Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Taal

Voor alle leerlingen in de aanvangsgroep en groep 1-2 gebruiken we de methode Piramide. Voor veel leerlingen is expliciet aanbod in woordenschat nodig. Ter ondersteuning van het woordenschatonderwijs wordt LOGO 3000 ingezet. Voor het stimuleren van het aanvankelijk lezen worden er extra lessen in fonemisch en fonologisch bewustzijn gegeven en is er veel aandacht voor voorlezen. In groep 3 gebruiken we de methode Lijn 3. In groep 4 t/m 8 gebruiken we de methode Taal actief.

Piramide

 

Woordenschat en gebarenschat

We gebruiken de hele dag woorden of gebaren. Bijvoorbeeld om ervaringen te delen of iemand te laten weten wat we denken of voelen. Woorden en gebaren zijn de sleutel voor nieuwe kennis. De ontwikkeling van de woorden- en gebarenschat van uw kind is de motor voor het leren van een taal. Een grote woorden- en gebarenschat is belangrijk voor succes op school en in de maatschappij. Om de woordenschat uit te breiden gebruiken we het Viertakt-model van Verhallen.

Spelling

Voor spelling gebruiken we vanaf groep 4 de methode Taal actief Spelling. Deze lessen passen bij onze taalmethode.

Lezen

Het stimuleren van het lezen begint al bij groep 1 en 2 met de methode Piramide. Vanaf groep 3 krijgt uw kind les volgens de methode Lijn 3. De methode Atlantis wordt gebruikt om de doelen voor technisch lezen en begrijpend lezen te behalen. Er wordt thematisch gewerkt in deze methode, waardoor er verdieping kan plaatsvinden op het gebied van de woordenschat. Naast deze methoden wordt vanaf groep 5 ook gebruik gemaakt van de teksten van Nieuwsbegrip. Hierbij worden actualiteiten behandeld die spelen in de wereld. 

Om het leesplezier te vergroten wordt er in alle groepen tijd besteed aan voorlezen en boekpromotie. Bij de jonge leerlingen is interactief voorlezen een belangrijk dagelijks moment. De bibliotheek van de school is up-to-date en wekelijks halen de leerlingen een nieuw boek. We organiseren voorleesmomenten, de week van het prentenboek, Project Kinderboekenweek, Nationale voorleesdagen en de jaarlijkse Leesvertelwedstrijd (NGT) voor groep 7 en 8.

 

Lezen in de klas

 

Lezen op de computer

Het programma Leeskilometers van Sprong Vooruit is speciaal gemaakt voor dove en slechthorende leerlingen. Ze lezen zelf een tekst op de computer en maken de opdrachten die erbij horen.

Rekenen

In de voorloper van de methode Wereld in Getallen 5 leren de jongste leerlingen en groep 1-2 begrippen die ze nodig hebben als ze straks echt gaan rekenen. Vanaf groep 3 werken we met de rekenmethode Wereld in Getallen 5. We maken gebruik van visuele materialen van Met Sprongen Vooruit van het Julie Menne Instituut. 

Stappenplan rekenen

‘Leren leren’

Om te leren, moet je kunnen plannen, zelfstandig werken én samenwerken en kunnen nadenken over je werk. Je moet dus ‘leren leren’. Hoe uw kind dit kan aanpakken, leren we hem of haar volgens het GIP-model, van groepsgericht naar individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen.

Sociaal emotionele vaardigheden

We zorgen dat de leerlingen zelfstandig worden, dat ze zichzelf kunnen redden in onze samenleving. Hiervoor is het belangrijk dat ze leren hoe ze met andere mensen om kunnen gaan: hun sociale vaardigheden. We gebruiken daarvoor de methode Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD). Dit is een methode die leerlingen gevoelens bij zichzelf en anderen leert zien, benoemen en begrijpen.

Signis is een school waar leerlingen zichzelf mogen zijn, zich kunnen uiten en zich veilig voelen. Elk jaar vullen alle leerlingen de Vragenlijst Sociale Veiligheid in. Als blijkt dat leerlingen zich niet veilig voelen op welk gebied dan ook, stellen wij een plan samen om de leerling te ondersteunen en hulp te bieden.  Daarnaast worden de vaardigheden om met elkaar om te gaan, sociale competenties, bijgehouden met behulp van de Sociale Competentie Observatie Lijst. Dit doen we 2 keer per jaar.

