Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.

Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor Sociale Veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.

Per afdeling wordt tijdens de M4, M8 en M12 gesprekken het onderwerp kwaliteit in al zijn facetten besproken met de kwaliteitsmedewerker van Kentalis. De kwaliteitsmedewerkers rapporteren hun bevindingen aan de Directeur Onderwijs van hun doelgroep en de instellingsdirecteur.

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van toetsen. Voor onze school zijn dit de CITO-toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. 

Ambitie op didactisch niveau

De ambitie is dat 75% van de leerlingen het niveau haalt passend bij hun uitstroomperspectief. Per vakgebied wordt gekeken of we deze ambitie halen. 

Technisch Lezen

Van alle leerlingen haalt 72% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2022-2023. Dat is een licht stijgend niveau vergeleken met vorig jaar, toen behaalde 71% van alle leerlingen de norm. 

Begrijpend Lezen

Van alle leerlingen haalt 32% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2022-2023. Dat is een licht dalend niveau vergeleken met vorig jaar, toen behaalde 33,1% van alle leerlingen de norm.

Rekenen

Van alle leerlingen haalt 49% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2022-2023. Dat is een stijging vergeleken met vorig jaar, toen behaalde 41,4% van alle leerlingen de norm. 

Spelling  

Van alle leerlingen haalt 63% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2022-2023. Dat is een mooi stijgend niveau vergeleken met vorig jaar, toen behaalde 46,3% van alle leerlingen de norm.  

Eindtoets

Dit jaar hebben 24 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen over het algemeen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen. 

Ambitie op sociaal emotioneel niveau

We maken gebruik van het instrument SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) om de sociale vaardigheden en het leren leren van onze leerlingen in kaart te brengen. In het regulier onderwijs geldt de norm van 3.6 punten gemiddeld voor een leerling. De norm voor leerlingen in het SO kan zelf worden vastgesteld waarbij rekening wordt gehouden met de cluster 2 doelgroep.

Binnen Kentalis Signis SO TOS zijn er in het schooljaar '21-'22 twee verschillende totaalschoolstandaarden vastgesteld op basis van de grensscores van beide scholen. Bij de locatie Amsterdam was deze vastgesteld op 3.11, in Assendelft lag deze iets lager, op 3.04. In het schooljaar '22-'23 is de norm voor beide afdelingen gelijk getrokken, omdat wij voor beide afdelingen dezelfde hoge verwachtingen van onze leerlingen willen hebben. Voor beide afdelingen wordt sinds '22-'23 3.11 als schoolstandaard gerekend. Deze norm is ongeveer 0.5 punten lager dan het landelijke gemiddelde in het regulier onderwijs, maar reëler en ambitieus voor de kwetsbare populatie van de leerlingen binnen Kentalis Signis SO TOS.

In schooljaar '22-'23 hebben we de normscore op zowel de voorjaarsmeting (3.42) als de najaarsmeting (3.37) behaald. Het is de doelstelling van Kentalis dat 75% van de leerlingen de norm behalen op alle categorieën. Bij beide locaties wordt deze doelstelling op de meeste categorieën behaald. In Amsterdam blijven "het delen van ervaringen" en "omgaan met ruzie" aandachtspunten. In Assendelft zijn de aandachtspunten "jezelf presenteren" en "omgaan met ruzie". Bij beide locaties is in schooljaar '22-'23 gestart met KiVa. Dit schooljaar wordt KiVa verder uitgerold. Verwacht wordt dat KiVa bij gaat dragen aan op een juiste manier leren om te gaan met ruzie. Het delen van ervaringen en het jezelf presenteren worden in schooljaar '23-'24 speerpunten om met het gehele team aan te werken.

Opbrengsten sociale veiligheid 

Elk jaar brengt Kentalis Signis SO TOS de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Dit is een intern instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij er voor dat wij een school zijn waar iedereen zich veilig voelt. 

De ambitie van Kentalis Signis SO TOS is dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart, een hoge mate van veiligheid en dat zij zich niet aangetast voelen in hun veiligheid. Het welbevinden van de leerlingen voldoet aan de doelstelling (91%), hierbij scoort de school 1% boven de norm van Kentalis. Leerlingen geven aan dat de omgang met klasgenoten en docenten fijn is en dat klasgenoten aardiger zijn in vergelijking met vorig schooljaar. Verbeterpunt voor de school is om te kijken hoe het gevoel van de leerlingen op het gebied van welbevinden op school en binnen de klas kan worden vergroot. KiVa is in het schooljaar '22-'23 geïmplementeerd om de sociale veiligheid en het welbevinden van de leerlingen binnen school te vergroten. 

