Kwaliteitszorg
Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.
Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.
Per afdeling wordt drie keer per jaar de kwaliteit in al zijn facetten besproken met de kwaliteitsmedewerker van Kentalis. De kwaliteitsmedewerkers rapporteren hun bevindingen aan de Directeur Onderwijs van hun doelgroep en aan de instellingsdirecteur.
Kwaliteitszorg
We stellen ambitieuze en realistische doelen om goed onderwijs te bieden. Naar aanleiding van de opbrengsten van vorig schooljaar zijn er maatregelen genomen. Een selectie van de maatregelen, speerpunten van de school, staan hieronder beschreven.
Genomen maatregelen: | Wat er is bereikt: |
We zetten intervisie bijeenkomsten in om onze kwaliteit in lesgeven te garanderen en waarborgen. | Er zijn frequent intervisiebijeenkomsten geweest om EDI (expliciete directe instructie) toe te passen en onze leerkrachtvaardigheden te verbeteren. Dit is zichtbaar in de teamfoto. |
Nieuwe methode voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen zorgen voor betere leesresultaten. | Er is sprake van nog meer leesmotivatie en leesplezier. De verwachting was dat met deze keuze de leesresultaten omhoog zouden gaan, dit is ook gebeurd. |
Onderzoek naar een passende taalmethode om mee te starten in 2024-2025, de huidige methode is verouderd. | Er is onderzoek gedaan en uit 4 methodes is de methode Taal Actief 5 gekozen. Schooljaar 2024-2025 starten wij met deze nieuwe methode. |
Het EDI model nog meer toepassen op de lessen, eerst rekenen, daarna ook taal, lezen en de andere vakken. | Alle leerkrachten werken volgens het EDI model. De directe instructie wordt bij alle lessen toegepast. We kunnen de onderdelen 'differentiatie' en 'gerichte feedback' nog meer optimaliseren. |
Het gebarentaal niveau wordt opgehoogd, we hebben veel nieuwe medewerkers. Het niveau moet blijven aansluiten bij ons onderwijs. | Er zijn 2 cursussen aangeboden, een instapcursus en een voor hoger niveau. Volgend jaar zetten wij het aanbod van cursussen door. |
De didactiek van MWIDW (Met Woorden In de Weer) wordt toegepast. | Elke groep heeft een woordmuur en de leerlingen kennen de structuur van MWIDW. De begrijpend lezen resultaten zijn gestegen. |
Onderwijsresultaten
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO passende ambities op het niveau van onze leerlingen. Deze ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs.
Opbrengsten
Voor elke leerling wordt er een uitstroomprofiel vastgesteld. Het uitstroomprofiel wordt vastgesteld met behulp van de resultaten van de toets Leerling in Beeld (Cito), de methodetoetsen en de bevindingen uit de klas.
Bij de vakken rekenen & wiskunde, en begrijpend lezen worden de ambities nog niet behaald door alle leerlingen. Voor het vak technisch lezen worden de gestelde ambities ook niet behaald door de leerlingen, maar is wel hoger gescoord van voorgaande meting. Dit geldt eveneens voor de toets taalverzorging (voorheen spelling).
Wij kijken naar deze gegevens met het opstellen van onze doelen en maatregelen, zowel op school-, groeps- als individueel niveau.
Dit jaar hebben 5 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten van alle leerlingen kwamen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel.
Ambitie op sociaal emotioneel niveau
We maken gebruik van het instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. In het schooljaar 2023-2024 hebben we een positieve uitslag gehaald. De categorieën ‘Ervaringen delen’ en ‘Samen werken en doen’ blijven aandachtspunten waar aan gewerkt wordt op school. Aan de hand van de uitslag zetten wij middelen in om de niveaus hoger te krijgen, dit kunnen onderdelen zijn van PAD (programma alternatieve denkstrategieën) of trainingen (bijv. Meidenvenijn). Ook is dit een onderdeel van ons Versterkend Basisklimaat.
Sociale veiligheid
Elk jaar brengt Kentalis Signis SO DSH in kaart hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Kentalis heeft de ambitie dat alle leerlingen een hoge mate van welbevinden/sociale veiligheidsbeleving ervaren. Het streven is dat de leerlingen kiezen voor de opties ‘veilig’ & ‘heel veilig'.
