instructiemomenten in de les, maar ook in het contact met elkaar. We hebben hierbij geen waardeoordeel over de talen. De talen zijn gelijkwaardig aan elkaar. Het doel is het overbrengen van informatie en het bespreken van de lesstof met de leerlingen.

• We besteden extra aandacht aan de communicatie tussen leerlingen. Het moet voor elke leerling mogelijk zijn om contact met iemand te maken. Alle leerlingen doen mee aan een groepsgesprek, ook als er verschillen in taalgebruik zijn.

• We moedigen praktische vaardigheden aan: we leren leerlingen hoe ze hun taalgebruik kunnen aanpassen aan de ander. Kies je voor NGT of NmG?

2. Specialistisch en intensief taalonderwijs

Alle leerlingen krijgen les in het vak Nederlandse taal, waar het leren lezen een onderdeel van is. Het vak NGT is daar ook een onderdeel van. Ook bij de individuele -  en groepslogopedie wordt gewerkt aan het verbeteren van de Nederlandse taal. Bij ons taalonderwijs gaat het erom dat leerlingen alle onderdelen van een taal op een doelgerichte manier leren. Zowel Nederlandse taal als NGT staan op het lesrooster. Bij het vak Nederlands worden methoden gebruikt uit het regulier basisonderwijs. De lessen NGT sluiten hierop aan, ook bij de logopedie toegespitst op de didactiek voor doof en slechthorend.

groepslogopedie

3. Specialistisch en intensief leesonderwijs

Wij gebruiken leesmethodes van het reguliere onderwijs. Om de leesvaardigheid onder de knie te krijgen worden verschillende aanpassingen in de didactiek gedaan. Deze aanpassingen zijn ook het uitbreiden van de woordenschat: het woord direct koppelen aan het geschreven woord, het uitspreken van een woord, het aflezen van een woord, het woord vingerspellen, de bijbehorende gebaren en de visuele hulpmiddelen (bijvoorbeeld plaatjes). 

4. Nadrukkelijke en structurele aandacht voor de vorming van de identiteit

Leerlingen krijgen het vak ‘Culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen’, kortweg CIDS. Hierbij besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:

• We leren leerlingen omgaan met hun gehoorbeperking in een samenleving waarin geluid een grote rol speelt. Ze ontdekken zo beter wie ze zijn en in welke cultuur ze opgroeien. We noemen dit de vorming van hun culturele en ‘talige’ identiteit.

• We willen dat leerlingen een positief en eerlijk beeld van zichzelf ontwikkelen. Hier helpen we ze bij door bijvoorbeeld leerlingen in contact te brengen met volwassenen in wie ze zich kunnen herkennen, rolmodellen.

• De leerlingen op onze school delen hun gehoorbeperking met elkaar; ze vormen samen een subcultuur. Vanuit deze kant bekeken leren we ze hoe ze kunnen meedoen in de samenleving en er een positieve bijdrage aan leveren. Dit noemen we ‘burgerschap’. 

Psychisch welbevinden

Alle leerlingen doorlopen een zo goed mogelijke (leer)ontwikkeling. Bij de start van de schoolloopbaan en in alle oneven schooljaren onderzoeken wij hun psychisch welbevinden (Psywel). Dit gebeurt op alle scholen voor dove en slechthorende leerlingen van Kentalis. Wanneer een leerling verhoogd uit deze screening komt, kunnen wij ambulante behandeling van Kentalis Zorg of behandeling van GGMD adviseren.

Plusgroep

Sommige leerlingen hebben extra hulp nodig op het gebied van leren of gedrag, dit kan in de Plusgroep. Dit is een klas waar wordt geoefend met het begrijpen van eigen gedrag en emoties, en hoe je daar mee om kunt gaan. Een leerkracht van Signis en een behandelaar van de GGMD werken nauw samen in de Plusgroep. Er start pas een Plusgroep als er een groepje leerlingen is die samen kunnen leren en werken aan gedrag en emoties, dit wordt elk jaar opnieuw bekeken. Deze samenstelling wordt door de GGMD gevormd.

Speciale voorzieningen

De school gebruikt speciale voorzieningen zoals solo-apparatuur, een bel met flitslicht en een trilalarm bij brandmelding voor dove en slechthorende collega’s. Ook maken wij gebruik van lichtsignalen in de gymzaal, om bijvoorbeeld bij het spelen van een teamsport de aandacht van de leerlingen te vragen.

Schoolplan

Het schoolplan 2024-2027 beschrijft het beleid van Kentalis Signis: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. Het gaat over onderwerpen als kwaliteit, personeel en de inhoud van het onderwijs. In het schoolplan staat ook aan welke punten onze scholen extra aandacht willen geven. Alle scholen van Kentalis hebben vier belangrijke doelen: Kwaliteit, dichtbij de maatschappij, gelijkwaardige relaties en eigenaarschap.