Relaties en seksualiteit

Met de methode ‘Kriebels in je Buik’ geven we aandacht aan seksualiteit en relaties. Op school geven we op verschillende manieren voorlichting over seksualiteit en relaties. We bekijken het onderwerp niet alleen van de technische kant maar ook het gevoel speelt een grote rol. We hebben het over eerlijk zijn, hoe we met elkaar omgaan en hoe leerlingen grenzen aangeven. We vinden het belangrijk dat leerlingen voor zichzelf opkomen, dat ze weerbaar zijn. 

De wereld ontdekken

De onderwerpen rondom wereld oriëntatie zitten verweven in onze leesmethode Atlantis. Daarnaast is er Nieuwsbegrip voor actuele onderwerpen. Verkeer wordt gegeven aan de hand van de methode Let's go. Als uw kind in groep 7 of 8 zit, doet hij of zij theoretisch en indien mogelijk praktisch verkeersexamen. In groep 6 en 7 zijn er van februari t/m oktober schooltuinlessen. 

Handschrift

Ons uitgangspunt is dat leerlingen een leesbaar handschrift krijgen en dat ze vlot kunnen schrijven, de klassieke schrijfletters gebruiken wij niet. De methode voor het leren schrijven heet Pennenstreken. In groep 1 en 2 beginnen we al met de voorbereidingen voor schrijven met de methode Schrijfdans.

Digitale geletterdheid

Wie handig is met computers en internet, is ‘digitaal geletterd’. Dit onderwerp krijgt veel aandacht op school. Leerlingen oefenen met informatie zoeken op internet, zodat ze die informatie op waarde kunnen schatten. Omgaan met sociale media leren ze in lessen mediawijsheid. We geven ook aandacht aan ‘computational thinking’: leren denken volgens een bepaald proces. We werken met de methode Delta de Draak.

Kunstzinnige oriëntatie

We moedigen de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen aan. We hebben hiervoor een eigen leerlijn, gebaseerd op de methode ‘Moet je doen’. Daarnaast organiseren wij themaweken waarin extra aandacht wordt besteed aan techniek, muziek, dans, theater en diverse specifieke vormen van handarbeid. 

Motorische ontwikkeling

Er is twee keer per week gymles van een vakleerkracht. Tijdens bewegingsonderwijs willen we onze leerlingen kennis laten maken met verschillende sporten. Dat doen we in clinics: 3 weken lang speciale sportlessen, bijvoorbeeld judo, dansen, free runnen, of basketbal. In groep 4 of 5 doen de leerlingen ook mee aan een zwemproject.

CIDS

In het vak CIDS hebben we het over de ontwikkeling van de identiteit van onze leerlingen: hoe is het om gehoorverlies te hebben? Hoe is het om te leven in twee ‘werelden’: de horende en de dove wereld? En vooral: hoe ga je hiermee om? Leerlingen leren hun rechten kennen. Ze ontdekken daarnaast welke hulpmiddelen ze kunnen gebruiken.

Dovencultuur

De geschiedenis van de Dovencultuur is ook een onderdeel van CIDS. Onze dove en slechthorende medewerkers zijn hierbij belangrijk: zij vertegenwoordigen de Dovencultuur, zij weten hoe het is om gehoorverlies te hebben. Ze hebben ook een voorbeeldfunctie voor de leerlingen: dove en slechthorende medewerkers zijn voor hen een rolmodel. Groep 3 tot en met 8 krijgt tien lessen CIDS per schooljaar.

Engels

In groep 7 en 8 wordt gebruik gemaakt van methode ‘Stepping Stones Junior’. Daarnaast maken onze leerlingen ook al incidenteel kennis met het Engels door middel van spelletjes, liedjes en projecten. 

Logopedie

Alle leerlingen krijgen één of meerdere keren per week individuele logopedie. Daarnaast geeft de logopedist samen met de leerkracht groepslessen in de klas. Bij jonge leerlingen wordt er gewerkt aan het verbeteren van de communicatieve functies, de spraak en de taal (taalbegrip en taalproductie). Bij oudere leerlingen ligt de nadruk op het vergroten van de communicatieve redzaamheid en psycho-educatie, waarbij de leerling inzicht krijgt in zijn/haar mogelijkheden en beperkingen. Aan het eind van elk schooljaar neemt de logopedist spraak- en taaltesten af. De uitkomsten worden gebruikt om de vooruitgang van de leerling te meten en om doelen op te stellen voor het nieuwe schooljaar. De logopedist noteert de doelen in het logopedisch handelingsplan en die doelen worden geëvalueerd in het logopedisch evaluatieverslag.
Als een kind een CI of hoortoestel krijgt, is er veel contact tussen de logopedist en het CI-team van het ziekenhuis. Dan wordt er een periode intensief hoortraining gegeven bij het CI-team en op school.

Logopedielogopedie

Activiteiten

Schoolreis

Alle leerlingen in groep 1 tot en met 6 gaan op schoolreisje. Vanzelfsprekend zijn de leerlingen tijdens het schoolreisje verzekerd. Er wordt elk jaar een andere leuke bestemming uitgekozen en we reizen met de bus. 

Werkweek

Voor de leerlingen uit groep 7 en 8 organiseren we eens per jaar een werkweek. Ze gaan naar zee, een park of een natuurgebied. De werkweek is leuk en leerzaam en vormt een onderdeel van het lesprogramma. In de werkweek oefenen leerlingen met thema’s als zelfstandigheid, samenwerken en samen spelen. De vrijwillige ouderbijdrage voor de werkweek zijn ongeveer € 75,- per leerling. Natuurlijk mag uw kind altijd meegaan, ook als de bijdrage niet is betaald. Wel is het zo dat de activiteit alleen kan doorgaan als ouders waar mogelijk bijdragen in de kosten.

Excursies

Bij sommige lessen hoort een excursie. Leerlingen maken dan een uitstapje met de groep. We willen graag dat alle leerlingen erbij zijn. We vragen u altijd of u het goedvindt dat uw kind meegaat. Voor een excursie hebben we soms ouders nodig die een handje willen helpen. Lijkt dit u leuk? Dan kunt u dit aangeven bij de leerkracht. 

Projectweken

Drie keer per jaar organiseren we een projectweek. De leerlingen krijgen dan themalessen en we bezoeken een museum. We nodigen ook vaak een gastspreker of kunstenaar uit.

• Het eerste project verbonden aan de Kinderboekenweek. Plezier in lezen en communicatie staat die week centraal.

• Het thema van de tweede projectweek heeft te maken met ‘burgerschap en sociale integratie’.

• Het derde project gaat over kunst, cultuur en techniek. We werken hiervoor samen met Mocca, Amsterdams centrum voor cultuuronderwijs. 

In de projectweken zetten we onze digitale middelen extra in. Aan het eind van de projectweken geven de leerlingen een presentatie over hun project of is er een kijkmiddag. 

Open dag

Eén keer per jaar organiseren we een ‘open dag’ voor ouders en andere mensen die meer over onze school willen weten. U kunt dan verschillende lessen volgen, van de gymles tot een taalles in Nederlandse Gebarentaal. Ook een behandeling van de logopedist staat op het programma. Iedereen is welkom tijdens onze open ochtend. U vindt de datum op de ouderkalender op Social Schools.

Sportdag

Wij hebben elk jaar een sportdag in het teken van Koningsdag. We organiseren dit sportieve feest samen met Stichting Special Heroes, een initiatief van de gemeente Amsterdam.

Schoolbibliotheek

Wij vinden dat lezen de basis is van al het leren. We doen er daarom ons best voor dat leerlingen plezier in lezen hebben. Op school hebben we een eigen bibliotheek, die we elk jaar aanvullen met de nieuwste boeken. Elke donderdag komt er een vrijwilliger die de bibliotheek onderhoudt en de leerlingen helpt met het kiezen van een boek. Tijdens ‘De Nationale voorleesdagen’ nodigt onze vrijwilligster een bekende Nederlander uit die op school een boek voorleest. 

De bekende Nederlanders die al met veel plezier hebben voorgelezen: neuropsychologie Erik Scherder, Attje Kuiken, Tweede Kamer-lid voor de PvdA, Marjolein Moorman, wethouder Onderwijs van de Gemeente Amsterdam. Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam. In 2023 is Marco van Basten, voormalig profvoetballer en trainer, gekomen om voor te lezen. En afgelopen jaar kwam Dieuwertje Blok, van het Sinterklaasjournaal. 

Dieuwertje Blok op bezoek!