Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De leerkracht kijkt hoe de leerlingen zich voelen en wat ze nodig hebben om te groeien; de leerkracht zorgt voor een prettig ‘pedagogisch klimaat’. De wensen en behoeften van de leerlingen staan altijd centraal. De leerkracht let bijvoorbeeld op hun behoefte aan veiligheid, structuur, (speel)ruimte, hulpmiddelen en sensitieve prikkels.

Pedagogisch klimaat

Een ritme geeft leerlingen een veilig gevoel. Daarom werken we met een rooster, een dagprogramma en een weekprogramma. We hebben gedragsverwachtingen die we inzetten op school, en elke groep maakt samen groepsafspraken. Op het plein houden wij ons ook aan regels.

Eten en trakteren

Leerlingen die gezond eten en drinken kunnen hun aandacht beter bij de lessen houden. We drinken op school zoveel mogelijk water en stimuleren de leerlingen gezond te eten. Als uw kind jarig is mag er worden getrakteerd, het is fijn wanneer u ook rekening houdt met de gezondheid van de leerlingen. Hou het klein, kies bewust, en geef één item per leerling.

Veiligheid op de gang en buiten

Het buitenspelen op de pleinen is altijd onder toezicht. Leerlingen mogen niet zonder begeleiding buiten het hek van de school zijn, tenzij hiervoor door ouders toestemming is gegeven (bijvoorbeeld als leerlingen zelfstandig naar school en huis gaan). Bij de overdracht tussen school en taxichauffeurs is altijd een ‘hekwacht’ aanwezig, die zorgdraagt voor een persoonlijke overdracht.

Prettig in de klas

De leerkracht kijkt goed wat elke leerling nodig heeft. We geven uw kind een plekje in de klas waar hij of zij prettig kan werken. Het klaslokaal is overzichtelijk en het is er netjes en geordend. We gebruiken bijvoorbeeld vaste kleuren voor meubilair en prikborden, zodat de hele school één sfeer uitstraalt. De tafels staan zo gericht dat elke leerling goed overzicht heeft en alles kan zien. 

Goed omgaan met elkaar

School naast lessen volgen en leren is het belangrijk dat leerlingen zelfstandig en in groepjes prettig kunnen werken. Een voorwaarde hierbij is dat de school een veilige en overzichtelijke plek is, waar ruimte is om te ontwikkelen. Een plek waar de leerling zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. We werken hier met een positieve sfeer, waarin leerlingen leren om zelf verantwoordelijk te zijn, eigenaarschap. 

Actief burgerschap en sociale integratie

We willen dat onze leerlingen actief meedoen in de samenleving en een positieve bijdrage leveren. De thema’s ‘burgerschap’ en ‘sociale integratie’ zijn daarom een groot onderdeel van het lesprogramma. Dit zijn onderwerpen die steeds terugkomen bij verschillende vakken.

Onze leerlingen voelen zich een onderdeel van de samenleving, in welke cultuur ze ook zijn opgegroeid. We helpen leerlingen hierbij door ze te vormen en, samen met de ouders, op te voeden. We leren ze bijvoorbeeld om naar hun eigen gedrag te kijken. We hebben het ook over respect en goed voor je omgeving zorgen. Al deze dingen samen noemen we ‘actief burgerschap’ en ‘sociale integratie’. Onderwerpen die terugkomen in bijna alle lessen. Hierbij heeft de leerkracht een voorbeeldfunctie: hij of zij is een rolmodel voor de leerlingen. Dat maakt onze school een oefenplaats.

De school als oefenplaats

Je kunt de school zien als een ‘gemeenschap’ van dove, slechthorende en horende mensen: een plek waar mensen die wel en niet kunnen horen elkaar ontmoeten. Dat maakt de school een ‘oefenplaats’. Leerlingen, medewerkers en ouders kunnen er leren hoe ze met respect voor elkaars eigenschappen en verschillen samen kunnen leren en leven.

Het nieuws

Met de leerlingen praten we vaak over het nieuws. Dat doen we met ‘Nieuwsbegrip’ en ‘Nieuws in de Klas’ en het kijken naar het Jeugdjournaal met gebarentolk. We bespreken daarnaast thema’s in de samenleving, bijvoorbeeld Prinsjesdag. De overheid en de gemeente hebben hier lespakketten voor gemaakt, zoals ‘Derde Prinsjesdag’, ‘Jump In’ en ‘Vier de Vrijheid’. Een eigen idee van onze school is het jaarlijks herdenken van de DovenShoah met de groepen 7 en 8. Het monument ‘Dovenshoah’, in het Hortusplantsoen in Amsterdam, heeft Signis geadopteerd. Verder besteden we aandacht aan verschillende jaarlijkse feestdagen.