Deze ambitie wordt op dit moment niet overal gehaald. Met name de veiligheid in de taxi wordt hierbij genoemd. Op dit moment hebben we een hekwacht, eenmaal per jaar een informatieavond voor taxichauffeurs, een anti pest protocol en weten de leerlingen wat ze kunnen doen wanneer er iets buiten school gebeurt.
Aan de bovenstaande aandachtspunten wordt onder andere gewerkt door middel van het vergroten van het veilig basisklimaat op school, volgens de waarden van Biesta: aardig, vaardig, waardig. Ook de leerlingenraad houdt zich bezig met ideeën om de veiligheid op en rond Signis SO DSH te vergroten.
Overgang naar een andere school
Op onze school wordt een aantal keer per jaar geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is voor onze leerlingen, waarbij de onderwijsbehoefte van de leerling centraal staat.
Voor tussentijdse uitstromers en eind uitstromers hebben wij intensief contact met de vervolgscholen.
In schooljaar 2023-2024 zijn er 9 leerlingen uitgestroomd: 4 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, waarvan 1 leerling momenteel geen vorm van onderwijs volgt, maar een tussenvorm met oog op terugstroom. 5 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over tussentijdse uitstroom
SO | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Basisonderwijs (bao) | - | 1 | - | 1 |
Speciaal basisonderwijs (sbo) | - | - | - | - |
Speciaal Onderwijs (SO) | 2 | 3 | 3 | 3 |
Thuiszitter met leerplichtontheffing | - | - | - | - |
Zorg/behandeling zonder onderwijs al dan niet verbonden aan een ambulante of (semi-) residentiële instelling | - | - | - | 1 |
Buitenland | - | - | - | - |
Totaal | 2 | 4 | 3 | 5 |
Informatie over eind uitstroom
De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel, zoals 2 jaar daarvoor vastgesteld, wordt behaald (100%).
VSO | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Praktijkonderwijs | - | 4 | 3 | |
VMBO- BB | 1 | - | 3 | 2 |
VMBO-KB | 2 | 3 | 2 | 1 |
VMBO-T | - | - | 1 | 2 |
Havo | - | - | - | |
VWO | - | - | - | |
Totaal | 3 | 7 | 9 | 5 |
Totaal naar regulier | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal naar VSO | 2 | 6 | 8 | 4 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023 | 9 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 7 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 2 leerling |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt | 0 leerling |
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Ervaringenonderzoek
De respons op de Vragenlijst 2023 voor leerlingen was 93% en de leerlingen geven de school een 8,2. Er is dit huidige schooljaar geen vragenlijst afgenomen.
De respons op de Vragenlijst 2024 voor ouders was 44%. Dit valt binnen de range van voldoende respons (35 tot 50%) De ouders geven de school een 8,8.
Audit of inspectie
In februari 2024 is op onze school een interne audit afgenomen. De kwaliteit van ons onderwijs is toen beoordeeld en voldoende bevonden. De resultaten zijn verwerkt in een verslag. Vanuit deze bevindingen optimaliseren wij ons onderwijs, dit is verwerkt in het schoolplan.
Maatregelen
- EDI (expliciete directe instructie) wordt nog meer geïmplementeerd in het dagelijks aanbod van lessen.
- De onderdelen 'differentiatie', 'hardop denkend voordoen' en 'gerichte feedback' krijgen hierbij extra aandacht, deze onderdelen kunnen nog worden geoptimaliseerd.
- Leerkrachten maken gebruik van online toets registratie en ParnasSys om de ontwikkeling van de leerling nog beter in beeld te hebben.
- De nieuwe taalmethode en spellingsmethode Taal Actief 5 wordt geïmplementeerd.
- Het inzetten van specifieke didactiek voor dove en slechthorende leerlingen op het gebied van lezen wordt geborgd. Dit gebeurt door middel van Video Interactie Begeleiding, intervisiemomenten en klassenconsultaties.
- Om te zorgen voor een schoolklimaat waar we samen voor staan en aan bijdragen, en er als team wordt gewerkt aan doelen, besteden we schooljaar 2024-2025 aandacht aan Versterkend Basisklimaat en gedragsverwachtingen, waarbij ook wordt gekeken naar leerlingen die extra baat hebben bij een speciale aanpak of aanpassing in de klas.
- Masterplan Geletterdheid wordt geborgd en kennis blijft actueel.