Op het gebied van veiligheid (81%) en aantasting veiligheid (83%) is de doelstelling helaas nog niet behaald. Leerlingen geven aan dat zij zich op een aantal plekken niet veilig genoeg voelen, waaronder op het schoolplein, bij de wc-ruimtes en in de taxi. De vernieuwing van de wc’s in Amsterdam in schooljaar '22-'23 zorgt hopelijk komend jaar voor een hoger percentage leerlingen dat zich daar veilig voelt. Een werkgroep schoolplein is in Amsterdam opgezet in mei 2023 om duidelijke afspraken te maken en de veiligheid op het schoolplein voor de leerlingen te vergroten. De school heeft niet direct invloed op de veiligheid in de taxi's. Wel kan er een signaal afgegeven worden naar de vervoersbedrijven en wordt er aan het begin van het schooljaar weer informatie over TOS en aan de chauffeurs gegeven. De gang, kleedkamer en gymzaal zijn tevens punten van aandacht. In een locatievergadering wordt dit met de medewerkers van Signis besproken. Ook zullen leerlingen bevraagd worden over hoe we de veiligheid kunnen verbeteren; dit gebeurt in de leerlingenraad. Hier worden per schooljaar 2023-2024 verbeteracties op uitgezet. 

Teveel leerlingen geven aan dat zij zich aangetast voelen in hun veiligheid. Dit komt vooral terug in het pesten (zowel in de klas als op het schoolplein), uitschelden, elkaar uitlachen, elkaar buiten sluiten en elkaar bedreigen. Volgens de leerlingen wordt er nog te weinig door de docenten gepraat over hoe je met elkaar om moet gaan en wordt er nog te weinig gedaan aan het pesten. Ook weten opvallend veel leerlingen (23%) niet bij wie ze terecht kunnen als ze zich niet veilig voelen. 

Wel is er in schooljaar '22-'23, ten opzichte van het voorgaande schooljaar op veel vlakken een positieve stijging in het gevoel van veiligheid zichtbaar. Ook de aanpak van de leerkrachten omtrent het pesten is beter en de vertrouwenspersoon is bekender geworden. Door omstandigheden zijn er wisselingen geweest in de vertrouwenspersonen. In de werkgroep Sociale Veiligheid zijn nieuwe afspraken gemaakt over de vertrouwenspersonen. In zowel Amsterdam als Assendelft zijn er brievenbussen opgehangen voor de leerlingen waar zij d.m.v. een formulier een gesprek aan kunnen vragen. Ook gaan de vertrouwenspersonen meerdere keren per jaar een rondje langs alle klassen om te vertellen wie zij zijn en dat de leerlingen naar hen en de gedragsdeskundigen mogen wanneer zij zich niet veilig voelen. De werkgroep gaat deze afspraken in schooljaar 23-''24 weer evalueren en waar nodig aanpassen.  Een afvaardiging van leerlingen (via leerlingenraad) wordt begin schooljaar 2023-2024 gevraagd naar suggesties voor verbeteracties.  
 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Leelingenervaringenonderzoek

Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis Signis SO TOS de ervaringen van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om positieve leerlingenervaringen op school te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij voor een school waar de leerlingen zich prettig voelen en zo goed mogelijk tot leren kunnen komen.

De ambitie van Kentalis is dat leerlingen tevreden zijn over de kwaliteit van de school. Hierbij wordt de norm van >3.0 gebruikt. Deze ambitie wordt behaald op alle domeinen.  De leerlingen geven Kentalis Signis SO TOS een 7.8 als cijfer. Wel geven de leerlingen een aantal aandachtspunten aan voor de school, namelijk:  
- samenwerken
- zelf laten kiezen
- leren hoe om te gaan met sociale media 
- extra werk krijgen als dat nodig is 
- school houdt rekening met onze wensen
- ik durf het te zeggen als ik iets niet leuk vind

Na aanleiding van bovenstaande aandachtspunten worden de volgende acties ondernomen:

•    In schooljaar 2023-2024 wordt er door middel van "Delta de Draak", "KiVa" en "De Week van de Mediawijsheid" meer aandacht besteed aan het omgaan met sociale media.


•    De intern begeleiders zijn bezig met de differentiatiemogelijkheden binnen het schoolaanbod, afgestemd op de leerlingen. Dit wordt meegenomen in de groepsleerlingbesprekingen. 


•    In schooljaar 2022-2023 is de leerlingenraad opgezet. In schooljaar 2023-2024 wordt er met de leerlingenraad besproken hoe er meer rekening gehouden kan worden met de wensen van de leerlingen.


•    De brievenbus van de vertrouwenspersonen is geïntroduceerd aan de leerlingen. Volgend schooljaar wordt geëvalueerd of dit een positief effect heeft en of de leerlingen meer durven te zeggen als zij iets niet leuk vinden. 
 

Oudertevredenheidsonderzoek

In schooljaar 2021-2022 heeft er een oudertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Voor dit onderzoek zijn 316 ouders (van 268 leerlingen) gemaild en hebben er 78 ouders gereageerd. Signis SO TOS scoorde gemiddeld een 8,0.

Analyse

De vragen gaan over de onderdelen: schoolklimaat, onderwijsleerproces, leerlingenzorg en -begeleiding, informatie en communicatie, gelijkwaardige relaties, resultaten, imago van de school en lockdown-onderwijs. Op alle onderdelen scoren we boven de 65,4%. Het veilig om leren gaan met social media, zoals Facebook, Instagram en Whatsapp, scoort het laagst.

