Inleiding
Beste ouder of verzorger,
Bij Kentalis gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school. We willen ook dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Een goede samenwerking met ouders is waardevol voor ons.
In deze schoolgids voor schooljaar 2023-2024 leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.
Op school volgen en handhaven wij de richtlijnen van Siméa indien er sprake is van een pandemie. Wij houden u op de hoogte.
‘Arrangement’ aanvragen
Om bij Kentalis naar school te kunnen, heeft uw kind een zogenaamd ‘onderwijsarrangement’ nodig. Het arrangement bepaalt welke vorm van onderwijs en begeleiding uw kind krijgt. U kunt het arrangement aanvragen via het trajectbegeleidersteam, telefoon: 088-1013800. Daarna kunt u uw kind inschrijven op onze school. U kunt dan een keer langskomen om de school te bekijken en de groep van uw kind te ontmoeten.
Onze scholen
Kentalis Signis heeft drie afdelingen voor speciaal onderwijs (so) op vier locaties in Amsterdam en Assendelft:
- Signis SO voor dove en slechthorende leerlingen (D-SH) in Amsterdam
- Signis SO voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in Amsterdam en Assendelft
- Signis SO voor leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) in Amsterdam
De ambulante dienst en het trajectbegeleidersteam vallen ook onder Kentalis Signis. We werken samen met Kentalis Zorg.
Het management
Het managementteam van Kentalis Signis en Kentalis Zorg in Noord-Holland en zuidelijk Flevoland heeft de volgende leden:
- Geertje Magielsen-van Iperen, directeur SO TOS
- Marjo Mekkelholt, directeur SO D-SH
- Esther de Kluijver, directeur SO CMB en VSO CMB
- Petra Oostdam, directeur ambulante dienstverlening
- Carine de Waart MSc, manager Kentalis Zorg (extramurale zorg)
- Michiel Beek, locatiemanager AC Kentalis Amsterdam
- Desiree Eckhardt-Nijpels, manager Kentalis Zorg (wonen) Weerklank
Onze visie
Wij geven elk kind een stem
Wij geven elk kind een stem, zodat deze zich gehoord én gezien voelt en kan groeien tot de beste versie van zichzelf.
Waar ons hart sneller van gaat kloppen (Onze missie)
In een wereld waarin alles steeds sneller gaat en waar we met elkaar voor diverse uitdagingen staan zoals klimaat, globalisering, digitalisering en individualisering is communicatieve redzaamheid zowel de basis als de sleutel. Voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is dit niet vanzelfsprekend. Wij, Kentalis Signis SO TOS, geloven dat ieder kind een plek in onze snelle maatschappij heeft. Dat doen we door juist even stil te staan en samen te luisteren naar wat een kind én het gezin nodig heeft. We zetten ons dagelijks in om datgene aan te bieden, waardoor het kind communicatief redzaam, zelfstandig en vooral gelukkiger wordt.
Speciaal Onderwijs in beweging (Onze visie)
De tijd van stil zitten is voorbij, in vele opzichten. De toekomst vraagt een andere rol van ons onderwijs en ons als team. Ons streven voor de komende 5 jaar: Wij gaan voor onderwijs in beweging en dat doen we op de volgende gebieden:
• Hybride en ervaringsgericht onderwijs
Een kind zit niet de hele dag stil op zijn of haar stoel, dus waarom ons onderwijs dan wel? De tijd heeft ons geleerd dat een combinatie van fysiek en online onderwijs veel kansen biedt. Dit betekent dat we makkelijker de expertise van buiten de school naar binnen kunnen halen en daarmee de wereld van onze leerlingen en die van ons als team kunnen vergroten. Wij kunnen als team dan weer naar buiten treden, onze expertise aanbieden aan het kind in zijn/haar eigen omgeving en daarmee de impact vergroten. De buitenwereld (de natuur) speelt daarin een belangrijke rol. Buiten zijn en echt bewegen.
• Van leerkrachtgestuurd naar leerlinggericht onderwijs
De leerling en zijn of haar behoefte staat zoveel mogelijk centraal. We werken zowel als multidisciplinair team als ook met onze (externe) partners zeer goed samen, zodat we al onze disciplines en expertise kunnen inzetten ten gunste van het kind en het gezin. Het onderwijsaanbod sluit aan op de ontwikkelbehoefte van het individuele kind.