Onze planning

Wij hebben onze doelen zo beschreven dat ze aansluiten bij onze school, hier staat beschreven hoe Signis werkt aan de gestelde doelen. Dit noemen we onze streefbeelden:

  • Signis DSH heeft eind 2027 het Masterplan Geletterdheid compleet geïntegreerd in het taal- en leesaanbod. Het taalbeleid is volledig uitgewerkt en blijft behouden. 
  • Eind 2027 is ons rekenaanbod nog beter passend bij de doelgroep. Het rekenaanbod is uitgewerkt en het curriculum is herkenbaar in onze onderwijspraktijk.
  • Leraren bieden inhoudelijk kwalitatief goede lessen, met gebruik van de methodiek van EDI (expliciete directe instructie): onder andere het leerdoel wordt benoemd, er wordt gerichte feedback gegeven op het leerproces.
  • Er wordt doorlopend aandacht besteed aan woordenschatonderwijs, met gebruik van de methodiek Met Woorden in de Weer (Verhallen). 
  • Signis DSH werkt constructief samen met de Ambulante Dienst, de NSDSK (Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind) en samenwerkingsverbanden. 
  • De instroom-, uitstroom- en doorstroom inclusief bestendigingsgegevens worden opgenomen in onze kwaliteitscyclus. 

Jaarplan

Op basis van de doelen uit het schoolplan maken we elk jaar een jaarplan. Halverwege en aan het eind van het schooljaar bespreken we het jaarplan. We kijken dan of we onze doelen hebben gehaald, passen punten aan en doen verbeteringen. Zo geven wij vorm aan ons stelsel van kwaliteitszorg.

Als u het jaarplan 2024-2025 of het schoolplan 2024-2027 wilt inzien kunt u deze opvragen bij de administratie.

Organisatie van de school

Waar wonen onze leerlingen?

De leerlingen op onze school komen uit Noord-Holland, Utrecht, zuidelijk Flevoland en het noorden van Zuid-Holland tot Leiden. 

Groepen

Onze school heeft een jaarklassensysteem, waarbij leerlingen in een groep zitten met andere leerlingen van hun leeftijd. Omdat onze doelgroep klein is, hebben we in de praktijk combinatiegroepen. De groepen delen we in na overleg met het team, de Commissie voor Leerlingenzorg en de ouders. In een groep zitten gemiddeld 8 tot 10 leerlingen. Bij de aanvangsgroep en groep 1-2 is er altijd een onderwijsassistent naast de leerkracht, in de hogere groepen werken onderwijsassistenen en ondersteuners op verschillende momenten in de groep.

De ondersteuner geeft vanaf groep 3 ook les in het flexlokaal, zij nemen dan een klein groepje mee uit de klas met hetzelfde onderwijsniveau van een bepaald vak. Dit zijn geen instructielessen waarin de leerstof wordt uitgelegd, maar oefenlessen. De leerkracht is verantwoordelijk voor instructie en de nieuwe lesstof.

 

De bibliotheek

Onderwijsteam

Signis SO DSH heeft ongeveer 40 medewerkers in dienst. Het management geeft leiding aan de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam, de professionals. 

Onze professionals

  • De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuners en onderwijsassistenten het onderwijs voor de leerlingen.
  • We hebben vakleerkrachten voor bewegingsonderwijs en Nederlandse Gebarentaal / CIDS.
  • De i-Coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur en het e-Lab. 
  • CI-coördinator en technisch vakman audiologie werken achter de schermen aan het goed functioneren van alle apparatuur; CI's, hoortoestellen, Phonak / Solo apparatuur, trilalarm. 
  • De intern begeleiders zijn er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunen leerkrachten en schuiven aan bij groepsoverleg. 
  • De gedragskundige doet psychologisch onderzoek of vraagt dit elders aan, ondersteunt leerkrachten, helpt leerlingen als iets het leren in de weg zit, en voert jaarlijkse controle uit over welbevinden en veiligheid. De gedragskundige heeft ook veel externe contacten, zoals Jeugdzorg en de GGMD. De psychologisch assistent ondersteunt.
  • Ondersteunende functies: administratief medewerker, concierge, management assistente.
  • GGMD is nauw betrokken bij leerling ondersteuning, de gedragstherapeutisch medebehandelaar werkt binnen de school met onze leerlingen. 
  • De fysiotherapeut komt een dag per week aan school, evenals de therapeut psychomotorische therapie (PMT), daarnaast is de schoolarts en de schooltandarts beschikbaar binnen Signis. 
  • Stagiaires, ondersteunen en onze school als leerplek. 

    De Commissie van leerlingenzorg (CVL) bestaat uit: leerkracht, logopedist, intern begeleider, gedragskundige en afdelingsdirecteur. Zij zijn samen verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Kom kennismaken

Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom voor een rondleiding. Wij vertellen u graag meer over de school en onze leerlingen. U krijgt dan een rondleiding en gelegenheid tot het stellen van vragen. Bij voorkeur geven wij de rondleiding onder schooltijd, zo ziet u onze school op zijn best. 

Inschrijven

U kunt uw kind aanmelden bij het trajectbegeleidersteam (T. 088-1013800). Om uw kind in te schrijven is er een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat er nodig is en geeft advies. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de algemene schoolgids.