De Leerlingenraad

In de leerlingenraad zitten zes leerlingen uit groep 5 tot en met 8. Samen denken ze na over schoolse zaken. Ze praten en beslissen mee over onderwerpen in en rond de school. Op deze manier leren de kinderen in de praktijk wat ‘democratie’ en ‘burgerschap’ is. De afspraken, ideeën en bevindingen worden door de leerlingen gedeeld in de groepen en op Social Schools. 

 

Veiligheid

De school moet een plek zijn waar leerlingen zich veilig voelen. Eén of twee keer per schooljaar vragen we alle leerlingen om de Kentalis Monitor Sociale Veiligheid in te vullen. Waar nodig helpen we daarbij. Ons doel is dat de leerlingen zich 100% veilig voelen. 

We willen zeker weten dat de school een veilige plek is voor iedereen die er komt. Daarom werken we dagelijks aan een goed pedagogisch klimaat, stemmen we onze communicatie op elkaar af en hebben we regels en afspraken gemaakt. Samen vormen die ons ‘schoolveiligheidsbeleid’. Regelmatig brengen we in kaart of er risico’s zijn in onze gebouwen en op de schoolpleinen. Hierbij letten we er ook op of iedereen bij ons op school veilig en gezond kan werken en leren. Als er onderhoud nodig is, maken we hier een plan voor.

Onze coördinator sociale veiligheid is gedragskundige Stefanie Hop, bereikbaar via st.hop@kentalis.nl 

 

Omgang digitale middelen en privacy

Internet geeft leerlingen veel mogelijkheden, ook om te communiceren. Bovendien is het leerzaam en goed voor ontspanning. Er zijn ook risico’s, denk aan: digitaal pesten, seksuele intimidatie en het schenden van de privacy. Wij zijn ons hier erg van bewust.

Foto’s

Leerlingen mogen op school alleen foto’s nemen onder begeleiding, als het voor een les is én met een fototoestel of iPad van school. De leerlingen mogen zelf geen foto’s maken op school in verband met privacy. Voor sommige leerlingen zijn foto’s van belang voor het leren. Met deze leerlingen en ouders maken we aparte afspraken.

Is er een voorstelling op school? Dan mag u wel foto’s maken voor privégebruik. Als u deze foto’s wilt delen op sociale media, let er dan op dat er geen andere kinderen en mensen op de foto staan.

Mobiele telefoon

Uw kind mag een mobiele telefoon meenemen naar school om contact met u te kunnen hebben. Bijvoorbeeld over alleen naar huis gaan of de voortgang van de taxi. Bij diefstal, verlies of schade kunt u alleen contact opnemen met uw eigen verzekering, school is hiervoor niet verantwoordelijk. Tijdens de lessen kan de telefoon in een speciale lade op school. 

In geval van ziekte, nood of een verlate taxi mag de leerling na overleg met de leerkracht altijd contact opnemen met ouders via eigen telefoon. 

e-Lab

We hebben een aparte ruimte waar leerlingen leren werken met een ‘green screen’ voor filmpjes en foto’s. Dat is ons e-Lab. Leerlingen kunnen er oefenen met kleine robots en andere apparaten. Er staan ook computers, waarop leerlingen leren werken met programma’s als Word en Powerpoint. Er is altijd een leerkracht of leraarondersteuner in de buurt voor hulp.

Computers in de klas

In de klas gebruiken we computers. We werken met iPads, laptops, Apple tv’s en het digibord. De leerkracht kan met een leerling op de iPad meekijken via een besturingssysteem. De leerlingen weten dit ook.

Gedragsregels

Op onze school spreken we van gedragsverwachtingen: Hoe gedraag je je in de klas? En daar buiten in de school en op het schoolplein? De gedragsverwachtingen hangen in de klas als pictogrammen en worden regelmatig met de leerlingen besproken.

Op school hebben we twee soorten regels: klassenregels en schoolregels. Als het nodig is, maken de medewerkers en leerlingen op de groep samen extra afspraken. De schoolregels gelden voor iedereen op school. We hebben bijvoorbeeld regels voor buiten spelen en het gebruik van de vaklokalen. Er zijn ook schoolregels voor gedrag. In het begin van het schooljaar bespreken we de regels in alle klassen.

Pesten

Pesten accepteren wij niet. Hoe eerder er met alle betrokkenen wordt gepraat, hoe beter. Kentalis heeft een ‘pestprotocol’. Hierin staat hoe onze school pesten aanpakt. Als we aanwijzingen hebben dat een leerling wordt gepest, volgen we de regels en afspraken in dit protocol. 

Onze anti-pest coördinator is gedragskundige Christy Klein, bereikbaar via c.deklein@kentalis.nl