• Blended learning
Omdat we geloven in de kracht van samenwerken, bouwen we aan een integraal, themagericht onderwijsaanbod. Hierbij leren kinderen niet in losse puzzelstukken (taal, rekenen, …..), maar plaatsen we het aanbod in een groter geheel en in relatie tot elkaar. Hierdoor ontstaat betekenis, praktisch inzicht en plezier.
• Midden in de maatschappij
Inclusiviteit is onze drijfveer. Onze school is een afspiegeling van de maatschappij in beweging. Iedereen wordt ontvangen met een open blik. We omarmen diverse culturen, talen en vieren elkaars feesten, zonder voorbij te gaan aan onze eigen waarden en achtergrond.
• Specialisten in beweging
Wij volgen de ontwikkelingen in de maatschappij en het speciaal onderwijs op de voet en blijven up-to-date. We kennen onszelf, onze ontwikkelbehoefte en dat van het kind. We kunnen onze expertise aanbieden op elke plek, in elke school of buurt, daar waar nodig. We ontwikkelen ons daardoor als dé TOS Specialist en dragen daarmee bij aan de ontwikkeling van meer inclusief vernieuwend Speciaal Onderwijs.
Wij zien jou! Wij zien elkaar! (Onze unieke kracht)
• Wij hebben hart voor het kind én het gezin
Ons team en onze partners zijn niet ‘zomaar gekozen’. We delen onze belangrijkste passie en dat is het kind. We doen er alles aan om onze leerlingen een goede plek in de maatschappij te laten vinden of ondersteunen ze in de weg daarnaar toe.
• Bij ons is iedereen specialist
Ons team bestaat uit echte specialisten. Of je nu logopedist bent, directeur, leerkracht, conciërge of gedragskundige, we geloven in de kracht van ieders talenten en expertise en ondersteunen onze mensen daarom proactief in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat doen we door zowel tijd als geld vrij te maken om deze ontwikkeling te stimuleren.
• Wij zijn SAMENwerkers
Iedereen heeft een stukje van de puzzel, samen maken we deze compleet. Verschillende invalshoeken leiden tot een beter resultaat. Om een leerling echt datgene te kunnen bieden wat nodig is, werken we actief samen met specialisten binnen het team, als ook met externe partners, zoals Kentalis Zorg. Ouders (het gezin) worden daar actief bij betrokken, omdat we ons heel goed realiseren dat de ontwikkeling van het kind niet alleen afhankelijk is van het gezin, maar ook positief bijdraagt aan het gezin zelf.
• Wij zijn professioneel veerkrachtig
Er is elke dag wel wat leuks! Dat is ons gezamenlijk motto. Niet elke dag is makkelijk of leuk, daar zijn we eerlijk over. Soms wil je het nog beter voor het kind of sneller. Soms zijn er ontwikkelingen waar we geen grip op hebben die maken dat we moeten vertragen of dat we het roer moeten omgooien. Gelukkig zijn we dat wel gewend en zien we altijd kansen en manieren om dat te doen. Altijd samen als één team en zonder ons zelf uit het oog te verliezen. Door onze positieve mentaliteit, creativiteit en flexibiliteit zijn we in staat mee te bewegen om uiteindelijk weer de koers te bepalen.
Onze leerlingen
Kinderen met TOS
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen speciaal basisonderwijs volgen bij de afdeling ‘Signis so voor leerlingen met TOS’. Onze afdeling heeft een locatie in Amsterdam en Assendelft. Kinderen met een TOS hebben bijvoorbeeld veel moeite met praten of het begrijpen van anderen. Vaak zijn ze ook minder goed te verstaan.
Leerlingen met TOS zijn welkom op onze afdeling vanaf vier jaar. In het schooljaar waarin ze twaalf jaar worden, verlaten ze onze school. Soms kunnen we de schooltijd één jaar langer maken.
Sommige leerlingen beginnen bij ons op school als kleuter. Andere leerlingen starten als ze ouder zijn. Zij hebben eerst ergens anders op school gezeten. Als het mogelijk is, gaan leerlingen met TOS (weer) naar een gewone basisschool in de buurt.