Maatregelen

Bij een volgend onderzoek zullen we nog sterker inzetten op het verhogen van de respondenten, door het formulier op verschillende manieren aan te bieden en gezamenlijk met ouders in te gaan vullen. Ook willen we n.a.v. de huidige resultaten meer inzetten op de sociale veiligheid, ook digitaal. 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

In december 2022 heeft er weer een medewerkersonderzoek plaatsgevonden binnen Kentalis. Drie jaar geleden is dit onderzoek ook uitgevoerd en kwamen er vooral op veiligheid verbeterpunten uit die we als school moesten oppakken. Dit jaar hebben we hier een mooie voldoende op gescoord net zoals op alle andere onderdelen van het onderzoek die van toepassing zijn op onze eigen school en het werkklimaat binnen de school. Ook hieruit blijkt dat we als team een mooie ontwikkeling hebben doorgemaakt waar we trots op mogen zijn!

Audit of inspectie

Op 23 januari 2023 heeft er op Signis SO TOS in Amsterdam een audit plaatsgevonden. Het audit team heeft ons gecomplimenteerd met de groei die we hebben doorgemaakt binnen de school. Op bijna alle vlakken hebben we een voldoende en er is op een aantal vlakken op korte termijn doorgroei naar goed mogelijk.

Overgang naar een andere school

In schooljaar 2021-2022 zijn 52 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 34 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 18 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

Hieronder kunt u lezen waar de leerlingen van onze afdeling zowel tussentijds als bij eind uitstroom naartoe zijn gegaan.

Uitstroom speciaal onderwijs        
  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen 44 40 52 57

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij tussentijdse uitstroom gaat het om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een medium of licht arrangement. Sommige TOS leerlingen krijgen na uitplaatsing een nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs.

Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs        
  2019-2020  2020-2021  2021-2022  2022-2023 
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:        

1. Primair onderwijs (regulier)

    Basisonderwijs (BaO)

    Speciaal Basisonderwijs (SBO)

 

12

12

 

12

10

 

18

4

 

12

6

2. Speciaal onderwijs

    SO Cluster 2

    SO Cluster 3

    SO Cluster 4

 

3

2

1

 

0

1

2

 

4

2

6

 

0

2

7

3. Overige bestemmingen

    Zorg/behandeling zonder onderwijs

    Buitenland

    Anders, namelijk...

    Onbekend

 

0

0

0

0

 

0

1

0

0

 

0

0

0

0

 

0

1

0

0

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd 30 26 34 28

Informatie over eind uitstroom

Uitstroom speciaal onderwijs              
  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:        

1. Voortgezet onderwijs (regulier)

    VO-praktijkonderwijs

    VO-VMBO BB of KB (+/- LWOO)

    VO-VMBO GL of TL (+/- LWOO)

    VO-HAVO

 

0

3

0

0

 

0

4

2

0

 

1

2

1

1

 

4

6

1

0

2. Voortgezet speciaal onderwijs

    VSO-dagbesteding

    VSO-arbeid-/praktijkgericht onderwijs

    VSO-VMBO BB of KB

    VSO-VMBO GL of TL

    VSO-HAVO

 

0

1

8

2

0

 

1

0

7

0

0

 

0

4

9

0

0

 

0

7

11

0

0

3. Overige bestemmingen

    Zorg/behandeling zonder onderwijs

    Buitenland

    Anders, namelijk...

    Onbekend

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

Totaal aantal leerlingen dat eind groep 8 is uitgestroomd 14 14 18 29

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021  
  Amsterdam en Assendelft

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde

uitstroombestemmingsniveau bevindt

27/35

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde

uitstroombestemmingsniveau bevindt

3/35

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022

nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

5/35


Analyse

De ambitie '75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting' wordt op dit moment behaald (90%). Er is dit jaar meer respons van scholen geweest op de bestendigingsvragenlijst. Door de AVG-wet werken echter niet alle scholen mee bij het opvragen van de gegevens.

Maatregelen

Dit was het derde jaar waarin de bestendiging is onderzocht binnen Signis SO TOS. Ouders en leerlingen worden bij uitstroom al beter ingelicht en er is een proces ingericht waardoor wij verwachten dat we scholen makkelijker kunnen benaderen. Dit jaar is al gemerkt dat de respons onder scholen beter is, als scholen met directe namen van leerlingen aangeschreven worden. Ook heeft het nabellen veel geholpen. 

Maatregelen 2022-2023

Leeropbrengsten

Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2021-2022 zijn maatregelen genomen. Hier kunt u lezen wat we hebben bereikt:

Maatregelen Wat hebben we bereikt?

KiVa implementeren

Om een hogere sociale veiligheid te bereiken, hebben we KiVa geïmplementeerd; we zien hier de beginnende effecten van, en gaan komend jaar door met deze invoering. 
Inzet op Technisch Lezen Het technisch leesonderwijs hebben we op brede manier verbeterd, en in de klassen meer geïmplementeerd. Er zijn zichtbaar effecten te zien in het leesonderwijs en in de resultaten bij de leerlingen.
Dagelijkse dictees bij spelling Elke klas doet een dagelijks dictee van 5 woorden (en 1 zin). Het voelt al steeds meer als routine in de klassen en heeft voor veel kinderen een zichtbaar effect.