Schoolondersteuningsprofielen
Op onze scholen krijgen de leerlingen, om onderwijs te kunnen volgen, de hulp en begeleiding die ze nodig hebben. We noemen dit ‘passend onderwijs’. Hoe dit onderwijs er precies uitziet, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’, afgekort tot SOP. Het SOP beschrijft de ondersteuning die de kinderen op onze speciale scholen krijgen. U kunt hier het SOP van de TOS-afdeling lezen.
Schoolplan
Het schoolplan 2019-2024 beschrijft het beleid van Kentalis Signis: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. Het gaat over onderwerpen als kwaliteit, personeel en natuurlijk onderwijs. In het schoolplan staat ook aan welke punten onze scholen extra aandacht willen geven. Alle scholen van Kentalis hebben vier belangrijke doelen:
Onze streefbeelden
In de schoolgids kunt u lezen welke bovenstaande doelen Kentalis landelijk heeft. Voor TOS specifiek werken wij ook richting bepaalde doelen. Dit noemen we onze streefbeelden. De komende jaren werken we eraan om de volgende streefbeelden te bereiken:
1. Leesonderwijs
Veel van onze leerlingen stromen uit met een (te) laag leesniveau ten opzichte van het individueel gestelde uitstroomperspectief. Om het leesbegrip en de leestechniek te verbeteren is de afgelopen jaren extra ingezet op het lezen met behulp van de methodes Close Reading (leesbegrip & leesplezier) en Lezen met Beleving (technisch en begrijpend lezen). De werkgroep Geletterdheid van Signis volgt de ontwikkelingen binnen het ‘Masterplan geletterdheid’ van de Kentalis Academie en past deze kennis toe in het beleid van Signis (LMB, 2022). Door onder andere de inzet van diverse lees-didactieken, het stellen van hoge verwachtingen, het toepassen van modelen en herhaald lezen willen we het leesniveau van onze leerlingen verhogen.
2. Teamontwikkeling
Bij de start van het schoolplan 2019-2024 werd er in het team veel onveiligheid ervaren. Na een aantal directiewisselingen en verwachtingen die vanuit Kentalis werden gevoeld, trokken de kleine teams zich steeds meer terug in hun eigen klas. Kennis en expertise werden minimaal gedeeld en er werd vooral over elkaar gesproken in plaats van met elkaar. De verwachtingen die het MT had van het team en vice versa waren niet duidelijk.
Het eerste schoolplan was een reflectie van dit team. Er stonden heel veel doelen in, hierdoor voelde het alsof alles binnen de school nog verbeterd moest worden.
Sinds schooljaar 2020-2021 is er daarom gekozen voor een ontwikkeltraject voor en met het team. In dit traject worden zowel de individuele medewerkers, het team als geheel en het MT gecoacht. Centraal staat het leiderschap dat van een ieder wordt gevraagd binnen ons onderwijs.
3. Kwaliteitscultuur
Vanuit de zelfevaluatie 20-21 is naar voren gekomen dat de kwaliteitscultuur verbeterd kan worden. Er is nog geen geborgde 4D (data, duiden, doelen, doen) cyclus binnen de school. Vanuit deze cyclus wordt er zowel didactisch als pedagogisch duidelijk wat er nodig is om op school-, groeps- en leerlingniveau tot groei te komen. Ons streefbeeld is dat onze kwaliteitscultuur in de audit van het schooljaar 2023-2024 wordt gewaardeerd met een goed.
4. Onderwijsaanbod
We bieden vanuit onze expertise kwalitatief goed onderwijs en goede ondersteuning aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Ons aanbod is volledig toegepast op deze doelgroep. Voor de kwaliteit van het onderwijs is het van belang, dat het aanbod vastgelegd en gespecificeerd staat per leerjaar. Daarnaast moet het aanbod gerichter voorbereiden op het vervolgonderwijs.
5. Sociale veiligheid
In de school hebben we steeds meer te maken met bijkomende problematieken naast de TOS. Het valt op dat er steeds meer leerlingen zijn met een onveilige thuissituatie en gedrag wat bovenliggend wordt tijdens de schoolperiode. Daardoor merken we dat er vooral in de bovenbouwleeftijd een negatieve en onveilige groepsdynamiek kan ontstaan. Door in te zetten op groepsdynamiek en eenzelfde aanpak door de school te hanteren, wordt de sociale veiligheid van de leerlingen vergroot.
Jaarplan
Elke school maakt ieder jaar een jaarplan. Hierin schrijven we aan welke punten we dat schooljaar gaan werken. Aan het eind van het schooljaar bespreken we het jaarplan. We kijken dan of we de gestelde doelen hebben gehaald en wat we beter kunnen doen. Met die informatie maken we het jaarplan voor het nieuwe schooljaar. Het team van de school beschrijft hun doelen en op welke onderwerpen ze extra willen letten. Ze geven ook aan wat de belangrijkste punten zijn. Het jaarplan is gebaseerd op het schoolplan.
Wilt u het jaarplan 2023-2024 lezen? Of wilt u het schoolplan 2019-2024 bekijken? Vraag hiernaar aan de intern begeleider van uw kind.
Organisatie van de school
Locaties
Kentalis Signis TOS heeft twee leslocaties. Onze hoofdvestiging zit in Amsterdam. We hebben ook een vestiging in Assendelft.
Waar wonen onze leerlingen?
De leerlingen van de afdeling TOS komen uit groot-Amsterdam, de Zaanstreek, Wormerland en de BUCH-gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo.
De lessen
Op onze afdeling deelt de leerkracht de klassen per vakgebied in in drie niveaugroepen (intensief, basis, gevorderd), wat vastgelegd wordt in de groepsplannen. De lessen worden zo vormgegeven dat de meeste kinderen in de groep mee kunnen doen met de instructie, waarna de intensieve groep verlengde instructie krijgt. Als een leerling niet binnen het basisniveau past, kijken we naar passende oplossingen. Een klas bestaat gemiddeld uit veertien leerlingen.
Hulpmiddelen in de school
In alle klassen werken we met Soundfield; een geluidsbox die de stem van de leerkracht versterkt. Die stem is altijd harder dan de achtergrondgeluiden in de klas. De leerlingen kunnen zo beter horen wat de leerkracht zegt. Ook het digitale schoolbord is een goed hulpmiddel bij het lesgeven.
Onderwijsteam
Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg op alle locaties van Kentalis. We noemen dit bestuur het bevoegd gezag. De doelgroepdirecteuren onderwijs zijn verantwoordelijk voor het onderwijs. Op de scholen heeft de directeur de dagelijkse leiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het onderwijs en de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam. In het onderwijsteam zitten veel verschillende professionals.
Onze professionals
- De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs in de groep of klas.
- De onderwijsassistent of leraarondersteuner helpt de leerkracht bij het onderwijs en bij praktische zaken.
- Beide locaties hebben een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
- Op de locatie Amsterdam werkt een vakleerkracht voor dans.
- De I-coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur.
- De logopedist helpt leerlingen met spraak en het gebruik van hun stem. Dat kan in een groepje zijn of met de leerling alleen. Samen met de leerkracht is de logopedist verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerling. De coördinator logopedie zit in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).
- De intern begeleider is er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en coördineert groepsbesprekingen. Hij of zij zit ook in de CvL.
- De gedragskundige doet psychologisch onderzoek (of vraagt dit aan) en ondersteunt leerkrachten, ook bij diagnostiek. Hij of zij zit in de CvL en heeft contact met externe organisaties, zoals Jeugdzorg en Kentalis Zorg.
- De psychologisch assistent ondersteunt de gedragskundige bij haar taken.
- De administratief medewerkers doen de administratie van de school.
- De conciërge verzorgt het gebouw, neemt de telefoon op en ontvangt het bezoek. Hij of zij is medeverantwoordelijk voor de afspraken en regels over veiligheid en gezondheid in de school.
- De managementassistent ondersteunt het managementteam van Kentalis Signis.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Kom kennismaken
Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider vertelt u graag meer over de school en geeft een rondleiding. U kunt hiervoor een afspraak maken met de intern begeleider.
Inschrijven
U kunt uw kind aanmelden voor onze school bij het trajectbegeleidersteam, telefoon: 088-1013800. Om uw kind in te schrijven voor speciaal onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt.